Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

kawa ted

Die hard MF'er
23 okt 2018
291
50
Dit was vrij vroeg.
Zelfs de z650 met kapotgelopen achterwiellager van die Brit die meer dan een etmaal zonder achterwiel op het plaatsje heeft gestaan staat er nog niet.
Ik vond het een gezellige meeting weer met heerlijk weer, goede bands en . . .. Jupiler :').
Kom maar op met die foto`s van dat MEGA Kawasaki Meeting Ik ben benieuwd
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Hallo allemaal 😉 dat bagagerekje is superhandig, zeker als je veel op pad bent met je Kawa 😎 en zonde van die meeting in Belgie! Ik had er graag naartoe gegaan.

Screenshot_2019-07-16-20-18-59-1.png

P.s. Ik ben sinds kort (1 maandje) de trostse eigenaar van deze Kawasaki Z1000 Type A1 1977, en ben benieuwd of iemand deze Kawa bekent voorkomt of er iets vanaf weet? Ik weet alleen dat deze A1 in Ned is geleverd, en dat die 19 jaar was weggezet in een schuurtje. Ik ben bezig om hem weer goed tot leven te wekken 😊 dus ik zal vast nog wel met vele vraagjes gaan komen 😇 sowieso zit hier nog zat werk aan, maar ik gaat zelf geheel alles nakijken en Ik heb al veel gegoogeld en filmpjes/fotos bekeken, en heb al een hele waslijst met wat eraan moet gaan gebeuren 😨💶💶💶😨


Gr kawaPeet 😎👍
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: *Jan*

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.541
675
47
Almere
Welkom Kawapeet , gave z1000.
Kleurstelling is lekker oldschool :t

Mooie machine , lekker sleutelen en de kennis is hier wel aanwezig dus vraag gerust.
 
  • Like
Waarderingen: Kawasaki72

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.347
92
60
Weert
Ik was bij een andere meeting waar ook veel oude kawa's waren te zien. De Classic Sprint in Eeklo.

Foto hieronder: tegenstander Jonas Raeymaekers (33 jaar jonger dan ik ;) ) met een werkelijk prachtige verbouwde Z900 -> 1428cc.
Net zoals ik had hij ook een gebrek aan grip, maar in dit rechtstreeks duel was ik sneller. Snellere reactie en snellere eindtijd. Ik was trouwens de snelste van iedereen 8-). De foto is trouwens van black-bandit1250 (Marc).

Eeklo 2019 chd4boz8uaxpm.jpg
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Welkom Kawapeet , gave z1000.
Kleurstelling is lekker oldschool :t

Mooie machine , lekker sleutelen en de kennis is hier wel aanwezig dus vraag gerust.

Thanks KwaSuz 😉 En ja ik heb al wat zitten neuzen 😁 ik heb al vele mooie kawa's gezien en ook handige tips gevonden. 👍

Gelijk maar een vraagje stellen?! Ik zag dat mijn Kawa qua olie SAE20W50 zou moeten hebben! En dat is dan een voorschrift uit 1977! Maar ik zie ook dat er veel 15W40 gebruiken en ook SAE10W40. Wie kan mij vertellen wat ik sowieso moet gaan gebruiken! Anders koop ik gewoon SAE20W50 motorolie! Oja en die SAE is toch niet boeiend of wel? Is toch maar een classificatiecode! Keurmerk 😯 alvast bedankt 👍

Screenshot_2019-09-03-15-06-15-1.png
Wel 2 reflectoren gescoord van een LTD model, voor onder de tank. Dat vond ik als kind altijd al mooi staan op zoeen Kawa.

Screenshot_2019-07-16-20-19-17-1-1.png
Deze M stuur heb ik verwijderd stond wel stoer, maar qua zithouding is dit 10 x niks.

20190823_135814-1.jpg
Dus een hogere stuur erop! Nu heb ik een veel betere zithouding 😉

20190823_140035-1.jpg
2 nieuwe midden aanzuigrubbers aangekocht en erop gezet.




Screenshot_2019-08-24-20-28-53.png
Foto met de chrome cockpit schaaltjes/bakjes erop! Niet origineel maar ik vindt het mooi staan

20190901_140912-1.jpg
De oude 4 in 1 uitlaat verwijderd, nu kan ik ook bij de olie aftapplug 😇 en deze uitlaat blijft eraf!

20190901_163534-1.jpg
Daar komen deze 4 in 2 uitlaten voor terug! En ik denk zelf dat deze uitlaten van een Kz1000 police bike afkomen?!

20190902_185226-1.jpg
20190902_185219-1.jpg
20190902_185056-1.jpg
20190902_185008-1.jpg
En gisteren heb ik ze gemonteerd! Ze staan voor mijn gevoel beter dan die 4 in 1 pijp, ik kan de eindpijpen altijd nog wat aanpassen door net voor de pijp te gaan verhitten en ze omhoog te gaan verbuigen!

Screenshot_2019-08-28-22-12-51-1.png
Screenshot_2019-08-28-22-05-48-1.png
Mocht ik de uitlaten gaan aanpassen, dan heb ik alvast 2 originele hitteschildjes liggen en deze pasvorm hou ik dan aan.

20190901_163355-1.jpg
De uitlaatsysteem in zijn totaal! En de bochten zijn niet blauw.



20190901_140959-1.jpg
Zo ziet mijn 19 jarig motorolie eruit 😨 4/5L fles. Ik denk dat er zoeen 3,5L motorolie uitkwam inclusief morsen. Ook zag ik dat die aftapplug heeft een magneetje had, maar er zat gelukkig weinig metaal slijpsel aan. 20190901_140840.jpg
De oude oliefilter en montage onderdelen!

20190901_141530.jpg
Onderkant carterdeksel! Dat ziet er nog AppieKim uit 😉

image-25-08-2019_13-37-55-183-1.jpg
Korte chrome spiegels! En komen van een LTD model af.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: *Jan* en Tomcat_

Coert65

Zed 650!
Donateur
22 apr 2015
5.960
2.370
53
Puttershoek
Welkom hier Kawapeet! Ziet er goed uit, en mooie oldschool special paint. Ik ken de motor verder niet, maar heb deze wel een tijd terug op Marktplaats zien staan.
Mooi dat ie bij een liefhebber is terecht gekomen. :t
 
  • Like
Waarderingen: Kawasaki72

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12

Welkom hier Kawapeet! Ziet er goed uit, en mooie oldschool special paint. Ik ken de motor verder niet, maar heb deze wel een tijd terug op Marktplaats zien staan.
Mooi dat ie bij een liefhebber is terecht gekomen. :t
Oke Coert dat kan best kloppen hoor 😉 stond zoeen 4 a 5 weken terug op mp. En ik doe elke x wat eraan anders wordt het te gek qua alle kosten. Maar het begin qua aanschaf is eral en de uitlaatjes ook 👍

Screenshot_2019-08-25-10-37-50.png

Trouwens ik had ook het buddyseat beugeltje vervangen! Nu kan die weer netjes op slot 👍

Screenshot_2019-09-03-15-50-50.png
Screenshot_2019-09-03-15-51-27.png
Ook een zadelbeugel type met oortjes heb ik kunnen aankopen, en ook al erop gezet! 😎😉
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: *Jan* en Coert65

Coert65

Zed 650!
Donateur
22 apr 2015
5.960
2.370
53
Puttershoek
Je bent er goed voort varend aan begonnen! En ik weet het, als je bezig gaat loopt het als snel in de papieren. Ben zelf ook met eigenlijk meerdere Kawa's bezig, maar je moet ook leven natuurlijk. Je uitlaten zien er prima uit trouwens. 👍 👍
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Je bent er goed voort varend aan begonnen! En ik weet het, als je bezig gaat loopt het als snel in de papieren. Ben zelf ook met eigenlijk meerdere Kawa's bezig, maar je moet ook leven natuurlijk. Je uitlaten zien er prima uit trouwens. 👍 👍

Ja daarom Coert! Zo blijft het leuk ik vind 1 kawa al genoeg 😁 ik zag wel een originele set zoals ik heb maar dan voor de z650 staan op mp! Maar die vraag er dik geld voor 1000€ en ik zag ook dat daar 1 bocht van was vastgelast!! Ik weet niet of dat origineel zo is. En die uitlaten van mij hebben wel hun gebruiksporen hoor, maar dat deerd mij nietzo. Ik gebruik die Kawa dan ook echt dalijk. Ik ben al helemaal geen poetser. Nu maar eens olie + filter kopen en een berg pakkingen remblokken remolie nieuwe remleidingen tandwielen ketting lagers bougies! Pfff 😁 Rustagh 💶👍
 
  • Like
Waarderingen: Coert65 en *Jan*

Coert65

Zed 650!
Donateur
22 apr 2015
5.960
2.370
53
Puttershoek
Gelijk heb je! Ik heb die z650 uitlaten ook gezien, maar dat is me echt te duur. Ze zijn trouwens wel bijna nergens meer te vinden, en ze vragen dus de hoofdprijs ervoor. Ik heb slechts 1 z650 waar de originele 4-2 nog op zit, maar die is zwart gespoten omdat het chroomwerk dof was en vol krassen, maar ze zijn wel dicht en niet rot.. Op de 2e zit een imitatie 4-2, en mn 3e een 4-1, wel een hele mooie.
Heb je trouwens Classickawaparts al gevonden op internet? Daar kan je veel spullen die je nodig hebt vinden.

Rustig aan, dan kom je het verst! 👍 👍
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Gelijk heb je! Ik heb die z650 uitlaten ook gezien, maar dat is me echt te duur. Ze zijn trouwens wel bijna nergens meer te vinden, en ze vragen dus de hoofdprijs ervoor. Ik heb slechts 1 z650 waar de originele 4-2 nog op zit, maar die is zwart gespoten omdat het chroomwerk dof was en vol krassen, maar ze zijn wel dicht en niet rot.. Op de 2e zit een imitatie 4-2, en mn 3e een 4-1, wel een hele mooie.
Heb je trouwens Classickawaparts al gevonden op internet? Daar kan je veel spullen die je nodig hebt vinden.

Rustig aan, dan kom je het verst! 👍 👍
Oke dat is wel mooi dan 😉 en ja die site heb ik laast bekeken en japparts ook. En toch al wat kleine spullen kunnen scorren, ik moet ook nog nieuwe handvatten bestellen. Maar ik heb al een hele verlanglijst klaarliggen voor onze lieve Sinterklaasje 😂 ik heb ook een set sloten kunnen kopen en alles op 1 sleutel, en een hele mooie tankdop met nieuwe rubber. Ook 2 schakelaar die zijn bij mij afgebroken, dus die ga ik van het weekend even vervangen en ook alle lampen/jes. Nietzo slim want ik had laast alles al uit elkaar gehaald voor die chrome cockpit randen en schaaltjes en toen alles in elkaar stond dacht ik sjit ik ben die lampjes vergeten 😨 maar ja dalijk trek ik hem uit & inelkaar met mijn ogen dicht 😇 ik heb nu voor even ook een chrome achterspatbord erop gezet! Deze komt van een Kawa Kz1000B3 LTD 1979 beter als niks. Die originele koop ik wel een keertje. Eerst maar even sparen 😉 en u heeft dan ook al een hele mooie verzameling 👊


2019-09-03 21.14.50.jpg
Hier nog zonder chrome achterspatbordje.
Screenshot_2019-09-03-21-12-43.png
20190824_115337-1.jpg
Selfmade oude kontje! De achterlicht zat wel mooi verstopt in het kontje, maar ik vindt zoeen chrome achterspatbord mooier staan. (En er zat +/- 25 jaar stof op 😨)

20190824_103724-1-1.jpg
Zeldzame chrome achterspatbord van een Kawasaki KZ1000 LTD 1979, en met originele bedrading, dus ik kon gelijk de knipperlichten netjes aansluiten met originele stekkers.

Screenshot_2019-09-03-21-15-28-1.png
Nu met de chrome achterspatbord erop! En de stand van het achterlicht is een stuk lager 😉
2019-09-03 21.31.58.jpg
Foto is schuin genomen! Uitlaten zitten netjes en evenwijdig van elkaar, ook kan de zij-standaard netjes dicht. Ik vind die stand van het achterlicht en het hele smoelwerk 10 x mooier als dat het eerst was.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: *Jan* en Coert65

Coert65

Zed 650!
Donateur
22 apr 2015
5.960
2.370
53
Puttershoek
Ik ben een beetje doorgeslagen met die kawa's, dat kun je wel zeggen ja..:+ ( heb er nog 1,5 in onderdelen liggen nog..)
Een spatbord van een LTD staat best leuk op een Z1000, zelf heb ik uit de US van die korte spatborden gehaald, voor de z650's.
Vind het gewoon mooier staan dan die lange originele die er op horen hier in Europa, maar ik heb ze wel bewaard uiteraard.
Goed bezig hoor! En inderdaad, ze zijn best makkelijk om aan te werken dus je doet het, als je het een keer gedaan hebt bijna met je ogen dicht.
Geen u tegen me zeggen hoor, we zijn hier allemaal liefhebbers. En plaats vooral veel foto's van je vorderingen, we zijn hier gek op foto's!👍👍👍👍
 
  • Like
Waarderingen: *Jan*

kawa ted

Die hard MF'er
23 okt 2018
291
50
Ik ben een beetje doorgeslagen met die kawa's, dat kun je wel zeggen ja..:+ ( heb er nog 1,5 in onderdelen liggen nog..)
Een spatbord van een LTD staat best leuk op een Z1000, zelf heb ik uit de US van die korte spatborden gehaald, voor de z650's.
Vind het gewoon mooier staan dan die lange originele die er op horen hier in Europa, maar ik heb ze wel bewaard uiteraard.
Goed bezig hoor! En inderdaad, ze zijn best makkelijk om aan te werken dus je doet het, als je het een keer gedaan hebt bijna met je ogen dicht.
Geen u tegen me zeggen hoor, we zijn hier allemaal liefhebbers. En plaats vooral veel foto's van je vorderingen, we zijn hier gek op foto's!👍👍👍👍
Ja Roger heel veel foto`s uit Belgie
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Ik ben een beetje doorgeslagen met die kawa's, dat kun je wel zeggen ja..:+ ( heb er nog 1,5 in onderdelen liggen nog..)
Een spatbord van een LTD staat best leuk op een Z1000, zelf heb ik uit de US van die korte spatborden gehaald, voor de z650's.
Vind het gewoon mooier staan dan die lange originele die er op horen hier in Europa, maar ik heb ze wel bewaard uiteraard.
Goed bezig hoor! En inderdaad, ze zijn best makkelijk om aan te werken dus je doet het, als je het een keer gedaan hebt bijna met je ogen dicht.
Geen u tegen me zeggen hoor, we zijn hier allemaal liefhebbers. En plaats vooral veel foto's van je vorderingen, we zijn hier gek op foto's!👍👍👍👍
Ja Coert slim dat je alles bewaard! Kan je ze altijd weer terugbrengen naar origineel 😉 ik ga met de tijd wel van alles origineel zien te vinden en leg ik dan ook weg. Net als die korte knipperlichten die erop zitten vindt ik wel gaaf staan. Zeker ook met deze lakset erop. Ik heb nog 2 lange armpjes liggen dus als iemand er nog 2 heeft liggen bied het mij dan maar aan via pb 😎 ook zoek ik nog 4 mooie originele knipperlichtkapjes. En een racebuddy Z1000 is ook welkom. Wit/Creme/Zwart maakt mij nietzo uit. Dus je ziet het Coert ik heb die virus nu ook al te pakken 😊 lekker bezig blijven Coert, en ik ben nu pas 5 weken opweg 👊
 
  • Like
Waarderingen: Coert65

kawa ted

Die hard MF'er
23 okt 2018
291
50
Ik wacht op die Foto`s van Roger ? zijn bagage rekje heb Ik al gezien Speciaal gemaakt voor het Kawa Z Weekend Belgie
 
  • Like
Waarderingen: Kawasaki72

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
En dan nog een x de vraag? Kan iemand mij vertellen welke motorolie ik kan gaan gebruiken voor mijn Kawasaki Z1000 type A1 van 1977! In 1977 gaven ze aan dat de SAE20W50 erin moest, maar is dat nu Anno 2019 nog zo? Ik hoor het graag want ik lees van alles er zijn mensen die gewoon 15W40 gebruiken en ik lees ook SAE10W40.

Gr KawaPeet 👍
 

KawaKarel

Die hard MF'er
4 feb 2014
359
21
Ik gooi er al sinds ik hem heb 10W40 in, van Castrol. Loopt beter dan de oude meuk die erin zat:]

Vet om te lezen hoe druk je bent met je Kawa! Informatieve foto's daar houden we allemaal van. Ik ga niet zoals de handleiding je feliciteren met de prachtige aankoop maar ik wens je wel vele zorgeloze kilometers toe. Dat ding is toch niet kapot te krijgen. Ook mooi dat je de originele (of in ieder geval origineel ogende) uitlaat er weer onderzet. Daar zie je niet veel Z1000's meer mee.

En Ted... Die foto's zitten je wel dwars hè _O-
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Ik gooi er al sinds ik hem heb 10W40 in, van Castrol. Loopt beter dan de oude meuk die erin zat:]

Vet om te lezen hoe druk je bent met je Kawa! Informatieve foto's daar houden we allemaal van. Ik ga niet zoals de handleiding je feliciteren met de prachtige aankoop maar ik wens je wel vele zorgeloze kilometers toe. Dat ding is toch niet kapot te krijgen. Ook mooi dat je de originele (of in ieder geval origineel ogende) uitlaat er weer onderzet. Daar zie je niet veel Z1000's meer mee.

En Ted... Die foto's zitten je wel dwars hè _O-

Bedankt KwaKarel 😉 ik las wel dat die 20W50 dikker bleef bij warme toestand van de motor! Dus dan ook beter smeerd. Het zal dan wel langer nodig hebben voor het blok op temparatuur komt. En het blok zal dan ook moeilijker te starten zijn?! Met kouder weer. En ja dexe uitlaten staan wel mooier al dan die ouwe 4 in 1 pijp, al maakte dat wel een dik geluidje! Maar ik ben benieuwd hoe deze pijpen gaan klinken, dat zal vast wel een stuk stiller zijn als eerst 😊

Gr KawaPeet 👍
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
18
12
Ik kocht kort nadat ik die Kawasaki Z1000 A1 aankocht ook een Kawasaki KZ1000B3 LTD uit 1979, deze Kawa is ooit geimporteerd vanuit Canada, daar had deze Kawa modellen de bijnaam RELAX Z vanwege de trapzadel en hogestuur! Ook is de voorwiel normaal gesproken 18inch en achter 16 inch. Alleen van deze zijn de maten 19inch voor en 17inch achter.
De police uitlaten heb ik hieronder vandaan gehaald en geplaats onder de A1 van mij, zo ook de zadelbeugel en achterspatbord. Met de tijd ga ik die zwarte aanpakken en dan probeer ik die zogoed alles weer te herstellen zoals die ooit was. Alleen kwam ik erachter dat er een Z1E**** Z900 motorblok onderzat type 1974 A4. Deze ga ik demonteren en bewaren voor de toekomst! Ik zoek met de tijd wel voor een matching LTD KZ1000 blok uit 1979 en een Z900 frame uit 1974 😨😁😉

Zie de fotos van de KZ1000 B3
20190818_130319.jpg
20190818_130335-1.jpg
Zo heb je niks en zo heb je er 2 😍

Gr KawaPeet 👊👍
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Coert65

KawaKarel

Die hard MF'er
4 feb 2014
359
21
Well that escalated quickly _O-

Ik heb hete zomers in de bergen in Frankrijk en Italië gereden met de Kawa, met gewoon de 10W40. Gaat prima. Misschien dat het pas echt uit gaat maken als je nonstop het uiterste uit de motor wil halen, maar ik denk eerder dat je dan het rijwielgedeelte tegenkomt dat tegen gaat werken dan het motorblok zelf...
 
  • Like
Waarderingen: Kawasaki72

Bullfrog

MF veteraan
16 mrt 2005
2.347
92
60
Weert
In de originele service manual van de Z1000A staat: SAE SE class van 10W40, 10W50, 20W40 of 20W50. Ikzelf gebruik 10W40 volsyntheet in mijn Z1400.
 
  • Like
Waarderingen: Kawasaki72