Tijger Tony
Die hard MF'er
Je kan je leven lang mijmeren over dingen die je ooit eens zou willen doen. Je kan oud worden met spijt over alle dingen die je niet hebt gedaan. En wanneer ik over 40 jaar achter de geraniums zit zal ik voldoende stof hebben om over te vloeken, te huilen en te kniezen, maar ik ga in elk geval niet zitten treuren dat ik nooit geprobeerd heb een oude auto/motor te restaureren. Want fuck it, ik doe het gewoon.
Verder is het natuurlijk ook de schuld van Wheeler Dealers. Daar brengen ze het oplappen van oude meuk in beeld alsof je met een beetje gezond verstand en geen twee linkerhanden wel kunt. Het helpt dat ze meestal starten met een auto in redelijke staat en meestal één specifiek probleem. En dat er een heel team van mechaniekers achter de schermen meewerkt.
Je kent allicht zelf ook wel van die types die enkele Wheeler Dealers afleveringen hebben gezien en denken “Nou so moelek ken tat tog nit weejse dus dat flikt ome Gijs ook wel euvetjes”. Zo’n type ben ik dus, niet gehinderd door enige technische opleiding of jarenlange sleutelervaring. Al ververs ik wel zelf de olie van mijn andere motor én sluit ik zelf de druppellader aan en dat lukt altijd zonder problemen, dus wat kan er nu helemaal fout lopen?
Uiteindelijk kan je dus dit hele topic zien als een experiment: “Kan een jan modaal / jan lul (schrappen wat niet past) met beperkte technische vaardigheden en inzicht, een Kawawraki Z1 weer in concours-staat brengen, zowel motorisch, elektrisch als cosmetisch?”.
In tegenstelling tot wat je nu allicht denkt ben ik geen totaalmalloot en trek in niet helemaal onvoorbereid ten strijde. Eerst en vooral heb ik uiteraard het originele werkplaatshandboek – klasse, Kawasaki! – en verder de Haynes en Clymer handboeken. Niet enkel heb ik deze, ik heb ze ondertussen ook gelezen. RTFM that!
Maar dé leidraad bij uitstek zal Chris Rooke’s “Enthusiast’s Restoration Manual – How to Restore Kawasaki Z1, Z/KZ900 & Z/KZ1000” zijn. Heb je een 1972 tem 1980 Z1 – 900 – 1000, dan is dit eigenlijk verplichte kost. In dit boek trekt de auteur een KZ900 helemaal uit elkaar om onderweg elk onderdeel te controleren en indien nodig te vervangen. Nadien volgt uiteraard de opbouw. Alle problemen en eigenaardigheden waar hij tegen aan loopt worden uitvoerig beschreven en met foto’s geïllustreerd. Doorheen het hele proces ook de nodige tips en tricks om moeder de vrouw tevreden te houden. Ook al heb je geen Z, of zelfs geen Kawasaki, misschien wel best een UJM, dan nog is dit vermakelijk leesvoer.
Verder heb ik al gemerkt dat er hier op het forum een aantal heel bekwame en behulpzame Z1 kenners zit – die zelfs op de meest idiote vragen nog met de glimlach (uit beleefdheid of meewarigheid, dat laat ik in het midden) antwoorden. En als laatste hulplijn heb ik een lokale Z1 goeroe achter de hand – al heb ik mezelf voorgenomen deze niet in te zetten. Ten slotte is de Kawasaki Z1 ook een dankbare motor om te restaureren en vind je kwalitatieve replica en zelfs NOS onderdelen nog bij de bakker en de slager.Verder is het natuurlijk ook de schuld van Wheeler Dealers. Daar brengen ze het oplappen van oude meuk in beeld alsof je met een beetje gezond verstand en geen twee linkerhanden wel kunt. Het helpt dat ze meestal starten met een auto in redelijke staat en meestal één specifiek probleem. En dat er een heel team van mechaniekers achter de schermen meewerkt.
Je kent allicht zelf ook wel van die types die enkele Wheeler Dealers afleveringen hebben gezien en denken “Nou so moelek ken tat tog nit weejse dus dat flikt ome Gijs ook wel euvetjes”. Zo’n type ben ik dus, niet gehinderd door enige technische opleiding of jarenlange sleutelervaring. Al ververs ik wel zelf de olie van mijn andere motor én sluit ik zelf de druppellader aan en dat lukt altijd zonder problemen, dus wat kan er nu helemaal fout lopen?
Uiteindelijk kan je dus dit hele topic zien als een experiment: “Kan een jan modaal / jan lul (schrappen wat niet past) met beperkte technische vaardigheden en inzicht, een Kawawraki Z1 weer in concours-staat brengen, zowel motorisch, elektrisch als cosmetisch?”.
In tegenstelling tot wat je nu allicht denkt ben ik geen totaalmalloot en trek in niet helemaal onvoorbereid ten strijde. Eerst en vooral heb ik uiteraard het originele werkplaatshandboek – klasse, Kawasaki! – en verder de Haynes en Clymer handboeken. Niet enkel heb ik deze, ik heb ze ondertussen ook gelezen. RTFM that!
Maar dé leidraad bij uitstek zal Chris Rooke’s “Enthusiast’s Restoration Manual – How to Restore Kawasaki Z1, Z/KZ900 & Z/KZ1000” zijn. Heb je een 1972 tem 1980 Z1 – 900 – 1000, dan is dit eigenlijk verplichte kost. In dit boek trekt de auteur een KZ900 helemaal uit elkaar om onderweg elk onderdeel te controleren en indien nodig te vervangen. Nadien volgt uiteraard de opbouw. Alle problemen en eigenaardigheden waar hij tegen aan loopt worden uitvoerig beschreven en met foto’s geïllustreerd. Doorheen het hele proces ook de nodige tips en tricks om moeder de vrouw tevreden te houden. Ook al heb je geen Z, of zelfs geen Kawasaki, misschien wel best een UJM, dan nog is dit vermakelijk leesvoer.
Momenteel ga ik ervan uit dat de volledige restauratie in 1 jaar moet lukken. Dus in de volgende maanden zullen de vorderingen uitvoerig besproken en gefotografeerd worden, voor mezelf ter documentatie, en voor u ter lering en vermaak. En mocht het onverhoopt uitdraaien op een ramp, kan je in dit topic binnenkort een “MOOIE KAWESAKY Z1!!!! IN ONVERPRUTSTE STAAT!!1! LOOPT NEIT, ENkEL CARBURAT3URS AFSTELLEN EN GAAN!i!!” op de kop tikken.
De Kawasaki staat al in de garage. Dit weekend ga ik de garage inrichten om de klus te kunnen aanvatten. In de volgende post ga ik dus mijn werkplaats en de Kawasaki voorstellen.