kawasaki vulcan 750 rookt en lekt

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
hallo,
Ik zelf ben nog 17, maar ga wel als ik 18 ben meteen mijn motorrijbewijs halen. Ik heb veel verstand van brommers(schakelbrommers) dus vandaar dat een kennis mij vroeg even naar zijn motor te kijken, omdat hij bij het blok lekte en rookt. Zijn motor is een kawa vulcan 750. Omdat ik dus alleen bekend ben met twee-takt heb ik hier enkele vragen.

Eerst over het lekken. Het is moeilijk te zien en hij lekt ook heel weinig(maja als hij een week in de garage staat is het opgeteld toch wel een krant vol), maar ik heb met grote zekerheid vast kunnen stellen waar hij lekt. Namelijk bij het kapje boven bij het kijkglaaste van de oliepijl(zo'n 10cm) erboven. IK vermoed van de versnellingsbak.
1. Zijn deze pakkingen gewoon te verkrijgen bij een motorzaak?

Vervolgens het roken. Dit was een groter probleem. Gek genoeg was het gewoon heel erg moeilijk om te zien waar het nou eigenlijk vandaan kwam. Ik weet iig zeker dat het geen damp van koelvloeistof is. Er bestaat een kans dat het verbrande olie is, of het is de verbrande benzine(dus het mengsel wat uit de cilinder komt) De meeste rook zie je bij de achterste cilinder, maar na een tijdje zie je er ook bij de voorste cilinder verschijnen. Hij begint ook niet meteen te roken, maar hij doet het pas als hij ong 5min aanstaat.
Ik denk dus dat het het volgende kan zijn(of een combinatie ervan)(en nieuwe ideeen zijn altijd welkom):
Ik denk dus dat het of uit de cilinder komt. Bij de uitlaatkant van de cilinder zit eerst nog een verbindingsstuk en dan komt zegmaar de chrome uitlaat. Ik denk dat hij bij dat verbindingsstuk lekt. Dus dat daar nieuwe pakkingen in zouden moeten.
Toch heb ik hier een beetje mijn twijfels bij, omdat ik dan zou zeggen dat hij meteen na het starten zou moeten roken en niet pas na 5 min. Ook rookt hij nog 5min door nadat hij gestopt is, dus ik heb grote twijfels bij deze theorie.
2. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?

Mijn andere theorie is dat hij bij de kleppen olie verdampt. Dus dat hij ergens lekt en dat als de motor warm is dat hij dan daar olie begint te verbranden en dus begint te roken. Ik weet verder niet hoe het bij de kleppen precies in elkaar steekt en of het dus uberhaupt mogelijk is.
3. Wat denken jullie hiervan, is het mogelijk?
4. Als dit het probleem is, wat moet ik dan precies vervangen? Bij de kleppendeksel zit een 'grote' rubberen pakking. Is deze dan de boosdoener?

Mis is het een kwaal van deze motor en denken jullie dat heb bijvoorbeeld iets anders is, dan zou ik dit natuurlijk ook erg graag weten. Dus niet dat je alleen zegt dat beide theorien niet kunnen en vervolgens geen andere oorzaak weet. Ik noem maar iets.
Bij voorbaat dank,

Sjoerd
 
Schoonmaken van blok gaat meestal makkelijk met een kwastje en diesel; eventueel een smal lapje of een touwtje zachtjes tussen de ribben doorsjorren. Doe dit wel buiten want die lucht/smaak van diesel raak je in geen weken kwijt uit huid, haar, beddegoed, koelkast, provisiekast en noem maar op.

Heel erg vervuild blok ietsjes vochtig van diesel laten staan en volgende dag(en) opnieuw een beetje nattig maken met diesel, zo duvelt echt alles wat niet muurvast zit er af en het kost verwaarloosbare inspanning en geen slijtage/materiaalverlies door schuren of schrappen, alleen maar wat tijd/geduld.

Pas op, geen diesel aan/in remmen laten komen; op rubber en plastic heb ik het nog niet fout zien gaan maar echt vertrouwen doe ik dat niet, probeer dat te ontwijken.

Alleen aan een schoon blok kun je redelijk zien waar iets vandaan komt.

Het verhaal lijkt inderdaad erg veel op olie die van buiten op het blok terecht komt (opwarmtijd en na-roken).

Ik ken ook hoofdzakelijk bromfietsjes waar ik uit nood wel aan sleutelde maar daar zaten ook (van een toen nog erg jonge zoon) 2 viertakkertjes bij.

Laat je niet ontmoedigen door een beetje plagerij, zodra je iets neerzet wat iemand bekend voorkomt krijg je heus nuttige antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
2t en 4t verschilt alleen op de cilinders/koppen, voor de rest is de techniek hetzelfde ;)
allebei verbrandingsmotoren, logisch nadenken, kritische kijk, standaard nalopen kom je al een heel end :)

(vond kleppen stellen ooit iets waar ik niet aan durfde te beginnen tot ik een maatje dat zag doen met 2 vingers in zn neus.. en toen zag het er zo logisch uit :), nu doe ik t standaard bij elke motor die ik in ontvangst neem (mits die schroeven hebben, stelplaatjes en shims zijn me nog wat te).

aan de andere kant, heb je er geen verstand van (en vooral bij andersmans voertuig), ga er niet in kloten, want je mist teveel kennis/vaardigheden, waardoor je eea om zeep kan helpen
 
Het is beter om eerst wat te lezen over techniek voordat je gaat sleutelen.
Met name de boeken van Haynes zijn erg duidelijk en bieden informatie aan beginners en gevorderde sleutelaars.
Zelfs van een boek dat niet specifiek voor jouw type motor is kan je veel leren.

Met de trial and error methode die je nu gebruikt kom je niet veel verder en het is heel goed mogelijk dat je iets kapot maakt.

Mensen die 'geestig' reageren bedoelen dit waarschijnlijk ook, maar nemen niet meer de moeite dit toe te lichten, misschien omdat het soort onduidelijke vragen die jij stelt wel vaker op het forum verschijnen.
Je hebt nu eenmaal een bepaalde basiskennis nodig om goede vragen te kunnen stellen.

Succes met sleutelen!
 
Ik had na al die loze reacties geen vertrouwen meer in de topic en heb er ook niet meer naar gekeken. Nou zag ik in mijn profiel dat er toch nog veel op gereageert is, en bijna alleen nog maar positief. Er zijn dus ook nog genoeg mensen die je wel willen helpen en die weten waar een forum voor dient.

Ik ben het nie echt eens met RR. Enigste boek wat ik tot dusver over 'motoren' is het zelf sleutelen boek van mijn yamaha dt50mx. Je zegt dat ik de trail and error methode toepas. Hier ben ik het niet mee eens. Ik gebruik wel degelijk mijn verstand bij het uit elkaar halen van onderdelen en zorg dan ook dat ik niks sloop. En voor ik aan iets gecompliceerds begin win ik eerst altijd wel wat informatie op internet of forum oid. Ik ga dus niet alles zo maar uit elkaar draaien en als het niet lukt lomp geweld gebruiken, ik maak dan wel fouten, maar geen fouten die leiden tot het om zeep helpen van iets, het zal wel zo kunnen zijn dat het wat meer tijd zal kosten.
Ook zeg je dat ik niet duidelijk mijn vragen gesteld heb, terwijl ik ervan overtuigd ben dat ik dat wel gedaan heb. Het is nou eenmaal heel erg moeilijk te zien waar het vandaan komt. Dat kun jij niet vanuit die stoel beoordelen. En door alles aan kenners over te laten leer ik natuurlijk nooit wat bij.

Dan nog even ontopic: Het blok is verder brandschoon en we hadden hem warm genoeg gedraaid en lang genoeg aangehad om de eventuele olie die erop zou zitten(maar die er volgens mij niet opzat) te doen verbranden. Het is dus weldegelijk iets vanuit het blok.
De lekkage gaat zeker lukken, dat zal of die pakking of die o-ring zijn.

Degene van wie de motor is is toch van plan om hem naar een motorzaak te brengen. Ik wil er best aan beginnen, maar ik sleutel liever eers aan mijn eigen motoren/brommers voordat ik aan anderen begin. Stel dat er toch iets fout gaat doe ik dit ook liever bij metzelf dan bij iemand anders
 
Terug
Bovenaan Onderaan