Kawasaki Z1 900 Deel 9

Leg m eerste op de plank, doe er een 900 krukas nu in, zal is kijken of ik deze kan doorlassen...
 
Ziet er allemaal een beetje triest uit Smams.
Als het spulletje weer gaat samenbouwen ff rekening houden dat er 3 verschillende in dikte ringen zijn die achter het startertandwiel zit.
 
Dit bedoel ik,
20200323_182839.jpg
 
en zo zag de rotor er uit...
De vierde tap was ook 1,5mm verdraaid

kruktap verdraaid ? hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar ? ik neem aan dat je dan op een soort Kangoeroe motor rond rijd ?
zo te zien heb je nog wel wat werk te doen.................succes........
 
interessant project,hou ons op de hoogte,misschien steek ik er nog wat van op en kan t gebruiken als ik wederom aan mijn eigen blokje begin ?
 
20200328_101208a.jpg


Ben nieuw hier en dit is mijn eerste post en ik heb gelijk een vraag. Vandaag even lekker er op uit met de Kawa, hij rijd geweldig maar er dient zich een probleempje aan, de cylinderkop pakking begint te zweten. Het is niet veel en het blok blijft zo lekker schoon, maar toch...
Nu is mijn vraag in hoeverre ik de kop nog kan natrekken. Ik meen te herinneren dat dit wel tot 30 ft-lbs , klopt dit
 
Ja, of 40 Nm (37 -43 Nm). Buitenste 6mm bouten met 12 Nm. Eerst alles volledig losdraaien en dan van binnen naar buiten kruislings vastdraaien. Eerst op 25 Nm daarna op 40 Nm. Maar ik denk dat het zweten daarmee niet verholpen is.
 
Leuk artikel in das Motorrad Classic over Tobias Guckel, al zo'n 30 jaar bezig met Kawa's , 2 en 4-raakten (helaas de laatste jaren ook met Harley-Parkinson's).
Maakt soms heel leuk spul op Kawa basis.
Moet er (als dat Corona gedoe afgelopen is) toch maar eens heen ondanks dat het bijna 250 km verderop is een keer heen.
20200329_201143.jpg
 
Bekijk bijlage 1479196

Ben nieuw hier en dit is mijn eerste post en ik heb gelijk een vraag. Vandaag even lekker er op uit met de Kawa, hij rijd geweldig maar er dient zich een probleempje aan, de cylinderkop pakking begint te zweten. Het is niet veel en het blok blijft zo lekker schoon, maar toch...
Nu is mijn vraag in hoeverre ik de kop nog kan natrekken. Ik meen te herinneren dat dit wel tot 30 ft-lbs , klopt dit

Hallo Willem,
Welkom hier, altijd leuk een nieuwe te kunnen begroeten hier.
Schroom je niet hier nog meer foto's te plaatsen.
Waar zweet de kop dan? Waarschijnlijk bij de nokkenastunnel of bij de buitenste tapeinden.
 
Hallo Willem,
Welkom hier, altijd leuk een nieuwe te kunnen begroeten hier.
Schroom je niet hier nog meer foto's te plaatsen.
Waar zweet de kop dan? Waarschijnlijk bij de nokkenastunnel of bij de buitenste tapeinden.
Voor zover ik het kon beoordelen bij de buitenste tapeinden links, ik had ongeveer 120 km gereden en toen zag ik het. Helaas was ik niet zo beidehand om er op dat moment een fototje van te maken en heb het weggepoetst. Het is ook niet erg veel maar misschien wordt het meer in de toekomst dus vandaar mijn idee de knar na te trekken. Heb niet zo'n trek om vlak voor het seizoen daarvoor de boel open te trekken.
 
kruktap verdraaid ? hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar ? ik neem aan dat je dan op een soort Kangoeroe motor rond rijd ?
zo te zien heb je nog wel wat werk te doen.................succes........

Blijkbaar is 1200 cc toch wat teveel geweld geweest terwijl het ding niet eens zo idioot veel vermogen heeft ( 100 pk aha bij 6800 rpm zei de testbank) en na 9000 rpm stort de koppelkromme volledig in. De vierde tap is verdraaid, deze is het verst weg van de krukas/koppeling aandrijving.
 
Voordat ik de Falicon krukas kocht, omdat ik met lachgas ging rijden, had ik een gewone Z1000 krukas die door Paul Ritzen was gebalanceerd en doorgelast. Ik heb daarmee vele dragraces probleemloos mee gereden. Op het laatst had ik daarmee 1327 cc en 129 pk aan het achterwiel. Nu trouwens 160 pk en 150 Nm bij 1394 cc (zonder lachgas). Voordat de krukas toen gelast werd, was de motor 1075 cc met zo'n 110 pk aan de krukas (volgens Jan Smit).
 
Ja, of 40 Nm (37 -43 Nm). Buitenste 6mm bouten met 12 Nm. Eerst alles volledig losdraaien en dan van binnen naar buiten kruislings vastdraaien. Eerst op 25 Nm daarna op 40 Nm. Maar ik denk dat het zweten daarmee niet verholpen is.
Eerst alles los draaien? Zou de koppakking dan nog wel goed afdichten?
zou je niet gewoon van hoe het nu is met stapjes van 5Nm alles kruislings van binnen naar buiten kunnen natrekken tot aan de 40Nm?
 
Dit corona weekend maar gebruikt om de Z een grote beurt te geven, ketting schoon en gespannen, koppelingsplaten vernieuwd, kogeltje vernieuwd en APE needle bearing clutch pusher er in gezet, ook de pushrod vernieuwd. Nieuwe pakking koppelingsdeksel en olie. Cilinderkop moeren nagetrokken (ivm olie zweten). Coils doorgemeten (wil ze toch eens vervangen) Voorvork nieuwe keerringen en olie. Jiffy was een beetje krom (erfenis vorige eigenaar, hoe krijg je het voor elkaar) dus vervangen voor een andere. Achterwiel met 16 wiel en nieuwe band vervangen had ik al gedaan. Dus ff lekker rijden en testen, koppeling afstellen kan nog iets beter en de ketting mag ietsje strakker, maar wat gaat ie lekker...hard. Hmmm waarom blijven nu ineens de richtingaanwijzers branden als ik links of rechtsaf wil grrrr nog een klusje dus. Anyway, toen was ik moe dus beestje in de tuin gezet. Volgende keer maar weer

20200405_205228.jpg
 
wie rijd er met een heeeele mooie z1 2 of 73 geel/groen regelmatig rond in Weert , iemand van hier ? / mee lezer .
GREETZ
 
Hey ik ken dat blok en ik heb t ook nog eens in levende lijve mogen aanschouwen,lang geleden 16-11-2011 nl.
Dus nu : Sterke verhalen uit een rijk motorverleden maar eerst wat voorgeschiedenis.

Ik vind t leuk om onderdelen te betrekken uit het buitenland.
Nog leuker is het om de spullen op te pikken bij de vestiging zelf.
Dus als ik met de vrouw een roadtrip ga maken plan ik altijd een bezoekje in aan een motorzaak of onderdelen beurs.
Zo kom je dan ook eens op bezoek bij bv. Klasmo,Frank Bach,Roland Lenden,Bike-side,RF Biketech om iets te scoren.
Zelfs Z-Power U.K. is eens bezocht en dan kon Dave meteen mijn gekochte boek signeren.
Ook in de USA wordt wel eens wat besteld maar da's te ver rijden/varen/vliegen om parts op te halen.

Maaaaaaaaaaaaar ik had een site gevonden nl. kawasaki vintage motorcycle part, kawasaki classic motorcycle, streetfighter part, motor bike part - AmericanClassix.com en die had wel wat leuke spulletjes
in de aanbieding en omdat de Dollar toch lekker laag stond t.o.v. de Euro mooi meegenomen.
Mijn vrouw en ik hadden toch weer t idee om een USA trip te plannen,deze keer voor 6xweken.
Naar de Noord kant USA,stukje Canada dan vliegen naar Hawai en wat eiland hoppen en de laatste week Californië etc.
Vanaf San Diego binnendoor rijdend naar L.A. konden we mooi een bezoekje plegen aan de vestiging aldaar.
Contact opgenomen via mail en alles uitgelegd en ja hoor jullie komen maar langs,d'r is altijd koffie en donuts.
En toen bleek dat we uit Holland kwamen was er direct een klik want hij was eigenlijk een Duitser !
Zo gezegd zo gedaan.

Na pakweg 5xweken de hort op kwamen we op 15-11-2011 aan in een hotel in Palm Springs.
Afspraak was de volgende dag om na 13.00h ter plekke te zijn,tijd zat dus want het is pakweg 30minuten rijden.
51777 Northridge Rd, Morongo Valley, CA 92256, Verenigde Staten dus ergens in de rimboe.
Dan maar wat site-seeing doen en we waren daar meerdere keren in die omgeving geweest en wisten dat t een dor landschap was.
01.JPG

En dan ook rijden op weggetjes die geen weg mogen worden genoemd en kijk het aantal windmolens is ook hier nu flink toegenomen.
02.JPG

Via een zandweg de locatie bereikt en ? ...................... niemand te zien !
03.JPG


Telefoon gaat over........hij komt ietsje later want heeft 2xXT500 gehaald elders en z'n tijd staan verlullen.
Maakt niet uit we hebben eten en drinken en kijken wel ff rond aldaar.
Was geen probleem want de Mexicaanse buurman hield ons in de gaten,wist hij.

Wat treffen we hier aan ?
Junk yard met allerlei Kawa restanten her en der gestald zoals ze hier wel meer doen.
04.JPG

05.JPG

06.JPG

07.JPG

09.JPG


Rondom nog wat sloop auto's,containers en rekken met motorblokken,uitlaten etc.
Da's ff schrikken zo open en bloot ! (puriteinen met een zwak hart ff weg kijken graag).
10.JPG

11.JPG

Nou er stond genoeg om te kiezen,denk alleen dat alle blokken vol zand zaten !

Terwijl we staan rond te kijken en ff een happie doen vliegen er nog drie Jets laag over.
Wat nou ! geluidsoverlast ?
Ik zie geflikker van de verrekijker van de Mexicaanse buurman en zwaai ff naar m.
Hij zwaait terug en gebaard naar de weg toe en inderdaad is in de verte een grote stofwolk te zien en toeterend
kwam daar een pick-up truck met 2x XT's in de achterbak aanrijden.
12.JPG


Om een kort verhaal nog langer te maken :
Hij heet Axel Buhck en komt uit de buurt van Hamburg en is een bekende van de Klasmo boys.
Jaren ervoor had hij hun geholpen met de zoektocht naar Zed gerelativeerde motoren en onderdelen.
Containers volgestouwd met allerhande handelswaar en we weten waar dat allemaal is beland.
Zelf in de USA blijven hangen en daar zijn eigen handeltje opgezet aangevuld met Duitse aftermarket spul.

Mijn vrouw en ik krijgen een rondleiding door magazijn,werkplaats en de "man-cave" garage en zo vliegt de tijd voorbij.
13.JPG


In de garage staat ook een deel eigen Zed voertuigen deels origineel deels gerestaureerd en in de hoek een Z blok op een standaard.
14.JPG

En zo kwam ik oog om oog te staan met het blok (foto ter bewijs)
15.JPG


Daar had hij eens 10xstuks van hagelnieuw gekocht en dit was de laatste voor de heb.
De andere 9x verkocht voor investeringen te doen of voor levensonderhoud want hij ging vaak "zu die Heimat zurück" voor feesten en vertier.
Mooi blok en mooie verzameling Zeds gezien en lekker bijgepraat maar we moeten nog richting Barstow dus tijd voor afscheid.

Alle onderdelen die ik wilde hebben lagen al klaar en werden in de huurauto gestald,alles werd betaald en daarna afscheid genomen.
Het replica achterkontje was bv. $75 iets van €54 ? nou da's toch een koopje.
Leuke vent die Axel met een hoop verhalen en ik moest maar de groeten aan Ingo doen als ik m weer eens ontmoete........
Heb ik later ook gedaan en dan krijg je andere sterke verhalen vanuit de Hamburg kant voorgeschoteld en zo vliegt weer de tijd voorbij.

Ik denk dus dat hij nu het laatste blok verkoopt want staat nu toch wel een beetje in de weg ?
Sorry voor het lange verhaal maar t is toch Corona tijdperk dus vervelen we ons meer ?
Hebben jullie wat te lezen gehad.
Mazzel en tot ziens..............
 

Bijlagen

  • 08.JPG
    08.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan