Kawasaki Z1 900 Deel 9

Bedankt heren 😉 en daar zit wel wat in ja, qua dat je niet weet welke spoeiers hij gebruikt! De meeste carbs zitten juist andersom! 2e stand vanaf ondere. En dat zegt ook niks. Ik ga het proberen op te zoeken, wat de normale stand van zaken is qua afstellingen en sproeier maten?! Maar hij liet wel veel handige tips zien, qua doorheen blazen met de mond, en ook met dat dunne boortje ertussen. En ook hoe hij die flotters even nacheck en de hoogte met schuifmaatje! En wat loop die machine toch prachtig 😎 hij stond er ook in het Blauw 😳😁😉👍

O toch nog een vraagje? Die eerste carbs van de Z1 1972/73! Waren deze nou 28mm en die van 74/75 26mm?
 
Mijn Z1B had de 28mm carbs, daarna kwam de Z1000 met 26mm. Die 28mm zijn wel een beetje lastig te synchroniseren. Dus eerst kleppen en ontsteking, dan carbs met een 1mm boortje of een paperclip synchroniseren, dan monteren en controleren met vacuüm meters. Vervolgens rijden en dan tussendoor je bougies controleren. Je kan tussendoor ook nog kijken met Colortune of je te rijk of te arm staat.
Succes
Willem
 
Z900-A4 en A5 hadden ook 26mm.
Z1000-D (Z1-R) weer 28mm.
Bedankt Willem 😉 en dat die Z1B al 28mm carbs hadden?! Was dat origineel? 76 model toch Willem? En Madvo69 ik dacht dat al te meten 👍 maar ik vertrouwde mijn antieke schuifmaatje niet meer helemaal haha 🙈 Bedankt weer heren! En ja dat afstellen is wel een gepriel! Maar aldoende leer je weer ervan, en zeker ook door jullie! Top 👊
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Willem 😉 en dat die Z1B al 28mm carbs hadden?! Was dat origineel? 76 model toch Willem? En Madvo69 ik dacht dat al te meten 👍 maar ik vertrouwde mijn antieke schuifmaatje niet meer helemaal haha 🙈 Bedankt weer heren! En ja dat afstellen is wel een gepriel! Maar aldoende leer je weer ervan, en zeker ook door jullie! Top 👊
Ja de Z1B had nog dit oude model VM 28 met de ribben tot halverwege 76. Daarna kwam de verbeterde versie. Ik heb mijn originele setje ook nog liggen maar rij nu met een set VM29 smoothbores en dat bevalt me toch beter. Mijn fiets is (helaas) toch niet origineel meer dus ik laat het maar zo. Gek genoeg rij ik zuiniger met deze set dan met de originele set.
 
Dat is wel apart dan! Maar het kan ook zo zijn, dat die carbs nu minder hard hoeven te werken, qua aanleveren 🤔 ik rij dan met die z1000 met een originele setup carbs 26mm en met de deksel op de luchtfilter! Loopt die kl.te! En zonder deksel als een naaimachine 😳 en de filter is gewoon nog als nieuw 🤔 en rij je dan wel met de originele luchtfilterbak erachter?
 
Hoe heb je ze uiteindelijk los gekregen? De mijne hebben hetzelfde probleem en zitten al een heel WE in een badje met white spirit maar tot nu toe geen resultaat. Hoop dat er een zachtere methode is dan Buys’ bandenlichter maar als ze vrijdag niet los zijn zal het toch dat worden...
Je kan ook nog aceton proberen, is agressiever dan White Spirit.
 
Ja ik met thinner ook 👍 en toch echt ook wat proberen te liften met een niet te scherpe voorwerp! En zachthe druk zetten. En dan weer aceton erin mikken. Bij mij kwam die los maar ook stroef en met kracht zetten. Gelukkig kreeg ik geen schade's. Succes 👍
 
Je moet ook de bandenlichter met "beleid" gebruiken. Draagvlak is breed en met doeken heb je wat extra bescherming. Twas alleen om m ff door de "beglazing" heen te krijgen. Toen deze een beetje los was kwamen er allemaal "scherfjes" vrij (het leek wel of er een rode lamp was gebroken) Had t eerst met een verf roerstok geprobeerd maar die brak spontaan af....en met een schroevendraaier vond ik te link.....ik moet zeggen dat ik die bandenlichter veel gebruik en niet alleen voor banden te verwisselen. Ook bv. voor oliekeerringen uit onder-vorkpoten te halen die "vast gekoekt" zitten. Stukje hardboard als bescherming eronder en lepelen maar.....maargoed ik draaf door. ....sleutelze mannen. ...
 
Oooooooooooooooh nu ik toch in mijn schrijfmodus zit.................zomaar een tip..............neem aan dat de meeste er wel van op de hoogte zijn.........maar voor de enthousiastelingen bij deze:
Ondertussen bij meerdere voorvorken de keerringen verwisseld en ja soms zitten de heeeeeeel vast gekoekt.
Hebben ook vorige eigenaren er met een schroevendraaier en lopen poken of t een open haard is.
Gevolg de rand vol deuken en beschadigingen...............en waarom ?
De missie is > vorkpoot / vorkbus inklemmen in bankschroef (tis geen vorkpoot,ben ff de naam vergeten) ?
208_0818 or.JPG

De befaamde bandenlichter in positie brengen
208_0820 or.JPG

Oud stukje hardboard eronder ter bescherming
208_0821 or.JPG

Weinig kracht zetten en hopla eruit.................tis toch zo makkelijk.........
208_0824 or.JPG

Heb ik eens gelezen in een Engels blad "motorcycle mechanic" ofzo en daar stonden meerdere tips in.
Op deze manier leer je met beleid sleutelen.
Zomaar een verhaaltje tussendoor...................zit nu toch ff niets te doen............welnu tot de volgende keer......
 
Geen toeval, ontmantelen van de vorkpoten staat op het programma. Had al gedacht om een specifiek gereedschapje om keerringen te verwijderen te komen, maar ga dan eerst maar eens met de bandenlichter proberen. Eerst nog een setje alu inzetstukken voor de bankschroef scoren. Wat me nu wel pijnlijk duidelijk is geworden: als je iets geavanceerder gereedschap dan een schroevendraaier wilt kopen schieten de hubo, brico en gamma al gauw tekort...

Laat je tips dus maar komen Buys!
 
Ik ben er wel schuldig aan. Had destijds de grootste sleufschroevendraaier gepakt en als een hefboom gebruikt. Was bijna bang dat de schroevendraaier zou knappen zo veel kracht ging erop. Nouja bij deze de mijne zijn mooi uitgehakt, maar ze zijn niet lek... Heb ondertussen een bandenlichter... dus mocht het ooit weer nodig zijn O-)

Leuke tips, goede plaatjes, prima leesvoer 👍
 
Bandenlichter voor het verwijderen van ouwe lekke keerringen, ik weet eigenlijk niet beter vanaf 1979 toen ik als magazijnmedewerker/verkoper begon bij Ton van Heugten Motors in Amersfoort.
In de wintertijd weinig loos in de winkel dan ging je inruilers met méér werk verkoopklaar maken.
Om de keerringen uit de onderpoot (de benaming waar Huizebuys naar zocht) te halen was er maar één stuk gereedschap, de bandenlichter, stukje zacht aluminium ter bescherming en de dondersteen was er uit.
Een keerring van het blok verwijderen met een zelftappende schroef en dan met een tang eruit trekken was ook standaard.
Als een klant kwam met een reeds gedemonteerde remklauw waar de zuiger van vast zat, slangklem er omheen(om de zuiger niet te beschadigen) en dan met een waterpomptang de zuiger er uit te werken.
Zo zijn er zeker nog meer tips, dus als hier iemand een probleem heeft, gewoon melden.
Zijn hier zeker meerdere die behulpzaam kunnen zijn.
 
Ja er zit zat know-how onder de lezers. En je heb gelijk Marcel,bij twijfel ff vragen,beter dan de boel verkloten waar je later spijt van hebt. Alu. plaatjes voor de bankschroef ? Ik haal bij de Gamma 1xmtr.alu. hoeklijn 15x15 of 20x20 (hangt van de bekdiepte af) afzagen op de breedte van de bek (en ff netjes afbramen natuurlijk) en zo kan ik weer een tijdje vooruit.....
 
Mooi gerestaureerde fiets maar niet de eerste keer dat deze te koop staat in Twello. Is een ex z-street-fiets volgens mij. 19k€ toch te veel voor een ‘73er?
Als ik kijk wat vroege 73-ers in Amerika en Engeland doen dan is 19k een redelijke prijs. Dan moet ie wel met originele delen opgebouwd zijn. En niet alles replica.
 
Ik heb deze ooit van hem gekocht een aantal jaren terug. Klopte niet helemaal (1000 frame en blok) maar de prijs was ok :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan