Kawasaki Z1B

Tijger Tony

Die hard MF'er
5 aug 2020
559
2.187
Scherpenheuvel, België
Je kan je leven lang mijmeren over dingen die je ooit eens zou willen doen. Je kan oud worden met spijt over alle dingen die je niet hebt gedaan. En wanneer ik over 40 jaar achter de geraniums zit zal ik voldoende stof hebben om over te vloeken, te huilen en te kniezen, maar ik ga in elk geval niet zitten treuren dat ik nooit geprobeerd heb een oude auto/motor te restaureren. Want fuck it, ik doe het gewoon.

Verder is het natuurlijk ook de schuld van Wheeler Dealers. Daar brengen ze het oplappen van oude meuk in beeld alsof je met een beetje gezond verstand en geen twee linkerhanden wel kunt. Het helpt dat ze meestal starten met een auto in redelijke staat en meestal één specifiek probleem. En dat er een heel team van mechaniekers achter de schermen meewerkt.
WD.png

Je kent allicht zelf ook wel van die types die enkele Wheeler Dealers afleveringen hebben gezien en denken “Nou so moelek ken tat tog nit weejse dus dat flikt ome Gijs ook wel euvetjes”. Zo’n type ben ik dus, niet gehinderd door enige technische opleiding of jarenlange sleutelervaring. Al ververs ik wel zelf de olie van mijn andere motor én sluit ik zelf de druppellader aan en dat lukt altijd zonder problemen, dus wat kan er nu helemaal fout lopen?

Uiteindelijk kan je dus dit hele topic zien als een experiment: “Kan een jan modaal / jan lul (schrappen wat niet past) met beperkte technische vaardigheden en inzicht, een Kawawraki Z1 weer in concours-staat brengen, zowel motorisch, elektrisch als cosmetisch?”.

In tegenstelling tot wat je nu allicht denkt ben ik geen totaalmalloot en trek in niet helemaal onvoorbereid ten strijde. Eerst en vooral heb ik uiteraard het originele werkplaatshandboek – klasse, Kawasaki! – en verder de Haynes en Clymer handboeken. Niet enkel heb ik deze, ik heb ze ondertussen ook gelezen. RTFM that!
UM.png

Maar dé leidraad bij uitstek zal Chris Rooke’s “Enthusiast’s Restoration Manual – How to Restore Kawasaki Z1, Z/KZ900 & Z/KZ1000” zijn. Heb je een 1972 tem 1980 Z1 – 900 – 1000, dan is dit eigenlijk verplichte kost. In dit boek trekt de auteur een KZ900 helemaal uit elkaar om onderweg elk onderdeel te controleren en indien nodig te vervangen. Nadien volgt uiteraard de opbouw. Alle problemen en eigenaardigheden waar hij tegen aan loopt worden uitvoerig beschreven en met foto’s geïllustreerd. Doorheen het hele proces ook de nodige tips en tricks om moeder de vrouw tevreden te houden. Ook al heb je geen Z, of zelfs geen Kawasaki, misschien wel best een UJM, dan nog is dit vermakelijk leesvoer.
CB.png
Verder heb ik al gemerkt dat er hier op het forum een aantal heel bekwame en behulpzame Z1 kenners zit – die zelfs op de meest idiote vragen nog met de glimlach (uit beleefdheid of meewarigheid, dat laat ik in het midden) antwoorden. En als laatste hulplijn heb ik een lokale Z1 goeroe achter de hand – al heb ik mezelf voorgenomen deze niet in te zetten. Ten slotte is de Kawasaki Z1 ook een dankbare motor om te restaureren en vind je kwalitatieve replica en zelfs NOS onderdelen nog bij de bakker en de slager.

Momenteel ga ik ervan uit dat de volledige restauratie in 1 jaar moet lukken. Dus in de volgende maanden zullen de vorderingen uitvoerig besproken en gefotografeerd worden, voor mezelf ter documentatie, en voor u ter lering en vermaak. En mocht het onverhoopt uitdraaien op een ramp, kan je in dit topic binnenkort een “MOOIE KAWESAKY Z1!!!! IN ONVERPRUTSTE STAAT!!1! LOOPT NEIT, ENkEL CARBURAT3URS AFSTELLEN EN GAAN!i!!” op de kop tikken.

De Kawasaki staat al in de garage. Dit weekend ga ik de garage inrichten om de klus te kunnen aanvatten. In de volgende post ga ik dus mijn werkplaats en de Kawasaki voorstellen.
 
Ik ben het helemaal eens met tsjah...
En al doende leert men en zolang je in oplossingen denkt i.p.v. problemen en ook de positieve instelling houdt die je momenteel hebt dan gaat er een mooie machine uit je garage komen!

Succes!
 
Haha, de eerste paar zinnen zijn het belangrijkste! Zet 'm op en het gaat vast lukken, al is het niet linksom dan wel rechts 👍
 
Volgen staat aan!
Kan dit soort projecten alleen maar toejuichen! Normaal zou ik zeggen verstand op 0 en gaan, maar lijkt me hier niet helemaal gepast 8)7
 
ooooh goody,I can't hardly wait....................LEUK !.............lekker knutselen aan Zeds.............ik ga je capriolen volgen..........en foto's niet vergeten............
 
Jup, kom maar op met die plaatjes en praatjes :P ,
het gaat lukken, met de deskundige hulp hier op mf zeker.:t
Alleen..... binnen een jaar..... uit ervaring heb ik daar mijn twijfels over _O-. Maar in theorie moet het kunnen ja :+
Succes en ook ik volg *O*
 
Hee tiger, succes, gaat zeker lukken. Toen ik een jaar of 25 was kocht ik mijn vermoeide/versleutelde/verklote Z1B. Toen niet lang daarna de nokkenaskettingspanner het begaf en er tandje gewisseld werd in de knar moest ie weg of sleutelen, dus het werd sleutelen (want een Z doe je niet weg). Niet gehinderd door enige kennis over sleutelen aan zo'n Kawa (had alleen kreidler ervaring) dus begonnen met een boek (gekocht bij Bas v Asten), Motorfiets -techniek Reparatie en onderhoud aan 900 four Z-1 en Z-1B vanaf 1973. En (gelijk de knar en cylinderblok maar bij hem ingeleverd) ben ik aan de slag gegaan en met succes want de Z rijd nog steeds prima (tenminste gisteren nog wel) Nadien nog vele klussen gehad maar een Z is een heel fijne motor om aan te sleutelen. DUS een heel mooie klus voor je en ook ik volg je.
 
Deel 2 - De Werkplaats:

DISCLAIMER: In deze en volgende posts staat niet-motor-gerelateerde inhoud en de neerslag van onverwerkte afwijzingen en trauma’s. Wanneer ik motorgerelateerde én onderstaande lulkoek aan mijn vrienden (allemaal niet-motorrijders) probeer uit te leggen krijgen ze steeds zo’n glazige blik in hun ogen. Vandaar dat ik eea van me af wil schrijven bij wijze van goedkope therapie.

Ik weet het nog goed, ik was 10 en zag een Alfa Romeo Spider type 4 en besliste daar en dan dat ik er ooit zo eentje zou hebben. Toen ik dan jaren later er ook echt één kon kopen, was de liefde snel bekoeld. Instappen ging net maar zitten was met de knieën tegen het stuur en de bovenkant van de voorruit recht in mijn gezichtsveld. Weet je nog die mooie blonde in je klas? Je was 16 en durfde haar eindelijk een keertje mee uitvragen maar met koude ogen en metalige stem kraste ze “Nee”. Dat gevoel zo’n beetje. Even nog een 911 964 overwogen (maar das dan toch zo’n beetje zoals die dikke rosse met haar bril uit dezelfde klas) maar die waren toen best prijzig (wisselgeld in vergelijking met de prijzen van vandaag - dus had ik maar). Waarom nu dit gezeur over koekblikken?
1616322195431.png


Wel, met de autoliefde bekoeld en de motorliefde nog niet ontloken, ben ik aan de bouw van een huis begonnen. In België kan dat nog. De garage zou daardoor dus, zoals bij zoveel belgen, een veredelde fietsenstalling annex washok annex rommelkot worden. Ondertussen toch een spijt dat ik geen dubbele garage heb genomen. Voordeel is wel dat het aantal motoren dat ik kan stallen eindig is - ik schat dat 5 moet lukken. Binnenkort maar eens informeren wat een vrijstaande garage - met verwarming, dank u - in de tuin moet kosten... En waarom nu dan dat gezemel over bakstenen?

Al dat overbodig gezwets om maar te zeggen dat mijn motorstalling en vanaf vandaag sleutelhok aan de krappe kant is. Aangezien de garage tot gisteren nog officieel rommelkot was, zag deze er zo uit.
1616322232012.png


Hierin moet dus nog een motorheftafel en ruimte er rond komen. Motorheftafel ontvangen om te beseffen dat echte cm’s altijd groter zijn dan cm’s op een specificatiesheet (er bestaat één zeer specifiek voorbeeld waarbij dit omgekeerd werkt) en dat een pakket 220x70x20cm en 180kg heel groot en zwaar is. Zeker als je het kreng dan nog alleen moet zien te installeren en je reumalijer bent.
1616322268516.png

Bloed, zweet en een kleine hernia later de tafel toch op z’n plekje gekregen. Even een veiligheids- en stabiliteitstest met de kinderen erop - als die er af flikkeren is het niet zo erg, die hebben immers een zelfhelende lakset en frame. Trouwens nog een goede tip voor een gelukkig huwelijk: je moet elkaar de mogelijkheid tot zelfontplooiing gunnen en er voor zorgen dat de hobby van de éne de hobby van de andere niet in de weg staat. Vandaar dat ik bij het inrichten van mijn sleutelplek een mooie vrije doorgang heb gelaten naar de hobbyruimte van mijn lieftallig vrouwtje. En dan nu klaar voor het echte werk.
1616322986834.png

1616322950894.png

Nu alles zo mooi klaar staat is het vertrouwen en de zin om eraan te beginnen er helemaal. Ik sta nu op de top van wat Dunning & Kruger “Mount Stupid” noemen en kan niet wachten mijn tocht doorheen de Vallei der Wanhoop aan te vatten.

Vandaag neem ik nog wat foto’s van de Kawasaki en doe mijn best om eindelijk ter zake te komen.
 
Laatst bewerkt:
Deel 3: de Kawawraki Z1B

Ik hou niet van fanboiz. Ze zijn éénkennig, blind voor de gebreken van het voorwerp van hun adoratie, doof voor de kwaliteiten van andere merken en meestal zijn ze ook niet perse aangenaam gezelschap. Natuurlijk maak ik mezelf graag wijs dat ik geen Kawasaki fanboy ben – en om dat voor mezelf te bewijzen heb ik het afgelopen jaar met volgende motoren een testrit gedaan:
  • Moto Guzzi V7 sport: klein, stuur veel te ver voorover en laag, schakelen aan de foute kant. Kutbrommer en alle Guzzi’s zijn tractoren.
  • Ducati SD 900 Darmah: Eerst en vooral: welke aap heeft de naam Darmah bedacht? Verder motorisch kwetsbaar en moeilijk en voor een revisie moet je eerst met je nieren en lever de zwarte markt op. Trilt teveel. In één woord: Dramah – en Ducati Stukgati, dat spreekt.
  • Benelli 750 Sei: te klein, trilt niet genoeg én copy-paste cb500. Niet dus en wanneer zie je nou eens een Benelli rijden?
  • BMW R100/7: als je erop rijdt voel je je 30 jaar ouder dan je werkelijk bent – dus voor mij betekent dat 68 en als ik me 68 voel wil ik ook elke maand een zak gratis geld krijgen om niet te werken en vooralsnog krijg ik die niet. Dus ook deze valt af. En heel BMW Motorrad is voor heel degelijke mensen met jasje en coltrui en volle baard, type “Bert” of “Dirk” of “Johan” ofzo.
  • Norton Commando 750: wou ik wel proberen maar op de afgesproken dag stond de fiets als een onbereikbaar eiland in een zee van olie. Schakelen aan de foute kant. Echt gebeurd, over clichés gesproken. En net als de Britten zelf zijn hun motoren allemaal inteelt.
  • Honda CB750: te vroeg op de markt, te weinig vermogen en mist een nokkenas. Leuk geprobeerd maar staat natuurlijk voor eeuwig in de schadwu van de machtige Z1. En het is een Honda.
  • Suzuki GS750: te laat op de markt en natuurlijk een slap afkooksel van de machtige Z1. En bij Suzuki’s denk ik altijd aan een Alto.
1616444533316.png

Je bent het dus vast met me eens dat ik hoegenaamd géén Kawasaki fanboy ben, maar dat Kawasaki nu eenmaal beter is dan alle andere motormerken. En dan snap je meteen waarom ik toch een roestige oude Z1, deels in mandjes, verkies boven een van bovenstaande hokken. Toch ook maar eens uitkijken naar zo’n revolutionaire ’84 GPz900R, de perfect uitgebalanceerde ’76 Z650, een geinige ’74 Z400, een kekke KL250 voor de occasionele veld- en bosrit – je vraagt je af waar andere motormerken hun bestaansrecht vandaan menen te halen. Punt gemaakt, dus nu zonder onnodige uitwijdingen, zinloze gedachtekronkels of overbodige foto’s die helemaal niets aan dit topic toevoegen eindelijk maar eens ter zake:
1616444583904.png


De Kawawraki Z1 dus. In 1975 moet hij ongeveer zo hebben uitgezien:
1616444621197.png

Anno 2021 ziet hij er zo uit:
1616444655693.png

1616444682609.png

1616444703174.png


Daarbij nog enkele mandjes onderdelen:
1616444737143.png

1616444758220.png


Wat nu te denken van deze berg ellende?
1616444786079.png

Het goede:
- Frame- en bloknummer verschillen 341 wat betekent dat het zeer waarschijnlijk het originele blok is.
- Het blok is los en er is compressie.
- De vorige eigenaar trapte de motor enkele keren per jaar rond én het geheel is netjes ingesmeerd met een laagje wapenolie.
- De Z heeft nog maar 307km gelopen (zie foto van de teller) en is dus echt zoals nieuw!!!
- Het frame is compleet en niet verzaagd.
- De juiste 903cc cilinders – zie vaak 1.015cc passeren.
- Juiste vijsjes “7” op stuur aanwezig – daar zoek ik al een eeuwigheid naar!
- Toolkit vrij compleet en tools met waterfront logo.
- Origineel in NL geleverde Z met origineel kentekenbewijs erbij.
- Choke hendel compleet.
- Er zit een lang achterspatbord bij – zoals het hoort bij een europese Z1.
- Complete en originele lakset erbij. Tank schoon van binnen. Geheel heeft teveel patina om echt mooi te zijn, maar is te mooi om te herspuiten. Hmmm.

Het slechte:
- De Z1 woonde de afgelopen jaren op een tochtige zolder en is dus – ondanks de preventieve maatregelen die de vorige eigenaar trof – niet helemaal muntfris meer.
- Er zat helaas nog een handelaar tussen en die had “biedingen uit Nederland, UK, Ierland & Japan” en kreeg ook “koopsignalen van tot nu toe onbekende levensvormen uit een naburig zonnestelsel”. Ik heb dus allicht teveel betaald.
- De bevestiging van de richtingaanwijzer linksachter is krom
- Het frame is roestig (maar valt eigenlijk goed mee en ga sowieso laten poederlakken)
- De originele Takasago velgen zijn roestig en ik vrees terminaal.
- De originele 4-in-4 zijn helemaal rot
- Spatbord achter, chrome handrail en zadeldek zijn van een Z1000.
- Spatbord voor is rot
- Enkele andere dure / moeilijke onderdelen missen of zijn rot.

Het lelijke:
- M-stuur – kijk dan!
- Shocks achter – rode veer, echt?
- Raar bakje onder zijkapje links – anderzijds wel nuttige bergruimte. Misschien oplappen en behouden.
- Zijkapjes “verfraaid” met de spuitbus.
- Marshall 4-in-1. Maar misschien nog wel te redden en afhankelijk van wat ik als eindresultaat wil eventueel te hergebruiken.

Maar uiteindelijk voldoet hij aan wat ik verwacht van een Z1: originele blok- en framecombinatie en niet verzaagd. Volgens mij een goede en solide basis om een hele mooie van te maken – ik zie drie mogelijke scenario’s maar daar kom ik later op terug. Eerst maar eens echt beginnen met de Z helemaal te slopen.
 
Laatst bewerkt:
Ja @WillemZ9001B net gedaan. Was trouwens wel en werkje - de bougies zaten muurvast. Met geduld, kruipolie (dit weekend al) en een gerichte vlam lukte het uiteindelijk. Zo’n 2bar op alle 4 de cilinders, niet veel soeps dus maar aangezien het blok toch uit elkaar gaat maak ik me er geen zorgen om. De Z heeft tenslotte zo’n 22 jaar stil gestaan.

Trouwens na de eerste uurtjes rommelen aan de Z al héél blij met de motorheftafel. Olie aflaten zonder op je zij te moeten liggen op een koude garagevloer, en lastige bougies verwijderen zonder te knielen of voorover te buigen...
 
Eigenlijk niet:
1. Mooi weer afgelopen weekend, dus veel gereden - en nu ook net terug van een 100km-er.
2. Andere motoren moeten ook nog hun voorjaarsbeurtje krijgen (olie, filter, smeren, ...). Gaat ook nog enkele uurtjes kosten.
3. Diep nagedacht hoe ik eea ga aanpakken. Als je alles overschouwt besef je dat er wel wat logistieke voorbereiding nodig is om alles netjes te sorteren en te bewaren en om later nog enige kans te hebben alles terug te vinden en herkennen. Ondertussen ben ik eruit en ga er dit weekend echt aan beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan