Kawasaki Z1 900 Deel 9

Deze week eindelijk de blokdelen laten stralen (mooooiii) maar tegelijk met de neus op de feiten gedrukt. Het blok is niet vrij van kopzorgen:
- de gekende scheurtjes tussen bougiegat en klepzitting zijn present bij cilinders 2 en 3.
- twee van de schroefgaten waar de studs voor de uitlaten moete komen zijn afgebroken

Volgens mij is punt 1 niet zo’n probleem en kan ik dit gewoon negeren (toch???), maar over punt twee maak ik me wat meer zorgen. Denken jullie dat dit duurzaam op te lassen is? Eventueel adresjes die hier ervaring mee hebben?
Bekijk bijlage 1825383Bekijk bijlage 1825384Bekijk bijlage 1825381Bekijk bijlage 1825382
Waren die bevestigingen van die studs al voor het stralen afgebroken ?
Lijkt wel of eraan is gezeten met een slijptol
 
Tony, mits die scheurtjes niet te diep zijn is het geen probleem, kijk ff goed in de bougie gaten. Check ook dan of de schroefdraad nog OK is. Zoniet dan er inserts in laten zetten (beter dan helicoils) . Die uitlaat studs kan alleen maar worden opgelost door laswerk en eventueel schroefdraad opnieuw tappen. Ik zie nog wel gaten van de studs dus als de schroefdraad nog OK is scheelt dat weer. Daarna de kop nog laten vlakken en hoppa monteren.
 
Die scheurtjes zijn echt een warmte probleem want je ziet ze bijna altijd het eerst bij cilinder 2&3 maar het gaat nog heel lang goed. Zijn je nokkenassen nog goed Tony?
 
Ik sluit me bij Willem aan. Klein scheurtje is geen probleem. Heb zelf met deze scheur nog jaren plezier gehad van het Zedje.
(146).JPG

Daarna (pakweg 32000km later) is deze doorgescheurd over de gehele lengte van t schroefdraad en toen was het einde wel bereikt.
(147).JPG

Dus gewoon gebruiken en door rijden.
Alu. lassen: elke goede lasser kan t voor je doen,stelt geen hol voor en ik heb al diverse malen dit laten doen.
Aantal adresjes wordt wel summierder en heb geen idee welk bedrijf in België dit kan/wil doen.
De laatste keer dat ik alu. heb laten lassen (carburateur) was bij v/d Wouden techniek in Waddinxveen (maar da's niet echt bij jou in de buurt)
Succes...............................(en hou ons op de hoogte)
 
Tony laat vier inserts in die bougiegaten zetten, kost per stuk iets van 4 à 5 tientjes. En dan gaat die knar nog heel lang mee. Tegenwoordig is er bijna geen één meer te vinden zonder die scheurtjes.
 
Inserts zijn toch alleen nodig als schroefdraad verknoeit is ? Bougies normaal aandraaien en bij gebruik v/d motor rustig aan en niet met een koude motor als een malloot wegblazen.
 
Klopt maar als er al een scheurtje zit versterk je de boel wel. Elke keer een bougie indraaien/uitdraaien maakt het er niet beter op.
 
Willem en Buys bedankt voor de tips. Scheurtjes maakte ik me eigenlijk niet al te veel zorgen om, de klepzitting is immers in takt en als de bougie er in zit is alles afgesloten, toch?

Ik vroeg me vooral af hoe duurzaam de stud-gaten voor de uitlaten nog op te lassen zijn.

Dus daarom vandaag maar even bij de locale Z-Guru - een hele toffe kerel, wandelende Z1 encyclopedie en vat vol verhalen - op visitie geweest en:
- hij vindt de scheurtjes ook niet boeiend
- zal de stud-gaten oplassen en opnieuw tappen
- gaat meteen de klepgeleiders voor de uitlaat vervangen (inlaat zijn goed)
- raadde af op de klepzittingen te laten vervangen als moeilijk en onnodig (?)

@WillemZ9001B wat bedoel je met inserts? Principe klinkt simpel en ik wil als “verzekering” de bougiegaten graag verstevigd én de draad is sowieso aardig gaar…

Inkijkje in de grot van Ali Baba:
- z’n dragbike:
0D41E0C7-0D8A-48DF-A16B-23729C73346A.jpeg


- een Z1R met nogal saaie lakset:
38AD8731-A5F0-4829-9846-525190A432B5.jpeg


- enkele verdwaalde blokjes, eentje met een Z1R hoedje:
5520536C-9C45-472A-8061-BADABBC0A1A9.jpeg

744E9174-4CAA-4ED2-B43A-DA9DB70F7D61.jpeg


- een mooie Z1000R is ook niet lelijk:
E9E10DAA-0222-4FAF-B035-158158C36506.jpeg


- een mooie 73’er:
129EB128-B0AA-4168-8014-567694AEC8E8.jpeg


- een halve 75’er:
492BC401-BE13-47C3-87C7-D3BA1EE94228.jpeg


- drie op een rij:
274C511C-B187-42CC-AF47-AFABF4A44FC3.jpeg


- het gaat pijpestelen regenen:
6754D7BA-979F-40DC-826F-66EBDE704515.jpeg


- een origineel tankje met zuuroplossing:
83702AAA-9AA1-4D02-95AE-55F570CAC89C.jpeg
 

Bijlagen

  • 041E3825-BDB7-44DA-9D55-733158245B53.jpeg
    041E3825-BDB7-44DA-9D55-733158245B53.jpeg
    255,7 KB · Weergaven: 17
Tony, een insert is een soort busje met een buiten schroefdraad om vast te zetten en een binnenschroefdraad voor de bougie. Elk revisie bedrijf heeft ze wel en je kunt ook setjes kopen. Ik heb het een paar jaar geleden laten doen in een reserve knar bij een bedrijf in Amsterdam. Volgens het KZ forum de beste oplossing
 
Tony, een insert is een soort busje met een buiten schroefdraad om vast te zetten en een binnenschroefdraad voor de bougie. Elk revisie bedrijf heeft ze wel en je kunt ook setjes kopen. Ik heb het een paar jaar geleden laten doen in een reserve knar bij een bedrijf in Amsterdam. Volgens het KZ forum de beste oplossing
Als die scheur maar ver genoeg door gaat helpt ook een insert niet en ga je compressie verliezen,ik heb dat gehad met m,n bol d,or,
die maakte tijdens het starten een fluitend geluid,dat was compressie die weg lekte,reed er overigens niet minder door,eenmaal lopend
hoorde je het niet meer.Ik denk dat de enigste echt goede oplossing lassen is.
 
Kom op Tony ff scrollen op t net.
Zoals Willem al vermelde is helicoil de ff hup methode en de timesert (bus) een beter oplossing.
Naamloos2.jpg
versus
Naamloos.jpg
Maar RG gamma heeft ook gelijk en ook daar heb ik in 17-07-2020 al eens over geschreven:

"Helaas kwam dit blok aan zijn einde toen ik in Zuid Frankrijk bij een stoplicht in Toulon (+30°C) het geluid hoorde of er iets lekte bij de cilinderkop. Dacht dat de bochten niet meer afsloten maar het bleek de bekende scheuren klep naar bougie van cilinder 2+3 te zijn. Met een koud blok viel het gefluister wel mee maar als deze flink heet was leek het wel een fluistergesprek. Gewoon de laatste vakantieweek doorgereden en terug naar huis. Nog woon/werk verkeer gereden tot de winter en toen was het einde verhaal"

Misschien had een bus een beetje geholpen maar ik heb er gewoon een andere kop op gezet dus kan geen uitsluitsel hierover geven.
 
Klopt maar als er al een scheurtje zit versterk je de boel wel. Elke keer een bougie indraaien/uitdraaien maakt het er niet beter op.
Verhaal v/d überschrieper :
Ik haal soms bij +/- 5.000km of 10.000km mijn bougies eruit en stof ze dan af,borstel ik de elektrode schoon en als deze nog een goede blauwe pit geven en de elektrode er nog mooi eruit ziet schroef ik ze er gewoon weer in.
Vroeger met de oude vertrouwde benzine waar lood.zwavel en andere zooi nog inzat waren de elektrodes v/d bougies al aardig weg gevreten.
Tja toen gingen er maar nieuwe items in,maar met de hedendaagse benzine (of wat er voor door gaat) slijten ze veeeeel minder ?
Natuurlijk is een goede afstelling van ontsteking en carburateur ook belangrijk en dan is er een grijs/bruin kleurtje op t pitje?
Desnoods een beetje zwartachtig (korte ritjes/beetje olieverbruik).
Ik begrijp dat de Zedjes verzamelaar/eigenaar pakweg 500km per jaar rijd (als ze dat al halen) dus gaan die bougies er om de 10jaar uit ?
Nou daar merkt dat schroefdraad niets van.....................lijkt mij ? 🤔
 
Dus daarom vandaag maar even bij de locale Z-Guru - een hele toffe kerel, wandelende Z1 encyclopedie en vat vol verhalen - op visitie geweest en:
Inkijkje in de grot van Ali Baba:
:YAli Baba heeft een mooie grot met allemaal leuke hebbedingetjes (hij mag wel eens de boel een beetje opruimen) !:N
 
Tja, bougies, ik doe er ook lang mee, heb altijd een reserve setje liggen. Maar bij controle, net als Ron, goed schoonmaken. Desnoods ff een gasbrander er op, naborstelen en weer gebruiken.
 
Maar om op die scheurtjes terug te komen denk ik dat een klein olie koelertje echt niet zo gek is. 37 jaar geleden ging mijn blok voor het eerst uit elkaar. Twee kleine scheurtjes. Daarna oa een koelertje gemonteerd, afgelopen winter de grote restauratie gedaan. Cilinder 2 en 3 hadden nog steeds een klein scheurtje. En dat terwijl ik toch in het verleden zuid Europa heb doorkruist bij soms wel 40°
 
Oliekoeler met thermostaat of by-pass ? Het kan helpen maar is in Olland eigenlijk niet nodig. Op een bergpass in Italie bij 40°C of in de binnenlanden van Spanje kan t wel +/- 15°C schelen door extra koeling te geven. Op de bergtop stoppen en ff van t uitzicht genieten zodat de brommert een beetje kan afkoelen kan natuurlijk ook. Maar onze Zedjes zijn eigenlijk bullet-proof vind ik.
 
Verhaal v/d überschrieper :
Ik haal soms bij +/- 5.000km of 10.000km mijn bougies eruit en stof ze dan af,borstel ik de elektrode schoon en als deze nog een goede blauwe pit geven en de elektrode er nog mooi eruit ziet schroef ik ze er gewoon weer in.
Vroeger met de oude vertrouwde benzine waar lood.zwavel en andere zooi nog inzat waren de elektrodes v/d bougies al aardig weg gevreten.
Tja toen gingen er maar nieuwe items in,maar met de hedendaagse benzine (of wat er voor door gaat) slijten ze veeeeel minder ?
Natuurlijk is een goede afstelling van ontsteking en carburateur ook belangrijk en dan is er een grijs/bruin kleurtje op t pitje?
Desnoods een beetje zwartachtig (korte ritjes/beetje olieverbruik).
Ik begrijp dat de Zedjes verzamelaar/eigenaar pakweg 500km per jaar rijd (als ze dat al halen) dus gaan die bougies er om de 10jaar uit ?
Nou daar merkt dat schroefdraad niets van.....................lijkt mij ? 🤔
Sijten inderdaad veel minder dan vroeger,pas geleden die van m,n auto vervangen,hadden er 76000km in gezeten,maar waren toen wel
echt aan vervanging toe,bij m,n GL heb ik ze na 45000km maar vervangen,hoewel er niet echt veel slijtage aan te zien was,op m,n werk werden
bougies vervangen volgens voorschrift van de fabrikant,vond dat echt een verspilling van bougies,goed voor de handel maar minder voor
het milieu.Vraag me af of dat scheuren van de koppen niet komt door het verkeert vastzetten zonder een momentsleutel.
 
Sijten inderdaad veel minder dan vroeger,pas geleden die van m,n auto vervangen,hadden er 76000km in gezeten,maar waren toen wel
echt aan vervanging toe,bij m,n GL heb ik ze na 45000km maar vervangen,hoewel er niet echt veel slijtage aan te zien was,op m,n werk werden
bougies vervangen volgens voorschrift van de fabrikant,vond dat echt een verspilling van bougies,goed voor de handel maar minder voor
het milieu.Vraag me af of dat scheuren van de koppen niet komt door het verkeert vastzetten zonder een momentsleutel.
Dat tè vastzetten zonder momentsleutel heb ik ook wel eens gedacht maar ze hebben het ook praktisch allemaal.
Dus te vast EN een zwak punt.
Bij mijn 900 had ik ook een scheurtje, kon toen nog een kop zonder scheurtje kopen bij Andy van Moto Technique. (maar da's al meer dan 25 jaar geleden...)

Hebben de 650'jes er ook last van?
 
Ik gebruik eigenlijk alleen nog een moment sleutel bij knutselen aan de knar en de grote carterdelen (desondanks braken er toch drie boutjes af bij het carter demonteren, terwijl ik de vorige keer ook een momentsleutel gebruikt heb ) Ik sleutel zo vaak en nog nooit een bougiegat stuk gedraaid.
 
Dat tè vastzetten zonder momentsleutel heb ik ook wel eens gedacht maar ze hebben het ook praktisch allemaal.
Dus te vast EN een zwak punt.
Bij mijn 900 had ik ook een scheurtje, kon toen nog een kop zonder scheurtje kopen bij Andy van Moto Technique. (maar da's al meer dan 25 jaar geleden...)

Hebben de 650'jes er ook last van?
Ik heb meerdere cilinderkoppen van de 650, ook bij mij 2 die ik heb, heb ik dat nooit gezien.
 
Ik gebruik eigenlijk alleen nog een moment sleutel bij knutselen aan de knar en de grote carterdelen (desondanks braken er toch drie boutjes af bij het carter demonteren, terwijl ik de vorige keer ook een momentsleutel gebruikt heb ) Ik sleutel zo vaak en nog nooit een bougiegat stuk gedraaid.
Kleine boutjes gebruik ik nooit een momentsleutel,alleen wel bij nieuw spul,maar bij oud nooit doen want de kans dat ze breken is te groot.
 
Hey Buys, je gaat me toch niet lui lopen noemen??? Ik had wel ff gegoogled maar de term “timeserts” over het hoofd gezien. Helder dus: ik laat de studs komende week oplassen, en meteen de klepgeleiders vervangen. Dan iemand in BE vinden die de inserts kan doen (Ali Baba is van hupsikadee en snel, die gaat die inserts gedoe om niets vinden).

En Buys, aangezien ik wel veul meer dan 500km per jaar op de Z Z (you see what I did there???) is goed beleid dus een reservekop zoeken voor wanneer één van de mijne de geest geeft. Dus mocht er iemand een nog goede kop teveel hebben (en andere Z motoronderdelen, ik wil een voorraadje gaan opbouwen) - roep maar, misschien komen we er dan wel uit…

Verder heb ik de boekenreeks Code Z hier nog niet eerder voorbij zien komen, maar ik doorbladerde afgelopen week Volume 1 (900 Super Four Z1) en Volume 8 (Il Elephantino) en dit ze zijn de moeite en het geld waard imo. Een goede aanvulling op Brooks’ boek. Afijn, ik ga er eentje bestellen en zal hier wat foto’s plempen, mocht je geinteresseerd zijn…
4651BD58-D103-4EB3-80D0-8224C0B6AE11.jpeg
 
Willem en Buys bedankt voor de tips. Scheurtjes maakte ik me eigenlijk niet al te veel zorgen om, de klepzitting is immers in takt en als de bougie er in zit is a
Dus daarom vandaag maar even bij de locale Z-Guru - een hele toffe kerel, wandelende Z1 encyclopedie en vat vol verhalen - op visitie geweest en:

- raadde af op de klepzittingen te laten vervangen als moeilijk en onnodig (?)

Beste Tony
Ik betwijfel of deze locale Z-guru een wandelende Z1 encyclopedie is , wellicht een hele toffe kerel, dat zal ik niet zeggen .
Maar de opmerking dat klepzittingen moeilijk te vervangen zijn , KAN NIET!!!!
Klepzittingen kun je een paar keer na slijpen/ frezen en als dat niet meer kan is het einde oefening en moet er een andere cilinderkop komen , want de klepzittingen zijn in de Z1 kop GEGOTEN en niet geperst en dus kunnen de klepzittingen In een z1 kop NIET vervangen worden.
Het is dus niet MOEILIJK maar ONMOGELIJK.
Zoek hier maar eens voorbeelden / filmpjes over.
Laat de goeie man dit maar eens nakijken in de Z1 werkplaats handboeken/ Z1 encyclopedie.

Bekijk bijlage 1825750

- een Z1R met nogal saaie lakset:
Bekijk bijlage 1825754

- enkele verdwaalde blokjes, eentje met een Z1R hoedje:
Bekijk bijlage 1825751
Bekijk bijlage 1825752

- een mooie Z1000R is ook niet lelijk:
Bekijk bijlage 1825757

- een mooie 73’er:
Bekijk bijlage 1825756

- een halve 75’er:
Bekijk bijlage 1825759

- drie op een rij:
Bekijk bijlage 1825765

- het gaat pijpestelen regenen:
Bekijk bijlage 1825753

- een origineel tankje met zuuroplossing:
Bekijk bijlage 1825758
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan