Kawasaki Z1B

Ik lig nou al dubbel om sommige plaatjes die je erbij hebt gevoegd, fantastisch, wàt een verhaal zeg, schitterend.

Mocht je overwegen wat je met de lakset wilt doen, ik kan de hele set voor je spuiten en reken sowieso al niet al te hoge prijzen maar voor een verhaal als dit doe ik het voor mijn materiaalprijs. Graag zelfs!
 
Ik lig nou al dubbel om sommige plaatjes die je erbij hebt gevoegd, fantastisch, wàt een verhaal zeg, schitterend.

Mocht je overwegen wat je met de lakset wilt doen, ik kan de hele set voor je spuiten en reken sowieso al niet al te hoge prijzen maar voor een verhaal als dit doe ik het voor mijn materiaalprijs. Graag zelfs!
Ik heb nog een setje Z900-A4 in groen te spuiten.
Wat mag dat kosten bij jou, heb zelfs de striping.
Stuur mij maar een PBtje als je de prijs hier niet bekend wil maken.
Groet, Marcel
 
Mocht je overwegen wat je met de lakset wilt doen, ik kan de hele set voor je spuiten en reken sowieso al niet al te hoge prijzen maar voor een verhaal als dit doe ik het voor mijn materiaalprijs. Graag zelfs!
Rene bedankt voor het aanbod! Maar ik ga de originele lakset houden. Hij is in niet al te beste staat maar schoon van binnen en nog heel solide. Zou het zonde vinden om de eerste lak te overspuiten dus ofwel gebruik ik deze set zoals ie is, of hij komt mooi in mijn bureau te staan.
 
Deel 6 – The root of all Evil

Deze maand is m’n oudste dochter jarig (wordt 13)(hoera!) dus moeders de vrouw is druk bezig met een gepast cadeau uit te zoeken (ohoh!). Persoonlijk dacht ik aan een mooie poppenwagen, een hula-hoop of een doos kleurpotloden. Blijkt moet het een telefoon worden dus - OK ik ben een man die met z'n tijd meegaat - stelde ik zo’n leuke F-P telefoon voor. Net niet in elkaar geslagen door beide dames, het moet immers een Samsung weet-ik-veel worden terwijl nota bene:
  • ze al een gsm heeft
  • een gsm tegenwoordig bijna 500€ moet kosten (whoooot???)
  • pappie nu toch echt wel die slagmoersleutel, manuele slagschroevendraaier met JIS kop, rotortrekker en Z1 specifieke koppelingsblokkeertool nodig heeft.
1618149411092.png

Dus een goede tip: voor je aan een totaalrestauratie begint, doorloop dan vooraf volgende stappen:
1. Bereken wat het afgewerkte totaal moet gaan kosten:
  • aankoop project fiets
  • inschatting ontbrekende onderdelen en wat die allemaal samen moeten gaan kosten
  • gereedschap dat je zult moeten kopen = vereist gereedschap voor de klus - het gereedschap dat je nu al hebt.
  • als je er nog geen hebt: motorheftafel. Echt, begin er niet aan zonder.
  • kost van de jobs die je moet uitbesteden
  • opslagmateriaal: zakjes, stapelbare opbergdozen, een opslag rek. Zonder kan allicht ook, maar ik zag reeds meerdere sleutelaars met onderdelen verspreid over het hele huis en zo verlies je het overzicht.
  • tel deze kosten allemaal op en reken hier nog 15% extra bij.

2. Zorg dan dat je dit bedrag ter beschikking hebt en dat jouw betere helft:
  • weet dat je dat bedrag gereserveerd hebt
  • weet dat je dat gaat uitgeven aan verroeste, stinkende troep en nutteloos gereedschap (over de slagmoersleutel: “Hoezo, je hebt toch al een boormachine???
  • Zo voorkom je discussies die je toch niet gaat winnen (bvb cadeau voor dochter vs gereedschap voor stinkend hok).
3. Zet de totaalprijs van het afgewerkte project af tegen de marktprijs van gelijkaardige motoren. Hierover verschillen geloof ik de meningen nogal, maar ik wil geen 1000’en euro's uitgeven om uiteindelijk een hok te bouwen dat maar de fractie waard is van wat het mij gekost heeft.

Bovenstaande berekeningen heb ik dus ook gedaan en kwam zo op een totaalbedrag van wat de afgewerkte Z1 me zal gekost hebben. ((Gereedschap tel ik niet mee in de kost van de Z1 omdat ik dit voor mijn andere motoren (en toekomstige projecten? - een Moto Guzzi of een BMW komt er ooit!) ook ga gebruiken.)) Die totale berekende kost voor de afgewerkte Z1 zit ongeveer op de marktwaarde van een gereviseerde Z1 en dat gaf voor mij de doorslag om er aan te beginnen. En doordat ik dit bedrag opzij heb gezet kan ik dus lekker aan mijn eigen tempo doorwerken en kopen wat nodig is zonder eerst op audientie bij mevrouw Tijger Tony te moeten gaan en zonder aan het spaargeld te komen of op het bierbudget te besparen.
1618149936153.png


Waarom ik bovenstaande tools absoluut wou, is omdat mijn trouwe gids Mr Chris Rooke (Auteur "Enthousiast's Restoration Guide Kawasaki Z1 ...") deze hartelijk aan beveelt (en die rechtsonder om mijn milde alcoholverslaving te onderhouden). En wat Chris Rooke aanbeveelt, neem ik voor waar aan. Zo zou ik zonder zijn tips de handdoek al in de ring hebben gegooid bij het verwijderen van de cilinders. Toen ik hieraan begon kreeg ik na een half uur immers volgend visioen:
1618150067752.png

De cilinder zit namelijk muurvast en heeft geen specifieke plaatsen of schroefgaten die het losmaken ervan vergemakkelijken. Je (ik) zou uiteindelijk in de verleiding komen om een schroevendraaier tussen de cilinder en het carter te rammen, maar dat kan enkel in tranen eindigen. En hier moedigt Mr Rooke je aan om niet te zuinig met de vlammenwerper om te gaan – wel zien dat je het aluminium niet oververhit. En na zo’n 60 minuten van afwisselend de pakking aan de voet van de cilinder verhitten en tikken met de rubberen hamer, kwam dan uiteindelijk de cilinder los. Top tip: tijdens het werken met de brander de garagedeur openen. Na zo'n 20-tal minuutjes met de brander in de weer zijn met de poort gesloten werd ik toch een beetje licht in mijn hoofd.

Ter vergelijking, de procedure die in het Kawasaki WPHB staat: “Lightly tab up alternate ends of the cylinder with a plastic mallet, taking care not to bend the cooling fins, and lift off the cylinder and gasket.” Nou Kawasaki, ik kan je vertellen dat je lightly mag up staan tabben tot sint-juttemis maar zo komt de cilinder echt niet los.
1618150109273.png

Verder ben ik het blok nog zo veel mogelijk aan het strippen en zit ik in de laatste rechte lijn naar het verwijderen van het carter uit het frame. Enige problemen tot nu toe:
  • 1 heel vaste vijs met opgevreten kop: vijs pal onder aandrijfketting = afgesleten. Laatste restje “kruis” in de kop heb ik eraf gestript. Kut!
  • enkele studs die ik niet verwijderd krijg, van de stepjes voor en één “alternatieve bout”.
  • plaatje met breather tubes krijg ik niet los – maar eens het carter uit het frame is kan ik er allicht beter aan.
Al met al gaat het dus lekker vooruit en hoop ik over twee weken het frame richting poedercoater te kunnen brengen.

1618150345544.png
 
Laatst bewerkt:
AAngezien je toch een 15% marge hebt voor onvoorzien en gereedschap zelfs buiten de begroting valt kan ik je misschien attenderen op setje uit bijgevoegde link om onwillige kruiskopschroef ("vijs" is toch "schroef") mee te lijf te gaan.

 
Had ik ook al aan gedacht, maar ik vrees dat de vijs schroef zo vast zit, dat je deze niet gaat los krijgen met zo’n setje en dat je eerder het restje kop opvreet dan de vijs schroef losmaakt. Dus ik ga mijn verlies nemen en dit door iemand met verstand van zaken (maar wie is dat???) laten uitdraaien/boren. Gelukkig is het slechts één vijs schroef dus moet het carter nog wel te splitsen zijn. Als die &#%*$•{ koppelingsblokkeer tool nu maar eens geleverd wordt!
 
Met een ijzerzaagje of dremel een sleufje in zagen en dan met een platkop slagschroevendraaier wil ook nog wel eens lukken.
Anders inderdaad zoals @theWarrior zegt een moer oplassen. Er steekt in ieder geval nog voldoende bout uit zodat je er wat mee kunt.
 
Ooooh......dit stelt niets voor.................met een centerpunt vanaf rechts-boven een putje inslaan (bij de afgeronde kant) en dan voorzichtig verder tikken,door de schokken gaat meestal de schroef wel los hoor (heb ff geen foto's bij de hand) en anders de kop verder eraf boren,restant beetje weg slijpen,de kap demonteren (lees naar je toe trekken) en dan blijft er een restant draad van +/- 10mm uitsteken die (meestal) al los zit en met een griptang er zo uit te draaien is.
 
rotte schroef
Z1R (119).jpg

verder uitboren en restant met dremel weg geslepen
Z1R (125).jpg

spruitstuk eraf getrokken en later de restant draadeind verwijderd
Z1R (126).jpg
 
Ik kon niet zo snel een goede foto vinden maar heb hier een voorbeeld in scene gezet.
20210413_231849.jpg

Putje intikken en verder hengsten tot bout los gaat. En als de deuk uitlubberd en centerpunt geen grip meer heeft dan vanaf rechtsonder ofzo nog een keer proberen.......(laten we zeggen op 13.00h / 15.00h en 17.00h)........8 van de 10 keer heb ik t zo los gekregen.

Hier mijn restant draadeind nadat de kop opgeboord en afgeslepen was
Z1R (53).jpg

Ik heb niet zo veel sofisticated gereedschap maar toen ik jong was wel goed naar de machinebankwerker geluisterd die naast ons woonde..............nou benieuwd naar je volgende capriolen.............sterkte.........
 
Zo bedankt Huyzebuys (en FT500R en theWarrior)! Uiteraard heb ik op joeptoep de diverse oplossingen zien passeren, maar zoals @Rob RD zegt: vaak ben je te bang... Nu zit er nog een beetje materiaal op de kop dus hoop ik dat iemand die echt weet wat ie doet de vijs er nog makkelijk gaat kunnen uit krijgen. En als ik zelf aan de gang ga vrees ik het alleen maar moeilijker te maken.

Ik wacht nog op enkele gereedschappen om het carter helemaal gestript te krijgen (rotortrekker, koppelingsleutel, krachtdop 30mm) en zal hier dan een overzicht van “alle problemen” neer plempen (tipje van de sluier: vastgeroeste rempiston, stuk van vorkpoot afgebroken, stukje frame kaduuk)(allemaal NIET mijn fout Wollah!)

Gelukkig staat er nog een mooie Z in de garage dus als ik even begin te hyperventileren kijk ik even die kant op en ben ik zo weer helemaal Z(en) :+
5282C9E5-C5A1-40F0-AAE3-6D2827F14B25.jpeg
 
Je kent het allicht wel, dat je ‘s nachts niet in slaap geraakt omdat je ligt te piekeren over de de opwarming van de aarde, het uitblijven van de wereldvrede, het liefdesleven van André Hazes Jr of hongersnood in Afrika. Zo kon ik afgelopen nachten de slaap maar niet vatten omdat @huizebuys’ methode om een rotte vijs te verwijderen maar door mijn hoofd bleef spoken. Zie post #66.

Die methode is toch te simpel om waar te zijn” dacht ik dan, waarna er Huizebuys’ echo klonk: “8 van de 10 keer heb ik t zo los gekregen”, “los gekregen”, “los gekregen” (denk de stem van Morgan Freeman).

Dus deze ochtend, na een koortsige, slapeloze nacht meteen naar de lokale bouwmarkt voor center punt en gaan.
E74646D8-AA49-490E-9C2E-57D2C005875A.jpeg
Letterlijk 5 minuutjes tikken en klaar was bassie:
88004AB8-985C-4A89-8F3E-2F561256E23C.jpegCF20B92F-DF9F-4369-AB02-1AD1A2C6DD2E.jpeg
Dus Huizebuys, héél erg bedankt!!! Dit is de reden waarom ik op dit forum zit en al mijn nonsens met jullie deel.
 
Ik hak verklootte schroeven altijd los met een klein ijzerbeiteltje, werk ook prima.
Moet niet al te scherp zijn omdat je anders alleen materiaal weg tikt, hij moet zich indringen en dan draait het schroefje zich meestal braaf los.
Gaat eigenlijk nog makkelijker/sneller dan met een centerpunt.
Belangrijkste is dat het schroefje zich laat verwijderen, hoe dan ook...
 
Deel 7: technisch werkloos

Ohooh - de koppelingsblokkeertool en rotortrekker die ik bestelde komen maar niet aan. Het werk ligt dus even stil en je weet wat dat betekent: dat ik weer van wal ga steken met halfzacht gewauwel over alles, behalve dat wat jullie eigenlijk willen lezen en zien, namelijk de restauratie van een Z1. Dus doe jezelf een plezier en als je onpasselijk werd van vorige uitwijdingen naast de kwestie, sla deze post over want er zal geen éne letter over de te restaureren Z1 getypt worden. Zeg achteraf niet dat je niet gewaarschuwd was.

Bouwjaar 1983 staat er op mijn specificatiesheet dus daarmee behoor ik tot generatie Y. Ja stelletje boomers, generation Y IN YOUR FACE. En dat betekent ook dat mijn hyper-politiek-correcte zelve, samen met die van mijn genderfluïde generatiegenoten, zich zeer bewust is van de nefaste invloed op de hele maatschappij van het eten van vlees, de verharding van de ondergrond, spruitjes in kaassaus, zwarte piet, de verdoken homosexuele relatie tussen Dries Van Langenhove en Thierry Baudet, de laatste ios update, het mannelijke alles, de terugval van de geelgerande watertor, het kapsel van Geert Wilders, het glazen plafond, de fluctuerende koers van de bitcoin, de sexuele specialiteiten van Sean D'hondt (komaan gast), de stikstofuitstoot van Maggie De Block, alles wat Sylvana Simons zegt, mansplaining, het ego van Kristof Calvo, het smelten van de poolkappen, het misogyne karakter Samson & Gert, het complete oeuvre van Clouseau, de tweets van Elon Musk en het verdwijnen van Martine Tanghe van het scherm. En dan begrijp je ook dat een voertuig op fossiele energie, laat staan een fossiel voertuig op fossiele energie echt niet in mijn gender-etnisch-CO2-identiteitsneutrale lifestyle past #awkward #identiteitscrisis #hashtag #eenleukesamentrekkingvanonsamenhangendenonsensdieechtniemandooitalshashtaggaatgebruiken

Dus je begrijpt dan ook mijn innerlijke tweestrijd op het moment dat ik de Kawasaki Z1 leerde kennen en niet anders kon dan voor mezelf toegeven dat ik het gewoon een kunstwerk op wielen vond #confession #iaminlove #eigenlijkhebikzelfsgeenfacebookofinstagramofzo

De gemiddelde boomer op dit forum - MF is toch een beetje een online rust- en bejaardentehuis - had al een rijbewijs toen de Z1 in 1972 gelanceerd werd. Voor hen heeft de Z1 al vanaf het begin haast mytische proporties gehad en hen hoef je dan ook niets over de Z1 uit te leggen. In 1983 echter, mijn geboortejaar dus, was de Z1 al lang oude meuk waar je zelfs dood niet op gevonden wou worden. Beeld je in, de GPz900R ging gelanceerd worden, en zelf groeide ik op met het concept "motor" dat werd ingevuld door de GSX-R750, ZX-7/9R, 916, CBR900RR, Speed Triple 900 (de cycloop, niet de latere insekten), FZR en mee zulk moois, en daarmee vergeleken is de Z1 gewoon een tractor die twee wielen mist.

Dus onder het genot van meerdere Soja Latte Machiatto’s en enige heerlijke glutenvrije speltbiscuits heb ik volgende naslagwerken gelezen om een goed beeld te krijgen van de plaats die de Z1 inneemt in de geschiedenis van het motorrijwiel en de wereldgeschiedenis in het algemeen. Dus mocht je zelf wat meer over de Z1 willen lezen, kan ik je volgende lectuur zeker aanbevelen.

1. “Kawasaki Z1”, Rod Ker:
Een nogal prozaïsche titel voor een nogal prozaïsch boek. Ker beschrijft heel summier de achtergrond waartegen de Z1 is ontwikkeld, en focust daarbij vooral op Kawasaki Heavy Industries en de Z1 zelf. Leuk als je wat meer over de Z1 en derivaten wilt weten (ondanks dat de Zephyrs uit de jaren ‘90 genoemd worden, stopt het boek bij de GPz900R), maar door het ontbreken van veel context blijkt het belang van de Z1 (en toegegeven, CB750) niet echt uit dit boek. Al met al geen hoogvlieger.


4132F81D-501B-48B3-BD8A-2D1E0A73B014.jpeg

2. “The Kawasaki Z1 Story”, Dave Sheehan:
Ook hier weer een titel die niet solliciteert naar een nobelprijs literatuur, maar er is ook nog een ondertitel: “The death and rebirth of the 900 super four”. Deze ondertitel doet al wat meer suspens vermoeden dan Ker’s nogal slappe verhaal. En het boek stelt inderdaad niet teleur. Eigenlijk leest het weg als een thriller, waarbij er twee grote verhaallijnen door elkaar lopen. Enerzijds kijk je mee met het ontwikkelingsteam, ben je erbij als het team hoort dat Honda het doek van de CB750 heeft getrokken en hoe die verbittering zorgt voor een extra drive om de CB te overklassen. Anderzijds krijg je een inkijk hoe de amerikaanse importeur en pers de ontwikkeling van de Z1 mee sturen, en hoe Kawasaki de pers handig gebruikt om de lancering en de hype rond de Z1 maximaal uit te spelen. Mooie passages zoals die waarbij enkele testpiloten, zonder medeweten van Kawasaki, enkele races meepikken op hun testfietsen (en deze uiteraard winnen) terwijl de Z1 nog niet eens gelanceerd is. Vlot geschreven, boeiend verhaal en goed gestructureerd. Verplichte kost voor elke Z1 liefhebber.
E46947BF-04EC-471A-8FF3-E5071A7F33D3.jpeg

3. “Superbikes and the Seventies”, Dave Sheehan:
Klasse, pure klasse. Sheehan beschrijft de opkomst van de superbikes in de jaren ‘70. En parallel met deze ontwikkeling lees je de neergang van de Britse motorfietsindustrie, de definitieve doobraak van de Japanse en hoe de Italianen zich op hun eigen manier staande houden. Met tussendoor enkele engineering/financiele drama’s zoals de Suzuki RE5 en Triumph/BSA’s oil-in-frame. Om toch te zeuren: Sheehan’s uitwijdingen over de Britse vakbonden en bedrijfsstructuur van Triumph/BSA halen de vaart wat uit het verhaal. Desalnietemin: gewoon kopen, dit boek. En lezen natuurlijk.
0DB669A8-F2EA-4973-8E76-6C93D708DF56.jpeg

4. “Kawasaki Z1 900 performance portfolio”, Brooklands Books:
Wat mij betreft is heel de Brooklands Performance/Gold Portfolio reeks het lezen waard. In essentie is dit een bundeling van originele tijdschriftartikels over de Z1 tem de Z900. En verder is het een goede begeleiding bij Sheehan’s boeken: van veel van de journalisten en bladen die een rol spelen in zijn boeken, vind je hier de artikels terug. Twee minpunten:
- de foto op de cover lijkt getrokken met een aardappel, en de Z1 staat voor de lelijkste muur van het hele UK. Dit trekt het boek omlaag.
- dé artikels van de jaren ‘70 en de Z1, namelijk Cycle’s “Superbike Seven” ontbreken. Versie 1973 had echt in dit boek moeten staan!
E9383BD7-C2D2-4C54-BEC6-47CC6BBFA385.jpeg

Omdat ik natuurlijk wel een m̶a̶n̶ mens van de wereld ben lees ik ook regelmatig een hoofdstuk uit “A Concise History of Mankind" om vanuit het verleden het heden te kunnen begrijpen en tijdens mijn talloze intellectuele gesprekken af en toe een briljant weetje te kunnen delen. Echter, ook uit dit boek blijkt natuurlijk de immense en blijvende impact die de Z1 heeft gehad op de mensheid in haar algemeenheid. Enkele sprekende foto’s uit dit boek ter illustratie.
4DD41247-5054-43C9-8843-E4154BD741B5.jpeg
759AF6BE-BDAC-4F22-A1FC-53BE3A83656B.jpeg
DC955DF9-F652-43A4-A85C-6C2D09FBB759.jpeg
6EF13EAF-E3E0-4197-A2D4-10FB9FC4C5AA.jpeg
060DEE3C-78D5-4AEB-AAD8-56F6A1B37BE4.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Godsamme....ik heb me door je stukje proza geworsteld.......blablabla......maar goed,chapeau voor je schrijfwijze....en je enthousiasme....maarruuhh wachten op wat gereedschap is toch geen reden om on-hold te gaan ? D'r zijn toch nog meer klussen te doen of heb je alles al voorbereid ? Ik wil vuile handen zien !
 
En weeral heb je gelijk Huizebuys, maar van een stukje proza op z’n tijd wordt iedereen beter. Dus OK, waarom kocht ik een slagmoersleutel setje krachtdoppen?
02F7A703-F749-437C-BD0B-173C8BD08888.jpeg
Juist, om moeilijke moeren en bouten gecontroleerd los te halen. Dus stukje hout tussen korf en blok, en 450Nm + 5 seconden en klaar.
EF3E4091-F18F-4ED9-8BCC-E9E9436D139B.jpeg259AF9CE-A8E8-4BC9-ADAA-879231F8878D.jpeg
Nu enkel nog de rotor loshalen. Rotortrekker besteld bij hollandse webshop maar die besteld blijkbaar zelf in de UK - strak businessplan. Dus, wie heeft de gouden tip om de rotor los te krijgen? Achteras gaat niet want geen middenbok / krik, dus heb achterwiel nodig als steun.

Ten slotte voor de fetisjisten kOen en Buys:
25BA5728-3FD4-4807-9B62-A8ED5FF8FD0B.jpeg
(Sorry, eenvoudig klusje, niet heel vuil).
 
Terug
Bovenaan Onderaan