Kawasaki Z1 / Z900 / Z1000 topic

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#51
We gaan weer verder met de Z1 dragracers. Nu de Big Spender II. Deze foto is ook niet van een geweldige kwaliteit.



In de winter van 1974/1975 werd de Big Spender II gebouwd in de USA door de dragrace-crack Donny Johnson in samenwerking met Jan Smit. Uiteraard werd weer gebruik gemaakt van een Z1 blok voorzien van Venolia zuigers met een boring van 74 mm (1135cc) en een compressieverhouding van 6:1. Venolia zuigers werden ook door bijv. Russ Collins gebruikt in zijn triple Honda 3300 cc dragracer. Aan de inlaatkant zat een 3,5 liter aangepaste vrachtwagencompressor en een 51mm SU carburateur. Slider-clutch en een nitromethaan-methanol mengsel zijn uiteraard standaard gegevens. Het schakelen was revolutionair in Europa: een pneumatisch/hydraulisch systeem met een drukknop aan het stuur. De achterband was een 30cm brede M&H slick.
De eerste wedstrijd met de nieuwe Big Spender in mei 1975 in Amsterdam bracht nog niet het gewenste resultaat. In het begin problemen met de koppeling en toen die opgelost waren, een run waar hij na 300 meter zonder brandstof zat (toch nog een tijd van 10,68). Het team had zich vergist in het brandstofverbruik. Op de foto is een 'grotere' tank te zien als de oorspronkelijke versie. Later dat jaar reed Vink nog een tijd van 9,474 in Valkenswaard. Het was echter Jos Smit die met zijn Kawasaki 900 dragracer de snelste tijd van het jaar en Nederlands record op 9,351 had gezet in Hoogeveen.
 
26 aug 2002
105
0
IJmuiden
#52
Ha, die Bullfrog;

Een knappe bril doet wonderen. Nooit geweten dat Jos Smit's Z1 ooit aan Henk Vink toebehoorde. Ik heb dat ding nog wel eens in zijn zaak in Haarlem gezien. Mooie geschiedenislessen weer, trouwens. Overigens; 1394cc, zit er dan nog vlees tussen de boringen of is dat echt de max?
 

Chevy454

MF veteraan
6 jul 2002
2.814
0
België
www.chevy454.net
#53
Hey David,
Die 900 van Antonio is inderdaad ook mooi afgewerkt. Wat het blok van Antonio betreft maak ik me geen zorgen, daar zorgt Paul wel voor.
Daarover maak ik me geen zorgen over, ik weet dat het blok prima in orde wordt gemaakt. Maar eerder de tijd maak ik me zorgen om, het is nu alweer begin april en eind mei heb ik weer tentamens B| (en afhankelijk van het resultaat heb ik 6 weken of 11 weken vakantie)
 
Laatst bewerkt:

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#54
Ha, die Bullfrog;

Een knappe bril doet wonderen. Nooit geweten dat Jos Smit's Z1 ooit aan Henk Vink toebehoorde. Ik heb dat ding nog wel eens in zijn zaak in Haarlem gezien. Mooie geschiedenislessen weer, trouwens. Overigens; 1394cc, zit er dan nog vlees tussen de boringen of is dat echt de max?
Dat Vink zijn eerste Z1 aan Jos Smit heeft verkocht, heb ik ergens gelezen. Ik zou het eigenlijk aan Jos Smit of aan Jan Smit moeten vragen. Op latere foto van de motor van Jos in 1976 ziet die er totaal anders uit dan de eerste Z1 van Vink, zoals frame en blowerpositie.
1394cc (82mm) is niet het maximum, wel de grootste verkrijgbare zuigers met straatcompressie 10,25:1. Er zijn nog zuigers in de maten 83mm (1428cc heel gebruikelijk), 84mm (1463cc niet zo gebruikelijk) en 85mm (1498cc wel gebruikelijk). En dan alleen in hoge compressie van 13,5:1 of voor turbomotoren met lage compressie, iets van 7 of 8. De 83mm kunnen nog wel in mijn Wiseco bigblock (wel boren uiteraard), voor 85mm zou ik een groter cilinderblok nodig hebben.
Wat de wankelmotor dragracer van Peter Zulver betreft: ik heb het opgezocht, het is een Van Veen motorblok geweest.
 

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#55
Aan mijn Z1000A1 uit 1977 zijn nogal wat dingen verandert. Dit zijn de wijzigingen aan mijn blok:
1. Falicon billet race krukas met 16 pins hart, Top Fuel drijfstangen en verstevigingsplaat
2. Wiseco zuigers 82 mm , 1394 cc, compressie 9,9 : 1
3. Wiseco big block (cilinderblok + cilinderbussen) + Cometic koperen voetpakking
4. APE versterkte cilindertapeinden, carterbouten en kopmoeren
5. carter, cilinderblok en cilinderkop gestraald
6. geflowde cilinderkop van een Z1100 (Roelofs Racing Service), inlaatkanaal 33mm en uitlaatkanaal 26mm + aparte APE aluminium spruitstukken voor de benzine-lachgas injectie
7. 2 bougies (10mm) per cilinder
8. Kent 460 inlaatnokkenas, kleplift 0.460 inch = 11,7 mm.
9. Webcam 395 uitlaatnokkenas, kleplift 0,395 inch = 10,0 mm.
10. Kleppen: inlaat 40 mm, RVS, fabrikaat Roelofs Racing Service
uitlaat 34 mm, RVS, fabrikaat Roelofs Racing Service
11. APE titanium klepschotels, APE speciale buckets (nokvolgers) met onderliggende klepstel-plaatjes en extra sterke klepveren
12. Falicon verstelbare nokkenastandwielen en conversietoren voor nokkenasketting-geleidingstandwiel
13. MRE lockup koppeling met opvulring
14. APE gelagerde koppelingsdrukschotel
15. Mikuni RS40 Flatslide 40mm carburateurs met acceleratiepomp, sproeiers:142
16. K&N luchtfilters (straat), carbon kelken (race)
17. Vance & Hines Pro Comp open uitlaat
18. Schnitz Pro-Series II programmeerbare elektronische ontsteking en lachgas-controller
19. 2 Dyna DC 9-2 dubbele bobines 0,7 Ohm (2 x 4voudige output voor 8 bougies)
20. Dyna DCT2-1 krukas trigger
21. Dyna DBTR-2P krukasrotor en ontstekingsvervroeger
22. Dyna DW-800 siliconen bougiekabels (8 stuks)
23. NOS lachgasinstallatie, spoeiers : 28 (lachgas), 32 (benzine) = 120 pk nominaal met extra grote benzinepomp (BMW 320i 1984)
24. NOS purge-kit
25. MRE airshifter, luchtopslag in achtervork
26. Racimex olietemperatuurmeter
27. extra carterontluchting op koppelingsdeksel (i.v.m. hoge carterdruk)
28. Kosman chain-extensioner: uitgebouwd (5/8 inch=15,9 mm) voortandwiel met extra externe lagering (i.v.m. breed achterwiel en ontlasting van de uitgaande as van de versnellingsbak)
29. alle deksels verchroomd

Het blok is gebouwd door Paul Ritzen :}
 

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#56
Hier een foto van de krukas die er in mijn blok zit (foto van de Falicon-site).



Zoals eerder getoond levert mijn blok 160 pk en 150 Nm aan het achterwiel en 236 pk en 232 Nm met lachgas. Bij en verlies van 12% zijn de cijfers aan de krukas: 182 pk / 170 Nm en 268 pk / 263 Nm met lachgas. 8-)
In 1994 had ik wel al het Wiseco big block met 80 mm zuigers (1327 cc), maar gebruikte ik nog een standaard krukas (wel doorgelast). Ook de cilinderkop was standaard, wel was er ruimte gemaakt voor de hogere nokken van de nokkenassen. Toen leverde het blok 120 pk en later na enig werk van Paul ritzen 125 pk aan het achterwiel.
 

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#58
Mooie motor. Wat voor een uitlaat is dat op de foto? Wat was er nog meer aan gewijzigd behalve de uitlaat en de K&N filters?
Toen ik mijn huidige Z1000 kocht zaten er ook Z1R wielen onder. Deze heb ik verkocht en daarna heb ik originele spaakwielen gekocht, die liggen nu op de zolder.
 

Aspencade

MF veteraan
2 apr 2003
2.834
0
suffolk , virginia
#59
Mooie motor. Wat voor een uitlaat is dat op de foto? Wat was er nog meer aan gewijzigd behalve de uitlaat en de K&N filters?
Toen ik mijn huidige Z1000 kocht zaten er ook Z1R wielen onder. Deze heb ik verkocht en daarna heb ik originele spaakwielen gekocht, die liggen nu op de zolder.
ik weet niet wat voor uitlaat er onder zat, maar mijn vrouw kon my op 7km afstand al horen dat ik eraan kwam :}
en er zat een 1150 cc Big Bore kit in voor lekker veel vermogen en electronisch ontsteking.
 

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.102
0
38
www.rustygold.nl
#60
Mooie motor. Wat voor een uitlaat is dat op de foto? Wat was er nog meer aan gewijzigd behalve de uitlaat en de K&N filters?
Toen ik mijn huidige Z1000 kocht zaten er ook Z1R wielen onder. Deze heb ik verkocht en daarna heb ik originele spaakwielen gekocht, die liggen nu op de zolder.

Ik heb misschien wel interesse in je wielen als je ze kwijt wilt?
Denk je dat die zullen passen in een z650?
De voorvork is in ieder geval wel al van een Z1000 dus dat zou moeten kunnen..?
In m'n achterbrug(merk onbekend)zit een wiel met schijfrem misschien ook van een Z1000?
Sorry ik weet het beetje vaag verhaal maar er zijn nogal wat mods verricht voordat ik dit dingetje kocht...



[edit]Misschien heb je er meer aan als ik de velg-maten gewoon even opschrijf[/edit]
 
Laatst bewerkt:

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#63
Ik heb misschien wel interesse in je wielen als je ze kwijt wilt?
Denk je dat die zullen passen in een z650?
De voorvork is in ieder geval wel al van een Z1000 dus dat zou moeten kunnen..?
In m'n achterbrug(merk onbekend)zit een wiel met schijfrem misschien ook van een Z1000?
Sorry ik weet het beetje vaag verhaal maar er zijn nogal wat mods verricht voordat ik dit dingetje kocht...



[edit]Misschien heb je er meer aan als ik de velg-maten gewoon even opschrijf |( [/edit]
Helaas voor jou verkoop ik deze wielen niet. De maten van de originele Z1000A (1 en 2) wielen zijn: 1.85 x 19 (voor) en 2.15 x 18 (achter). Op zo'n 2,15 inch achterwiel zit standaard een 4 inch achterband. Er kan max. een 120mm band op.
 

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.241
9
59
Weert
#64
Als je zoveel omhoog gaat qua cc's moet je dan je max toerental aanpassen/ verlagen?
Het max. toerental is niet afhankelijk van het verhogen van de cilinderinhoud, in mijn het vergroten van de cilinderboring van standaard 70 mm naar nu 82mm. In de standaard uitvoering begint het rode gebied bij 8500 tpm en ligt het max. vermogen ongeveer bij 8000 tpm. Bij mijn 1400 motor ligt het max. vermogen bij 8850 tpm en heb ik de toerenbegrenzer op 10.200 tpm ingesteld. Volgens Paul Ritzen en Jan Roelofs kan mijn blok max. 11.000 tpm verdragen. Dat ligt aan de compressieverhouding, de cilinderkop, de nokkenassen, de timing en de klepveren. Mijn motor kan ook aangepast worden (de onderdelen die ik hiervoor genoemd heb) dat ik met een grotere compressieverhouding 13,5 : 1 (wel andere zuigers) ook veel meer toeren kan draaien bijv. 12.000 tpm.
In de Pro Stock dragrace rijden ze met nog hogere toerentallen (13-14000 tpm) en compressieverhoudingen van 17 of 18:1 en halen ze zonder turbo of lachgas 320 tot 330 pk uit zo'n motorblok. En dan heb ik over de luchtgekoelde Zed's of GSX'en met 2-klepskop. De levensduur daalt natuurlijk navenant. Vooral de klepveren moeten regelmatig vervangen worden (paar keer per jaar).
 

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.102
0
38
www.rustygold.nl
#65
Helaas voor jou verkoop ik deze wielen niet. De maten van de originele Z1000A (1 en 2) wielen zijn: 1.85 x 19 (voor) en 2.15 x 18 (achter). Op zo'n 2,15 inch achterwiel zit standaard een 4 inch achterband. Er kan max. een 120mm band op.
Ok toch bedankt, kan me er wel iets bij voorstellen, mooie velgjes :9 ...
Toch nog een vraagje, zit er bij dat model standaard een achterschijfrem op?
Bedankt,
zoran.
 

NitroMax

MF veteraan
Donateur
#69
Gaat er trouwens iemand hier naartoe???
Motorfreaks: Kawasaki ZED-dag
Denk het wel, lekker dichtbij, hopelijk Big Zed klaar ( en droog, want met nat weer valt er niet mee te rijden ( "ietwat fel :X O-) ).

Achterveren zijn Öhlins met Hyperproveren, linker is beschadigd omdat ik vorig jaar op m'n bek ben gegaan met de Big Zed en nog geen gelegenheid heb gehad ff bij Hyperpro langs te rijden voor nieuwe veren ( drukvaatje van Öhlins is ook afgeschaafd, maar daarvoor verwissel ik gewoon links en rechts, zit de beschadiging aan de binnekant rechts ;) )
 

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.102
0
38
www.rustygold.nl
#70
Denk het wel, lekker dichtbij, hopelijk Big Zed klaar ( en droog, want met nat weer valt er niet mee te rijden ( "ietwat fel :X O-) ).
Als dat alle schade is valt het gelukkig wel mee...
Hoop hem daar zeker te zien, ben erg benieuwd!!!

Helaas kom ik ook alleen met droog weer, heb vandaag ondervonden dat(hard)rijden met veel regen en zonder spatbord een nogal "aparte" ervaring is |( .



[hintmode]Tenzij m'n nieuwe vorkpoten er dan al opzitten[/hintmode]


:+
 
Laatst bewerkt:

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.102
0
38
www.rustygold.nl
#72
Helaas voor jou verkoop ik deze wielen niet. De maten van de originele Z1000A (1 en 2) wielen zijn: 1.85 x 19 (voor) en 2.15 x 18 (achter). Op zo'n 2,15 inch achterwiel zit standaard een 4 inch achterband. Er kan max. een 120mm band op.

Net effe gecheckt en ik heb precies de zelfde maten, vorm is ook het zelfde dusss...
Heb ik nu ook Z1000A wielen... *D
 

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.102
0
38
www.rustygold.nl
#74
Effe heel iets anders,
zijn er bepaalde delen aan de zeds die er gemakkelijk vanaf kunnen zonder dat het de rijeigenschappen of het uiterlijk nadelig beinvloedt..?
Ik hou van m'n zedje zoals ze is, maar ze mag wel eens aan de lijn :+ .