Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Afgelopen zondag (8-jul-2018) was de OuweJoekel Dag. Kleine bijeenkomst van oude motoren, relaxt, mooi weer en gezellig.
Qua Kawasaki niet veel, 2 kleine S2, GPz1100 en een Z200. En mijn Z1000 ook :-) Verder moet je denken aan Velocette, Sparta en andere oude brommers die er waren.
mooi mooi...

full

full

full

full

full

full
 
Vandaag aan het sleutelen geweest. 1ste cylinder wilde niet meedraaien. Bij stationair 'plopt' ie wel wat, maar je kon de bougiedop eraf halen, want dat had geen effect op het toerental. Doet dus niets. Bij hogere toeren deed ie wel degelijk mee, anders was de snelweg een hel. Op de Oude Joekeldag zeiden ze dat ik maar eens kleppenspeling moest controleren... Dat was in geen 20k km gebeurd. Dus!

full

KLEPPENSPELING
    IN       OUT
#1 5-10     15-20
#2 5-10      5-10
#3 0-5       0-5
#4 10-15    10-15

Niet super, maar ook niet zo schokkend dat het niet zou moeten werken.

Vervolgens maar compressie gaan meten. Kleppendeksel er weer op, motor op bedrijfstemperatuur laten komen, alle bougies eraf. Compressiemeter een voor een op de cyl, volgas en startmotor laten draaien. Resultaat:

#1 9
#2 9
#3 8,5
#4 9,5

Ook niet heel schokkend dus. Zit wel aan de lage kant (spec is 9-11bar, vervangen bij 7 bar)

Dus verder zoeken.

Bougies vonken als de malle, zit elektronische ontsteking op en Dyna bobines. Accu spanning is goed.

Toch maar gaan zoeken bij de carburateurs, ookal had ik die vorige week al schoongemaakt en schoongeblazen. Vlotterniveau was in orde.

#1 stationairsproeier maar eens eraf gehaald. Stationairsproeier eruit, zag er nog prima uit. Geen verstoppingen. #4 stationairsproeier eraf, ook netjes. Even kanalen blazen met perslucht, zaten ook niet verstopt. Dus ja, wat dan?

Ik loop terug naar het tafeltje om die stationairsproeier er weer in te schroeven zie ik dat de een toch wel een stuk doffer eruit ziet dan de ander. Toch maar even kijken... En ja hoor. #1 had een ø15, de rest zit met ø17,5. Had die onlangs vervangen, maar daarbij had ik dus blijkbaar de oude eruit geschroefd en ipv een nieuwe de oude gepakt voor #1... |(

ø17,5 erin gedaan, carburateurs synchroon controleren / checken en jawel hoor. Loopt niet super, maar dat geplop is weer weg. *O*
 
Nou dan heb ik toch wat voor je :+

Die was er ook!

full

full




-----

Ook niet echt on-topic, maar heb zojuist filmpje online gezet van de Kawasaki A1. Niet de Z1000 A1, maar Kawasaki A1... 250... Samurai :)

 
Leuke motor en leuk filmpje. Je maakt er echt vrienden mee in de straat. ;)
Heerlijk nostalgisch zo'n 2T. En dan ruik ik 'm nog niet eens.
 
Ja, zo op de foto's ziet het er prima uit.
Voor het spuiten en voorzien van striping van mijn eigen set was ik 800 Euro kwijt.
In feite krijg je de onderdelen gratis....
 
Leuke motor en leuk filmpje. Je maakt er echt vrienden mee in de straat. ;)
Heerlijk nostalgisch zo'n 2T. En dan ruik ik 'm nog niet eens.

ja ze zijn er maar blij mee. :+

Hij rijdt heel anders dan de Z uiteraard. Onder 4k toeren gebeurt er niet bijzonder veel, daarna gaat ie best hard... voor een 250. Ga er niet mee racen ofzo, dus voor binnendoor is ie prima. Bij 100km/u rookt ie wel constant, maar de uitlaten zijn niet superschoon, dus topend kan daardoor flink gemolesteerd zijn. Hoger durfde ik nog niet. Moet nog inrijden en wil niet dat ie vastloopt of wat anders raars. ;) Heeft heel wat moeite gekost om hem fatsoenlijk draaiende te krijgen. Nieuwe krukas, nieuwe lagers, nieuwe zuigers, nieuwe drijfstangen, bigendlagers, smallend, nieuwe roterende schijven, pakkingen... Tja, dan moet ie toch wel een keer lopen hè! _O-

---

dat setje gespoten lakdelen is echt weg voor een vriendenprijs. Hopelijk kom ik dan mijn Zed z'n broertje ergens tegen? :Y
 
Laatst bewerkt:
Op verzoek van KawaKarel, hierbij een paar foto's van de Z-Meeting in Bremen afgelopen weekend:


EmkFBqf.jpg


sHJkHCx.jpg


bIyyeAY.jpg


WYNMGis.jpg


Zq6AnzJ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou, dit was echt een hele mooie hoor, foto's doen het geen recht! En bovendien een hele vroege... in de eerste 200.

Maarja, zo gaat het nou eenmaal.

Ik heb nog geen een motor weggedaan, maar ik ben bang dat ik hetzelfde gevoel eraan over ga houden :+


--

Jan, ik wacht geduldig af op de foto's...!
 
Dank voor de foto's :Y

150-200 Zeds zullen het niet zijn geworden, of was dit van de rustige plek?
 
Dank voor de foto's :Y

150-200 Zeds zullen het niet zijn geworden, of was dit van de rustige plek?

Nee zeker geen 200, ik denk tussen de 100 en de 150. Plus de mensen die alleen op zaterdag even aan kwamen rijden.

Jan

(De foto was midden op het veld genomen. Als ik 360 graden zou draaien zou je allemaal tentjes met motoren zien. Die groep uit Engeland was er ook weer en ook de Belgen natuurlijk).
 
Druk hier...
Afgelopen weekend kort in Frieslân geweest voor een Nederlands Zed treffen. Erg kortdag, maar toch wel enigszins grote aanwas.

Ik zed die foto's wel even hier. :+

Aankomst
full

Tentje neergepleurd en daarna brommers kiek'n. Praatjes maken
full


Zijkapje vermeld Z1000... Het is toch echt een ZL1000! Had hij erop gedaan omdat het Z1000 embleempje mooier is dan die van de ZL. Stuk meer PK dan de Z uit 1977. Deze is van 1985.
full

Een sportieve verbouwing
full

Zed treffen. Dus niet alleen Z1000, maar ook Z900 waren van de partij.
full

full


Deze heeft al een aantal kilometers achter de rug... Motor wordt absoluut niet in nieuwstaat gebracht. Slechts technisch in orde gehouden. Mooi om te zien, zeker uniek. Om hier te komen reed hij ruim 900 kilometer! Gaat blijkbaar elk op elk treffen af.
full

full

Fraai origineel, vergezeld door wat lijkt een Z900A4
full

Andere soorten en maten
full

Later model
full

Alleen het frame is nog van een Z1000, de rest is allemaal bij elkaar gezocht. Was monteur in motor grand prix, onderdelen zijn dan ook daarvan. Cool!
full

Z1R, blue metallic kleurtje. Past alleen zo prachtig als bij een Z1R. Tractor op de achtergrond zorgde voor de nodige verkoeling
full

Mooi opgepoetste Z1000
full

Dikkere broertje en toerbuffel Z1300
full


Leuk treffen en naar wat ik vermeen geslaagd. Heb de zaterdag/zondag overgang gemist dus meer dan dat weet ik niet. Wellicht weer volgend jaar.

Nou, iedereen fijne vakantie gewenst volgens mij en tot later :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Karel, dank voor het fotoverslag weer. Jammer dat ik het niet eerder wist. Best een stukje kachelen naar Friesland, maar met een litertje olie mee voor de terugweg had het met de huidige buitentemperaturen te doen geweest moeten zijn. Tentje mee was zelfs ook een optie geweest deze keer. Anyway, volgende keer beter.
 
:t
Maar jouw Z verbruikt toch zeker geen liter voor zo'n rit?...

Volgende treffen is trouwens Belgie, in het weekend van 31aug tot 2 sep.
37730648_1735311473250246_7372849591705665536_n.png
 
De locatie is me ng niet heel eenduidig, maar het is ongeveer 160 km vanaf de Veluwe, dus te doen.
Ik zet 'm in de agenda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan