Kawasaki Z1 900 Deel 9

Bij mijn laatste restauratie heb ik voor de remklauwen en de vorkpoten ook een spuitbus gebruikt. Had geen zin om ze te slopen omdat ik ze een paar maanden daarvoor helemaal opgeknapt had (zuigers, olie, keerringen enz) Dus als het zo uitkomt...doe ik het ook 🙄
 
Knutselen aan Kawa's (deel 377)
16-11-2019 mijn ST gestald in de motorclub garage niet wetende dat er een idiote tijd ons stond te wachten.
Ik mag er toch niet mee rijden in Dec,Jan,Feb i.v.m. kwart tarief belasting.
Nog wel de accu eruit gehaald en later zou ik er een indoor motorhoes overheen gooien.
Maarja 2020 en 2021 werd gekenmerkt door die Coronashit en is de ST bij mij in een vergeethoekje beland.
Toen we vorig jaar met de club alle overbodige zooi aan t opruimen/verkopen waren kwamen we weer wat vergeten voertuigen tegen waaronder de ST die toen al flink onder t stof verborgen stond (tja motorhoes vergeten).
Ik heb nog wel wat rondgereden tijdens de Covid periode maar weinig km's gemaakt en ook nog eens op diverse andere (merken) fietsen.
Tijd om het ding weer eens aan de praat te krijgen.....................en een beetje schoonmaken (aaaai daar heb ik een hekel aan).
Een van de motormaten die zijn BMW's ook moest verplaatsen helpt een handje mee.
We hebben een mooie aanhangwagen hiervoor dus piece of cake.
20220513_110757.jpg20220513_111733.jpg
Tja het ding ziet er niet uit maar het meeste functioneert nog,alleen starten........................ho maar !
Kraan en carburateurs verstopt ? Carb.2+3 lopen sowieso over.................dus werk aan de winkel.
IMG_7433.JPG
T blijft goochelen om de carbs. eraf te halen met het lompe luchtfilterhuis maar na 127x heb ik er al wat handigheid in !?!
IMG_7437.JPG
Een of ander rode en gele smurrie in de vlotterkamers dus die moeten schoon gemaakt.
IMG_7438.JPG
Kraan zat dichtgekoekt en filter half verstopt door afgebladderde verf resten.
Dus schoonmaken die hap............................natuurlijk wordt ik weer weggeroepen voor een ander klusje,morgen maar weer verder en dan moet de carb.bank weer tussen het filter en spruitstukken worden gefrummeld.
Wordt vervolgt................
 
Knutselen aan Kawa's (deel 378)
Ooit eens mijn woon/werk ST gestald omdat de olie langs t blok liep.
Ojee dat was in 2012.................zo te zien............de tijd vliegt voorbij.
(32).jpg
st1 (61).JPG
Ondertussen is t voertuig gereduceerd tot 35% en is het meeste aan onderdelen al verkocht in die tijd maar misschien ook nog een leuk projectje tussendoor (alsof ik er al niet genoeg heb) ?
Op de terugweg deze uit een ander onderkomen gehaald (we zijn nu toch bezig)
st1 (103).jpg
st1 (104).jpg
Kijk d'r staat nog meer een voertuigen.
st1 (105).jpg
En de Enfield on-hold.
st1 (106).jpg
Nou troosteloos zooitje oud ijzer zo te zien maar dat gaan we weer netjes maken hoor.
st1 (107).JPG
Voor de kenners...........................neen dit is geen hardtail maar houttail ? :Y
st1 (114).JPG
wordt vervolgt................
 
Knutselen aan Kawa's (deel 379)
Zooooooooooooooo ik zit in mijn schrijfmodus.............................en ben lekker bezig geweest de laatste week.
De eerste 3xjaar dat ik mijn Z1 had heb ik met het 18" achterwiel rondgereden en toen heb ik er een 16"velg ingespaakt want ik wilde een wat bredere achterband hebben en een 130/90-16 bandje paste net tussen de achterbrug in.
Zo heb ik jaren lekker getoerd en vele km's gemaakt.
Velgje werd wel slechter door de jaren heen en roestiger (aan de binnenkant) en omdat ik geen goed velg lint kon vinden gewoon met plakband alle spaaknippels rondom afgeplakt,beetje velg schoongemaakt,verse binnenband en buitenband erop en zo konden we weer 10.000km voort.
Toen er een scheur in de cilinderkop kwam is de Z1 gedemonteerd en is het achterwiel in de vergetelheid beland.
Nu zocht iemand Z1 delen waaronder ook een naaf etc...........................hee die heb ik nog ergens staan ???
Zo gezegd zo gedaan,alle zooi weer terug gevonden en nu ff de boel netjes maken.
Band eraf halen ??? Normaal lucht eruit,100kg lomp gewicht erop en met de schoenhakken de band omlaag duwen en dan met de bandenlichter de band eraf wrikken ?
GEEN BEWEGING IN TE KRIJGEN !?!............W.T.F ?
Oude stugge band op een velg met roestig velgbed...............................mmmMmmmm ?
Beetje zeepsop ertussen hielp ook al niet....................mmmmMmmm ?
Nu hebben we een mooi manueel bandenapparaat van de club maar een van de leden heeft deze in gebruik dus sta ik nu ff zonder ?
Maar ik ben niet gekkie...............dus de zij standaard van de ST gebruikt en mijn vrouw heeft ff een handje geholpen met de bandenlichter.
IMG_7361.JPG
Plop binnen een poep en en scheet is de band uit t velgbed.
Lompe gewicht erop een ff wat arbeid verrichten.
IMG_7362.JPG
Het is toch ook wel makkelijk zo...................
IMG_7363.JPG
Tada !!!
IMG_7366.JPG
En kijk roestige velg en de oude tape (keihard)
IMG_7370.JPG
Ff snel hup met de slijpmachine.
IMG_7373.JPG
IMG_7374.JPG
zo simpel.
IMG_7375.JPG
mmmmMmmm schijfje kan nu wel de vuilnisbak in............
IMG_7376.JPG
Ff wat netter maken
IMG_7387.JPG
het lijkt alweer wat
IMG_7394.JPG
de koper zal blij zijn,alles is schoon en klaar voor verdere arbeid
IMG_7429 - kopie+++.jpg
en zo klooi ik maar wat aan.......................
auf wiedersehen Männer...............
 
Beste mensen,

Ik ben voor een kennis op zoek naar een rechter remklauw voor een Z900 A4. In principe heeft hij alleen de behuizing nodig. Heeft iemand deze nog ergens liggen en wil deze verkopen tegen een redelijke prijs? Graag een PM'tje. Bij voorbaat dank.
 

Bijlagen

  • REMKLAUW_!.jpg
    REMKLAUW_!.jpg
    147,2 KB · Weergaven: 9
  • REMKLAUW_2.jpg
    REMKLAUW_2.jpg
    145 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Knutselen aan Kawa's (deel 379)
Zooooooooooooooo ik zit in mijn schrijfmodus.............................en ben lekker bezig geweest de laatste week.
De eerste 3xjaar dat ik mijn Z1 had heb ik met het 18" achterwiel rondgereden en toen heb ik er een 16"velg ingespaakt want ik wilde een wat bredere achterband hebben en een 130/90-16 bandje paste net tussen de achterbrug in.
Zo heb ik jaren lekker getoerd en vele km's gemaakt.
Velgje werd wel slechter door de jaren heen en roestiger (aan de binnenkant) en omdat ik geen goed velg lint kon vinden gewoon met plakband alle spaaknippels rondom afgeplakt,beetje velg schoongemaakt,verse binnenband en buitenband erop en zo konden we weer 10.000km voort.
Toen er een scheur in de cilinderkop kwam is de Z1 gedemonteerd en is het achterwiel in de vergetelheid beland.
Nu zocht iemand Z1 delen waaronder ook een naaf etc...........................hee die heb ik nog ergens staan ???
Zo gezegd zo gedaan,alle zooi weer terug gevonden en nu ff de boel netjes maken.
Band eraf halen ??? Normaal lucht eruit,100kg lomp gewicht erop en met de schoenhakken de band omlaag duwen en dan met de bandenlichter de band eraf wrikken ?
GEEN BEWEGING IN TE KRIJGEN !?!............W.T.F ?
Oude stugge band op een velg met roestig velgbed...............................mmmMmmmm ?
Beetje zeepsop ertussen hielp ook al niet....................mmmmMmmm ?
Nu hebben we een mooi manueel bandenapparaat van de club maar een van de leden heeft deze in gebruik dus sta ik nu ff zonder ?
Maar ik ben niet gekkie...............dus de zij standaard van de ST gebruikt en mijn vrouw heeft ff een handje geholpen met de bandenlichter.
Bekijk bijlage 1762443
Plop binnen een poep en en scheet is de band uit t velgbed.
Lompe gewicht erop een ff wat arbeid verrichten.
Bekijk bijlage 1762444
Het is toch ook wel makkelijk zo...................
Bekijk bijlage 1762445
Tada !!!
Bekijk bijlage 1762446
En kijk roestige velg en de oude tape (keihard)
Bekijk bijlage 1762448
Ff snel hup met de slijpmachine.
Bekijk bijlage 1762449
Bekijk bijlage 1762450
zo simpel.
Bekijk bijlage 1762451
mmmmMmmm schijfje kan nu wel de vuilnisbak in............
Bekijk bijlage 1762452
Ff wat netter maken
Bekijk bijlage 1762455
het lijkt alweer wat
Bekijk bijlage 1762453
de koper zal blij zijn,alles is schoon en klaar voor verdere arbeid
Bekijk bijlage 1762454
en zo klooi ik maar wat aan.......................
auf wiedersehen Männer...............
U is een druk mensch :Y ;)
 
Beste mensen,

Ik ben voor een kennis op zoek naar een rechter remklauw voor een Z900 A4. In principe heeft hij alleen de behuizing nodig. Heeft iemand deze nog ergens liggen en wil deze verkopen tegen een redelijke prijs? Graag een PM'tje. Bij voorbaat dank.
Hallo Hans,
Is die van jou kennis niet te redden?
Op Ebay staat wel het Ă©Ă©n en ander maar is meestal in erbarmelijke staat. ..
 
Knutselen aan Kawa's (deel 380)
(aka "het mag weer geen geld kosten")

Nog ff wat tijd besteed aan klusjes voor anderen en ook nog wat aan mantelzorg gedaan maar toch nog wat kunnen knutselen aan de ST.
Maar t viel ff tegen................dus.
De vlotterkamers etc. schoongemaakt en alles doorgeblazen en het vuil viel wel mee maar er was ook lekkage bij het koppel T-stuk ?
Godver...........moet alles worden gedemonteerd om daar bij te komen.............
IMG_7443.JPG
[als er een tweedehands motor wordt aangeschaft zijn er altijd punten die aandacht nodig hebben: hoe heeft de vorige eigenaar gesleuteld ? zijn er nog afgebroken bouten of bouten die verrot gedraaid zijn bv. ? of bouten etc. met de verkeerde maat/spoed ? andere delen gebruikt van diverse types/merken ? beetje opletten dus en t is een leer proces]
Bij deze carburateurs en ook van een ander project viel t me op dat de M4 boutjes van de vlotterkamers erg los zaten.
Het schroefdraad in de carbs. was al redelijk "ruim" dus met FingerspitzengefĂĽhl aandraaien dus !?!
Gaat niet altijd dus dan maar een M4 moer extra als borging..........[ik denk dat ik eens M4 helicoils ga plaatsen]
IMG_7439.JPGIMG_7440.JPG
Een rubber pakking is al wat beter dan de papieren versie.
Meerdere malen te gebruiken en het dicht beter af (vind ik).
IMG_7445.JPGIMG_7447.JPG
Heb in een voorgaande post er eens meer over geschreven om als ĂĽberschrieper stukjes benzine slang te snijden en te gebruiken als opvuloptie.
Door het droogstaan de laatste twee jaar is de slang gekrompen en sluit niet meer af.
IMG_7448.JPG IMG_7463.JPG
Twee verse tules afknippen en met een beetje vaseline alles in elkaar drukken en voila geen lekkage meer.
Vlotterkamers lekken ook niet meer en er zijn 5xM4 moer extra gebruikt (ff snel hup methode,ga ik later beter oplossen).
Alles zit weer netjes in elkaar.......................maar er ligt nog een borgclip e-model op de bank ???
IMG_7450.JPG IMG_7454.JPG
Waar komt deze vandaan ? en als ik m inspecteer breekt hij spontaan ?..................................godverdegodver.............
IMG_7451.JPGIMG_7455.JPG
Hey bij de veer onder mis ik wat..............en nu op zoek naar een ander nieuw item.
Natuurlijk alle maten voorhanden maar niet van die kleine 3,5mm frutsels.
IMG_7456.JPGIMG_7457.JPG
Dus op de lijst schrijven "nog te bestellen/aan te schaffen" .................maar wat nu ?
Fuck-it ik wil rijden dus ff snel hup oplossing en later maar eens up-daten.
IMG_7457+.JPGIMG_7458.JPG
Lasdraad 0,5mm , stukje afknippen . ombuigen , beetje fröbelen en hoppa alles weer geborgd.
IMG_7459.JPGIMG_7464.JPG
Genoeg tijd verloren zo.......................de carbs. er weer tussen rommelen.
IMG_7465.JPGIMG_7473.JPG
Manchetten van de luchtfilter passen weer mooi en na alles vastschroeven de benzine tank monteren,benzine erin en ?
Geen lekkage.............................truc is gelukt !
Buiten flinke regen dus starten en uitproberen gaat naar een later tijdstip..............
Wordt vervolgt.
 
Waarom hebben zovele zo'n pijlstok met temperatuurmeter op hun motorfiets??
Ik begrijp het niet echt.....
Wat is je overgrens en wat wil je dan doen? Pauze maken en dan verder als het volgens jou weer oké is......?
Voor mij een totaal overtollig ding, vergelijkbaar met titanium balanceer gewichten...🤣
 
Knutselen aan Kawa's (deel 381)

Vanmiddag ff tijd voor mezelf en zowaar mooi weer........................dus we kennen weer knutselen.
Door de tijd heen wel de accu voorraad in de gaten gehouden en dat betekent laden en ontladen om de cyclus constant te houden.
Maar ik merk dat sommige accu's teveel verouderen.
Ook deze accu meerdere malen opgeladen en water aangevuld maar hij houd de capaciteit niet meer vast.
IMG_7474.JPGIMG_7477.JPG
Zo te zien is hij ook alweer 8xjaar oud en heeft tevens tussendoor 2xjaar dienst gedaan in een HD.
Dat wordt dus kicken maar dat vind ik geen probleem.
IMG_7479.JPGIMG_7480.JPG
Als ex bedradingsmonteur maak je dus je eigen accu kabels die langer zijn zodat je ook andere types accu kan gebruiken waar + en - visa versa zitten................grote led verlichting op het werkgebied want we worden een dagje ouder en zien we niet zo scherp meer..........
Naar buiten met die motor en in t zonnetje om gestart te worden.
1e kick om m wakker te maken,2e kick om wat benzine aan te zuigen,en bij de 3e kick komt het voertuig proestend,hikkend,bonkend,rammelend,knallend tot leven............................nou dat valt me zeer mee !
Choke kan er snel af en stationair moet iets hoger en bij 1200t/m staat de ST lekker te draaien.
Carburateurs zijn van elkaar af geweest en ik vrees dat de synchroniciteit niet 100% is ?
Inderdaad dat kan beter.
IMG_7481.JPGIMG_7486.JPG
Weer die tank eraf...................en carb.kappen.................maar na drie minuten staat alles al veel beter afgesteld.
IMG_7482.JPG
Ik kan ermee leven dus alles weer monteren,handen wassen,jas en handschoenen aan,helm op en ff een ritje om de kerk maken.
WAT EEN PLEZIER TOCH MET DAT 42 JAAR OUDE ZEDJE !!!
Alles functioneert,hij pakt lekker op,remt goed,en ik heb weer een hoop plezier met het ding.
Accu is wanhoop maar aan kicken staat ook wel macho !
D'r moet nog wat gepoetst en schoongemaakt worden......................ach fuck-it................when hell freezes over...............
Hey als ik nog dit jaar er 8552km erbij rijd staat de teller op een ton ? (dream on white boy)..............
IMG_7487.JPG
 
Waarom hebben zovele zo'n pijlstok met temperatuurmeter op hun motorfiets??
Ik begrijp het niet echt.....
Wat is je overgrens en wat wil je dan doen? Pauze maken en dan verder als het volgens jou weer oké is......?
Voor mij een totaal overtollig ding, vergelijkbaar met titanium balanceer gewichten...🤣
Het staat wel leuk en t is niet geheel overbodig vind ik. Het is voor mij een ijk puntje. Pietje precies is t niet. Als ik in de winter rijd bij 0°C komt de temperatuur niet boven de 60°C uit en rijd ik ook rustig.
20181228_133525.jpg
Bij normaal weer staat hij tussen 80 a 100°C en klink het motorblokje ook normaal.
In de file in Toulon - Zuid Frankrijk bv. hartje zomer gaat de temp. naar de +120° etc en begint het motorblokje te protesteren.
Dan ga ik (en de motor) ff on-hold........................ik ga een ijsje eten (meestal een Magnum) en de motor mag een beetje afkoelen.
Tis dan toch vakantie......................geen haast..............
De Zeepier van mijn vrouw heeft een oliekoeler en houd te dan langer uit maar bij+35°C en file etc is t ff afzien voor de oude luchtgekoelde motoren.
 
Hallo Hans,
Is die van jou kennis niet te redden?
Op Ebay staat wel het Ă©Ă©n en ander maar is meestal in erbarmelijke staat. ..
Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie. Helaas is deze niet meer te repareren. Het gat van de ontluchting is ingescheurd en de draad helemaal weg. Helaas niet meer te repareren/lassen. Volgens mij is het huis van een Z650 en Z1000 ook gelijk aan dit model, niet?
 
Donderdag geweest. In de middag best wel gezellig en redelijk wat motoren. Helaas weinig oudjes. Wel 4 "6 cylinders" en een ST. Zaterdag middag ga ik weer en verwacht ik dat er meer klassiekers zullen komen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie. Helaas is deze niet meer te repareren. Het gat van de ontluchting is ingescheurd en de draad helemaal weg. Helaas niet meer te repareren/lassen. Volgens mij is het huis van een Z650 en Z1000 ook gelijk aan dit model, niet?
Hi Hans,
Z650 B1 en Z1000 A1 zijn de rechterkant het gelijke model maar zo uit mijn hoofd is de diameter van de zijner verschillend.
Als je alleen het huis nodig hebt is de linker kant van de latere, lees bij de 650 B2, C2 en C3, van de 1000 A2, D1 (Z1-R) en de MKII ook bruikbaar, dan zit de nippel weer op de juiste plaats voor de Z900 A4/5.
Maar let op de zuiger diameter.
Ik ben voor je aan het zoeken zowel op het internet als thuis.
 
Hallo Hans,
Eigenlijk zoek je zoiets!
Die heb ik hier liggen maar is voor een 38mm zuiger, weet niet zeker of de A4 38mm of 43mm origineel heeft.
Nou denk ik niet dat je dat echt zal merken met rijden.
Misschien als ik nog even verder zoek vind ik ook een passende zuiger, zoniet zijn die makkelijk te verkrijgen.
Stuur maar een PM of een mail, neem aan dat je mijn email adres nog hebt.
Groet, Marcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan