Kawasaki Z1 900 Deel 9

Kleur komt me een beetje vreemd voor maar dat kan aan de foto's liggen....
Er zit special paint op dus zal waarschijnlijk geen originele kleur zijn,maar voor een relatief goedkope z900
en voor iemand die niet alles 100% origineel hoeft te hebben een leuke basis om gewoon rijdbaar te maken,
er is wel een stuk koelrib weg aan de rechterkant,zeker 1 of andere brute Mexicaan aan het wrikken geweest om de
kop er af te kunnen krijgen. 😬
 
Jongens, ff een mening gevraagd, wanneer spreek je nu van een Bitsa motor, wanneer is het een Frankenstein motor en wanneer is het een rat bike. Graag jullie visie hier op.
 
Een Bitsa is naar mijn mening een fiets opgebouwd uit verschillende delen van diverse merken of zelfs een motorfiets met bv een automotor.
Een Frankenstein is volgens mij een trike en een ratbike een "gechoppte", lees van veel onnodige delen bevrijd en wordt nooit gewassen en moet buiten slapen zodat alles lekker gaat roesten en er zwaar gebruikt uitziet.
Vroeger in Nederland eens eentje op de zaak gehad met een lekke band, dat mochten we repareren maar de griptang op de remleiding voor de rechter remklauw moest blijven omdat de remklauw kapot was.
Schokbrekers had hij ook vervangen door stalen strips omdat die lek waren......
 
Een Bitsa is naar mijn mening een fiets opgebouwd uit verschillende delen van diverse merken of zelfs een motorfiets met bv een automotor.
Een Frankenstein is volgens mij een trike en een ratbike een "gechoppte", lees van veel onnodige delen bevrijd en wordt nooit gewassen en moet buiten slapen zodat alles lekker gaat roesten en er zwaar gebruikt uitziet.
Vroeger in Nederland eens eentje op de zaak gehad met een lekke band, dat mochten we repareren maar de griptang op de remleiding voor de rechter remklauw moest blijven omdat de remklauw kapot was.
Schokbrekers had hij ook vervangen door stalen strips omdat die lek waren......
wel low budget hahahaha
zo zie ik ook ieder jaar bij nol bikker op de z dag een kawasaki z750 e staan waar alleen het hoognodige aan gedaan wordt.
overal vet en olie zelfs wasknijpers . heb die man toen verteld dat ik nog mooi zijkappen en een kontje voor hem had maar nooit iets van gekomen.
eerste keer dat ik hem zag had hij al 150000 op de klok .
zo zie je maar zolang je er maar op tijd olie in blijft gooien blijft het toch rijden
 
Laatst bewerkt:
wel low budget hahahaha
zo zie ik ook ieder jaar bij nol bikker op de z dag een kawasaki z750 e staan waar alleen het hoognodige aan gedaan wordt.
overal vet en olie zelfs wasknijpers . heb die man toen verteld dat ik nog mooi zijkappen en een kontje voor hem had maar nooit iets van gekomen.
eerste keer dat ik hem zag had hij al 150000 op de klok .
zo zie je maar zolang je er maar op tijd olie in blijft gooien blijft het toch rijden
Deed ik vroeger met m,n CB750 ook,ding had ik gekocht voor 200,-guldentjes met een ton op de klok,deed er helemaal niks aan,geen olie verversen geen vers luchtfilter helemaal niks,alleen olie bijvullen,en het filter schoon blazen,zo heeft hij het nog 60000km volgehouden toen zei hij
doe het zelf maar en deed plof,bigend lager eruit,eigen schuld want ik had al een tijd niet naar het oliepeil gekeken.
Heb hem toen verkocht aan een collega voor 75,- die er nog brood in zag om het op te knappen,al je ziet wat die dingen nu opbrengen
dan had ik hem eigenlijk nog moeten houden. :Y
 
In mijn gedachten het volgende:
Bitsa bike : bits of this and bits of that..................een rijdende motorfiets opbouwen als samenraapsel van onderdelen van hetzelfde merk en model maar verschillende bouwjaren. (Z1 frame,Z1R blok,A1 voorvork,A2carbs,A1tank en ga zo maar door,soms met wat kleine aanpassingen om het te laten passen.
Frankenstein zegt t al : een rijdende fiets maken met gebruik van onderdelen van verschillende merken en types en ja dan moet je ook meer aanpassingen doen om alles passend en veilig te maken.
Rat bike : rijden en niet poetsen motor,staat gewoon buiten in weer en wind,minimale onderhoud om m rijdend (en in mijn geval veilig) te houden.
Veel gebruik van touw,bundelbandjes,plakband,ijzerdraad en ga zo maar door want er valt wel eens wat van af.......................
Roest is mooi.......................noemen ze dat tegenwoordig patina ?........................anders spuitbus matzwart eroverheen..................of tectyl ?
 
Frankenstein is een samengestelde motor, een bitza is een motor met het blok van een auto.

Soms werd daar zelfs fabrieksmatig gebruik van gemaakt, zoals de BFG1300 met een blok van Citroën
 
Ik heb eens een keer een ratbike gezien (Honda CB750) met een voorwiel zonder remmen, dus geen schijven, klauwen e.d. Alleen een achterrem.
 
Ik heb eens een keer een ratbike gezien (Honda CB750) met een voorwiel zonder remmen, dus geen schijven, klauwen e.d. Alleen een achterrem.
Een thrillseeker dus,niet te hopen dat hij met zoiets ooit in een controle terecht komt,dat is gelijk een wok melding
en naar huis lopen.
 
Hmmm, verschillende ideeën/meningen dus, blijkbaar is er geen vaste definitie. Ik kwam erop omdat mijn buurman mijn motor een Bitsa noemt. Ik merk dat mijn idee overeenkomt met dat van huizebuys
 
Juist wel te hopen dus.
Te hopen voor hem,gevaar op de weg dus ik hoop dat zoiets zo snel mogelijk van de weg geplukt word voordat ie
ergens op knalt. 😬en dat geld voor meer van die verbouwde bobbers,ratbikes,caferacers ,waar je voertuigtechnisch
grote vraagtekens bij heb.
 
Laatst bewerkt:
Nee gelukkig heb ik die thuis niet en van mijn motor weet ik nog steeds niet of het een mannetje of een vrouwtje is. Maar als het een vrouwtje is, is het geen bitch.
 
Ik noem het een special
Screenshot_20220721-201036_Marktplaats.jpg

Kawasuki z900
€ 1.950,00
 
De verkoper schrijfteen hoop werk,vraag mij af wat die hoop werk is,ja als je hem in showroomstaat wil brengen wel,maar zo laten
en rijdbaar maken is ook een optie,vette lap met diesel erover en gaan :Y .
 
Nou ja....
Voor minder als €7500 kan ik me andere fietsen voorstellen om zo mee te gáán....
ZRX1100/1200 of, even vloeken in de kerk, een CB1300.
Ik bedoel een Z1 is heel leuk maar rijdt niet echt bijzonder..
Een Z1 is leuk als origineel of tijdpassend omgebouwd als je persé wil als streetfighter, caféracer of zelfs bobber, maar dan mag de basisprijs zeker niet 7500 zijn....
Mijn mening....
 
Nou ja....
Voor minder als €7500 kan ik me andere fietsen voorstellen om zo mee te gáán....
ZRX1100/1200 of, even vloeken in de kerk, een CB1300.
Ik bedoel een Z1 is heel leuk maar rijdt niet echt bijzonder..
Een Z1 is leuk als origineel of tijdpassend omgebouwd als je persé wil als streetfighter, caféracer of zelfs bobber, maar dan mag de basisprijs zeker niet 7500 zijn....
Mijn mening....
Tja wat rijd wel bijzonder uit die tijd,ik weet wel wat goed stuurt uit die tijd,bijvoorbeeld een Laverda SF750 ,die draait rondjes
om alles wat in die tijd in Japan werd gemaakt,zou zelfs veel jaren 80 fietsen nog moeilijk kunnen maken,
Een Z1 of Z1000 uit de jaren 70 koop je ook niet omdat het zo apart is maar omdat het een icoon is,
en het uiterlijk is ook wel lekker :Y
En ja ik vind 7500,- veel,maar het is wel een Z1 en die kosten in nette staat zomaar 3x zoveel of meer,de markt bepaald nu eenmaal
de prijs,ik kocht mijn Rickman Z1 voor 1500,- en m,n Z1000 voor 2000,- guldentjes,die doen tegenwoordig ook een veelvoud daarvan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan