Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Aussie-Tiger

MF veteraan
12 nov 2004
1.596
26
Bezoek site
Ik zou gewoon een Castrol, Motul.Shell of andere goede fabrikant olie gebruiken. Inderdaad in een 10W40 half syntheet met JASO MA specificatie !
Als je echt alleen met hogere temperaturen van 15+ rijd dan kan een 20W50 ook maar voor ons klimaat is 10W 40 het meest geschikt.
 
  • Like
Waarderingen: Kawasaki72

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
33
17
Ik zou gewoon een Castrol, Motul.Shell of andere goede fabrikant olie gebruiken. Inderdaad in een 10W40 half syntheet met JASO MA specificatie !
Als je echt alleen met hogere temperaturen van 15+ rijd dan kan een 20W50 ook maar voor ons klimaat is 10W 40 het meest geschikt.
Ja Aussie ik ga voor de Castrol motorfiets Motorolie 4L 27,95, ik ga het vandaag al bestellen. En ik zie die 10w40 die er nu net inzit maar als een motorolieflushje 😁 wie weet kan ik het nog terugbrengen 😁👍
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
33
17
Vandaag die semi 10w40 automotorolie na 5km rijden verwijderd! En het was alweer zo zwart als dat die oude olie was van 19 jaar oud. Filter even spoelen en dan laat ik het blok even 1 week nalekken. Ik kreeg de koppelingsdeksel-schroeven niet los en die waren al aardig dol? Ik ga een slagschroevendraaier zien te regelen. En gelijk nieuwe schroeven regelen. Iemand een ideetje hoe ik ze eerder loskrijgt? Ik heb al geprobeerd om ze vaster te draaien en dan los! Maar ik kreeg er geen beweging in, lijkt wel of ze met loctite vast zitten?? Zie de foto van de 5km nieuwe/oude motorolie! received_384037722485637.jpeg
Bij het vernieuwen laast was het blok al op oliepijl bij 3,5L motorolie, en ik heb er vandaag al 3,25L uit kunnen halen en dat is zo met wat natte handen en doekjes meegerekend. Ik hoop dat er nog zat olie nalekt en ook als ik de koppelingsdeksel heb kunnen verwijderen?! En ja ik weet dat er normaal gesproken 3,7L motorolie in moet gaan.
 

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.473
428
De motor een paar keer van links naar rechts kantelen tijdens het leegloopproces waardoor olie uit ruimtes loopt waar het in een soort van 'bakje' staat onder een hoek werkt goed om de spoelolie er zo goed mogelijk uit te krijgen. Zo heb ik het ook gedaan toen ik van semi- naar volsyntheet ben overgestapt aangezien het niet meer dezelfde olie was die ik er weer in deed en om die reden 99% eruit wilde hebben.
Je zou de klepdeksel er ook afhalen toch? Dan kun je met een pipetje alle olie die er nog staat afzuigen.
Na een week moet het echt wel zo leeg zijn als je het kunt krijgen.

Voor het losmaken van de bouten:
Ik probeer zelf altijd eerst inwerken met kruipolie.
Eventueel kun je de boel verhitten. Dat werkt vaak ook goed. De kruipolie trekt er dan ook mooi in/tussen.
In eerste instantie verhitten met een elektrische verfbrander. Als dat niet werkt een brander met een vlammetje.
Kijk wel uit ivm benzine die redelijk in de buurt zit. Dat schijnt goed te branden heb ik me wel eens laten vertellen. :+
De origineel uitziende bouten met JIS-koppen zijn te koop bij Willem (classickawaparts.nl), want je zult ze waarschijnlijk gruwelijk beschadigen als ik het zo hoor.
Succes weer!
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
33
17
De motor een paar keer van links naar rechts kantelen tijdens het leegloopproces waardoor olie uit ruimtes loopt waar het in een soort van 'bakje' staat onder een hoek werkt goed om de spoelolie er zo goed mogelijk uit te krijgen. Zo heb ik het ook gedaan toen ik van semi- naar volsyntheet ben overgestapt aangezien het niet meer dezelfde olie was die ik er weer in deed en om die reden 99% eruit wilde hebben.
Je zou de klepdeksel er ook afhalen toch? Dan kun je met een pipetje alle olie die er nog staat afzuigen.
Na een week moet het echt wel zo leeg zijn als je het kunt krijgen.

Voor het losmaken van de bouten:
Ik probeer zelf altijd eerst inwerken met kruipolie.
Eventueel kun je de boel verhitten. Dat werkt vaak ook goed. De kruipolie trekt er dan ook mooi in/tussen.
In eerste instantie verhitten met een elektrische verfbrander. Als dat niet werkt een brander met een vlammetje.
Kijk wel uit ivm benzine die redelijk in de buurt zit. Dat schijnt goed te branden heb ik me wel eens laten vertellen. :+
De origineel uitziende bouten met JIS-koppen zijn te koop bij Willem (classickawaparts.nl), want je zult ze waarschijnlijk gruwelijk beschadigen als ik het zo hoor.
Succes weer!
Ja qua gruwelijk beschadigen waren ze dat al voor ik er uberhaupt naar keek 😁 ook de aftapboutkop was al dolgedraaid! Dus die bestel ik ook even opnieuw. En qua heen en weer leggen doe ik dat ook al. En die nokkenasdeksel ga ik van de week even lichten netals die koppelingsdeksel. Ook verwijder ik gelijk de koppelingsplaten. En maak ik alles schoon. Opzich liep die al heel netjes met die nieuwe olie. Maar gelukkig maar kort mee gereden 5km. Ik zie het maar als flusholie 😇 en het koste zeg maar een 💩 en ik heb weer wat te doen 😊 als dit gedaan is pak ik de carburateurs even aan. En van de wintermaandjes de voorvork en remmerij!

En ja ik had het gezien op Kawaparts 😉👊👍
 
  • Like
Waarderingen: roger_SV

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.473
428
Een op de uitlaten en een kapje in de verkeerde kleur na een redelijk originele A1.


Shit, 2009. Die van ons zijn meg td oud 😜
Zolang er nog E0 is geen echt probleem.
Daarna ... ?
 
Laatst bewerkt:

kawa ted

Die hard MF'er
23 okt 2018
314
58
Een op de uitlaten en een kapje in de verkeerde kleur na een redelijk originele A1.


Shit, 2009. Die van ons zijn meg td oud 😜
Zolang er nog E0 is geen echt probleem.
Daarna ... ?
Vergeet niet het gekken stuur en rode schokbrekers
 

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
33
17
Het is wel een mooie basis om mee te beginnen 😉 betere basis dan waar ik mee begon 👍 received_2813637361999427-1.jpg
Wel emblemen kunnen scorren voor mijn KZ1000 LTD 😉
 
  • Like
Waarderingen: Coert65

Kawasaki72

Kawa Z1000 A1 1977 / Kawa KZ1000 B3 LTD 1979
31 jul 2019
33
17
Grappig, de emblemen op mijn Z1000 LTD waren net even anders. Die op de tank stonden bol (vorm van de tank) en die aan de zijkant waren goud kleurig.
Dat klopt qua tankemblemen die zijn platgeduwd voor de pakketje. Maar duw ik pas weer bol als ze zijn opgeknapt. Deze zijn ook kleiner als die van een z1000 model. Deze komen overeen met van een z650. En die deksel emblemen klopt dat je heb er vele soorten van gouden rood wit. Dus ik maak deze weer netjes wit 😉

received_688788341623804.png
Deze model heb ik staan KZ1000B3 van 1979 en emblemen komen overeen 😉
received_2470597903008573.png
received_2692491194108667.png
received_3041510032542619.png
received_2813637361999427-1.jpg
Deze die ik nu heb horen erop 😉
received_351413845748770.png
Deze gouden zijn voor de model van 1978 bestemd! Ik heb het model van 1979 en met de witte 1000cc cijfers 👍
received_925688937770326.png
Ik ben al met iemand bezig voor deze decal set.
 
Laatst bewerkt: