Tijdens een ritje gisteren verloor de W650 opeens zijn pit. Beetje een hapering, alsof je de tank op reserve moet zetten, of de motor nog koud is. Gas geven gaat, maar hij trekt maar langzaam op.
Qua geluid en trilling leek wel of hij nog maar op één cilinder liep. Uit de linkeruitlaat (als je achter de motor staat) kwam witte rook. De W650 is luchtgekoeld, dus koelvloeistof is het niet. Visuele inspectie langs de weg leverde niks uit, behalve een stroomkabeltje dat loszat. Die vastgezet, maar dat maakte geen verschil. Voor zover ik kon terugvinden is dat de "PTC sensor" voor de "carburator heater". Eerlijk gezegd had ik daar nog nooit van gehoord, dus ik weet ook even niet wat de invloed van zoiets is.
Het volgende wat opviel is dat ik hem een kleine 10 kilometer daarvoor op reserve had gezet, en de tank compleet leeg was. Benzine gekregen van een vriendelijke Belg (op een prachtige CB125, maar dat terzijde). Daarmee naar het tankstation en vol met verse E5 getankt. Ik had nog een beetje de hoop dat dat wat zou corrigeren, maar helaas, het probleem bleef.
Uiteindelijk rustig terug naar huis gereden. En vlak voor we thuis waren (slechts 60 kilometer verder) was de tank alweer leeg!! Kleine 12 liter benzine voor 60 kilometer!
Mijn vermoeden is dat de linkercarburateur veel te veel benzine krijgt/vraagt. Waarom en hoe, en of dat überhaupt klopt, probeer ik nu uit te zoeken.
Wat denken jullie?
Qua geluid en trilling leek wel of hij nog maar op één cilinder liep. Uit de linkeruitlaat (als je achter de motor staat) kwam witte rook. De W650 is luchtgekoeld, dus koelvloeistof is het niet. Visuele inspectie langs de weg leverde niks uit, behalve een stroomkabeltje dat loszat. Die vastgezet, maar dat maakte geen verschil. Voor zover ik kon terugvinden is dat de "PTC sensor" voor de "carburator heater". Eerlijk gezegd had ik daar nog nooit van gehoord, dus ik weet ook even niet wat de invloed van zoiets is.
Het volgende wat opviel is dat ik hem een kleine 10 kilometer daarvoor op reserve had gezet, en de tank compleet leeg was. Benzine gekregen van een vriendelijke Belg (op een prachtige CB125, maar dat terzijde). Daarmee naar het tankstation en vol met verse E5 getankt. Ik had nog een beetje de hoop dat dat wat zou corrigeren, maar helaas, het probleem bleef.
Uiteindelijk rustig terug naar huis gereden. En vlak voor we thuis waren (slechts 60 kilometer verder) was de tank alweer leeg!! Kleine 12 liter benzine voor 60 kilometer!
Mijn vermoeden is dat de linkercarburateur veel te veel benzine krijgt/vraagt. Waarom en hoe, en of dat überhaupt klopt, probeer ik nu uit te zoeken.
Wat denken jullie?