Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#1
Hoi Motorforummers,

Welkom op het topic speciaal voor de Kawa Z1000's uit eind jaren 70 tot begin jaren 80.
Na het grote succes van de Z1 / Z900 die vanaf 1972 het levenslicht zag werd deze in 1977 opgevolgd door de Z1000, die tot ergens begin jaren 80 in diverse verschijningsvormen is geproduceerd. Kawasaki zat niet stil, dus daarna werd de 1000 opgevolgd door de jongere generaties semi-klassieke 4-cilinders die uiteindelijk doorevolueerden tot de rijdende computers van dit moment.




Zo populair als de Z1 / Z900 is, is ook voor het Z1 topic van Rob.Z1, waar je uiteraard ook de Z1000 regelmatig tegen komt. Daarnaast staan er ook best wat topics waarin een oude Z1000 centraal staat op MF, maar een verzameltopic voor deze motoren is (was) er nog niet.

Dus heb je zelf een jaren '70 of '80 Z1000 of heb je er wat anders over te melden?.. ga je gang!
Een compleet originele en/of gerestaureerde Z, een echt 'brik,' compleet gestript of verbouwd, cafe racer, Sanctuary of een 'project in aanbouw.' Alles is welkom, en laten we er gewoon een leuk en gezellig topic van maken.

Om te beginnen dan maar mijn Z.
Ik heb een Z1000 A2 uit '78, waaraan ik sinds aankoop flink wat 'in ere heb hersteld.'
inmiddels ziet ie er zo uit (update oktober 2016). Hij is opgebouwd met overwegend originele Kawa delen, maar daarvan zijn de uitlaten van de Z900 , en is het kettingscherm afkomstig van de Z750.



Zelf ben ik 'motorrijder die niet te beroerd is eens een stuk gereedschap beet te pakken,' maar ik ben geen motorfiets monteur of anderszins beroepsmatig met motoren bezig. Enkele anderen in het topic gelukkig wel, dus naast flink wat techniek komen ook complete ombouwprojecten waarbij van alles en nog wat wordt vervangen of is aangepast in het topic voorbij.

Voor technische vragen kun je trouwens ook in het Z1 / Z900 topic terecht.
Oók over de Z1000, en dat topic is inmiddels al aanbeland bij deel 8 !!
Kawasaki Z1 900 Deel 8

Bijgaand enkele links naar een stukje modellengeschiedenis van de Z1000:
https://www.z-power.co.uk/merchantmanager/view_information.php?pId=21 ,
Kawasaki KZ1000, KZ900, Z1 ,

http://www.kawasakimerkclub.nl/archief/z1000/z1000.html
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/36-z1000-a-t-m-e-model ,
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/37-z-1000-d-tot-r ,
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/38-z-1000-deel-3

en
Kawasaki Z1, Z1A, Z1B and Z900 motorcycles - Kawasaki Z1000

Als je de Z1/Z900 voorlopers van de Z1000 serie ook nog zoekt:
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/20-z1-t-m-de-z900-serie

en bij deze nog de link naar owners en service manuals van diverse Zeds:
Service & Owners Manuals
 
Laatst bewerkt:

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#3
Ja, 't ziet er keurig uit. Zitten zelfs die hele dure bougiedoppen op..
 

madvo69

MF veteraan
16 jan 2011
6.103
5
57
Kolsassberg, Oostenrijk
#6
De mijne :)
Z1000 1977

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ben nog bezig met de oliekan en de oliekoeler... Bijna klaar :)

:9~~
Leuke Café Racer :Y

Moderner blok d´r in en zo te zien een voorvork en de remmerij van een Fireblade.

Ik verwonder mij over het kentekennummer :? Zo´n combinatie heb ik (toen ik nog in NL woonde) nooit gezien :N
Kan ook zijn dat het ik gewoon niet gezien heb :+
 

Michiel900

Die hard MF'er
30 mei 2013
363
0
28
Waterland
#7
Dat is een historisch kenteken. Dat kun je tegen betaling aanvragen bij de RDW als je auto of motor ouder is dan 1/1/1978. Dan mag je een blauwe plaat voeren.
 
Laatst bewerkt:

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#9
Nee, het kan al vrij lang. Het is het historisch kenteken. Google historisch kenteken en FEHAC en je vindt alle info.
Het komt er in het kort op neer dat als je een motor of auto van voor 1-1-78 dat om wat voor reden dan ook (import, kenteken kwijtgeraakt etc) een kenteken heeft van na 1-1-78 je via de FEHAC een historisch kenteken aan kunt vragen. Je krijgt dan een kenteken van voor 1-1-78 en dat mag dan ook op een blauwe plaat gevoerd worden.
Voor de Z1000 van Robberobbe zou ik eerder iets in 2 letters-2 cijfers-2 cijfers (Zx-10-00 oid) verwachten en geen 2 cijfers, 2 letters-2 cijfers, maar dat laatste is wel een bestaande reeks geweest (de auto van mij vader had 14-EF-43).
 

Michiel900

Die hard MF'er
30 mei 2013
363
0
28
Waterland
#11
Ik had ook een YB kenteken. Mijn Z900 was een italiaanse import.
Wel jammer dat deze lettercombi ook voor auto's wordt gebruikt.
In het verleden was bijv. ZF voorbehouden aan motoren.
Maar alles is beter bij zo'n classic dan een nieuw kenteken op een gele plaat.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#12
Wat zijn ze toch gaaf h`, die z1 / z900 's!!
Kawasaki vond dat waarschijnlijk zelf ook toen ze de Z1000 25 jaar na de eerste versie opnieuw gingen produceren (getuige de 4 uitlaten per kant). Wat een gedrocht die 'nieuwe' Z1000 is geworden weten we allemaal. Nog steeds jammer dat ze deze 'concept bike' niet zijn gaan maken. Die is óók modern , maar dan itt de Z1000's die nu worden geproduceerd wèl mooi en een knipoog naar het origineel (de Z1 dan. . . )!



 

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.239
8
59
Weert
#14
Wat zijn ze toch gaaf h`, die z1 / z900 's!!
Kawasaki vond dat waarschijnlijk zelf ook toen ze de Z1000 25 jaar na de eerste versie opnieuw gingen produceren (getuige de 4 uitlaten per kant). Wat een gedrocht die 'nieuwe' Z1000 is geworden weten we allemaal. Nog steeds jammer dat ze deze 'concept bike' niet zijn gaan maken. Die is óók modern , maar dan itt de Z1000's die nu worden geproduceerd wèl mooi en een knipoog naar het origineel (de Z1 dan. . . )!

[~afbeelding~]

[~afbeelding~]
Ik vind bij deze de uitlaatbochten niet mooi, te hoekig.

Mijn Z1000, uit 1977

 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#15
Ja mee eens. Die van jou zijn mooier.
Weer zo'n dikke Z :} .
Hoe heb je je kentekenplaat?? Is die 2 delig??
Kun je de onderste helft wegklappen soms? ;)
Hoe moet ik dit zien?

Of is het een soort flap on rondspattend rubber op te vangen ?? :9~ 8-)
 
Laatst bewerkt:

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.239
8
59
Weert
#17
Ja mee eens. Die van jou zijn mooier.
Weer zo'n dikke Z :} .
Hoe heb je je kentekenplaat?? Is die 2 delig??
Kun je de onderste helft wegklappen soms? ;)
Hoe moet ik dit zien?

Of is het een soort flap on rondspattend rubber op te vangen ?? :9~ 8-)
Voorheen zag het er zo uit:



Maar oom agent heeft me een keer aangehouden. Gelukkig was het de enige agent (een heel aardige gozer en zelf ook motorrijder en voorheen motoragent) die ik persoonlijk ken en die me al een keer eerder gewaarschuwd had niet zo zonder kentekenplaat te rijden. Nu mocht ik niet meer rijden voordat er een echte kentekenplaat goed zichtbaar erop kwam, dus niet zo schuin. Vandaar dat er nu een echte blauwe plaat eronder gemonteerd zit. Ik kwam er zonder bekeuring vanaf met mijn volledig open uitlaat, geen spiegels, geen r.a.w. enz. Het feit dat ik geen bekeuring kreeg is weer een heel verhaal wat teveel is om hier nu even neer te schrijven.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#18
Geluk gehad!
En toen heb je er een andere plaat onder een wat ouderwetsere hoek onder gehangen. Duidelijk.

Morgen M-stuurtje voor mijn Z ophalen en dan mijn in de winter verzamelde lijstje 'dingetjes aan de Z' gaan afwerken binnenkort. Ben benieuwd hoe het rijdt met M-stuur. Kan bijna niet wachten 'm weer tot leven te horen komen (is nu nog in de winterslaap).
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#19
nieuwe schokdempers (YSS, 370 mm) en kettingscherm (van de Z750) gemonteerd. Ziet er gaaf uit, en mijn fiets staat nu 40 mm hoger dan voorheen.

 
Laatst bewerkt:

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#22
Is dat de standaard hoogte?
Ik had op het Z1/900 forum die vraag gepost en Rob heeft 365 mm op zijn Z900.

Verder zoekend kom ik nog het meeste tegen dat 349 mm de officiële hoogte blijkt te zijn voor de A2.
Ik had 330 mm, en als je dan toch bezig gaat ook maar gelijk voor de maximale rijhoogte te je kunt halen.
370 bleek voor de YSS hydro (die er uitzien als origineel) het maximum te zijn, dus die heb ik laten maken.

189 Euro.
 
Laatst bewerkt:

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
3.159
24
#25
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...36c63dca7e4aa95f615ded8c6710e&previousPage=lr

gezien??
Volgens mij bedoelt ie met lakset een tank, zijpanelen en kontje. De kleur moet je inderdaad een liefhebber zoor zijn zoals ie al schrijft. Wellicht handig voor iemand die de kleur mooi vindt en iets anders in te ruilen heeft?? Als je je eigen spullen netjes in limegroen wilt laten spuiten ben je ws meer kwijt als je die spullen ruilt met deze aanbieder en evt een beetje bijlapt.



Wat een vreselijk 'optisch gat' zit er trouwens aan die linker kant van de Z1000 (A1, A2) als je er een 4-1 systeem opzet en de middenbok verwijderd hebt. Niet zo mooi toch?. Bij de Z1R kon het ook met wat 'vulling' aan die linkerkant, waardoor een 4-1 niet per definitie zo'n gapend gat op hoeft te leveren..
 
Laatst bewerkt: