Kawasaki W650 lijkt opeens op één cilinder te lopen + veel te zuipen

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
Tijdens een ritje gisteren verloor de W650 opeens zijn pit. Beetje een hapering, alsof je de tank op reserve moet zetten, of de motor nog koud is. Gas geven gaat, maar hij trekt maar langzaam op.

Qua geluid en trilling leek wel of hij nog maar op één cilinder liep. Uit de linkeruitlaat (als je achter de motor staat) kwam witte rook. De W650 is luchtgekoeld, dus koelvloeistof is het niet. Visuele inspectie langs de weg leverde niks uit, behalve een stroomkabeltje dat loszat. Die vastgezet, maar dat maakte geen verschil. Voor zover ik kon terugvinden is dat de "PTC sensor" voor de "carburator heater". Eerlijk gezegd had ik daar nog nooit van gehoord, dus ik weet ook even niet wat de invloed van zoiets is.

Het volgende wat opviel is dat ik hem een kleine 10 kilometer daarvoor op reserve had gezet, en de tank compleet leeg was. Benzine gekregen van een vriendelijke Belg (op een prachtige CB125, maar dat terzijde). Daarmee naar het tankstation en vol met verse E5 getankt. Ik had nog een beetje de hoop dat dat wat zou corrigeren, maar helaas, het probleem bleef.

Uiteindelijk rustig terug naar huis gereden. En vlak voor we thuis waren (slechts 60 kilometer verder) was de tank alweer leeg!! Kleine 12 liter benzine voor 60 kilometer!

Mijn vermoeden is dat de linkercarburateur veel te veel benzine krijgt/vraagt. Waarom en hoe, en of dat überhaupt klopt, probeer ik nu uit te zoeken.

Wat denken jullie?
 
Bedankt, ik ga beginnen met de vonk controleren.

Een hangende vlotter, dat kan wellicht verklaren waarom hij zoveel benzine verbruikt. Ze zijn nog geen 1000km geleden gereinigd, dus eigenlijk verwacht ik daar de oorzaak niet. Maar ja, meten is weten.

Bedankt voor de hints tot dusver!
 
yup, als 1 pot de andere 'mee moet slepen' wil hij wel zuipen, Zeker als 1 pot constant verzuipt door vb lekke vlotter (-ventiel) of hangende choke.. Maar kan me niet voorstellen dat TS 60 km. gaat rijden op een halflamme motor??
 
Voor wie ongeduldig wacht op meer info: ik ben een trage lul, en wou wachten met posten tot ik iets gedaan had en meer wist. Maar b.a.v. een vraag van @Road_Runner alvast maar de volgende mijmering:

Vanavond eindelijk tijd en gaat de tank eraf zodat ik bij de bougies kan en de vonk kan checken.

Daarna olie aftappen: soms geeft hij netjes rond de 75% aan achter 't glaasje, soms is 'ie helemaal gevuld. Daar heb ik toch al even mee gereden, want ik had gelezen dat een paar slokjes extra meer geen kwaad kan. Maar de dag na de rit lag er wat olie-achtig vocht onder het condens-afvoergaatje van de uitlaat. Dus toch maar eens kijken of dat door de oliepeil komt, of dat het een mix van benzine en roet is i.v.m. de slechte verbranding.

Ik hoop erop dat de bougie gewoon gaar is, klinkt het simpelst. Ik heb niet genoeg verstand van tweecilinders om te weten of een cilinder die niet (goed) meedoet extra veel benzine vraagt. Maar dan klinkt bougie vervangen simpeler dan twee carburateurs uit elkaar halen en controleren 😬

EDIT: Heb geen 16mm bougiesleutel. Als m'n maat er geen heeft dan houdt het avontuur voor vanavond alweer op
 
Laatst bewerkt:
Wel, het is simpel, als pot 1 pot 2 moet 'meeslepen' moet hij veel meer arbeid verrichten, dus meer zuipen. als pot 2 ook nog eens benzine doorlaat..

Maar heb je echt 60km. op 1 poot gereden?
 
Het heeft even geduurd, maar hij rijdt weer. Bij nadere inspectie bleek de bougie redelijk zwak, dus vervangen. Maar het euvel zat hem in de carburateur: de stationairsproeier zat dicht, en de gasbuis waarin de naald valt zat los 😧 Na schoonmaken en alles herstellen liep de W650 weer als een zonnetje. Er zit nog roet en zooi in de uitlaat, dat kwam er de eerste kilometers nog uit.

Al met al met een sisser afgelopen, en dank aan Motor Service Weert voor de service!
 
Terug
Bovenaan Onderaan