Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Vandaag tijdens het opruimen van mijn garage/werkplaats nog een Kawasaki gevonden achter een vracht planken en kratten. Ik heb er dit jaar letterlijk maar twee rondjes op gereden, waarbij Corona toch ook van redelijke invloed is geweest. In een normaal jaar haal ik toch minstens de 1000. Ik gok dit jaar op iets meer dan 200 km ;(
F4CDA85E-4B1E-4D21-A4DE-A67C7B8557A8.jpeg
EF3F6C9B-ABCA-42F3-9F4E-DBE3E1F6A01F.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi Roger top machine 😎 altijd mooi in deze kleurstelling 👊 ik heb weinig gedaan de laaste tijd! Maar wel de spuitsetje verwijderd! 👍
 
Laatst bewerkt:
 
Gevraagd, wie heeft de volgende onderdelen voor Z1000 A1 1977:
- Wielen spaak voor en achter
- Uitlaten orgineel
- Tellerset
Graag een berichtje als je wat hebt.
 
Hallo mannen.
Wat een naar jaar is 2020 toch geworden.
Eigenlijk kan ik niets positiefs vermelden dus hopelijk in 2021 wat meer vooruitgang en fun.
Maar als ik de media zo volgt is het nog een hoop gelul en weinig vooruitgang.
De tijd zal t leren,zeg ik maar.

Wat wel mooi is als je opgelegde thuisarrest hebt dat je lekker alle liggende zaken kan doen.
Dus huis is opgeruimd en alle klusjes zijn gedaan,alle overbodige zooi op Marktplaats verkocht.
En de schatkist is weer wat voller voor komende leuke projectjes.
Je kan toch niet op vakantie of (normaal) de kroeg in en andere zaken realiseren zonder beperkende maatregelen.
Dan haken de vrouw en ik al af en dan blijven we maar thuis in onze eigen bubbel.

Ff alles on-hold en plannen in de ijskast zeggen we maar en dan later maar eens realiseren.
Dus geen stress hier zoals wel elders in Olland.
Ooooh,ooooh,oooh wat missen we veeeeeeeeeeeel lezen we in de media.
3xmaanden............lock-down.............half jaar............ meer lock-down............ojee......beperkingen !
Men klaagt steen en been........levens worden verwoest..........we missen van alles..........ik kan me niet ontplooien....
m'n studie is gefragmenteerd...........ik kan de deur niet uit want............en ga zo maar door.........
Kom op,neen het is niet leuk,maar doe niet zo dramatisch !
Mijn opa zei altijd: in 40-45 .......... vijf jaar onder de druk van de nazi's.........dat was afzien.

Daar ik veel zaken vanuit huis regel is het voor mij eigenlijk redelijk te overzien zo.
Dus het zal mijn tijd wel uitzitten denk ik.
Ook makkelijk tussendoor is sleutelen aan Zedjes en in mijn geval veel voorbereiden.
Rijden heb ik niet gedaan op Zeds dus onderhoud is er dit jaar dan ook niet.
Wel gereden op ander oud ijzer dus daar een beetje tender,love and care aan gedaan maar dit was peanuts.

Zit ik op dit forum alle capriolen te lezen over het onderhouden van carburateurs.
Vooral de exploded view foto's van Kawasaki 72 waren leuk.
Hey da's een mooie klus om op te pakken.
Alle liggende voorraad demonteren,schoonmaken,reviseren waar nodig en weer netjes maken voor later.
Laat ik maar eens in kelder en op zolder alle carburatorie opzoeken en bekijken ?
Oooh genoeg voorraad in gasschuif en cv uitvoering en zelfs nog een smooth-bore setje geschikt voor een HD !
Sommige setjes zijn nog redelijk toonbaar en na reiniging is alleen nieuwe pakkingen nodig.
Maar andere setjes zijn in abominabel slecht toestand en daar zijn toch wel revisie setjes voor nodig.
Maar jullie willen plaatjes zien....................
01.JPG

Sommige nog redelijk netjes,anderen hebben meer aandacht nodig.
02.JPG

ziet er redelijk uit
03.jpg

maar d'r komt toch nog wel troep vanaf,zo te zien
04.JPG

tis geen moeilijke materie (zeker met het werkplaatsboek erbij)
05.JPG

wel alles gesepareerd houden !!!
06.JPG

laatste keer de ultrasoon in voor de zekerheid
07.JPG

het wordt al wat
08.JPG

dit setje ga ik als eerste gebruiken dus meteen maar alles goed instellen
8.JPG

na checken alles goed bevonden
11.JPG

Aaaaiii daar heb ik mezelf overschat...................het kost toch wel heeeeeeeeeel veel tijd op deze manier.
Plastic bak met wasbenzine voor verwijderen van de ergste shit aan de buitenkant zoals vet,zand,olie en ga zo maar door.
Spoelbak om te cleanen en vooral dan de binnenkant en dan de ultrasoon in voor de kanalen etc.
Nou na deze behandelingen moet de meeste rotzooi er toch wel uit zijn ?

In sommige carburateurs zit alles vast gerot en dan maar hopen dat alle ingrediënten zonder schade kunnen worden verwijderd.
Met het goede passende gereedschap alles tot 97% los gekregen waarbij soms stationair sproeiers zo vast zaten dat de hele sproeier wordt getordeerd (tis maar messing) om los te komen (als t maar niet afbreekt) !
Voor deze carbs. dus maar revisie setjes gebruiken,lijkt mij.

Hey het HD smooth-bore setje die inwendig goed eruit zag maar uitwendig deels mat zwart was gespoten ?
Ook chromen vlotterkamer en afdekkap en spruitstuk waar al deels het chroom afbrokkelt (de Amerikanen zijn gek op chroom)
Alleen pakkingen nodig en de chroomzooi moet eraf en dan hebben we weer een mooi setje.....wordt vervolgt.......
12.JPG

In sommige carburateurs zat versuikerde rotzooi wat wel redelijk te verwijderen was (uiteindelijk) en in anderen zat een of ander taaie soms harde appelstroop rommel is dat was een heel ander probleem.......pfffff
13.JPG

dit viel nog redelijk mee
14.JPG

dit vind ik superschoon
15.JPG

WTF is this ?
16.JPG

warm badje en trillen maar.............
17.JPG

knutselen en knoeien en soms komt t los
19.JPG

als het warm is,is het net appelstroop en deels te verwijderen (iemand hier ervaring mee)
20.JPG

is dit vergomde benzine ?
21.JPG

bij de cv carbs. zitten de stationaire sproeiers dieper en ja die krijg je er natuurlijk niet 1,2,3 uit.........
22.JPG

ook met passend gereedschap en ondanks fingerspitzengefühl toch nog 1xdoorgedraaid dus moet de trukendoos open.
23.JPG

ik ben niet gekkie dus zal mijn zin krijgen en zie...................het wonder geschied...........
24.JPG

d'r kwam nog een hele zooi uit aan groene rommel maar truc gelukt en nu nog de passages open krijgen
25.JPG

Ik heb een heleboel tijd besteed aan dit werk maar het is wel dankbaar werk.
Alles ligt nu verpakt in dozen,zakken als grijpvoorraad en volgend jaar alle pakkingen,sproeiers etc bestellen als de druk van de ketel is en de pakketdienst weer redelijk normaal kan functioneren.
Op naar het volgende klusje..................Covid19 is helaas nog niet bedwongen.

Het beste allemaal en hopelijk in 2021 wat positieve vooruitgang en vele km's op ons Zedje................de mazzel........
 
Hoi, die messing aftapboutjes die je gebruikt om het vlotter niveau te bepalen, heb je die zelf gemaakt of zijn deze te bestellen?
Gelijk maar even een vraag: Kan het zo zijn dat als de vlotterhoogte niet goed staat dat de motor heel slecht start?
 
Hoi, die messing aftapboutjes die je gebruikt om het vlotter niveau te bepalen, heb je die zelf gemaakt of zijn deze te bestellen?
Gelijk maar even een vraag: Kan het zo zijn dat als de vlotterhoogte niet goed staat dat de motor heel slecht start?
Vroeger gebruikte ik de "boutjes" / pijpjes die bijgeleverd werden bij de carburateur synchronisatie meters.
Die waren weliswaar M6x1,25 maar met een rubber ringetje en niet te vast draaien ook te gebruiken (zie de foto)
Bestellen was ook mogelijk maar als beroeps-schrieper vond ik dat te duur.
Op Ebay zie ik ze ook wel eens voorbij schieten.
Dus voor verschillende carburateurs deze pijpjes door een instrumentmaker laten maken voor een scheet.
Mikuni gebruikt bv. M6x1 en dat snijplaatje had ik ff niet in bezit....vandaar.
Ooit het setje uitgeleend en nooit meer terug gehad dus ga ik komend jaar ff de "vriendenkring" opschudden.
Het is dus aan jou wat de beste oplossing wordt ?
Als mijn vlotter niveau een beetje te laag of hoog staat maakt niets uit.
Het kreng start altijd................ik zou zeggen.......stroomt benzine wel goed door ?
functie benzinekraan goed > filters op benzinekraan in de tank schoon > is er doorstroom filter tussen kraan v carb.> knik in benzineslang > benzineslang te lang zodat er een luchtbel ontstaat > braam op vlotternaald/houder ?
zomaar wat opmerkingen..........
 
Wacht ik zit te zwetsen M6 is normaal M6x1...............en degene in de vlotterkamer is M6x0,75............sleepy head...
 
Kijk, gelijk wat zaken om na te kijken! Dat van die lange benzineslang kan nog wel eons kloppen! Morgen gelijk alles eens nalopen. 👍👍
 
Beetje pruimentijd hier hè?
voor iedereen die ook niet weet hoe de winteravonden door te komen en nog een paar kawa’s en ander schroot wilt zien hier weer een suggestie. Vanavond om 20:00 op de tv.
 
Ik heb nog steeds VHS. Respect the Classics _O-
Voor dat ding geldt een beetje hetzelfde als voor de Zed, zolang ie het doet mag ie blijven ;)

De scene bij 2:30 in de trailer vind ik nog steeds schokkend ;(
 
Huizeboy top bezig geweest ik had geen vingers meer over na 4 sets haha 😳 maar wel mooi als alles weer fris en fruitig eruit ziet 😎👍


Ik krijg wel wat leuks deze aankomende week! En nog wat spullen. 😍


Gr Allemaal 😉
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210129_204841.jpg
    Screenshot_20210129_204841.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Huizeboy top bezig geweest ik had geen vingers meer over na 4 sets haha 😳 maar wel mooi als alles weer fris en fruitig eruit ziet 😎👍


Ik krijg wel wat leuks deze aankomende week! En nog wat spullen. 😍


Gr Allemaal 😉
Ja,lekker bezig zijn,da's t motto..................nou ben benieuwd naar jou nieuwe uitdaging.............foto's en uitleg..........daar zitten we hier voor..........
 
Niet helemaal z1000, maar waarschijnlijk zeker liefhebbers hier. Desnoods voor de hakkers en zagers.
Bekijk bijlage 1590609Bekijk bijlage 1590610
Misschien hier ook ff melden,
 
Terug
Bovenaan Onderaan