ronvanderstelt
Die hard MF'er
Leuke fotoos en was zeker gezellig daar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Vandaag dan toch maar eens dat ritje op de Z900RS gemaakt bij Goedhart motoren.
Wat een mooie zaak! Het ligt voor mij een beetje uit de richting, dus ik was er nog nooit geweest.
Omdat het deze week Kawasaki week was met ook een historisch tintje stond er weer flink wat moois uit het Kawasaki-museum van Ton uitgestald.
Een greep uit het verleden: Kawasaki | Goedhart motoren - Goedhart Motoren
Ik ben nog nooit in dat Kawasaki-museum geweest, en ben eigenlijk wel benieuwd naar wat daar nog meer aan prachtigs te zien zal zijn. Ondanks dat dit deel van de collectie er nog steeds prachtig uitziet ken ik het inmiddels wel. Geen Kawa-event met iets ouds waar het niet staat. Ik begin verwend te raken, denk ik.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De Eddie Lawson replica had ik echter nog niet eerder in het echt mogen aanschouwen, dus dat heb ik vandaag meer eens gedaan. Ready-to Race! Bijzondere carterontluchting.
[afbeelding]
De Z900RS reed prima, en lijkt afgezien van de zithouding in rijden in niets meer op een oude Z. 't Zou ergens ook niet goed zijn als dat meer dan 40 jaar na dato nog wel het geval zou zijn. Het is een compleet andere, moderne motorfiets. Hij is een stuk lichter dan de oude Z en stuurt vele malen gemakkelijker. Geen gezwabber in rijwielgedeelte en een voorrem die bijna oneindig beter is dan die in het oude ding. 't Blok loopt supermooi en reageert erg mooi op het gas. De injectie heeft volgens de motorpers een redelijk 'aan-uit' gehalte, maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Een situatie waarin je het zou hebben kunnen merken is ook niet echt voorgevallen. Ik heb er niet mee tussen de files door hoeven rijden, zeg maar.
Wat me wel negatief opviel is een veel rek in de transmissie. Alsof de ketting wat aan de slappe kant stond of al wat versleten was. Dat beetje 'rukkerige' gedoe. Ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel. Dat vond ik niet zo lekker en vreemd voor een nieuwe motor met een nieuwe ketting. Als dit is wat men bedoelt met het 'aan-uit' van de injectie is dat inderdaad erg irritant. Een 'versleten ketting modus' was wat mij betreft niet nodig geweest dan.
Velen zullen er een lofzang over doen, maar wat ik zelf 'jammer' vind is dat de bak zo gevoelloos is. Je hoort niets en voelt ook geen weerstand van 'iets meenemen' bij het schakelen. Dit is waarschijnlijk vooruitgang en een kwestie van wennen, maar ik kreeg af en toe zelfs het idee dat ik met het pookje een schakelaartje indrukte waardoor via een automatisch systeem de versnellingsbak naar een andere versnelling ging. Zo soepel, maar naar mijn mening eigenlijk iets tè soepel. Af en toe vroeg ik me zelf af of ik nou eigenlijk wel geschakeld had.
Het koppelingsaangrijpingspunt stond veel te ver van het stuur af , schakelpookje iets te hoog en het stuur stond veel te hoog/dicht naar de berijder toe, maar da's allemaal persoonlijke voorkeur en nog af te stellen of aan te passen. Kleine dingetjes, niet over zeuren.
Puur als nieuwe motor gezien vind ik 'm er schitterend uitzien en prima rijden. Maar vergeleken met een oude Z rijdt de Z900RS zo soepel waardoor ik eigenlijk teveel ervaring van een echte Z mis in deze motor. Nog iets dat hieraan bijdraagt: Het opbouwen van het vermogen gaat streeploos. Heel soepel en voor je gevoel lineair omhoog. Heel erg mooi en voorspelbaar, maar wat hierdoor een beetje ontbrak is het voelen inkomen van èxtra vermogen (ondanks dat het absoluut in PK's veel minder is) dat de oude Z wèl doet als je de gasschuiven opentrekt en boven de 6.000 rpm komt, waarbij je dan óók nog eens op een flink aanzwellend gekrijs uit de uitlaten wordt getrakteerd.
Je zit op een oude Z al vrij snel tegen de beperkingen van die motor en moet er serieus meer op werken dan op een nieuwe, maar je voelt dan wel dat die oude Z dat ook voor jou gaat doen! Meer beleving en gevoel op de oude Z dan op de nieuwe.
Mijn persoonlijke review over de Z900RS in een notedop: En pràchtige, super soepel rijdende motor, maar in mijn ogen qua beleving geen echte Zed meer. Het woord 'tam' kan ik uiteraard niet in de mond menen voor de Z900RS en het is allemaal echt prachtig, maar ik denk dat 'te gepolijst' of 'niet rauw genoeg' mijn gevoel over de Z900RS goed beschrijven.
Al met al genoten van een schitterende motor, en het klinkt misschien stom, maar als er nú een Kawa dealer met zo'n nieuwe Z in mijn tuin zou staan en mij de sleutel ervan zou overhandigen bij inlevering van de sleutel en overschrijfbewijs van mijn Z zou ik het niet doen. Ik ga mijn Z1000 ondanks alle 'genuk' van dat ding er niet tegen ruilen.
Die lééft tenminste en laat mij daarvan meegenieten!
eigenlijk is m n enige vraag was je serieus van plan om m te kopen?Was je dat van plan dan ? anders snap ik je proefritje ook niet zo goed ik ga alleen proefrijden met iets wat ik ook daadwerkelijk wil kopen,en daarbij viel voor mij persoonlijk ondanks mijn hoge verwachtingen van de nieuwe Z900, meteen af vanwege t uiterlijk
O.k Roger dan ben ik vreemd ,ik ga nooit proefrijden met iets wat ik niet wil kopen,ook niet uit nieuwsgierigheid
Ik weet niet of dat vreemd is. Het is net wat je wilt.O.k Roger dan ben ik vreemd ,ik ga nooit proefrijden met iets wat ik niet wil kopen,ook niet uit nieuwsgierigheid
De ZRX heb ik nooit op gereden, ook dat vind ik een heel mooie semi-klassieke machine.Tja, eigenlijk is dat wel zo, als ik voordat ik de ouwe Z1000 had gekocht er nog is een goede proefrit mee gemaakt had ,dan had ik m ook nooit gekocht Ik had wel gehoopt dat de nieuwe ouwe Z900 een goeie opvolger voor de zrx zou kunnen zijn, een beetje t beste van 2 werelden eigenlijk,maar ik vindt t uiterlijk niet zo, helaas dus blijf ik lekker zrx en
Vandaag dan toch maar eens dat ritje op de Z900RS gemaakt bij Goedhart motoren.
Wat een mooie zaak! Het ligt voor mij een beetje uit de richting, dus ik was er nog nooit geweest.
Omdat het deze week Kawasaki week was met ook een historisch tintje stond er weer flink wat moois uit het Kawasaki-museum van Ton uitgestald.
https://www.goedhartmotoren.nl/greep-verleden-kawasaki/
Ik ben nog nooit in dat Kawasaki-museum geweest, en ben eigenlijk wel benieuwd naar wat daar nog meer aan prachtigs te zien zal zijn. Ondanks dat dit deel van de collectie er nog steeds prachtig uitziet ken ik het inmiddels wel. Geen Kawa-event met iets ouds waar het niet staat. Ik begin verwend te raken, denk ik.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De Eddie Lawson replica had ik echter nog niet eerder in het echt mogen aanschouwen, dus dat heb ik vandaag maar eens gedaan. Ready-to Race! Bijzondere carterontluchting.
[afbeelding]
De Z900RS reed prima, en lijkt afgezien van de zithouding in rijden in niets meer op een oude Z. 't Zou ergens ook niet goed zijn als dat meer dan 40 jaar na dato nog wel het geval zou zijn. Het is een compleet andere, moderne motorfiets. Hij is een stuk lichter dan de oude Z en stuurt vele malen gemakkelijker. Geen gezwabber in rijwielgedeelte en een voorrem die bijna oneindig beter is dan die in het oude ding. 't Blok loopt supermooi en reageert erg mooi op het gas. De injectie heeft volgens de motorpers een redelijk 'aan-uit' gehalte, maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Een situatie waarin je het zou hebben kunnen merken is ook niet echt voorgevallen. Ik heb er niet mee tussen de files door hoeven rijden, zeg maar.
Wat me wel negatief opviel is een veel rek in de transmissie. Alsof de ketting wat aan de slappe kant stond of al wat versleten was. Dat beetje 'rukkerige' gedoe. Ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel. Dat vond ik niet zo lekker en vreemd voor een nieuwe motor met een nieuwe ketting. Als dit is wat men bedoelt met het 'aan-uit' van de injectie is dat inderdaad erg irritant. Een 'versleten ketting modus' was wat mij betreft niet nodig geweest dan.
Velen zullen er een lofzang over doen, maar wat ik zelf 'jammer' vind is dat de bak zo gevoelloos is. Je hoort niets en voelt ook geen weerstand van 'iets meenemen' bij het schakelen. Dit is waarschijnlijk vooruitgang en een kwestie van wennen, maar ik kreeg af en toe zelfs het idee dat ik met het pookje een schakelaartje indrukte waardoor via een automatisch systeem de versnellingsbak naar een andere versnelling ging. Zo soepel, maar naar mijn mening eigenlijk iets tè soepel. Af en toe vroeg ik me zelf af of ik nou eigenlijk wel geschakeld had.
Het koppelingsaangrijpingspunt stond veel te ver van het stuur af , schakelpookje iets te hoog en het stuur stond veel te hoog/dicht naar de berijder toe, maar da's allemaal persoonlijke voorkeur en nog af te stellen of aan te passen. Kleine dingetjes, niet over zeuren.
Puur als nieuwe motor gezien vind ik 'm er schitterend uitzien en prima rijden. Maar vergeleken met een oude Z rijdt de Z900RS zo soepel waardoor ik eigenlijk teveel ervaring van een echte Z mis in deze motor. Nog iets dat hieraan bijdraagt: Het opbouwen van het vermogen gaat streeploos. Heel soepel en voor je gevoel lineair omhoog. Heel erg mooi en voorspelbaar, maar wat hierdoor een beetje ontbrak is het voelen inkomen van èxtra vermogen (ondanks dat het absoluut in PK's veel minder is) dat de oude Z wèl doet als je de gasschuiven opentrekt en boven de 6.000 rpm komt, waarbij je dan óók nog eens op een flink aanzwellend gekrijs uit de uitlaten wordt getrakteerd.
Je zit op een oude Z al vrij snel tegen de beperkingen van die motor en moet er serieus meer op werken dan op een nieuwe, maar je voelt dan wel dat die oude Z dat ook voor jou gaat doen! Meer beleving en gevoel op de oude Z dan op de nieuwe.
Mijn persoonlijke review over de Z900RS in een notedop: En pràchtige, super soepel rijdende motor, maar in mijn ogen qua beleving geen echte Zed meer. Het woord 'tam' kan ik uiteraard niet in de mond menen voor de Z900RS en het is allemaal echt prachtig, maar ik denk dat 'te gepolijst' of 'niet rauw genoeg' mijn gevoel over de Z900RS goed beschrijven.
Al met al genoten van een schitterende motor, en het klinkt misschien stom, maar als er nú een Kawa dealer met zo'n nieuwe Z in mijn tuin zou staan en mij de sleutel ervan zou overhandigen bij inlevering van sleutel en overschrijfbewijs van mijn Z zou ik het niet doen. Ik zou mijn Z1000 ondanks alle 'genuk' van dat ding er niet tegen ruilen.
Die lééft tenminste en laat mij daarvan meegenieten!
Komt me bekend D voor! Had ik ook vorig jaar... Met een beetje zijwind en foetsie! Je zou er bijna in een van de pootjes een gaatje boren en met een splitpennetje zekeren...warmte houdt aan...
wat is eigenlijk een beetje de normale temperatuur bij de uitlaat van een z? als ik een infrarood aanzet net boven de uitlaat op het blok dan lees ik ±130°c
ben gisteren trouwens op de snelweg een zijkappie verloren. Genieten
Komt me bekend D voor! Had ik ook vorig jaar... Met een beetje zijwind en foetsie! Je zou er bijna in een van de pootjes een gaatje boren en met een splitpennetje zekeren...