Kawasaki z1000 2004 hoog benzine verbruik

Giezer

Rookie
28 jun 2020
4
0
Hoi,

Ik heb laatst een kawasaki z1000 2004 gekocht. Ik heb nu een aantal keer getankt en mijn verbruik is 1 op 12 (hoort 1 op 16-18 te zijn). Dit is vooral woon-werk verkeer, maar het verbruik was ook hoog na een lang stuk rijden (1 op 13). De rubbers van de carburateur vertonen hele kleine scheurtjes (ga die te zijner tijd nog vervangen) en ik vroeg me af of dit zo'n groot effect op het verbruik kan hebben. Als ik stil sta ruik ook benzine.
Verder heeft de motor K&N luchtfilters (recent schoongemaakt en nieuwe olie op gedaan) en een sportuitlaat van kerker.

Giezer
 
Na al die veranderingen is je beste optie de motor op de testbank(Dynojet) te zetten,dan weet je hoe de afstelling is.
Inlaat rubbers met scheurtjes altijd gelijk vervangen,en voordat de motor op de testbank gaat.
 
De vorige eigenaar was een "tuner". Die had je beter niet kunnen kopen.
Buiten dat,zo te lezen zitten er losse K&N filters op,dan zal van de afstelling ook niet veel meer kloppen,
dat zal ook wel de reden zijn dat de rubbers scheuren vertonen,al het gewicht steunt dan alleen nog op de rubbers.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Heb je tijdens de koop ook gevraagd naar de aanpassingen en onderbouwing dat hij opnieuw is afgesteld.... :?

Allemaal best leuk en aardig, uitlaat, K&N filters maar als het daarbij blijft is het gewoon prutswerk; hoop herrie en veel zuipen.

Tip, ga naar Ruud Frediks/Ritzen of een andere bekende tuner om hem opnieuw te laten afstellen, anders wordt het niet wat.
 
Het advies van laten staan is A overdreven en B mosterd na de maaltijd want hij heeft de motor al...

Breng alles terug naar origineel, hopelijk heeft de vorige eigenaar al dat spul of nog liggen of zoals het hoort meegeleverd.

Zelfs tweedehands is het een duur geintje als de onderdelen al beschikbaar zijn.
 
Niks hoort. Je koopt iets zoals het is, en eventueel met delen er bij.
Terug brengen naar origineel moet je doen als je hem graag origineel wilt hebben, of als je minder geluid wilt of iets dergelijks.

Heb je een K&N vervangingsfilter of losse filters?
 
Bedankt voor de reacties, ik heb hem gekocht van de 2de eigenaar (de eerste eigenaar heeft hem 13 jaar in zijn bezit gehad, dus dat zal wel goed zitten). De motor ziet er heel strak uit en je merkt dat die goed is onderhouden (ook altijd binnen gestaan). Er zitten losse K&N luchtfilters op die ik kan schoonmaken en opnieuw in de olie kan zetten.
Ik ga dan eerst de rubbers bij de carburateur vervangen en daarna kijken hoe de afstelling is
 
Bedankt voor de reacties, ik heb hem gekocht van de 2de eigenaar (de eerste eigenaar heeft hem 13 jaar in zijn bezit gehad, dus dat zal wel goed zitten). De motor ziet er heel strak uit en je merkt dat die goed is onderhouden (ook altijd binnen gestaan). Er zitten losse K&N luchtfilters op die ik kan schoonmaken en opnieuw in de olie kan zetten.
Ik ga dan eerst de rubbers bij de carburateur vervangen en daarna kijken hoe de afstelling is
Bedoel je dus 4 losse luchtfilters? Zoja, dan zou ik de complete originele luchtfilterbox terug plaatsen, grote kans dat het dan is opgelost en de motor beter loopt. Verder heeft je motor injectie, en geen carburateurs.
Rubbers vervangen is altijd goed.
 
Misschien zijn er sensors buiten werking gesteld: luchtdruk- en temperatuur.
Er zit normaal gesproken een sensor in de luchtfilterkast,de vraag is waar is die gebleven,
best kans dat die nu ergens buiten bungelt,zo meet hij verkeerde waardes,en klopt de AF verhouding niet meer,
wat het hogere verbruik verklaart.
 
Laatst bewerkt:
Zou eerst maar eens zoeken of er ergens iets lekt.
Als de motor getuned is met open filters / uitlaat en waarschijnlijk ook met een powercommander of iets dergelijks is het logisch dat het verbruik hoger is.
Als de motor verder goed rijd en mooi loopt , dan lekker zo laten.
Als je twijfelt over een juiste afstelling, een afspraak maken voor een testrun bij een tuner.
 
Ik ben wel benieuwd of een tuner met 4 losse filters en een sportuitlaat een beter resultaat bereikt dan Kawasaki met een luchtfilterhuis en een standaard uitlaat.
Zonder powercommander is dat uiteraard de vraag, maar indien juist afgesteld door een tuner ga je zeker winst boeken tov standaard .
Anders zouden er geen open uitlaten en losse filters verkocht worden, als dit niet zou werken.
 
Er wordt wel meer verkocht wat niet werkt, brijvoorbeeld haargroeimiddel. In de motoGP en F1 zie ik geen open kelken meer, maar een goed ontworpen airbox.
Kelken zijn heel wat anders dan K&N filters,net zoals de airbox van een MGP en F1 niet te vergelijken is met een normale luchtfilterkast,
bij de eerste 2 zit hij er op om lucht richting de inlaat te drukken,bij die van de TS alleen maar voor filtering en inlaat geluid demping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan