Kawasaki Z1 900 Deel 9

Haha mooi verhaal Buys! Jammer van het weer maar ik na zo’n dag schat je de kleine dingen des levens - warme douche en droog bedje - weer naar waarde! Mooie Morini maar inderdaad wel prijzig voor eentje van na 1978. Benieuwd naar het vervolg van je rijtoer!
 
Misschien hier nog iets leuks te vinden🥳
1651581285929.png
 
Ga daar toch eens heen,was het al jaren van plan maar of geen tijd of vergeten,een paar Kawa stickers op de Goldwing,kan ik daar
onopgemerkt bij staan🤫😛
 
Sorry,niets met Zedjes te maken.............maar goed.

Jaren geleden toen we vanuit Oostenrijk richting Italië reden gingen we over de Timmelsjoch pass die net open was gesteld voor verkeer.
Stel je voor dat je dan tussen twee hoge muren van sneeuw rijd !
Hadden we al eens gedaan op Mount Rainier in Washington-USA en daar was de haag nog hoger.
Winterbandjes onder onze Suzuki Swift dus geen centje pijn,maar er waren ook piloten op hun motor die lekker aan t toeren waren !?!
Wij vonden dat wel stoer maar zouden toch wel twee keer nadenken of we dat ook wel zouden doen ?
01.jpg

Richting het tolstation zit je aan de kant van Oostenrijk bij t gehucht Hochgurgl en daar scheen een motormuseum te zijn,en dat wisten we niet ! STOM,STOM,STOM !!!
Dus dat hebben we toen gemist maar direct op onze “things to do” lijst gezet voor een volgende keer.
Tijdens die rondreis zijn we toen ook bij Marcel en eega op bezoek geweest en dat was leuk (we waren toch in de buurt) ?

Van uitstel komt afstel en dan komt dat Covid19 virus nog ff zieken ook.
Begin 2021 komt t bericht dat het museum tot de grond is afgebrand !
Vreselijk en zonde van al die motoren enzo.
Dus dag met de doelstelling.
02.png

Maaaaaaaaaaaar wat blijkt ? Ze hebben een vers museum uit de grond gestampt !
Ha ! Nieuwe kans en daar gaan we naartoe.
Onze ritten,vakanties,de hort op,lang weekend weg hebben altijd verschillende thema's:
techniek,vrije natuur,cultuur,beurzen,eten,drinken,genieten,strand,zee,op bezoek bij motorzaken/specialisten in t buitenland,(stuw)meren,stuwdammen,races,in discussie treden met de locals,oorlogverledens(welke dan ook),begraafplaatsen,musea en ga zo maar door (alles om maar niet burgerlijk thuis te hoeven zijn).
Ook deze reis is de rode draad>Veterama>Motormuseum>Bodensee>Zeppelin museum>Dornier museum>Schaffhausen waterval>richting Saarbrucken?>Hürtgenwald (wandelen door de bossen en bunkers kieken) en dan bij onze favoriete Kebapzaak in Duren langs waar we minimaal een paar keer per jaar kwamen op heen of terug reis.

Maar ik dwaal weer af................
Een week voor vertrek ziet mijn vrouw dat t museum is gesloten voor renovatie vanaf 28-04 tot 20-05 !?! …............W.T.F.........het zal eens meezitten ?
Maar hotel is al geboekt en het Oostenrijk vignet zit al op de voorruit geplakt en de rondreis staat voor 95% gepland...............we gaan toch ! (tegen beter weten in).

Fast forward: nou jullie weten hoe de Veterama is afgelopen............nat,natter,natst...............
Dus Maandag met flink het gas erop de pass beklimmen en we waren de enigste.
Boven uitgestorven,alles gesloten en een dode boel.
20220502_101317.jpg20220502_101322.jpg20220502_101326.jpg20220502_101430.jpg
Er waren een paar werklui die rond liepen en die gaven ons geen blik waardig.
Ergens stond een deur open..............kijken of ik me naar binnen kan lullen.
Dat wil nog wel eens lukken met een zielig verhaal.
Maar verder dan een lobby kwam ik niet en vanachter glas zag ik wat voertuigen staan en dat was t.
Nou deze missie is dus weer niet gehaald en kan weer op de “things to do” lijst.
20220502_101829.jpg


Nog ff een filmpje geschoten ter bewijs en terug gereden naar t dal waar we op zoek zijn gegaan naar een waterval bij Umhausen waar we wat aan lichaamsbeweging hebben gedaan.
Niets met Zedjes te maken maar ik plaats t toch............zit nu aan t Hefeweizen bier dus komt er toch niets concreets meer uit me.

