Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Ik zou gewoon een Castrol, Motul.Shell of andere goede fabrikant olie gebruiken. Inderdaad in een 10W40 half syntheet met JASO MA specificatie !
Als je echt alleen met hogere temperaturen van 15+ rijd dan kan een 20W50 ook maar voor ons klimaat is 10W 40 het meest geschikt.
 
Ik zou gewoon een Castrol, Motul.Shell of andere goede fabrikant olie gebruiken. Inderdaad in een 10W40 half syntheet met JASO MA specificatie !
Als je echt alleen met hogere temperaturen van 15+ rijd dan kan een 20W50 ook maar voor ons klimaat is 10W 40 het meest geschikt.

Ja Aussie ik ga voor de Castrol motorfiets Motorolie 4L 27,95, ik ga het vandaag al bestellen. En ik zie die 10w40 die er nu net inzit maar als een motorolieflushje 😁 wie weet kan ik het nog terugbrengen 😁👍
 
Vandaag die semi 10w40 automotorolie na 5km rijden verwijderd! En het was alweer zo zwart als dat die oude olie was van 19 jaar oud. Filter even spoelen en dan laat ik het blok even 1 week nalekken. Ik kreeg de koppelingsdeksel-schroeven niet los en die waren al aardig dol? Ik ga een slagschroevendraaier zien te regelen. En gelijk nieuwe schroeven regelen. Iemand een ideetje hoe ik ze eerder loskrijgt? Ik heb al geprobeerd om ze vaster te draaien en dan los! Maar ik kreeg er geen beweging in, lijkt wel of ze met loctite vast zitten?? Zie de foto van de 5km nieuwe/oude motorolie!
received_384037722485637.jpeg

Bij het vernieuwen laast was het blok al op oliepijl bij 3,5L motorolie, en ik heb er vandaag al 3,25L uit kunnen halen en dat is zo met wat natte handen en doekjes meegerekend. Ik hoop dat er nog zat olie nalekt en ook als ik de koppelingsdeksel heb kunnen verwijderen?! En ja ik weet dat er normaal gesproken 3,7L motorolie in moet gaan.
 
De motor een paar keer van links naar rechts kantelen tijdens het leegloopproces waardoor olie uit ruimtes loopt waar het in een soort van 'bakje' staat onder een hoek werkt goed om de spoelolie er zo goed mogelijk uit te krijgen. Zo heb ik het ook gedaan toen ik van semi- naar volsyntheet ben overgestapt aangezien het niet meer dezelfde olie was die ik er weer in deed en om die reden 99% eruit wilde hebben.
Je zou de klepdeksel er ook afhalen toch? Dan kun je met een pipetje alle olie die er nog staat afzuigen.
Na een week moet het echt wel zo leeg zijn als je het kunt krijgen.

Voor het losmaken van de bouten:
Ik probeer zelf altijd eerst inwerken met kruipolie.
Eventueel kun je de boel verhitten. Dat werkt vaak ook goed. De kruipolie trekt er dan ook mooi in/tussen.
In eerste instantie verhitten met een elektrische verfbrander. Als dat niet werkt een brander met een vlammetje.
Kijk wel uit ivm benzine die redelijk in de buurt zit. Dat schijnt goed te branden heb ik me wel eens laten vertellen. :+
De origineel uitziende bouten met JIS-koppen zijn te koop bij Willem (classickawaparts.nl), want je zult ze waarschijnlijk gruwelijk beschadigen als ik het zo hoor.
Succes weer!
 
De motor een paar keer van links naar rechts kantelen tijdens het leegloopproces waardoor olie uit ruimtes loopt waar het in een soort van 'bakje' staat onder een hoek werkt goed om de spoelolie er zo goed mogelijk uit te krijgen. Zo heb ik het ook gedaan toen ik van semi- naar volsyntheet ben overgestapt aangezien het niet meer dezelfde olie was die ik er weer in deed en om die reden 99% eruit wilde hebben.
Je zou de klepdeksel er ook afhalen toch? Dan kun je met een pipetje alle olie die er nog staat afzuigen.
Na een week moet het echt wel zo leeg zijn als je het kunt krijgen.

Voor het losmaken van de bouten:
Ik probeer zelf altijd eerst inwerken met kruipolie.
Eventueel kun je de boel verhitten. Dat werkt vaak ook goed. De kruipolie trekt er dan ook mooi in/tussen.
In eerste instantie verhitten met een elektrische verfbrander. Als dat niet werkt een brander met een vlammetje.
Kijk wel uit ivm benzine die redelijk in de buurt zit. Dat schijnt goed te branden heb ik me wel eens laten vertellen. :+
De origineel uitziende bouten met JIS-koppen zijn te koop bij Willem (classickawaparts.nl), want je zult ze waarschijnlijk gruwelijk beschadigen als ik het zo hoor.
Succes weer!

Ja qua gruwelijk beschadigen waren ze dat al voor ik er uberhaupt naar keek 😁 ook de aftapboutkop was al dolgedraaid! Dus die bestel ik ook even opnieuw. En qua heen en weer leggen doe ik dat ook al. En die nokkenasdeksel ga ik van de week even lichten netals die koppelingsdeksel. Ook verwijder ik gelijk de koppelingsplaten. En maak ik alles schoon. Opzich liep die al heel netjes met die nieuwe olie. Maar gelukkig maar kort mee gereden 5km. Ik zie het maar als flusholie 😇 en het koste zeg maar een 💩 en ik heb weer wat te doen 😊 als dit gedaan is pak ik de carburateurs even aan. En van de wintermaandjes de voorvork en remmerij!

En ja ik had het gezien op Kawaparts 😉👊👍
 
Het is wel een mooie basis om mee te beginnen 😉 betere basis dan waar ik mee begon 👍
received_2813637361999427-1.jpg

Wel emblemen kunnen scorren voor mijn KZ1000 LTD 😉
 
Grappig, de emblemen op mijn Z1000 LTD waren net even anders. Die op de tank stonden bol (vorm van de tank) en die aan de zijkant waren goud kleurig.

Dat klopt qua tankemblemen die zijn platgeduwd voor de pakketje. Maar duw ik pas weer bol als ze zijn opgeknapt. Deze zijn ook kleiner als die van een z1000 model. Deze komen overeen met van een z650. En die deksel emblemen klopt dat je heb er vele soorten van gouden rood wit. Dus ik maak deze weer netjes wit 😉

received_688788341623804.png

Deze model heb ik staan KZ1000B3 van 1979 en emblemen komen overeen 😉
received_2470597903008573.png

received_2692491194108667.png

received_3041510032542619.png

received_2813637361999427-1.jpg

Deze die ik nu heb horen erop 😉
received_351413845748770.png

Deze gouden zijn voor de model van 1978 bestemd! Ik heb het model van 1979 en met de witte 1000cc cijfers 👍
received_925688937770326.png

Ik ben al met iemand bezig voor deze decal set.
 
Laatst bewerkt:
Heb je door de berm gemoeten, of kon je net tussen de trekkers door?
Gaaf plaatje :t
 
Neuh hoor, gewoon file rijden 'zoals gewoonlijk', alleen wat extra voorzichtig. Vooral oogcontact zoeken. Mensen stonden veel op de weg en erbuiten maar ze lieten me er gewoon langs als ze me zagen aankomen. Was een redelijk vrolijke bende :t
 
-O- De mijne is ook niet origineel en smaken verschillen maar dit is wel erg ehhh... erg.
Bekijk bijlage 1441783

best wel leuke motor,maarja zonder die "strijkplank" ruggensteun en dat idiote spuitwerk dan,een paar spuitbusjes zwart van de Action zou mijn cheap oplossing wezen om m toonbaarder te maken (zei de persoon die helemaaaaal geen smaak heeft)
 
Ik zou 'm zeker niet zwart spuiten, dat is dé kleur voor een schadefiets....... en op zeker die rugleuning verwijderen.
Verder eigenlijk OK.....

nee hoor,nooit echte schade gehad in de eerste 35 jaar van mijn motor carrière,denk dat ik een saai mannetje ben geweest,vond zwart wel makkelijk en simpel bij te werken (krassen) denk dat de meeste fietsen die in mijn bezit zijn geweest rood of zwart waren.....Honda XL's en Zed ST rood en Z650-Z1(2x)-Z1R - Yam.XS650(2x)& 1,1 - Harley FXE allemaal zwart en ook nog een Zed ST en Yam.XS650 in metallic grijs (ook al zo'n flitsende kleur) duur spuitwerk in aan mij niet besteed....
 
Ik zou 'm zeker niet zwart spuiten, dat is dé kleur voor een schadefiets....... en op zeker die rugleuning verwijderen.
Verder eigenlijk OK.....

nee hoor,nooit echte schade gehad in de eerste 35 jaar van mijn motor carrière,denk dat ik een saai mannetje ben geweest,vond zwart wel makkelijk en simpel bij te werken (krassen) denk dat de meeste fietsen die in mijn bezit zijn geweest rood of zwart waren.....Honda XL's en Zed ST rood en Z650-Z1(2x)-Z1R - Yam.XS650(2x)& 1,1 - Harley FXE allemaal zwart en ook nog een Zed ST en Yam.XS650 in metallic grijs (ook al zo'n flitsende kleur) duur spuitwerk is aan mij niet besteed...
 
via smartphone....kleine knopjes ...d'r gaat wat fout....2x hetzelfde bericht....nou ja dat krijg je ervan...ouwe lul op nieuwerwetse apparatuur.....🔚
 
vraagje voor de technici onder ons : wat mag de max. slinger zijn in een (voor)schijfrem ? ik lees soms 0,5mm en ook 1mm ?
heb nog nooit problemen ontdekt bij mijn Zed voertuigen etc. maar moest laatst een HD uitproberen voor iemand en toen ik remde dacht ik dat ik op een kangoeroe zat en het stuur sloeg bijna uit mijn handen !
motor is wel gekocht maar toen we de remschijven later aan het nameten waren kwamen we op +/- 1,6mm en 1,7mm slag erin,dus weg ermee en verse aangeschaft.
nu staat er ook een Yam.XS1,1 in de garage waar de linkse schijf hoorbaar aanloopt en ook tijdens het rijden zie je de remklauw van links naar rechts de lambada dansen maar met remmen valt het bijna niet op dat er een slingertje inzit.
nameten geeft links 0,75mm en rechts 0,2mm
het lijkt ook dat dubbelzuiger klauwen gevoeliger zijn dan de "oudere" enkelzuigers ?
iemand hier ervaring hiermee ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan