Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

@ Bullfrog heb de uitslagen nu ook gezien, begrijp het niet :N .
Je had nochtans geen rode lamp tijdens de snelste run ??
/QUOTE]


Volgens de timeslip was ik te vroeg weg 0,013 sec. Dus dan zou die tijd niet meetellen. Maar als de organisatie mij feliciteert met mijnoverwinning en pas na 9 dagen met de uitslagen komt waaruit blijkt dat ik 2de ben geworden, vind ik dat een beetje slordig.
 
Wie gaat naar het Veteraantreffen as zaterdag in Woerden?
Het wordt prima weer volgens de glazenbolstaarders.
Ik ga er een kijkje nemen met de Z.
 
Geen kawasaki maar honda, sorry jongens.
Maar ik met de span. Helaas valse start, lampjes gingen iets langzamer dan ik dacht dat ze zouden gaan
 
img-20190914-wa0012-jpg.1427814

Mijn zoontje in de bak mee :)
 
Woerden veteranendag, nooit geweest dus ikke op de ST en de vrouw op haar Zeepier richting het zuiden, mooi weer dus da's mooi meegenomen. Nou leuk hoor daar,alles door elkaar heen aan oud ijzer. Alleen brak ik m'n nek over al die brommertjes, d'r rijden er nog zat rond aan Kreidler en Zundapp en ander grut. Maar wij komen voor het grotere spul en daar was genoeg van. Geinig al die ouderen met allemaal dezelfde hobby en je lult wat af onder elkaar. Maakt niet uit zolang het maar twee of drie wielen heeft. Zo sta je te debatteren over het afstand- busje van het achterwiel v/e oude Matchless met de eigenaar en later met wat XS650 clubleden onderling over de kleurschema van een XS,dan weer met een mede Kawa rijder over de RVS pijp op een Z1000.............

20190921_135649.jpg


Daar wij niet zo merkgebonden zijn praten mijn vrouw en ik met allerlei pluimage maar d'r stond ook nog genoeg Zed en tweetakt Kawa dus voor het algemeen belang hier wat pictures.

20190921_140140.jpg


20190921_141940.jpg


20190921_144549.jpg


20190921_142144s.jpg


Ik zal wel wat gemist hebben aan ander Zed ijzer maar werd meerdere malen afgeleid dus ander exotisch spul,ik neem aan dat anderen misschien wat piccies hebben ?
Wij hebben ons prima vermaakt.......................volgende doelstelling is Hardenberg markt bezoeken met wat andere motormaten (BMW rijders,tja ze weten niet beter) .............of veterama Mannheim de week erna...........ach we zien wel.....wordt vervolgt....mazzel...........mannen
 
Van de week een set sterwielen gekocht 18 inch van een Z1R uit 1978, ze zien er nog netjes uit en ook de 3 originele remschijfen zijn groefvrij. Ook zijn de originele assen erbij en tandwieldrager, en nergens zijn er stukken uit of zien ze er krom uit, van de week wel even nakijken of ze slagvrij zijn. Anders laat ik ze richten, en ook even zien of het rode verf er makkelijk vanaf gaat?! En anders in de afbijt zetten of laten stralen.
image-22-09-2019_11-58-38-123-1.jpg

image-22-09-2019_09-29-32-299-1.jpg


En zo wil ik ze gaan maken en dan plaats ik ze in mijn Z1000, ik heb zelf een voorsterwiel staan 19inch. Dan klopt de originele wielmaten gewoon nog voor mijn Z1000A1. De originele spaakwielen bewaar ik en zet ik weg.
image-12-09-2019_18-46-29-694-1.jpg


👍
 
Laatst bewerkt:
Video gemaakt door huizebuys van de run van mijzelf tegen Jonas Raeymakers. 2 dikke Zeds tegen elkaar. Wel is er meer dan 30 jaar leeftijdsverschil tussen de rijders. Toch is de het oudje eerder weg met een toch matige reactietijd van 0,177 sec. (haha) en ook eerder over de finish. De grip viel een beetje tegen.


Gaaf Bullfrog 😉 dat gaat hard ondanks die gladde slechte/wegdek👍1400 cc mooi om te zien, ik zag uw oudere berichten gisteren uit 2005 voorbij komen. Mooi hoe alles passend is gemaakt en de kleppendeksel en 1100cc kop en dubbele bougies 10mm. Gr KawaPeet 👊
 
Vandaag de motorolie vernieuwd 10w40 en ook oliefilter en even laten draaien, liep al een stuk netter en de uitlaten klinken supernetjes. Echt een z1000 geluidje. Toch zag ik dat er wat olie lekte! Even gekeken waar het vandaan kwam en ik zag dat het uit de tellerronselhoudertje kwam. Dus even uit elkaar gehaald, en de pakking zat er niet tussen en de 2 keringen waren versleten. Die heb ik bij een motorzaak kunnen scorren!! En de minimale lekkage was weer verholpen 👊 ook een chrome kentekenplaathouder gescoord en gelijk maar een nieuwe blauwe kentenplaat laten maken 👍

20190925_174204-1.jpg

20190925_174221-1.jpg

Die gaat er morgen op 😉 dat scheeld dalijk weer 2 lelijke gaatjes in mijn kentekenplaat. Bekijk bijlage 1430728
😍😊😎
 
En dan nog een x de vraag? Kan iemand mij vertellen welke motorolie ik kan gaan gebruiken voor mijn Kawasaki Z1000 type A1 van 1977! In 1977 gaven ze aan dat de SAE20W50 erin moest, maar is dat nu Anno 2019 nog zo? Ik hoor het graag want ik lees van alles er zijn mensen die gewoon 15W40 gebruiken en ik lees ook SAE10W40.

Gr KawaPeet 👍
Ik gebruik gewoon de minerale olie van de lid, met volsyntheet ging mijn motor meer olie gebbuiken. Olie gebruiken ze sowieso. De huidige olie is 100 keer beter als 50 jaar terug dus....
 
Ik gebruik gewoon de minerale olie van de lid, met volsyntheet ging mijn motor meer olie gebbuiken. Olie gebruiken ze sowieso. De huidige olie is 100 keer beter als 50 jaar terug dus....

Ik heb ook een halfsyntheet gebruikt 😉 van de week de koppelingsplaten vernieuwen, dan kan de olie er weer uit 😨 of ik leg hem op zijn zijkant neer. 👍
 
De olie van de Lidl (ik neem aan dat je die winkelketen bedoelt met 'lid') is een motorolie voor automotoren. Daar zitten frictie-verlagers in, dus die olie mag niet in een voertuig met natte koppeling. Leuk voor een scooter of Ducati, maar niet voor een Z1000 dus. :N
10W40 motorfietsolie is OK voor de Zed.
 
Ik heb ook een halfsyntheet gebruikt 😉 van de week de koppelingsplaten vernieuwen, dan kan de olie er weer uit 😨 of ik leg hem op zijn zijkant neer. 👍
Als je de motor schuin zet door de wielen op een balk te rijden of zo, kan de olie blijven zitten bij het verwijderen van het koppelingsdeksel.
 
Als je de motor schuin zet door de wielen op een balk te rijden of zo, kan de olie blijven zitten bij het verwijderen van het koppelingsdeksel.

Oke Roger bedankt voor het meedenken 😉 ik ga het van de week even bekijken hoe ik het gaat aanpakken. Wie weet trek ik toch even de olie eruit. Zit er nu net 20km in. Maar dan zeef ik het gelijk, Dan mik ik het er gewoon weer in. Maar de koppelingsplaten zijn zeker op. In zijn 1 en 2 schiet de toerental omhoog zonder die power te voelen, maar dat mag ook wel na19 jaar stilgestaan te hebbrn. Ik wacht nog op de veertjes en ook de pakking voor de deksel die ga ik dan ook gelijk vernieuwen. Ik hoop dat de stalen tussenplaten nog wel netjes zijn?! Gr 😉
 
Vraagje? Is deze motorolie wel te gebruiken voor een Z1000 😉 semi 10w40 half syntheet, mijn koppelingsplaten waren al slechter met de oude olie erin. Maar ik ben bang dat ik dalijk alsnog de verkeerde motorolie erin gooid met de nieuwe koppelingsplaten erin.

Ik las ergens iets over dat er Jaso Ma op moet staan?! Is dit waar?

👍
 

Bijlagen

  • Screenshot_2019-09-29-22-06-13-1.png
    Screenshot_2019-09-29-22-06-13-1.png
    174,4 KB · Weergaven: 3
  • Screenshot_2019-09-29-22-03-25-1.png
    Screenshot_2019-09-29-22-03-25-1.png
    14,5 KB · Weergaven: 3
  • Screenshot_2019-09-29-22-06-16-1.png
    Screenshot_2019-09-29-22-06-16-1.png
    211,7 KB · Weergaven: 4
Niet echt een bekend merk, maar halfsyntheet 10w40 MOTORFIETS MOTOROLIE is in principe prima. Ik gebruik zelf Eurol. Dat is niet vreselijk duur. De volsyntheet van dat merk in 5w40 doet het ook prima voor een minimaal verschil in prijs. In mijn SV gemerkt dat deze olie een lager olieverbruik heeft en de olie blijft langer goed.
 
Niet echt een bekend merk, maar halfsyntheet 10w40 MOTORFIETS MOTOROLIE is in principe prima. Ik gebruik zelf Eurol. Dat is niet vreselijk duur. De volsyntheet van dat merk in 5w40 doet het ook prima voor een minimaal verschil in prijs. In mijn SV gemerkt dat deze olie een lager olieverbruik heeft en de olie blijft langer goed.

Oke Roger maar hier staat niet op of het geschrikt is voor een motorfiets? Dus ik wacht even alle antwoorden af. Toch bedankt voor je reactie 👍
 
Ja klopt. Nu ik beter kijk dacht ik in screenshot 2 motorfietsolie te hebben gelezen, maar de wens bleek de vader van de gedachten. Het moet er specifiek op staan dat het voor motorfietsen is. Als dat niet op de verpakking staat is het voor automotoren. Het grootste verschil is dat in motorfietsmotorolie geen frictieverlagers zitten, die prima zijn voor een auto met droge koppeling, maar funest voor een natte koppeling. Deze olie hoort zeker niet in een motorfiets met natte koppeling. Olie en filter eruit en alles extreem laten uitlekken. Daarna gewoon 10w40 halfsynthetische motorolie voor motorfietsen gebruiken. Je zou zelfs een motorflush kunnen overwegen om de olie die er echt niet in hoort weg te krijgen. 't Zou een beetje zonde zijn als de nieuwe koppeling direct in werking achteruit zou gaan door restanten van de automotorolie.

De overstap van halfsyntheet naar volsyntheet kan risico's met zich meebrengen, maar bij mijn SV is het goed gegaan. Ik weet niet hoe ruim de oliekanalen in een z1000 blok zijn, maar als je geen risico wilt gewoon halfsyntheet blijven gebruiken. Halfsyntheet bleek niet leverbaar in de viscositeit die ik wilde voor de SV, dus vandaar de upgrade naar volsyntheet.
 
Laatst bewerkt:

Ja klopt. Nu ik beter kijk dacht ik in screenshot 2 motorfietsolie te hebben gelezen, maar de wens bleek de vader van de gedachten. Het moet er specifiek op staan dat het voor motorfietsen is. Als dat niet op de verpakking staat is het voor automotoren. Het grootste verschil is dat in motorfietsmotorolie geen frictieverlagers zitten, die prima zijn voor een auto met droge koppeling, maar funest voor een natte koppeling. Deze olie hoort zeker niet in een motorfiets met natte koppeling. Olie en filter eruit en alles extreem laten uitlekken. Daarna gewoon 10w40 halfsynthetische motorolie voor motorfietsen gebruiken. Je zou zelfs een motorflush kunnen overwegen om de olie die er echt niet in hoort weg te krijgen. 't Zou een beetje zonde zijn als de nieuwe koppeling direct in werking achteruit zou gaan door restanten van de automotorolie.
Ja dat ga ik zeker doen 😉 ik trek de carterdeksel er ook vanaf en nokkenasdeksel dan kan ik al heel wat verwijderen van deze olie. En ik laat hem een weekje nalekken. En dan pas alles vernieuwen. Komt goed 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan