Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Oke KawaKarel en Bullfrog ik ga dan ook voor de 10W40 en moet dat echt de volsyntheet zijn of de semi?

received_682521628888356.png

Supersexy ook deze KZ1000 Ltd lijkt net op een A1
 
Laatst bewerkt:
Heb ik sinds het Z-treffen in Belgie, per ongeluk via de mail geopend en niet via de browser, heb ik 2 pagina's aan nieuwe berichten gemist.
Welkom @Kawasaki72 met jouw heel bijzondere old-skool Z1000. Je laat er duidelijk geen gras over groeien. Goed bezig met het naar eigen smaak maken van de Z.
Mooi dat je een 4-2 uitlaat hebt kunnen vinden. Ze zijn er niet veel meer in goede kwaliteit, of voor absurde prijzen. Is ie motorisch en elektrisch helemaal OK?
Heel veel plezier ermee!
Ik mik er zelf ook 10W40 halfsyntheet in, maar 5W40 of 5W50 (volsyntheet) ga ik proberen als ik door de halfsyntheet heen ben.
Ervaring in andere motor leert dat het olieverbruik lager is met 5W40 volsyntheet tov 10W40 halfsyntheet. Dit is in een vloeistofgekoeld blok. In een luchtgekoelde verwacht ik dat het verschil nog groter zal zijn en zeker als ook de viscositeit van de hete olie hoger wordt.
Het verbruik in mijn Z blijkt eigenlijk nog best wel mee te vallen. Het Belgie-tripje bij zeer hoge buitentemperaturen heeft zo'n 300 ml olie gekost op 570 km. Meer dan 'normaal,' maar zeker niet dramatisch. Ik had een litertje meegenomen omdat ik verwachtte dat ie bij 32 graden best een slokje zou lusten, maar het bleek niet nodig. Pas thuis weer aangevuld van ongeveer midden peilglas naar maximaal...
 
Laatst bewerkt:

Heb ik sinds het Z-treffen in Belgie, per ongeluk via de mail geopend en niet via de browser, heb ik 2 pagina's aan nieuwe berichten gemist.
Welkom @Kawasaki72 met jouw heel bijzondere old-skool Z1000. Je laat er duidelijk geen gras over groeien. Goed bezig met het naar eigen smaak maken van de Z.
Mooi dat je een 4-2 uitlaat hebt kunnen vinden. Ze zijn er niet veel meer in goede kwaliteit, of voor absurde prijzen. Is ie motorisch en elektrisch helemaal OK?
Heel veel plezier ermee!
Ik mik er zelf ook 10W40 halfsyntheet in, maar 5W40 of 5W50 (volsyntheet) ga ik proberen als ik door de halfsyntheet heen ben.
Ervaring in andere motor leert dat het olieverbruik lager is met 5W40 volsyntheet tov 10W40 halfsyntheet. Dit is in een vloeistofgekoeld blok. In een luchtgekoelde verwacht ik dat het verschil nog groter zal zijn en zeker als ook de viscositeit van de hete olie hoger wordt.
Het verbruik in mijn Z blijkt eigenlijk nog best wel mee te vallen. Het Belgie-tripje bij zeer hoge buitentemperaturen heeft zo'n 300 ml olie gekost op 570 km. Meer dan 'normaal,' maar zeker niet dramatisch. Ik had een litertje meegenomen omdat ik verwachtte dat ie bij 32 graden best een slokje zou lusten, maar het bleek niet nodig. Pas thuis weer aangevuld van ongeveer midden peilglas naar maximaal...
Hallo Roger! Bedankt 👍 en ja ik vindt ze netjes al zijn ze wel kaarsrecht! De originele waren gebogen, maar ik kan zien dat ze ooit zijn doorgezaagd en bij de bochten voor de pijpen zijn verwarmd en zijn recht gebogen, toen zijn die pijpen er weer aangelast. Ik weet bijna zeker dat ze in Amerika of Canada originele hebben genomen en die hebben aangepast voor zoeen politie kawa. Ook vanwege die koffersets die ze hadden.
Ik wil dat dus weer omkeren dat proces. Weer doorzagen dan kan ik die bocht vullen met fijn zand! Afdoppen en verwarmen enw eer omhoogbuigen, dan de pijpen erweer aanlaten lassen. Of zo laten maar schuin vindt ik het mooier. Ook hebben ze er die 3 hoek ophangpunten erop gelast. Maar dat is wel netjes gedaan. Verder doet al het electra het op wat kleine lampjes na. En van 2 schakelaars zijn de knopjes vanaf maar werken nog wel. Ik heb al andere ervoor liggen! En qua motorisch rijd en loopt die netjes, het gas reageerd direkt en de koppeling werkt goed. Geen nare geluidjes en trekt als een beest. En dat ondanks die oude olie die erin zat. En ik geef best gas 😁 en het is nog heel. Nu maar alles aanpakken en alles vernieuwen nu het nog kan. Distributieketting en rollen en stootrubbers ga ik opzeker vervangen en ook de koppelingsplaten. En wat ik zag is dat ze van 3 bougiegaten heliocols erin hebben gezet, dus als die kop eraf is laat ik er nieuwe bussen inzetten want 1 helicol kwam eruit zetten met de bougies verwijderen. Maar al met al loopt die ondanks die kwaaltjes supernetjes. En dat na 19 jaar stil gestaan te hebben, werd wel elk jaar even gestart en een door de straat mee gereden. Dat scheeld denk ik wel. Ik haalde die olie aftapplug eruit en er zat een magneetje in zonder metaal afval! Alleen wat oude olie. En ik had er toch al zoeen 300km mee gereden, al was dat best dom maar de oliepijl was goed toen ik hem kreeh, en ik kon het niet latem, maar hij is nog heel gelukkig. Heel verhaal maar dan weet je wat. Van de week voorvork er ook uit trekken! Want 1 poot dempt niet meer. Even zien wat ermee is. En even zien of ik die poot uit elkaar krijgt 😇😁 ik maak wel wat een speciale doppie, kan ik gelijk de keeringen vernieuwen al lek die niet.

Gr KawaPeet
 
Laatst bewerkt:
Heb ik sinds het Z-treffen in Belgie, per ongeluk via de mail geopend en niet via de browser, heb ik 2 pagina's aan nieuwe berichten gemist.
Welkom @Kawasaki72 met jouw heel bijzondere old-skool Z1000. Je laat er duidelijk geen gras over groeien. Goed bezig met het naar eigen smaak maken van de Z.
Mooi dat je een 4-2 uitlaat hebt kunnen vinden. Ze zijn er niet veel meer in goede kwaliteit, of voor absurde prijzen. Is ie motorisch en elektrisch helemaal OK?
Heel veel plezier ermee!
Ik mik er zelf ook 10W40 halfsyntheet in, maar 5W40 of 5W50 (volsyntheet) ga ik proberen als ik door de halfsyntheet heen ben.
Ervaring in andere motor leert dat het olieverbruik lager is met 5W40 volsyntheet tov 10W40 halfsyntheet. Dit is in een vloeistofgekoeld blok. In een luchtgekoelde verwacht ik dat het verschil nog groter zal zijn en zeker als ook de viscositeit van de hete olie hoger wordt.
Het verbruik in mijn Z blijkt eigenlijk nog best wel mee te vallen. Het Belgie-tripje bij zeer hoge buitentemperaturen heeft zo'n 300 ml olie gekost op 570 km. Meer dan 'normaal,' maar zeker niet dramatisch. Ik had een litertje meegenomen omdat ik verwachtte dat ie bij 32 graden best een slokje zou lusten, maar het bleek niet nodig. Pas thuis weer aangevuld van ongeveer midden peilglas naar maximaal...
Hoi Roger , En hoe was het Z- Treffen in Belgie ? nog wat foto`s gemaakt ? wij zijn benieuwd
 
Het treffen was heel gezellig hoor. Ik heb zelf amper foto's gemaakt, maar @KawaKarel liep er ook rond met een veel mooiere camera dan het oogje van een telefoon. Ik verwacht dat hij ze wel ergens gepost zal hebben.

Of je dit nou een hoogtepunt van de meeting moet noemen of niet weet ik niet, maar ik denk dat we het er wel over eens zullen zijn dat een motor niet zo behandeld dient te worden, en zeker geen motor van de 70's. :N
 
Laatst bewerkt:
Het treffen was heel gezellig hoor. Ik heb zelf amper foto's gemaakt, maar @KawaKarel liep er ook rond met een veel mooiere camera dan het oogje van een telefoon. Ik verwacht dat hij ze wel ergens gepost zal hebben.

Of je dit nou een hoogtepunt van de meeting moet noemen of niet weet ik niet, maar ik denk dat we het er wel over eens zullen zijn dat een motor niet zo behandeld dient te worden, en zeker geen motor van de 70's. :N
Van zo`n Filmpje word Ik niet vrolijk van jammer Ik had van Roger een Mooie reportage verwacht het is toch zijn topic ?
maar die was misschien wel dronken ?
 
Van zo`n Filmpje word Ik niet vrolijk van jammer Ik had van Roger een Mooie reportage verwacht het is toch zijn topic ?
maar die was misschien wel dronken ?
Ik niet. Die Duitsers die deze prachtige klassiekers zo behandelen waarschijnlijk wel. Zonde! Stelletje mafketels. Maar ja, iedere zijn ding. De echte klassiekerliefhebbers hebben het met pijn in de buik staan bekijken.
 
Het treffen was heel gezellig hoor. Ik heb zelf amper foto's gemaakt, maar @KawaKarel liep er ook rond met een veel mooiere camera dan het oogje van een telefoon. Ik verwacht dat hij ze wel ergens gepost zal hebben.

Of je dit nou een hoogtepunt van de meeting moet noemen of niet weet ik niet, maar ik denk dat we het er wel over eens zullen zijn dat een motor niet zo behandeld dient te worden, en zeker geen motor van de 70's. :N

Ja dat is meer afraggen dan koesteren! Erg zonde. Maar ja wie weet zijn ze weer gauw te koop voor weinig 😇😁
 
Ik heb er een in 2002 een verkocht voor 500 euro aan een maatje en in een dronken bui toegezegd! De andere dag stond hij voor mijn deur. En ja eerlijk is eerlijk wel meegegeven. En erna een eitje gebakken en weer gaan slapen.

Waar gebeurd 👍 maar ik vat je wel! Maar beter te duur als niet te koop 😉
 
Laatst bewerkt:
Het treffen was heel gezellig hoor. Ik heb zelf amper foto's gemaakt, maar @KawaKarel liep er ook rond met een veel mooiere camera dan het oogje van een telefoon. Ik verwacht dat hij ze wel ergens gepost zal hebben.

Of je dit nou een hoogtepunt van de meeting moet noemen of niet weet ik niet, maar ik denk dat we het er wel over eens zullen zijn dat een motor niet zo behandeld dient te worden, en zeker geen motor van de 70's. :N

Ach laat die Duitser lekker z'n motor (en banden) oproken. Ik mag het graag zien hoor,zo'n burn-out,motorblokje (van te voren) goed opwarmen en dan het gas erop,kan hij heus wel tegen hoor (voor een bepaalde tijd dan). Vorige week in Eeklo (sprintraces) waren diverse (oudere) Zeds die in vol gas de 200mtr afrosten.

20190901_144224.jpg


Hoppa,gas erop en plezier maken.............daar zijn die dingen voor gemaakt...........maar een mooi Zed prepareren en in de woonkamer zetten en koesteren en aaien vind ik ook goed hoor............ieder zijn ding,ik ben meer voor het rijgenot (zomer en winter dus)
 
Grote teleurstelling voor mij. Gisteravond waren de resultaten van de Classic Sprint in Eeklo beschikbaar (na 9 dagen). Daaruit blijkt dat ik niet 1ste maar 2de ben geworden.
🙁

Mijn snelste run was ongeldig en de daarna snelste run was 0,05 sec. langzamer dan die van een concurrent. Op de racedag werd er omgeroepen dat ik de snelste was en ik ben ook nog gefeliciteerd door de organisatie. Wat een sof.
 
Hey KawaPeet. Leuk ding die A1,geinige kleur ook,en zo te zien heb je een flinke doelstelling qua sleutelen,lekker stukje voor stukje doen anders loopt het de spuigaten uit,ben zelf meer een fan van de B serie qua looks en die hebben tenminste een wat breder achterwiel. Ik ga je sleutelcapriolen op de voet volgen....
 
@ Bullfrog heb de uitslagen nu ook gezien, begrijp het niet :N .
Je had nochtans geen rode lamp tijdens de snelste run ??

@ huizebuys de Z1000 is heel gebleven :) maar de Z900 die op de foto stond had een serieuze olie lekkage :?
Je ziet het niet goed op het blok (foto) maar de olie op het asfalt is wel degelijk van de Z900 '(.

j4v5hkobvy3ia.jpg
 
@ Bullfrog heb de uitslagen nu ook gezien, begrijp het niet :N .
Je had nochtans geen rode lamp tijdens de snelste run ??

@ huizebuys de Z1000 is heel gebleven :) maar de Z900 die op de foto stond had een serieuze olie lekkage :?
Je ziet het niet goed op het blok (foto) maar de olie op het asfalt is wel degelijk van de Z900 '(.

j4v5hkobvy3ia.jpg
stelletje mafketels, maar dat had ik volgens mij al gezegd ....
 
En gelijk een vraagje over een stabilisator voor de Kawa!
Screenshot_2019-09-12-22-51-30-1.png




Zou deze passen op mijn voorvork? Diameter is 54mm en ik had mijn machetten opgemeten en die zijn 59mm?! Ook twijfel ik of deze stabilisator wel hoog genoeg is voor mijn spatbord?? Fijn weekend KawaPeet 👍
 
Laatst bewerkt:
@ Bullfrog heb de uitslagen nu ook gezien, begrijp het niet :N .
Je had nochtans geen rode lamp tijdens de snelste run ??

@ huizebuys de Z1000 is heel gebleven :) maar de Z900 die op de foto stond had een serieuze olie lekkage :?
Je ziet het niet goed op het blok (foto) maar de olie op het asfalt is wel degelijk van de Z900 '(.

j4v5hkobvy3ia.jpg
@ Bullfrog heb de uitslagen nu ook gezien, begrijp het niet :N .
Je had nochtans geen rode lamp tijdens de snelste run ??

@ huizebuys de Z1000 is heel gebleven :) maar de Z900 die op de foto stond had een serieuze olie lekkage :?
Je ziet het niet goed op het blok (foto) maar de olie op het asfalt is wel degelijk van de Z900 '(.

j4v5hkobvy3ia.jpg

beetje olie (lijkt wel een oude HD) kan gebeuren,zeker nog een eerste serie Zed met een koppakking uit een stuk (hadden al moeite om olievrij te blijven bij normaal gebruik)..........ach de winter komt eraan...........kan er weer wat gesleuteld worden...............en zo blijven we lekker bezig.........
 
beetje olie (lijkt wel een oude HD) kan gebeuren,zeker nog een eerste serie Zed met een koppakking uit een stuk (hadden al moeite om olievrij te blijven bij normaal gebruik)..........ach de winter komt eraan...........kan er weer wat gesleuteld worden...............en zo blijven we lekker bezig.........

Er lijkt 1 kopmoer los te zitten?!
 
Bekijk bijlage 1427392
Zomaar een fototje 😉

En gelijk een vraagje over een stabilisator voor de Kawa!
Bekijk bijlage 1427391
Bekijk bijlage 1427398
Bekijk bijlage 1427402
Bekijk bijlage 1427403
Zou deze passen op mijn voorvork? Diameter is 54mm en ik had mijn machetten opgemeten en die zijn 59mm?! Ook twijfel ik of deze stabilisator wel hoog genoeg is voor mijn spatbord?? Fijn weekend KawaPeet 👍
Lekker oldskool. Prachtig met die uitlaten zo.
De stabilisator heb ik ook (zat erop toen ik de Z kocht), maar gaat niet passen icm het originele spatbord aangezien dit te hoog is.
Het past wel met een lager plastic spatbord, maar dat gaan we er natuurlijk niet opzetten. :N
Je kunt er natuurlijk nog wel vulbussen tussen zetten, maar daar wordt ie natuurlijk ook weer een heel stuk minder stevig voor, en dat is toch eigenlijk de reden zo'n ding te monteren.
 
Lekker oldskool. Prachtig met die uitlaten zo.
De stabilisator heb ik ook (zat erop toen ik de Z kocht), maar gaat niet passen icm het originele spatbord aangezien dit te hoog is.
Het past wel met een lager plastic spatbord, maar dat gaan we er natuurlijk niet opzetten. :N
Je kunt er natuurlijk nog wel vulbussen tussen zetten, maar daar wordt ie natuurlijk ook weer een heel stuk minder stevig voor, en dat is toch eigenlijk de reden zo'n ding te monteren.

Ja ik denk ook dat die de hoogte niet haald! Dan maak ik massief alu vulplaatjes en vijl ik mooi op maat! Of stalen vulplaten?! En ja deze uitlaten staan beter als die ouwe uitlaat, zo doe lk elke x wat, ik zoek nog een set motorbanden met witte letters bestaan die banden? 19inch voor en 18inch. En er komen Z1r sterwielen in deze set leg ik dan weg, ik ben benieuwd of iemand weet waar die banden te koop zijn. Anders maar een paar stiften kopen. En een witte racebuddy is ook welkom als iemand wat weet te vinden?! Ik weet niet of ik dit mag vragen in deze topic?

😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan