Kawasaki Z1000 stopt bij 8000 toeren

Joey**

Rookie
19 jul 2022
2
0
Beste medemotor rijders,

Ik ben nog helemaal nieuw op dit forum, ik hou van motor rijden maar technisch ben ik niet super goed onderlegt :)
ik probeer wel langzamerhand mezelf te verdiepen hierin dus ik doe mijn best.
Momenteel heb ik een uitdaging en weet niet hoe en waar het probleem ligt.
Wellicht kan iemand van jullie mij helpen of heeft een vergelijkbaar iets meegemaakt.

Recent heb ik een Kawasaki Z1000 uit 2005 particulier gekocht.
De motor is optisch in topstaat, motorisch loopt hij mooi, start met een druk op de knop en rijd perfect. Houd niet in en reageert goed op het gas.
Op het moment dat ik bij 8000toeren kom tijdens het accelereren valt de motor stop en gaat ondanks het vol gas houden de motor niet harder. gevoelsmatig lijkt het alsof je in de begrenzer komt. Het rode gebied is overigens pas bij 11.000-11.500toeren.

Even voorop gesteld de vorige eigenaar wist niks van het probleem ''omdat ik nooit hard rij'', uiteraard had ik hem al geraadpleegd. Of hij uit z'n nek lult laat ik even in de midden.

Er zitten in ieder geval twee GPR uitlaten op met DB killers en een K&N Filter.
Op aanraden van een aantal motorzaken welke ik geraadpleegd heb, werd mij een power commander geadviseerd, dit omdat men dacht dat de motor in de hoge toeren te arm staat ivm de aanpassingen.
klinkt logisch, dus vervolgens dan ook een power commander v laten installeren en tevens een goeie mapping erop gezet. ik merkte dan ook direct verschil in het koppel en gas response.
Maar ook hier weer bij 8000toeren houd het feest op, en trekt hij met pijn en moeite door naar de 9000toeren.

Vervolgens dacht ik wellicht is de motor begrenst. Dit ben ik gaan uitzoeken en blijkt dat veel Duitse ingevoerde motoren op 100pk (35kw) begrenst zijn ivm hun verzekering.
Mijn motor is een Nederlandse motor dus dat kon het ook niet zijn, en op rdw kentekencheck staat ook gewoon origineel 127PK.
25kw kan die ook niet begrenst zijn, want dat doen ze niet met motoren boven de 100pk.

Tenslotte heb ik de benzine pomp/filter uit elkaar laten halen en de filter schoongemaakt ook dit heeft niet geholpen.
Daarnaast heb ik nog aan de ECU gedacht, hier heb ik nog een bedrijf (Carmo) in Helmond voor gebeld wellicht konden hun iets voor me betekenen, maar hun gaven aan nog nooit van zo'n probleem gehoord te hebben?? uiteraard wilden ze wel de ECU eens uitlezen.

Al met al wil ik dalijk niet duizend euro kwijt zijn en de motor loopt nog steeds als een kameel.
Hopelijk heeft kan iemand mij helpen :)
 
- is dit in alle versnellingen?
- bij het installeren van de powercommander is ie neem ik aan ook op de bank geweest. Hoe zag de vermogensuitdraai er uit? ik neem aan dat ze er niet zomaar een standaard map in hebben geladen?
- Heb je de originele onderdelen nog? je zou dan even kunnen testen met stock luchtfilter en uitlaten.

Je hebt al een paar mogelijke issues af kunnen strepen zie ik. Op https://www.z1000forum.com/threads/zed1k-04-hesitation-on-high-rpm.138474/ zie je wat mensen die soortgelijke problemen melden. Daar is de benzinepomp ook hoofdverdachte nummer 1 zoals @manopmotor al aangeeft. Je kan nog even kijken of er nergens een kink in de benzineleiding zit die het probleem veroorzaakt.
 
Op aanraden van een aantal motorzaken welke ik geraadpleegd heb, werd mij een power commander geadviseerd, dit omdat men dacht dat de motor in de hoge toeren te arm staat ivm de aanpassingen.
Zoveel zal dat niet schelen en daar merk je eigenlijk niets van.
Laat staan uitvallen. 8)7 8)7
Benzine heeft ook een koelende werking dus te arm lopen resulteert op termijn in motorschade.
Vaak net even te arm hoog in toeren bij een vervangingsuitlaat.
Maar dat moet je de hele tijd tegen de toerenbegrenzer aanrijden, en die haal je nou net niet.
Vaak is het niet eens nodig om er iets aan te doen.
Dus bizar advies.
 
In de vrij en in de eerste versnelling haalt ie wel tot aan het rode gebied, de rest niet
En dat is dan in de 1e versnelling als je rijdt neem ik aan?

En als je gewoon in de 2e versnelling gaat stilstaan met ingeknepen koppeling? Dan kom je ook niet tot max toeren?

Dus bizar advies
Ook eerste wat ik dacht. Nou is een PC wel leuk speelgoed maar dit klinkt idd als een ouderwetse iemand een vrij duur ding aanpraten
 
Ik las laatst een soortgelijk verhaal in het ZX10R topic. Daar werd, naast de benzinepomp, ook gesproken over de secondaire gaskleppen...

Discussie begint vanaf hier;
https://www.motor-forum.nl/threads/...o-rule-them-all.427107/page-200#post-30893733Kleppen eruit halen om te testen kan wel, maar ik zou niet blindelings die kleppen er uit laten zoals er wordt geroepen. Als je het doet, zou ik adviseren om de boel opnieuw te laten synchroniseren en af te laten stellen. Maar je kan het ook gewoon laten repareren zodat ze het weer doen...

P.s. Die motorzaak die jou een power commander heeft aangesmeerd en vervolgens met hetzelfde probleem weer laat vertrekken verdient ook geen applaus... |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan