Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Ja zeker vaag! Ik wist dat nieteens 😳 ik vond hem al heel suf knipperen! Maar ik dacht dat dat door ouderdom was of dat het zo was vroeger 🤔 nu reageerd het echt vlot en ook de gevaren knipperlichten! Maar nu zag ik wel dat mijn Groene neutraallampje zwak meeknipperd! Dus ik ben er nog niet, maar opzich leuk al die draadjes 😁 morgen weer een dag 😉👍
Neutraal lampje pulseert mee met knipperlicht ?
niks geks aan de hand,oude motor,oude bedrading,misschien aardepunt beetje geoxideerd (bij de knipperlichten bv.) accu niet volledig opgeladen,of in het slechtste geval is laadsysteem niet 100% (dynamo,bedrading naar sp.regelaar of reg. zelf,ik geloof dat Roger daar wel eens een verhaaltje over heeft geschreven) ? bij belasting (verlichting+knipperlicht) kan de voedingsspanning van de accu een beetje dalen met het gevolg dat vrijstandlampje een beetje mee pulseert. Mensen die vroeger ook extra verstralers op hun motor hadden kunnen hier over meepraten omdat dan de accu ook teveel werd belast met de gevolgen van dien. Als het laadsysteem zijn werk doet wordt met rijden de accu weer opgeladen zodat het pulseren minder moet worden. Als een accu nog maar 80% is (of in de wintertijd) zie je dit euvel ook. (en ik rij het hele jaar door dus weet niet beter als bij een stoplicht de vrijstandlamp een beetje pulseert want na pakweg 30km is de accu weer opgefrist (lees bijgeladen) en is het pulseren weg.
 
Draadjes 😳🤔🙈 ik ben maar met wat gietwielen aan de slag gegaan!
Ook ben ik aan een achterwiel begonnen van een z1r! Deze heb ik geheel gedemonteerd en band verwijderd, ook een betere tandwiel geplaatst en ook alles ontvet! Lagers vernieuwd en de stofkeringen beide kanten vernieuwd! Kleine tandwiel zit er om erbij te houden! Wiel moet in de afbijt of ik laat hem zand/parel stralen 🤔 sowieso moet die als de voorwiel gaan worden. Goeie buitenband heb ik al staan!

Ik heb nu tandwiel verhouding 35/15 wat is de beste tandwiel verhouding voor de z1000 1977 19inch voorwiel/18inch achterwiel?? Weet iemand dat? 🤔😉

👍
 
Laatst bewerkt:
Laatste opmerking : zo'n spanningsregelaar/gelijkrichter in een huis is wel een oplossing. Alleen wel goed koelen omdat nu de warmte ontwikkeling van beiden gedaan moet worden,vandaar die koelribben erop.
Na pakweg 25 jaar noodstroominstallaties bouwen is alles wel eens door mijn handen gegaan.
En omdat ik een schrieper ben wilde ik de twee losse units behouden,ook omdat de spanningsregelaar meestal overlijd en je dan alles moet weggooien.
Dus een diodebrug besteld via de baas en dat was denk ik Fl.15 (jaja de vorige eeuw) en ergens had ik een schema gevonden van een spanningsregelaar en met de grijpvoorraad aan componenten kon ik mooi iets in elkaar flansen.
Wat thyristors,dioden,weerstanden etc. alles op een printje solderen en geïsoleerd op een profiel monteren en dan in de hars of siliconenkit gieten.
(dat witte blokje)
Bekijk bijlage 1542975
Bedrading op de goede manier aansluiten en rijden en nooit meer hoeven vervangen.
De set heeft nu op 3x Zed gefunctioneerd en helaas heb ik daar geen foto's van maar ik neem aan dat t verhaal duidelijk is ?
Deze truc ook op diverse XS650 toegepast dus vandaar deze foto's/
Bekijk bijlage 1542976
Toevallig heb ik wel op de Z1000ST de standaard unit zitten (alles in 1) en ook die heeft nog nooit problemen gegeven.

Een zener, een darlington, een weerstandje en een regelbare weerstand, en affakklen via een 400w 4 ohm weerstand
 
Je bent heel goed bezig!!!
Veel vorderingen iedere dag.
Trouwens wel veel gaatjes in de schijf.
Remt dat nou echt veel beter?
Jan
Gaatjes hebben de functie om de schijf niet te warm te laten worden,en bij nat weer voert het water makkelijker weg,dus in extreme remsituaties zal het beter remmen,bij normaal gebruik maakt het weinig uit.
 
Gaatjes hebben de functie om de schijf niet te warm te laten worden,en bij nat weer voert het water makkelijker weg,dus in extreme remsituaties zal het beter remmen,bij normaal gebruik maakt het weinig uit.
Ik weet niet of ik de pech had maar bij mij hadden 2 van de 3 van dit type schijven, kleine haarscheurtjes/breuken.
 
Je bent heel goed bezig!!!
Veel vorderingen iedere dag.
Trouwens wel veel gaatjes in de schijf.
Remt dat nou echt veel beter?
Jan

Hallo Jan bedankt 😉 en RG heeft uw vraag al beantwoord 👍 en ik denk dat je remblokken ook langer mee zullen gaan?!

Maar deze schijven komen origineel van de Kawasaki Z1000Z1-R af! Net als die gietwielen die ik gebruik! Beide 18inch!

Zie foto's

Screenshot_20200917_080442.jpg
Screenshot_20200917_080416.jpg
Screenshot_20200917_080327.jpg
Screenshot_20200917_080306.jpg


En de zwarte Z1-R had 19inch voor en 18 inch achter!

Screenshot_20200917_080229.jpg
Screenshot_20200917_080200.jpg
Screenshot_20200917_080128.jpg


En deze schijven heb ik ook liggen! 👍
 
Vandaag ook de 18 inch voor gietwiel aangepakt, deze komt oorspronkelijk ook uit een Z1-1 model, en hadden 10 jaar in een tuin gestaan. Oude originele band verwijderd en alles los gemaakt en gesorteerd, tevens alle losse verf verwijderd en de randen gevijld met de hand. Ook de achterwiel gedaan. Deze had veel kleine lepelschades!! Ook alle losse verf eraf gestoken en de velgen bekeken of ernstige oxidatieplekken! Maar dat viel mee, er was niks diep aangevreten!!

2 lagers vernieuwd en 1 stofkapkeering, betere as genomen en tellerronsel!

👍
 
Laatst bewerkt:
De Z1R D1 (1978) had een 18 inch voorwiel en de D2 (1979) weer een 19 inch voorwiel. Het lig niet zozeer aan de kleur, maar aan het productiejaar.
 
Heb je niet meer foto's gemaakt? Het zijn wat weinig foto's :+

Ja zo kunnen jullie alles lekker meekijken 😁 ik zag dat ik veel dubbele had geplaatst! Maar hoe weg te halen 🥴 maar dat klopt wel qua kleur! Maar veel weten dit niet qua wielgrote verschil in bouwjaren. Ik ga sowieso de 19 inch voorzetten! En de 18inch maak ik netjes maar leg ik weg. Vandaag even afbijt regelen zoveel rode lak zit er ook niet meer op! Gr 😉



Nog maar 3 dan 😁 🙈

Ik heb gelijk weer 2 vraagjes? Bij 1 gietwiel zat een velglint omheen! Is dit origineel ookzo? Of kan die eraf? En dan de vraag ik heb 2 soorten tellerronsels liggen! 2 met de getal 3 erop en 1 met de getal 1 erop! Weet iemand daar meer van 🤔 ik haalde getal nr3 van die set z1r af dus ik heb die ook weer vervangen voor een betere/mooiere getal 3👍
 
Laatst bewerkt:
Gaatjes hebben de functie om de schijf niet te warm te laten worden,en bij nat weer voert het water makkelijker weg,dus in extreme remsituaties zal het beter remmen,bij normaal gebruik maakt het weinig uit.
Remmen op een Z1000 is toch maar een heel relatief begrip. Je scheurt eerder de pezen in je hand of perst de remvloeistof ergens naar buiten dan je je nou echt lekker in de ankers gaat. Maar als je weet wat je hebt en wat het meest haalbare is is er prima mee te leven. leuk om de vorderingen allemaal te volgen. Volgend jaar maar weet eens afspreken op een of andere meeting. :Y
 
Ik vind eigenlijk wel meevallen hoe slecht de remmen zijn, maar mijn referentiekader is natuurlijk geen duke of sv650 zoals jij hebt

mooie voortgang van je fiets met mooie plaatjes kawa72! Van het velglint weet ik het niet zo wat 'origineel' was, dacht dat motorzaken die er gewoon omheen deden ter bescherming van de binnenband.
Ik had trouwens dezelfde gietwielen bij mijn z1000; later vervangen voor spaakwielen.
 
Ik vind eigenlijk wel meevallen hoe slecht de remmen zijn, maar mijn referentiekader is natuurlijk geen duke of sv650 zoals jij hebt

mooie voortgang van je fiets met mooie plaatjes kawa72! Van het velglint weet ik het niet zo wat 'origineel' was, dacht dat motorzaken die er gewoon omheen deden ter bescherming van de binnenband.
Ik had trouwens dezelfde gietwielen bij mijn z1000; later vervangen voor spaakwielen.
Ja die waren vroeger niet geweldig,ik weet nog wel toen ik voor het eerst een moderne motor kocht,dat was schrikken toen ik voor
hard in de ankers moest,bij zo,n 180 kwam het achterwiel de lucht in,bij mijn oude motor was je al blij dat er ook maar iets gebeurde.
Aan de andere kant,ik kocht vele jaren later een Laverda uit 73 met trommelremmen,die remde ook super hard,nadeel was alleen
dat er weinig gevoel in zat,een soort alles of niets remmen waren dat.Overigens valt er vaak bij oudjes wel enige verbetering te
bereiken door te experimenteren met verschillende merken ,of als het verkrijgbaar is verschillende compounds.
 
Scannen0001.jpg


welke nrs waar bij horen is me niet 123 duidelijk maaaaaaaaaaaar tandwiel nr 7 verschilt bij diverse types,zo weet ik dat de 19" versie 26 tanden heeft en de 17" versie 24 tanden (km aandrijving is identiek op een Zephyr750 maar die heeft 17" wielen vandaar) het zal me niets verbazen als het tandwiel in de Z1R versie 25 tanden heeft voor 18"gebruik ?
 
ik vind de remmen wel mee vallen hoor (tja vergeleken met de huidige remtangen wel ietsje minder) maar defensief rijden (hebben we toch geleerd tijdens de rijopleiding) ? en twee schijfremmen voor met verse RVS leidingen en EBC rempatjes zijn voor mij toereikend genoeg.
Ik kan nog steeds op tijd tot stilstand komen. Vroeger eens een "zachter" setje rempatjes gehad van t merk "Zebra" (Struik-Leiden) en die remden nog beter maar waren in twee jaar opgerookt (kan natuurlijk ook gekomen zijn dat ze gebruikt waren tijdens vakantie ritten in de bochtenstreek de Dolomieten en Alpen - Pyreneeën)
 
Terug
Bovenaan Onderaan