Kawasaki Z1 900 Deel 9

Vraag me af of dat scheuren van de koppen niet komt door het verkeert vastzetten zonder een momentsleutel.
Nee, dat is een van de weinige foutjes wat de zed ingenieurs destijds hebben gemaakt /over het hoofd gezien,
Bij de konstruktie van de cilinderkop.
Niemand is perfect :N
 
Ik heb meerdere cilinderkoppen van de 650, ook bij mij 2 die ik heb, heb ik dat nooit gezien.

Neen ik ook niet en ik heb zo t idee dat er iets meer "vlees" tussen bougiegat en klepzittingen is?
Kan de warmte zich beter "verplaatsen"
03.JPG
Ook Z1000 kopjes die flink belast zijn hebben kleine scheurtjes hoor.
Het begint vanaf de uitlaatklep (de heetste kant dus)
Als voorbeeld een A1 kopje.
01.JPG
En hier een Z1R kopje die ook flink "gebruikt" is.
02.JPG
Niet dat het alarmerend is maar het gebeurt dus wel.
Misschien hadden ze bij t ontwerpen het bougiegat iets naar buiten moeten brengen maarja
om een beter vlamfront te krijgen moet het gat eigenlijk zo dicht mogelijk in t midden............
zoals de vierklepskoppen.
Hadden ze in de jaren 70 nog geen 10mm of 12mm bougies dan heb je weer wat meer "vlees" ?
Maar goed zoals gezegd is er gewoon mee te rijden...................................no worries....................
 
Hey Buys, je gaat me toch niet lui lopen noemen??? Ik had wel ff gegoogled maar de term “timeserts” over het hoofd gezien. Helder dus: ik laat de studs komende week oplassen, en meteen de klepgeleiders vervangen. Dan iemand in BE vinden die de inserts kan doen (Ali Baba is van hupsikadee en snel, die gaat die inserts gedoe om niets vinden).

En Buys, aangezien ik wel veul meer dan 500km per jaar op de Z Z (you see what I did there???) is goed beleid dus een reservekop zoeken voor wanneer één van de mijne de geest geeft. Dus mocht er iemand een nog goede kop teveel hebben (en andere Z motoronderdelen, ik wil een voorraadje gaan opbouwen) - roep maar, misschien komen we er dan wel uit…

Verder heb ik de boekenreeks Code Z hier nog niet eerder voorbij zien komen, maar ik doorbladerde afgelopen week Volume 1 (900 Super Four Z1) en Volume 8 (Il Elephantino) en dit ze zijn de moeite en het geld waard imo. Een goede aanvulling op Brooks’ boek. Afijn, ik ga er eentje bestellen en zal hier wat foto’s plempen, mocht je geinteresseerd zijn…
😇Tony,neen ik durf je niet lui te noemen (ik kijk wel uit,ik weet niet hoe groot en sterk je bent) maar het project Z1B schiet ook niet echt op ?
En ja ik weet dat je nog andere zaken te doen hebt.
🤔Rij jij veul meer dan 500km per jaar op je Zedje ? Wat zal t zijn ? 743km ?
🤭Natuurlijk heb je net zoals anderen meerdere fietsen waar de aandacht over verdeeld moet worden.
En dan kom je wel aan de 4000 a 5000km p/j ? (recreatie niet woon/werk verkeer dus).
Ach t is maar een hobby,sommigen kijken ernaar en poetsen alleen maar en doen een ritje naar Zandvoort of in jou geval Oostende en dat is t dan.
Anderen gaan ermee t circuit op (gaan met die banaan) en anderen doen woon/werk/recreatie/meetings/beurzen etc ermee of op vakantie in t buitenland (wie o wie doet dat nog eigenlijk) ?
😍Spareparts verzamelen kan geen kwaad maar eerst maar een complete rijdende fiets maken lijkt mij want dat is al duur genoeg.
Heeft Ali Baba geen verkoop/grijpvoorraad ?
😵Zoooooooooooooooo jullie zijn rijkelui,boekenreeks is aan mij niet besteed,ik moet t hebben van (tweede of derde hands werkplaatsboeken)
Heb er gewoonweg t geld niet voor..............................maar moet zeggen dat het een leuke hobby is dus jongens gewoon doorgaan.........................
Ik heb ooit eens van de Engelse motormaten een Kawa boek van Dave Marsden gehad die ik dan maar koester.
Met al die veelzijdige lectuur die jullie verzamelen is t natuurlijk leuk en leerzaam om de historie en de inns and outs van verschillende merken en types te leren herkennen en waarderen.
En als ik iets wil weten vraag ik t hier wel aan de "vaklui" .........................:}
 
Neen ik ook niet en ik heb zo t idee dat er iets meer "vlees" tussen bougiegat en klepzittingen is?
Kan de warmte zich beter "verplaatsen"
Bekijk bijlage 1826420
Ook Z1000 kopjes die flink belast zijn hebben kleine scheurtjes hoor.
Het begint vanaf de uitlaatklep (de heetste kant dus)
Als voorbeeld een A1 kopje.
Bekijk bijlage 1826418
En hier een Z1R kopje die ook flink "gebruikt" is.
Bekijk bijlage 1826419
Niet dat het alarmerend is maar het gebeurt dus wel.
Misschien hadden ze bij t ontwerpen het bougiegat iets naar buiten moeten brengen maarja
om een beter vlamfront te krijgen moet het gat eigenlijk zo dicht mogelijk in t midden............
zoals de vierklepskoppen.
Hadden ze in de jaren 70 nog geen 10mm of 12mm bougies dan heb je weer wat meer "vlees" ?
Maar goed zoals gezegd is er gewoon mee te rijden...................................no worries....................
Ik heb hier een MK2 kop liggen, goed bruikbaar maar ook met scheurtjes. Ontwerp fout? Ik weet het niet! Hebben de andere Japanse merken uit die tijd het niet? Bv Honda 750?
 
Tja Buys, ik ben niet rijk hoor en die boeken zijn inderdaad duur. Maar je moet ze ahw bij elkaar sparen. Lekker leesvoer/naslagwerk over de hobby.
 
Neen ik ook niet en ik heb zo t idee dat er iets meer "vlees" tussen bougiegat en klepzittingen is?
Kan de warmte zich beter "verplaatsen"
Bekijk bijlage 1826420
Ook Z1000 kopjes die flink belast zijn hebben kleine scheurtjes hoor.
Het begint vanaf de uitlaatklep (de heetste kant dus)
Als voorbeeld een A1 kopje.
Bekijk bijlage 1826418
En hier een Z1R kopje die ook flink "gebruikt" is.
Bekijk bijlage 1826419
Niet dat het alarmerend is maar het gebeurt dus wel.
Misschien hadden ze bij t ontwerpen het bougiegat iets naar buiten moeten brengen maarja
om een beter vlamfront te krijgen moet het gat eigenlijk zo dicht mogelijk in t midden............
zoals de vierklepskoppen.
Hadden ze in de jaren 70 nog geen 10mm of 12mm bougies dan heb je weer wat meer "vlees" ?
Maar goed zoals gezegd is er gewoon mee te rijden...................................no worries....................
Volgens mij waren er toen nog geen kleine bougies,ik kan me niet herinneren die toen gezien te hebben,maar
zoals al ik al schreef had mijn 4 kleps cb900 er ook last van en die had standaard zelfs een oliekoeler,ding was
wel opgevoerd met een 1000cc kit van hrc,dus werd waarschijnlijk flink heet,maar er waren wel meer motoren die
er last van hadden zoals bv de XL600R met rfvc cilinderkop.
 
Volgens mij waren er toen nog geen kleine bougies,ik kan me niet herinneren die toen gezien te hebben,maar
zoals al ik al schreef had mijn 4 kleps cb900 er ook last van en die had standaard zelfs een oliekoeler,ding was
wel opgevoerd met een 1000cc kit van hrc,dus werd waarschijnlijk flink heet,maar er waren wel meer motoren die
er last van hadden zoals bv de XL600R met rfvc cilinderkop.
Duidelijk....................
 
Tante Kawa had de 750 H2 cilinderkoppen (heb je hem weer met z’n tweetakten) ook niet helemaal goed ontworpen. De linker en rechter exemplaren willen nog wel eens scheuren bij langdurig zware belasting. En dan ook helemaal door naar buiten. Zal ook wel met trillingen te maken hebben in dit geval.

0AF8A323-E5ED-4689-AA4B-5AB75FEC3CF4.jpeg
 
En zo heeft elk merk of type voertuig zijn voor en nadelen.Tis niet anders. Zo blijven we lekker bezig........
Ach heb vanalles meegemaakt in m,n carrière als monteur,de 1 nog erger als de andere,motoren,brommers,auto,s,landbouwvoertuigen,trekkers,
noem het maar op, van bakken,aandrijvingen blokken.,van kapot tot heel erg kapot :Y
 
Volgens mij waren er toen nog geen kleine bougies,ik kan me niet herinneren die toen gezien te hebben,maar
zoals al ik al schreef had mijn 4 kleps cb900 er ook last van en die had standaard zelfs een oliekoeler,ding was
wel opgevoerd met een 1000cc kit van hrc,dus werd waarschijnlijk flink heet,maar er waren wel meer motoren die
er last van hadden zoals bv de XL600R met rfvc cilinderkop.
Natuurlijk waren er toen al kleinere bougies, de cb750 had in 1969 al 12mm .
De latere CB500 en CB350F modellen ook.
 
Ach heb vanalles meegemaakt in m,n carrière als monteur,de 1 nog erger als de andere,motoren,brommers,auto,s,landbouwvoertuigen,trekkers,
noem het maar op, van bakken,aandrijvingen blokken.,van kapot tot heel erg kapot :Y
Al sinds 1978 als motorfiets monteur bezig en heb natuurlijk ook het één en ander meegemaakt....
Veel gezien de afgelopen jaren en men leert niet uit......
 
Natuurlijk waren er toen al kleinere bougies, de cb750 had in 1969 al 12mm .
De latere CB500 en CB350F modellen ook.
Zo zie je maar weer hoe slecht m,n geheugen is🤔,cb750 en cb500 heb ik zelf gehad:$,
maar is ook alweer heel wat jaartjes geleden :Y
 
Die kocht ik toen ik 14 was bij de plaatselijke speelgoedwinkel voor f 19,95

Een jaar of twee geleden ging er op Ebay één weg voor net geen € 200
Tja,ik heb vroeger een aantal Protar bouwdozen gehad,sommige zijn nu ook veel meer waard dan toen,zo ook met sommige Minichamps
modelletjes,die laatste zijn echt mooi gemaakt.Van het model hieronder variëren de vraagprijzen tussen de 150,- en 600,-
1670152997753.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Die kocht ik toen ik 14 was bij de plaatselijke speelgoedwinkel voor f 19,95

Een jaar of twee geleden ging er op Ebay één weg voor net geen € 200
Eind jaren 80 kocht je een Suzuki GT750 voor een gulden per cc. Een T500 zelfs voor minder en een Z900 kon je met je krantenwijk bij elkaar sparen. Man, als we toen wisten wat we nu weten had ik er een krantenwijk bij genomen.
 
Eind jaren 80 kocht je een Suzuki GT750 voor een gulden per cc. Een T500 zelfs voor minder en een Z900 kon je met je krantenwijk bij elkaar sparen. Man, als we toen wisten wat we nu weten had ik er een krantenwijk bij genomen.
Ik kocht mijn T500 voor 350,- guldentjes,maat van mij kocht een nette GT 750 voor 150,- ,schoot alleen wel af en toe uit z,n 4e versnelling,
in die tijd was er nog geen interesse in 2takten,alleen een zeer select gezelschap had daar interesse in,2takten werden toen nog achtervolgd
door hun slechte reputatie van betrouwbaarheid.
 
Laatst bewerkt:
Tja, als alles van tevoren weet....!
Ik kocht mijn eerste motorfiets (350 S2) toen ik 17 was voor een scheet en drie knikkers.
Toen hij klaar was een dikke 3000km mee gereden zonder rijbewijs en toen voor 1000 gulden verkocht omdat ik een schade Z650 gekocht had en precies dat geld nodig had om 'm op te knappen.
Had 'm beter kunnen houden want ik had die fiets werkelijk in nieuwstaat opgebouwd......
 
Maar een bouwmodel met slechte details, zoals bv ketting en kettingwiel
Huibert, dat was toendertijd heel normaal en was mij als tiener eigenlijk niet zo belangrijk.
Hoofdzaak een bouwdoos van mijn droom en was er toen dus zeer blij mee.
Natuurlijk zijn er ondertussen betere modellen te vinden maar niet als bouwdoos.
Heb er een jaartje of 10 geleden één gezien met 1500 onderdelen maar die was dan ook 1000 Dollar....
 
Huibert, dat was toendertijd heel normaal en was mij als tiener eigenlijk niet zo belangrijk.
Hoofdzaak een bouwdoos van mijn droom en was er toen dus zeer blij mee.
Natuurlijk zijn er ondertussen betere modellen te vinden maar niet als bouwdoos.
Heb er een jaartje of 10 geleden één gezien met 1500 onderdelen maar die was dan ook 1000 Dollar....
Dan bekijk deze Tamiya modellen eens die ik heb staan , goed gefotografeerd met de juiste achtergrond niet van echt te onderscheiden.
Maar een bouwmodel van 1500 onderdelen van 1000 Dollar zegt mij niet veel Marcel, het ligt eraan wat de bouwer ervan maakt .Daar staat of valt een model mee , bv die Bol'dor heb ik meer dan 3 maanden over gedaan ieder boutje, moertje even een metaalkleur geven, onderdelen div kleuren spuiten , giet foutjes bijwerken enz enz, alles zo perfect mogelijk te krijgen.
Die Racer bv de witte letters op de wielen ziet simpel uit maar begin er eens aan , monniken werk . Trouwens model is geproduceerd in 1975 ,begin dit jaar aangeschaft, nieuwe oude voorraad.
Of bij de crosser overtollig rubber weghalen op de banden niet te doen zeg ik je , geproduceerd in 1977 midden dit jaar aangeschaft dus ook weer nieuwe oude voorraad.
Ongelofelijk trouwens dat die sets ergens bijna 50 jaar opgeslagen liggen , met zelfs de doos in nieuwstaat.
Het bouwen aan deze modellen vond ik net zo fijn als het sleutelen aan mijn pas aangekochte 900 Z1B ( ik ben trouwens nog een Z1 bouwmodel aan het zoeken in de maatvoering 1 : 6 , dus als jullie ooit wat tegen komen )
En dan bekijk de prijzen eens van deze Tamiya 1 : 6 modellen , staat voor een mooi bedrag in mijn vitrine kast.
Maar als ik s'avonds in mijn luie stoel zit en zo een keer naar de kast kijk krijg ik wel een trots gevoel , of ben ik nu een ouwe lul aan het worden ???
 

Bijlagen

  • 20221204_185506.jpg
    20221204_185506.jpg
    269,3 KB · Weergaven: 31
  • 20221204_185525.jpg
    20221204_185525.jpg
    279 KB · Weergaven: 28
  • 20221204_185539.jpg
    20221204_185539.jpg
    232,8 KB · Weergaven: 28
  • 20221204_190011.jpg
    20221204_190011.jpg
    257,7 KB · Weergaven: 27
Terug
Bovenaan Onderaan