Kawasaki Z 750 B Twin

Al

permban
10 jun 2004
1.105
0
Er zijn er niet veel van, de Z 750 staande twins van eind jaren '70, begin jaren '80. Maar wie heeft/had er één en/of ervaringen/foto's?

Dit is de mijne, een Ltd met 'belt-drive' uit 1984:

full
 
Hi Al,

Ja, ik ben ook nog in het bezit van zo'n machine. Foto's staan al ergens in een topic (o.a. ZR7S topic).

De mijne is van 1976 en is al in m'n bezit sinds 1978.



full
 
Kijk aan, 2 maal echte 'oude rotten'. Hebben jullie nog interessante verhalen/meningen/tips te delen?
 
Wat mankeert eraan? Nou eigenlijk niet veel. De koppakkingen "zweten" al vanaf het moment dat ik hem heb (da's dus al 28 jaar) maar nooit overmatig. Verderl slipt de koppeling bij koude motor enigszins. Als de motor warm is is dat probleempje weg.

Verder heb ik de uitlaatdempers moeten vervangen en 2 x de spiegels.

Verkrijgbaarheid van filters is een aantal jaren lastig geweest, maar nu niet meer. Ik bestel bij z-klasmo.de, waar veel parts voor oude kawa's te krijgen zijn.

Kilometers maak ik er niet zoveel meer mee, want het comfort is nou niet meer helemaal van deze tijd. Enorm trillen ondanks de dubbele balansassen ;) Voor dagelijks gebruik berijdt ik een ZR-7S (uiteraard ook Kawasaki).

In 1979 heb ik mijn verste tocht gemaakt. Via Zwitserland naar Perpignan en Barcelona. Moet toen dus heel wat afgetrild hebben!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 14 jaar en 110.000 km met deze prachtige twin gereden. Kijk in het topic van piccies uit de ouwe doos" daar kun je de ombouw zien die ik in de loop van de jaren aan hem gepleegd heb. Ik heb er lange verhalen over, maar ik heb nu effe geen tijd. Zal later nog eens reageren. Enige echte heikele punt: Hij trilde enorm in de ketting bij 4400 toeren en daardoor liep het voorste tandwiel los. Het laatste ligt nog ergens op het klaverblad Gorinchem te roesten. Ik zie hem nog voor me uit springen, ting-ting-ting en weg was-ie. En toen duwen, :( :( :(

Hier dus:
Uit de oude doos gevonden !! pixxies

pagina 35.
 
Laatst bewerkt:
Het is een mooie, zeker in deze uitvoering met zwart blok:

full


Heb je er met zoveel km's ooit problemen mee gehad?
 
Motorisch heb ik er nooit problemen mee gehad, maar daar hoort een verhaal bij. Toen hij 70K gelopen had was hij toe aan een nieuwe nokkenasketting. Dat zou een behoorlijke operatie worden en dus ook wat gaan kosten. Ik had gespaard en wilde eigenlijk een Norton Commando kopen, het origineel, nietwaar? Maar ik ging eerst nog even lekker op vakantie naar Zweden. In 8 dagen rolden er 3300 km onder de wielen van de Twin door en hij had geen klap verkeerd gegeven, ondanks soms bar slecht weer. Al rijdende bedacht ik me dat ik eigenlijk gek was dat ik zo'n goeie motor ging verkopen. Een motor die hetzelfde karakter had als de Commando, alleen dan iets }) betrouwbaarder.

Dus ik besloot om het blok open te laten maken (deed ik toen nog niet zelf) en gewoon helemaal te laten bekijken. Dat deed een Kawa-gekke dealer voor me. Het bleek er allemaal prima uit te zien, maar de drie kettingen in het blok waren te ver opgerekt. Omdat hij toen tochj openlag, zijn er nieuwe zuigerveren opgegeaan, voor de zkeerheid nieuwe krukaslagerschaaltjes ingezet en zo nog wat spullen meer. Maar b.v. de bigend lagers waren nog op inbouwwaarde. De zuigers waren prima en zijn gewoon teruggezet.

Dat resulteerde in een rekening van 4500 florijnen, waarvan 2500 aan onderdelen. De primaire ketting kostte al 500 pegels.

Daarna heb ik nooit meer een sleutel aan het blok hoeven zetten. Vlak voordat ik hem met 140K verkocht heb ik de halve maantjes in het kleppendeksel vervangen, die gingen zweten. Kleppen stellen was na het inlopen niet meer nodig. Ze verliepen gewoon niet.
Bij 140K blies hij nog compressie op nieuwwaarde. Kennelijk had ik de juiste manier van rijden voor deze motor en hij kreeg pijnlijk nauwkeurig onderhoud. Olie en filter, iedere 5000 km, altijd stipt op tijd.

Niet te veel toeren maken, dan werd hij te heet. Thermisch zijn ze niet helemaal jofel. Snelweg rijden is niet zijn hobby, volgas de Grimselpas oprijden met 3000 in zijn 5, dat kan hij prima hebben.

Tja, spijt dat ik hem verkocht heb, dat heb ik niet. Wel hele goede herinneringen.

Wil je trouwens een mooi opengewerkt Twin-blok zien? Staat bij Nol Bikker motoren in Noordeloos.
 
Oeps, 4500 florijnen voor een renovatie van je blok. Da's niet niks.

Oorspronkelijk (in 1976) kostte een nieuwe Z750B1 Dfl 6.999 (Toen was er uiteraard nog geen BPM). De advertentie toonde een (ring)bebaarde jongeman die in z'n schuur net op of af stapte.

2 jaar later daalde de nieuwprijs naar Dfl 5.999,- met nog altijd dezelfde advertentie. (Ik zal op m'n zolder eens kijken of ik zo'n adervtentie kan vinden in een MOTOR uit die tijd, vermits de bladzijden niet vergaan zijn).

Echt "erbij" horen deed je natuurlijk niet. De 4 cylinder gekken vonden het vermogen van 55 PK volledig ontoereikend (totdat je ze er bij het eerste stoplicht wel even uittrok). De 2 cylinder berijders vonden zo'n Japanse 2 cylinder helemaal niks. Maakte niet uit, was toch een prima aankoop.

O ja, de mijne kocht ik in 1978 (net 2 jaar oud) voor 3000 gulden. Dat waren nog eens tijden.

Ik zal ook nog eens wat foto's opzoeken.
 
Jaren een CB 500T uit 1976 gereden, dit kende ik niet maar het ziet er ook indrukwekkend mooi uit! Blijft apart, Kawa! Suc6 voor jullie!
 
Oeps, 4500 florijnen voor een renovatie van je blok. Da's niet niks.
Nee, dat was zeker niet niks. Maar ja, ongebonden, beetje gespaard voor een andere motor en gewoon zin om eens iets geks te doen :)

Ik heb hem in 82 voor 3500 gekocht. Revisie 4500, samen 8000, in 96 verkocht voor 3000, dus 14 jaar gereden voor 5000 afschrijving. Motorrijden voor 15 euro per maand dus. *D Als je het zo bekijkt was het geen dure hobby.

Als ik nu geen dagelijks woon-werkverkeer moest doen met de motor, dan zou ik er weer een kopen. Zo'n open ketting en een pekelgevoelig aluminium zijn geen pretje in de winter. Dus houd ik het maar op mijn GT-tje, ook alweer zeven jaar.
Alleen zit ik na al die kilometers op de GT nog steeds regelmatig te zoeken naar de volgende versnelling als ik al in zijn zes zit. Zo'n grote twin verdwijnt nooit uit je bloed.... :)
 
Heb ook een 750 twin en ik kan wel wat onderdelen gebruiken T'is een super ding!! in 50 uur 1250 km in de ardennen mee rond gereden.

groet smams
 
Ik kan een paar uitlaten gebruiken, als het kan de orginele, en goede kettinggeleiders van de nokkenas en balansassen. EEn goede hele buddtseat is ook welkom.
Wat heb je verder liggen??

groet Martijn
 
Volgens mij had ik je laatst al gemaild n.a.v. markptlaats.
Ik heb alleen wat delen van een Ltd, een zadel en 2 dempers.
 
jaaa dat klopt. Wat is dat wereldje klein rond deze 750 twin. affijn de winter komt eraan dus heb ik nog wel even. Het schijnt dat van de csr 750 er circa 15 van in Nederland zijn verkocht..
 
Terug
Bovenaan Onderaan