Ooohh ik zie dat de internet verbinding van dit hotel wat hikjes heeft ?
Probeer de rest later te versturen..............
 
Jammer een filmpje gaat niet meer lukken dan maar met wat foto's.

Je kan door het bos lopen in “stijgende” lijn naar een waterval en daar kan je via een ijzeren brug en trappen en uitkijkplateaus naar boven “wandelen” om van het uitzicht te genieten.
20220502_143330.jpg

Daar doe je minimaal een uur over als je lekker doorloopt en het is wat anders dan met je logge lichaam op een Zed zitten en met rechts wat gas geven.
20220502_143706.jpg

20220502_150741.jpg

Dus deze twee kadavers zijn puffend en steunend naar boven geklauterd.
Het duurde wel wat langer dan een uur..........maar we hebben t gehaald.
Ff tot rust gekomen en wat voor ons uit zitten turen (is goed voor geest en lichaam).
De lucht is hier frisser dan de binnenstad van Haarlem dus adem in en adem uit.
Ik noem t “ZEN AGAIN” dus de terugweg weer aangevangen.
Volgens mijn vrouw waren het pakweg1862 treden/plateaus (up and down total) dus morgen waarschijnlijk pijnlijke kuiten/enkels ofzo.
Eerst maar een pasta eten en wat bieren in het luik gooien en dan zijn we weer gereset.
Morgen weer verder maar dat is meer van het toeristische praat dus daar hebben jullie niets aan.
Sorry dat ik jullie heb lastig gevallen..................volgende keer weer over Zedjes (hoop ik)
Tschüss …........Grüß Gott.............oja..........de mazzel
 
Mooi ding hoor en netjes,kom alleen €11.000 tekort....................en als ik straks het gas en licht heb betaald...........nog meer......
 
Misschien hier nog iets leuks te vinden🥳
Bekijk bijlage 1756564
Ik heb t aan de motormaten doorgegeven en die gaan ff langs. Vorige keer waren ze al na een half uur uitgekeken vooral omdat brommers niet hun ding is. Dan gaan ze maar een uitsmijter (eitjes van Barnevelder kippie) en bakkie koffie scoren en daarna rustig weer huiswaarts. Hebben ze toch nog een frisse neus gehaald.
 
Neenee, jij mag netjes buiten het hek parkeren.
Ik val niet op met m’n gpZ900r…..

Tot de ventilator aanslaat 8)7
Maar ik ook ff kijken , als alles meezit…
Iedereen moet gewoon lekker langs komen,bakkie koffie doen en een beetje slap lullen over onze (motor) hobby. Als t weer mooi is lekker aan de lange tafel zitten en van t zonnetje genieten. Heet dat niet Zed Stammtisch dan ? Als ik thuis kom maar weer eens de ST op gang helpen anders moet ik op een BMW of Enfield komen en dan kom ik helemaal niet meer als vol over.
 
Ik heb t aan de motormaten doorgegeven en die gaan ff langs. Vorige keer waren ze al na een half uur uitgekeken vooral omdat brommers niet hun ding is. Dan gaan ze maar een uitsmijter (eitjes van Barnevelder kippie) en bakkie koffie scoren en daarna rustig weer huiswaarts. Hebben ze toch nog een frisse neus gehaald.
Ben er een keer eerder geweest, inderdaad veel brommerspul toen, ook wel leuk trouwens. Toch toen in een bak met allerlei rommel een Kawa z ontstekingsdekseltje gevonden voor vijf euri! Dag was meteen goed want ik had toen een 1000J dekseltje er op zitten, ook wel mooi trouwens maar DOHC was toch mooier☺️
 
Ben er een keer eerder geweest, inderdaad veel brommerspul toen, ook wel leuk trouwens. Toch toen in een bak met allerlei rommel een Kawa z ontstekingsdekseltje gevonden voor vijf euri! Dag was meteen goed want ik had toen een 1000J dekseltje er op zitten, ook wel mooi trouwens maar DOHC was toch mooier☺️
Voor de Liefhebber op Marktplaats te koop een Mooi en handig reparatie en onderhoud Z 1 Z 900 Boek NL talig en 2 org. folders en 1 Grote Poster uit 1983 .
 
Hey.........ho......hallo............

Vanuit Oostenrijk is de volgende halte Freidrichshafen voor een bezoek aan t Zeppelin en Dornier museum.
Zullen we ergens rechtsaf slaan en op de koffie gaan bij Marcel ?
Ff kijken in wat voor motorzaak hij werkt ?
Neen dat is naar t Oosten en wij moeten naar t Noord-Westen dus minimaal 300km omrijden......
Dus die kop koffie houden we tegoed van je Marcel als we weer een poging wagen voor dat motormuseum aldaar..........tot ziens.

Vooralsnog vind ik aan autorijden geen ruk aan.
Als servicemonteur al genoeg km's gemaakt in Nederland en met de vrachtauto elektronische onderdelen leveren her en der ook genoeg wegen onveilig gemaakt.
Als we onderweg zijn rijd mijn vrouw dus 95% van de tijd en zei vind t geen probleem.
Ik zit er dus als side-kick naast en lees de wegenkaart,stel de TomTom in voor de kleine tussendoor weggetjes,geeft eten en drinken aan en zit voor de rest appelig voor me uit te staren.

Zo om ons heen kijkend zien we hoofdzakelijk nieuwere motoren en vooral van die off-the-road toer BMW's of andere merken toerbuffels.
Weinig naked-bike of klassieker...............jammer.
Ergens afgeslagen richting Lech (ff kijken of Lex,Max en de drie biggetjes er ook zijn) op een slingerweggetje ingehaald worden door een meneer op een Harley Davidson Electra Glide Classic Toer special Anniversary edition CVO Factory tuned Custom paint etc etc etc motor.
Nou ik moet zeggen dat hij niet echt stil stond maar flink aan t gas hing en de motor was zeer stabiel ! (tja niet als een Ducati of ander race model............maar toch) !
Dus met een Harley kun je ook best wel goed sturen of de meneer was een oud motorcoureur met een groot hart en een hoop ervaring ?

Later op een paar colletjes verder worden we zowaar voorbijgereden door een Kawa Z900RS in de rode kleur en ook nu met een rotgang.
De man zat lekker te sturen en zo te zien had hij er wel plezier in en binnen een mum van tijd was hij aan de horizon verdwenen.
Oooooh dat had ik nu ook wel gewild..............ff rondje om op deze wegen i.p.v. de A2 afsukkelen.
Geen foto kunnen nemen want hij was me t snel af dus moeten jullie t doen met een gepikte foto.
Kawasaki Z900RS.jpg
In de buurt van Bregenz komt er een mevrouw op een Z650 in de groene uitvoering ons tegemoet.
Ook zei lekker uitwaaien op haar klassieker....................leuk.
Weer geen foto kunnen maken...........sorry........dus weer een gepikte foto.
Alleen haar fiets had 1xschijfrem voor en als ik t goed van Marcel heb begrepen is dat standaard in Oostenrijk ?
Kawasaki Z650B.jpg

Nou dus toch nog wat Zedjes gezien en zelfs een klassieker............onze dag is weer goed.
Ondertussen bij beide museums geweest en neen geen ballonvaart gedaan (te duur) en ik zag bij een trendy koffiezaak/restaurant in het havengebied van Friedrichshafen dit verhikel in de etalege staan.
Nog nooit van gehoord ?
Wanderer.jpg

Godsamme het bier slaat er nu goed in..............is ga t bedje in en zal jullie niet meer lastig vallen met mijn idiote verhalen....................tot ziens...............
 
Hi Ron, dank voor je verslag van jullie Oostenrijk tour.
Jammer dat je niet echt in de buurt was om een bakkie te doen.
Idd is de Z650, zowel de B1 als de B2 hier standaard geleverd met één enkele schijf.
Een up-grate naar twee schijven werdt hier wel aangeboden voor een redelijke prijs maar daar hebben er niet veel voor gekozen is me opgevallen over de jaren.
 
Is de Buys al terug uit het Oosten, of volgen er nog afleveringen???

En zijn er hier nog luitjes die een PMC frame kit op hun Z1 frame hebben gelast/laten lassen? Ik heb ook zo’n setje gekocht en even gepast op het frame, maar de realiteit klopt toch niet helemaal met het PMC-plaatje:
- Plaatje nummert onderdelen 1 tem 13. In doosje zitten echter 15 onderdelen, twee extra stukjes buis.
- positie van “7” zou net onder “5” en “6” moeten zijn. Maar “7” is te kort en past pas zo’n 10cm verder. Driehoekje 5-6-7 is toch steviger dan niet-driehoek?

Iemand een idee waar de twee extra buisjes voor zijn, en hoe 5-6-7 horen te passen tov elkaar?
08D6889B-4FC0-493B-B9A6-BBDF8AE462D0.jpeg

914EC0C8-1B0F-472B-BD4D-4C8E89C6A5C6.jpeg
 
Ja weer terug in Olland. Neen geen verdere verhalen want dat was bezoek aan Schaffhausen (toeristisch) wandelingen (ons luie karkas tunen,dus persoonlijk) bezoek Vogelsang (IJffel) WW2 gerelativeerd etc. Dus niets met Zedjes te maken. Neen nooit zo'n setje gebruikt maar ik geloof dat Willem er meer verstand van heeft ? Komende tijd moet ik zowiezo ook 4x frame aanpakken maar dat doe ik op de huizeBuys manier. Met als voorbeeld het Z650 of ST frame of de latere >80 frames en dan zelf pijpjes of platen zagen/lassen op tactische plekken.
 
Ik heb ook ooit zelf zo'n set gemaakt, best wel veel werk om het goed te doen. Dus een beetje aanpassen is altijd minder werk. Ik denk dat je er in de praktijk niet veel van voelt of zo'n pijpje 5 of 10cm verder komt te zitten. Je merkt wel dat er verstevigingen inzitten, echter moet je eigenlijk meer dan dit doen want de problemen schuiven gewoon op naar de volgende zwakke plekken zoals voorvork, achtervering swingarm en banden.
 
Ach alle kleine beetjes helpen,denk ik. Ga t meemaken als alles is aangepast. De latere frames waren al beter dan de oer versies.
IMG_7353.JPG
IMG_7354.JPG

Ik ga gewoon wat experimenteren en zie wel waar ik uitkom.............eerst maar de lopende projecten een beetje afmaken.
 
Ik heb ook ooit zelf zo'n set gemaakt, best wel veel werk om het goed te doen. Dus een beetje aanpassen is altijd minder werk. Ik denk dat je er in de praktijk niet veel van voelt of zo'n pijpje 5 of 10cm verder komt te zitten. Je merkt wel dat er verstevigingen inzitten, echter moet je eigenlijk meer dan dit doen want de problemen schuiven gewoon op naar de volgende zwakke plekken zoals voorvork, achtervering swingarm en banden.
Dus eigenlijk wil je gewoon zeggen dat de Z900 en Z1000 van origine gewoon gebalanceerde zwabbergebakjes zijn zoals ze zijn? Dan vallen de individuele zwakke plekken in ieder geval niet zo op. Ik wiebel wel verder de bocht door op de snelweg :+
 
Heb inderdaad ook zo'n setje deels gebruikt en met merkbaar beter resultaat. Geheel originele fietsen zijn inderdaad zwabberbakjes, balhoofd te slap en gevoelig voor scheurtjes, achterbrug veel te slap, schokbrekers als fietspompen, cylinderkop vaak met scheurtjes tussen bougiegat en klep, Nokkenaskettingspanner die slipt met alle gevolgen van dien. Speedwobbels bij een bepaalde snelheid en houding van de rijder. Daarbij genomen slechte remmen, originele uitlaten die snel wegrotten, carburateurs die lastig te synchroniseren zijn enz. Maar waarom dan toch deze motor? Nou een geweldig mooie karakterfiets, prachtige stijl en met een geweldige uitstraling! Dus heren, lekker op blijven rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan