Kawasaki Z1B

Ik volg dit vermakelijke topic al een tijdje.
Excel velgen zijn van aluminium. Niks mis mee natuurlijk, eigenlijk alleen maar beter want lichter. Maar vind je het niet beter om verchroomde stalen velgen te gebruiken voor de ’classic look’?
Hiervoor kun je ook bij Haan terecht:
1619802508509.jpeg
 
Dus het mag duidelijk zijn: ik heb me nog niet ingelezen in de velgen. Eerst morgen maar eens de originele takasago’s vanonder de Z uittrekken. Plan van aanpak:
- stevig maar toch zacht poetsen om roest te vewijderen
- dan behandelen met heel dunne roestomvormer in de hoop het staal onder het chroom te bereiken
- dan heel dik in de wax zetten

Als dit een mooi setje velgen oplevert:
- behoudt mijn fiets wat extra originaliteit
- kunnen we bovenstaande discussie sluiten
- zal ik de velgen jaarlijks goed moeten bijhouden en waxen
- spaar ik weer wat floes uit - goed want ik heb een mooie ‘84 GPz900R op het oog (maar zegt dan toch nee Guido)

Maar vanwege het ontbreken van een bok nu eerst even een DIY paddockstand in elkaar flansen.
 
Deel 9: een eerste mijlpaal

Ook dit deel begint weer met enige niets terzake doende zielenroerselen, dus skip gerust naar alinea 5 als je het dáár ondertussen wel mee hebt gehad. Voor de dapperen: Sleutelen aan een motorfiets heeft iets therapeutisch. Enerzijds ben je heel geconcentreerd bezig met telkens één bepaalde taak, maar tegelijk is je hoofd helemaal leeg en afgesloten van de dagelijkse ratrace - daarmee is het net motorrijden. En dan begin je als vanzelf te mijmeren over de zin van het leven, waar je staat in je eigen leven en hoe je dit verder wilt laten evolueren. Zulke diepe beschouwingen leiden ook tot meer triviale gevolg-vraagstukken als daar zijn: "Wanneer ben je eigenlijk “oud”?" Dat hangt er natuurlijk maar van af aan wie je het vraagt. In vergelijking met de gemiddelde geriatrische patient hier op MF ben ik met 38 lentes natuurlijk een jonge god, maar vraag het mijn schattige dochters en zij zullen je melden dat ik toch echt wel een oude zak ben.

Je herinnert je waarschijnlijk ook nog hoe oud jouw ouders in jouw puberale ogen waren telkens ze een liedje uit hun jonge jaren op de radio hoorden en hierop “uit de bol gingen” - ergens tussen net te enthousiast op de maat tappen met hun voet tot een full-on polonaise inclusief armen zwaaien.
1620030712738.png

En hoe je toen voor jezelf zwoer dat jij nooit zo’n fossiel zou worden en jouw kinderen jou sowieso “cool” zouden vinden. Die blik die je in je ogen had bij het zien van je ouders in zo'n situatie, zie ik nu in de ogen van m’n dochters als ze de garage binnenkomen, alwaar pappie aan z’n stinkend Z1-hok loopt te klootviolen onder het genot van goede kwaliteit 90’s en 00’s techno & trance (Radio Galaxy France). Toen je 16 was wist je wel zeker dat techno* tot het einde der tijden dé shit ging blijven. Maar 20 jaar later heeft de tijd je ongenadig ingehaald en ben jij het fossiel met je ouwelullen-techno-muziek. Tel daarbij het feit dat je de ketelmuziek van vandaag - waarbij de enige eis die aan een ‘zanger’ wordt gesteld blijkbaar z’n vermogen is om in een microfoon uit te ademen - verafschuwt, en je bent echt een trilobiet.

* In tegenstelling tot mijn voorkeur in motorfietsen ben ik wat muziek betreft niet éénkennig, dus schrap "techno" gerust en vervang het door 90's hip-hop (Tribe Called Quest, GangStarr, Cypress Hill voor ze uitverkochten en ja waarom niet de OP), 70's reggae (alles studio one en black ark), jazz (alles blue note), chanson (aznavour, dalida, gainsbourg, ...), bossa nova (Joao Gilberto, Elis Regina, Jorge Ben, ...) klassiek (alles frans-pools-russisch 19e en 20e eeuw) als dat beter in jouw wereldbeeld past.

Maar allicht ben jij hier niet om het geraaskal van een jonge god/ouwe lul (afhankelijk van je eigen status) te lezen, maar om een update van dat andere geriatrische geval mee te krijgen, de Kawawraki Z1B. Aldus zal geschieden:

Dit weekend was het de bedoeling om het frame helemaal verder te strippen. Dat betekent voorvork en achterbrug eraf:
  • Voorvork:
    • Om aan de voorvork te beginnen moest eerst het voorwiel omhoog. Helaas heb ik geen middenbok dus moest ik aan de gang met een krik en een plankje. Omdat mijn krik (noodkrikje uit de auto van mevrouw Tijger Tony) een lullig half-schaarkrikje is, was dit geen heel betrouwbare constructie. En ze is uiteindelijk ook in elkaar geflikkerd, gelukkig zonder erg.
    • Voorwiel eruit: gewoon 4 boutjes los en klaar. Voorwiel even beter checken: datum code 1077 (= oktober 1977) wat betekent dat het om een Z1000 wiel gaat. Als er kandidaten zijn... Gelukkig heb ik nog een goede en (vrij) correcte 5D (= 1975 april)velg liggen. Remschijf "OC" (= 1975 week 4-8) dus goed. Banden (en lagers) ga ik niet zelf verwijderen - heb ik éénmaal gedaan en als ik te zwaar getafeld heb krijg ik er nog steeds nachtmerries van.
    • Bout bovenop vorkpoten lossen vóór de vorkpoten eruit zijn. Deze bouten op een losse vorkpoot verwijderen is allicht een stuk moeilijker dan wanneer deze nog in de vork zit. Bout muurvast maar uiteraard slechts een kleine moeite voor Silvie.
    • Dan de "pinchbolts" op de kroonplaat en het T-stuk (= niet origineel Z1, maar hier schiet @madvo69 te hulp - bedankt!) lossen en de vorkpoten schuiven er als vanzelf uit.
    • Dan balhoofdbout eruit en T-stuk voorzichtig naar beneden trekken. Ik verwachte natuurlijk losse kogellagertjes aan te treffen maar vond twee conische naaldlagers. Die allicht beschadigd zijn want het balhoofd was véél te strak aangespannen. Daarmee was de voorkant klaar.
  • Achterbrug:
    • Eerst achterwiel los: kettingspanners en stoppers eruit, dan wiel eruitschuiven. Achterwiel is wel een correct 5D wiel.
    • Dan de swingarm lossen. De bout zit vrij vast, dus roep ik even de hulp in van Silvie en in 5 seconden is ook die bout los.
1620036345626.png


En daarmee is het frame nu helemaal gestript - een eerste mijpaal die veel voldoening geeft! Zalig om het frame daar zo netjes en leeg te zien staan. Daarmee is het eerste - en allicht makkelijkste - deel van de restauratie klaar. Al bij al liep dit erg vlot: begonnen op 2 april, klaar op 2 mei en niet elk weekend aan gewerkt.
1620034975226.png


In de komende weken staan de volgende acties op het programma:
  • Bestellen van ontbrekende en defecte onderdelen.
  • Cilinderkop demonteren en samen met de cilinders en zuigers (laten) opmeten: ga lokaal bedrijfje zoeken (tips welkom, vlaams brabant / limburg)
  • Wielen laten herbouwen, inclusief het plaatsen van nieuwe lagers: Haan Wheels
  • Vorkpoten reviseren: zelf doen (en bevestiging spatbord laten herstellen: die is afgebroken dus bult alu op lassen en nieuwe schroefdraad boren/tappen, toch? nelson Welding?)
  • Voorrem reviseren: zelf doen: ik hoop de originele remklauw (kut, die piston zit echt klem) en cilinder (kut, deksel van het reservoir zit echt klem) te kunnen behouden.
  • Stuurschakelaars: het binnenwerk is stuk en de behuizing niet echt mooi. Maar toch ga ik proberen het binnenwerk van een nieuw setje te transplanteren in de originele, mooi gemaakte behuizing. Zelf doen.
  • Carburateurs reviseren: afschrikwekkend, maar ga ik ook zelf proberen (me verzekerd wetend van raad op MF)
  • Pollijsten: blokdeksels, vorkpoten: zelf doen
  • Blokdelen laten stralen: Wetblast
  • Frame (en mogelijk batterijbox en motorsteunen) laten stralen en poedercoaten: Alco bvba
  • Swingarm zelf spuiten: zodat het correcte nummertje niet verdwijnt onder de poedercoat.
  • Bouten en moeren latern herzinken: allicht ook Alco bvba
  • Tellers laten nakijken qua mechaniek: Tellerwerk - George Bouret (iemand ervaringen mee?)
  • Chroomdelen later herchromen: lamporen, torque-arm rem, rempedaal, spatbord achter, grabrail **, ... : Chromage Vleminckx (ook hier, ervaringen iemand?)
1620036471933.png

** Eerst was ik teleurgesteld met de grabrail met lamporen die bij mijn Kawawraki Z1B zat, omdat dit een exemplaar voor een Z900 of Z1000 was. Maar dan toch nog even in Brooke's boek gebladerd en volgende stukje gelezen:
1620033673229.png

"It also started to appear on very late production Z1B for the rest of the European market". Nou, als je een origineel NL geleverde Z1B met framenummer 83XXX voor je hebt verwacht je dus de grabrail mét lamporen. Ik kan haast niet wachten tot de eerste de beste Z1-kommaneuker me terechtwijst op de foute grabrail, waarna ik hem héél arrogant van betweterige repliek kan dienen.
 
Laatst bewerkt:
Deel 9: een eerste mijlpaal

Ook dit deel begint weer met enige niets terzake doende zielenroerselen, dus skip gerust naar alinea 5 als je het dáár ondertussen wel mee hebt gehad. Voor de dapperen: Sleutelen aan een motorfiets heeft iets therapeutisch. Enerzijds ben je heel geconcentreerd bezig met telkens één bepaalde taak, maar tegelijk is je hoofd helemaal leeg en afgesloten van de dagelijkse ratrace - daarmee is het net motorrijden. En dan begin je als vanzelf te mijmeren over de zin van het leven, waar je staat in je eigen leven en hoe je dit verder wilt laten evolueren. Zulke diepe beschouwingen leiden ook tot meer triviale gevolg-vraagstukken als daar zijn: "Wanneer ben je eigenlijk “oud”?" Dat hangt er natuurlijk maar van af aan wie je het vraagt. In vergelijking met de gemiddelde geriatrische patient hier op MF ben ik met 38 lentes natuurlijk een jonge god, maar vraag het mijn schattige dochters en zij zullen je melden dat ik toch echt wel een oude zak ben.

Je herinnert je waarschijnlijk ook nog hoe oud jouw ouders in jouw puberale ogen waren telkens ze een liedje uit hun jonge jaren op de radio hoorden en hierop “uit de bol gingen” - ergens tussen net te enthousiast op de maat tappen met hun voet tot een full-on polonaise inclusief armen zwaaien.
Bekijk bijlage 1627554
En hoe je toen voor jezelf zwoer dat jij nooit zo’n fossiel zou worden en jouw kinderen jou sowieso “cool” zouden vinden. Die blik die je in je ogen had bij het zien van je ouders in zo'n situatie, zie ik nu in de ogen van m’n dochters als ze de garage binnenkomen, alwaar pappie aan z’n stinkend Z1-hok loopt te klootviolen onder het genot van goede kwaliteit 90’s en 00’s techno & trance (Radio Galaxy France). Toen je 16 was wist je wel zeker dat techno* tot het einde der tijden dé shit ging blijven. Maar 20 jaar later heeft de tijd je ongenadig ingehaald en ben jij het fossiel met je ouwelullen-techno-muziek. Tel daarbij het feit dat je de ketelmuziek van vandaag - waarbij de enige eis die aan een ‘zanger’ wordt gesteld blijkbaar z’n vermogen is om in een microfoon uit te ademen - verafschuwt, en je bent echt een trilobiet.

* In tegenstelling tot mijn voorkeur in motorfietsen ben ik wat muziek betreft niet éénkennig, dus schrap "techno" gerust en vervang het door 90's hip-hop (Tribe Called Quest, GangStarr, Cypress Hill voor ze uitverkochten en ja waarom niet de OP), 70's reggae (alles studio one en black ark), jazz (alles blue note), chanson (aznavour, dalida, gainsbourg, ...), bossa nova (Joao Gilberto, Elis Regina, Jorge Ben, ...) klassiek (alles frans-pools-russisch 19e en 20e eeuw) als dat beter in jouw wereldbeeld past.

Maar allicht ben jij hier niet om het geraaskal van een jonge god/ouwe lul (afhankelijk van je eigen status) te lezen, maar om een update van dat andere geriatrische geval mee te krijgen, de Kawawraki Z1B. Aldus zal geschieden:

Dit weekend was het de bedoeling om het frame helemaal verder te strippen. Dat betekent voorvork en achterbrug eraf:
  • Voorvork:
    • Om aan de voorvork te beginnen moest eerst het voorwiel omhoog. Helaas heb ik geen middenbok dus moest ik aan de gang met een krik en een plankje. Omdat mijn krik (noodkrikje uit de auto van mevrouw Tijger Tony) een lullig half-schaarkrikje is, was dit geen heel betrouwbare constructie. En ze is uiteindelijk ook in elkaar geflikkerd, gelukkig zonder erg.
    • Voorwiel eruit: gewoon 4 boutjes los en klaar. Voorwiel even beter checken: datum code 1077 (= oktober 1977) wat betekent dat het om een Z1000 wiel gaat. Als er kandidaten zijn... Gelukkig heb ik nog een goede en (vrij) correcte 5D (= 1975 april)velg liggen. Remschijf "OC" (= 1975 week 4-8) dus goed. Banden (en lagers) ga ik niet zelf verwijderen - heb ik éénmaal gedaan en als ik te zwaar getafeld heb krijg ik er nog steeds nachtmerries van.
    • Bout bovenop vorkpoten lossen vóór de vorkpoten eruit zijn. Deze bouten op een losse vorkpoot verwijderen is allicht een stuk moeilijker dan wanneer deze nog in de vork zit. Bout muurvast maar uiteraard slechts een kleine moeite voor Silvie.
    • Dan de "pinchbolts" op de kroonplaat en het T-stuk (= niet origineel Z1, maar hier schiet @madvo69 te hulp - bedankt!) lossen en de vorkpoten schuiven er als vanzelf uit.
    • Dan balhoofdbout eruit en T-stuk voorzichtig naar beneden trekken. Ik verwachte natuurlijk losse kogellagertjes aan te treffen maar vond twee conische naaldlagers. Die allicht beschadigd zijn want het balhoofd was véél te strak aangespannen. Daarmee was de voorkant klaar.
  • Achterbrug:
    • Eerst achterwiel los: kettingspanners en stoppers eruit, dan wiel eruitschuiven. Achterwiel is wel een correct 5D wiel.
    • Dan de swingarm lossen. De bout zit vrij vast, dus roep ik even de hulp in van Silvie en in 5 seconden is ook die bout los.
Bekijk bijlage 1627596

En daarmee is het frame nu helemaal gestript - een eerste mijpaal die veel voldoening geeft! Zalig om het frame daar zo netjes en leeg te zien staan. Daarmee is het eerste - en allicht makkelijkste - deel van de restauratie klaar. Al bij al liep dit erg vlot: begonnen op 2 april, klaar op 2 mei en niet elk weekend aan gewerkt.
Bekijk bijlage 1627592

In de komende weken staan de volgende acties op het programma:
  • Bestellen van ontbrekende en defecte onderdelen.
  • Cilinderkop demonteren en samen met de cilinders en zuigers (laten) opmeten: ga lokaal bedrijfje zoeken (tips welkom, vlaams brabant / limburg)
  • Wielen laten herbouwen, inclusief het plaatsen van nieuwe lagers: Haan Wheels
  • Vorkpoten reviseren: zelf doen (en bevestiging spatbord laten herstellen: die is afgebroken dus bult alu op lassen en nieuwe schroefdraad boren/tappen, toch? nelson Welding?)
  • Voorrem reviseren: zelf doen: ik hoop de originele remklauw (kut, die piston zit echt klem) en cilinder (kut, deksel van het reservoir zit echt klem) te kunnen behouden.
  • Stuurschakelaars: het binnenwerk is stuk en de behuizing niet echt mooi. Maar toch ga ik proberen het binnenwerk van een nieuw setje te transplanteren in de originele, mooi gemaakte behuizing. Zelf doen.
  • Carburateurs reviseren: afschrikwekkend, maar ga ik ook zelf proberen (me verzekerd wetend van raad op MF)
  • Pollijsten: blokdeksels, vorkpoten: zelf doen
  • Blokdelen laten stralen: Wetblast
  • Frame (en mogelijk batterijbox en motorsteunen) laten stralen en poedercoaten: Alco bvba
  • Swingarm zelf spuiten: zodat het correcte nummertje niet verdwijnt onder de poedercoat.
  • Bouten en moeren latern herzinken: allicht ook Alco bvba
  • Tellers laten nakijken qua mechaniek: Tellerwerk - George Bouret (iemand ervaringen mee?)
  • Chroomdelen later herchromen: lamporen, torque-arm rem, rempedaal, spatbord achter, grabrail **, ... : Chromage Vleminckx (ook hier, ervaringen iemand?)
Bekijk bijlage 1627597
** Eerst was ik teleurgesteld met de grabrail met lamporen die bij mijn Kawawraki Z1B zat, omdat dit een exemplaar voor een Z900 of Z1000 was. Maar dan toch nog even in Brooke's boek gebladerd en volgende stukje gelezen:
Bekijk bijlage 1627583
"It also started to appear on very late production Z1B for the rest of the European market". Nou, als je een origineel NL geleverde Z1B met framenummer 83XXX voor je hebt verwacht je dus de grabrail mét lamporen. Ik kan haast niet wachten tot de eerste de beste Z1-kommaneuker me terechtwijst op de foute grabrail, waarna ik hem héél arrogant van betweterige repliek kan dienen.
  • Bestellen van ontbrekende en defecte onderdelen.
Waarom zou je defecte onderdelen willen bestellen?:?

Tellerwerk heeft ook mijn tellers onderhanden genomen, resultaat is te zien in mijn, al eerder aangehaalde, topic.
Oja, ik moet helaas constateren dat ook wij een generatie kloof hebben wat ik concludeer aan de hand van je muziekkeuze. Wat een bagger... Gelukkig compenseert je motorsmaak dit weer enigszins.
 
Nou, Tony is 20 jaar jonger dan jij hé. Over een generatiekloof gesproken zeg..
Ik ben een stuk ouder, maar gezien ik een relatie met een francaise heb gehad, waardeer ik Gainsbourg ook wel, al ben ik meer van de metal.
 
Voor tellers kan ik CB750faces.com in Barendrecht NL zeer aanbevelen. Marcel den Butter heeft een uiterst professioneel bedrijf in ND teller restauraties, met klanten over de hele wereld, en heeft ook mijn Z1 tellers weer als nieuw gemaakt.
 
Hi Tony, respect hoor, goed bezig. Nog wel een opmerking, veel Z restaurateurs gaan juist niet voor poedercoaten. Het is niet origineel en bij beschadiging is het niet zo goed te herstellen als bij een gespoten frame.
Succes
Willem
 
Net of je gedachten leest. Ben al heel de avond ah lezen en filmpjes bekijken over poedercoat vs spuiten. Originaliteit boeit me in deze minder - herspoten is sowieso ook niet origineel. Maar toch twijfel ik...
  • Poedercoat:
    • PRO: netjes, makkelijk zat, duurzaam
    • CONTRA: niet zelf gedaan, chips niet te herstellen, gaan ze mijn schroefgaten / lagerholtes niet volproppen.
  • Complete respray: laten stralen + zelf spuiten:
    • PRO: eerlijk beeld vd toestand vh frame, indien goed gespoten nog steeds erg netjes
    • CONTRA: eerste keer dat ik het doe dus onzeker resultaat?
  • Bestaande, originele (?) lak bijwerken?
    • PRO: originele (?) lak blijft behouden, sowieso weinig roest en nergens dramatisch roest.
    • CONTRA: zitten er erge roestplekken verborgennonder de huidige lak?, resultaat allicht minder clean...
Dilema’s, dilema’s...
 
Tony, ook ik wil mijn frame tzt gaan aanpakken en ook ik was enorm aan het twijfelen /rondneuzen, wel/niet doen 🤪Uiteindelijk via de Duitse Kawa Z site tot de overtuiging gekomen om te gaan spuiten. Schroefgaten en lagerholtes niet afdichten was voor mij ook wel een issue Nog een puntje, denk er aan de juiste RAL kleur zwart te gebruiken, kleine moeite 😉
 
Mijn brommert heb ik laten poedercoaten gewoon omdat het geen roestproblemen geeft en er ook eigenlijk geen beschadigingen komen bij normaal gebruik.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat en blij dat ze het niet te dik gedaan hebben, het framenummer is duidelijk leesbaar.
Kleur is ook OKÉ.
Natuurlijk is spuiten origineler maar houdbaarheid is ook wat waard.
Ik wil er tot mijn dood van genieten zonder gezeik.....
 
Mijn brommert heb ik laten poedercoaten gewoon omdat het geen roestproblemen geeft en er ook eigenlijk geen beschadigingen komen bij normaal gebruik.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat en blij dat ze het niet te dik gedaan hebben, het framenummer is duidelijk leesbaar.
Kleur is ook OKÉ.
Natuurlijk is spuiten origineler maar houdbaarheid is ook wat waard.
Ik wil er tot mijn dood van genieten zonder gezeik.....
Ik heb het frame van mijn Bratstyle FT ook laten stralen en coaten en bij mij kwam er al heel snel weer roest doorheen... dus poedercoaten is geen garantie voor geen roest.
Bij mijn huidige project heb ik besloten te gaan spuiten omdat ik dit zelf kan, het makkelijker kan bijwerken als er iets aan is en voor mijn gevoel ook juist meer controle over de kwaliteit heb.
 
Ik kies ook voor zelf spuiten bij mijn GT restauratie. Niet alleen vanwege de al genoemde punten maar ook omdat ik weet dat je gedurende de opbouw nog verschillende onderdelen tegen gaat komen die toch ook eigenlijk meegenomen hadden moeten worden om te laten poedercoaten en dan zou je met een beetje klein spul weer naar de coater moeten. Wanneer je alles zelf spuit dan kun je stapsgewijs spuiten wat je nodig vindt, plus dat ik een voorstander ben van zoveel mogelijk zelf doen.
 
Nat spuiten of powder-coaten ? Met alle twee goede ervaringen. En zoals jullie de Zed gebruiken (alleen met mooi weer rijden,niet in de winter,veel schoonmaken en poetsen) maakt het niet veel uit eigenlijk.
Dus Tony/Willem zelf uitmaken wat het uiteindelijk wordt.
Mijn "gebruikers" fietsen staan altijd in weer en wind en worden het gehele jaar gebruikt dus hebben veel te voortduren en daarom ga ik meestal voor powder-coaten.(ff snel hup methode).
Oeps motor vergeten (stond nog buiten)
2010-01-06 sneeuw-straat-Yamaha (10).jpg

Als ze geluk hebben mogen ze onder een zeiltje...................maar toch ?
2010-01-06 sneeuw-straat-Yamaha (6).JPG

Ik heb t ff nagekeken maar de eerste frames die ik ooit heb laten powder-coaten was nog in de vorige eeuw !
Een HD en Yam.XS650 frame toentertijd en die XS wordt nu nog steeds als boodschappen fiets gebruikt.
In 2014/2015 deze onder handen genomen en weer van verse onderdelen voorzien (was wel hoognodig).
Het frame toen schoongemaakt en het enige aan beschadigingen wat ik kon ontdekken was bij de bevestiging accu bak,bobine en onder het balhoofd.
Haarscheurtjes in de lak (net zoals bij chroom) waar onder de laag zich roest ontwikkeld.
Klapje met een kleine hamer erop zodat de zooi eraf valt,met powerfile de roest weg harken,schuurpapiertje voor de laatste plekjes,ontvetten,primer of ijzermenie erop kwasten,ff wachten.........spuitbusje zwart of likje zwarte verf en we kunnen weer beginnen met opbouwen.
Dit is natuurlijk de huizeBuys t mag geen geld kosten manier natuurlijk.............
Maar goed terug naar het powder-coaten............
Het laatste projectje wat afgerond is was de Zep van mijn vrouw (sorry geen Zed........in de verte lijkt t erop)
Moest ook ff een make-over hebben op de low-budget manier.
Ik zal me beperken tot het frame werk............
Zelf doe ik overal bouten etc.indraaien om t schroefdraad te beschermen en met een M10 draadeind en afdekplaten het balhoofdgedeelte,tevens monteer ik een hijsoog dan kan de spuiter deze gebruiken om het frame op te hangen.
Ook maak ik goede afspraken met hem wat hij nog moet afplakken etc.
Hier is t frame terug van de coater.
zr2 (233).JPG

ff met een mesje de laag "breken" en alles weer verwijderen en kijk hij heeft mijn framenummer afgeplakt en niet mee gespoten (nummer was zowiezo al slecht leesbaar dus voorkomen is beter dan genezen)
zr2 (234).JPG

ff afplakken en de vrouw gaat zelf het frame nummer "inkleuren" (mijn vrouw sleutelt zelf ook wanneer nodig)
zr2 (241).JPG

en kijk een duidelijk leesbaar nummer voor meneer de politieagent................
zr2 (243).JPG

En zo klooien we maar wat aan.
De rest van de onderdelen is gespoten m.b.v. spuitbusjes. Tank,sidecovers,talecover,voorspatbord waren nog toonbaar.
Wat ik maar wil verkondigen is: ijzerwaren bij een bedrijf laten stralen,voorzien van dekkende epoxygrondlaag en dan dekkende kleur erover kan jarenlang mee (mits goed gedaan).
Maar ben er van overtuigd dat stralen,primer en nat spuiten ook wel zijn charme heeft (en makkelijker bij te werken).
Trouwens zijn de motormaten en ik tussendoor bezig met een Royal Enfield uit 1956 en deze ijzerdelen worden geschuurd met de hand,met rotende staalborstel van roest ontdaan,ontvet,met met kwastverf in grondlaag en dekkende laag geschilderd.
Dit is zeeeeeeeeeeeeeer primitief en goedkoop maar dat vinden we wel bij het tijdsbeeld horen............en t is een soort veredelde fiets met een motorblok erin dus niet zo moeilijk.
Nou mannen,ben benieuwd naar jullie keuze................de.mazzel.......
 
Ik ben zelf ook wel benieuwd buys dus kom op met die plaatjes en praatjes! Topic ligt toch even stil want:
- volgende week eea wegbrengen voor lassen, spuiten, chromen, blasten en engineeren.
- laatste paar avonden ben ik Mecum 2021 aan het kijken. Op zich snap ik dat er mensen zijn die géén 8uur lang naar cotton eye joe die met brommers loopt te leuren willen kijken maar ik geniet van elke seconde ervan:
 
Trouwens toch een mini update: eerder deze week ontving ik een pakketje uit het verre Tirol met daarin een correct Europeese Z1B T-stuk, wat op m’n beide Z1’s ontbreekt. Heel erg bedankt @madvo69 !!!

Het T-stuk van de Kawawraki is dus niet correct - denk ik. Het is het middelste onderdeel op onderstaande foto:
86E9D194-E4D3-4F2D-98E2-D536B77CD655.jpeg

Het deel erboven heeft het gaatje waaraan je de stuurdemper kunt bevestigen (wat ik sterk overweeg omdat ik regelmatig de 140-150-160km/u aantik). Alleen vraag ik me nu af of het T-stuk misschien toch het originele is en dat er bij hele late Z1B’s - zoals de mijne met Z1F83XXX - al Z900 onderdelen werden gebruikt? Zoals de grabrail? Iemand die het weet?

En trouwens madvo69: kroonplaat en T-stuk passen perfect bij elkaar. Je had hier twijfels over?
 
Nou een beetje topic vervuiling dan maar (omdat t mag van Tony)
Ik had al wat materiaal aan Willem verstuurt maar hier een aanvullend deel van de copie.

Voorwoord.
Daar we aan aan diverse tweewielers sleutelen (Japans,Duits,Italiaans,Engels,USA etc. heeft iedereen zijn eigen stekje.
Waar we om de zoveel tijd bij elkaar op bezoek zijn om te helpen want met meer handen aan de arbeid is er meer mogelijk (1,5mtr en mondkapje op)
De ene is goed met elektronica,de ander is technischer,handiger of goed in koffie zetten en polijsten/poetsen.
Maar de laatste tijd zijn ze weer helemaal gek van oud Engels spul.............en daar help ik dan ook aan mee (tegen beter weten in).
De Triumph van Henk bv.
Triumph.JPG

Henk gooit met geld dus alles moet spic & span worden.
Z'n laatste project was een speciale Royal Enfield Interseptor op Rickmann Metisse basis.
Royal Enfield Interceptor (1).jpg

Royal Enfield intercepter (2).jpg

Tussendoor zijn we ook bezig met de Norton Commander van Jim
Norton Commander.jpg

Die ligt nu in 516x delen uit elkaar en de een is bezig met wielen spaken en de ander met het motorblok,en Eric zet koffie,d'r staan verschillende delen in bestelling en de ijzerwaren liggen bij de powder-coater en de bedoeling is Juni weer beginnen met opbouwen maar er staat nu een BMW Rennsport op de bank (passen en meten traject) dus zien we wel.
Ron2 daarintegen is met een Royal Enfield 350 Clipper.begonnen.
Heeft 20jaar bij hem op zolder gelegen in onderdelen en was een import uit Malta.
We denken dat deze voor 90% compleet is ? We zijn benieuwd.
Hier istie bezig na het schuren en ontdoen van roest m.b.v. roterende staalborstel met kwasten van zwarte verf (na de grondlaag)
Royal Enfield 350 clipper (1).jpg

Ook de voorkant is weer compleet.
Royal Enfield 350 clipper (2).jpg

Het idee is opbouw met de minimale moeite. Daar het een Malta import is moet deze voorzien worden van een Ned.kenteken.
Alles wat hergebruikt kan worden zal passend worden gemaakt en wat ontbreekt zal via onze Engelse tak worden aangevuld.
eerst maar t voertuig compleet en rijdend maken.
Zo moet hij ongeveer worden (maar dan zwart)
Malta_350_Bullet.jpg

Maarja het is een berg roest en losse delen dus moeten we een beetje creatief zijn.
20210416_172925.jpg

Spaken en chroom schuren en een beetje oppoetsen.
Lagers weer draaibaar maken.
20210405_135718.jpg

Klein spul schoon stralen en met spuitbus verf van een kleurtje voorzien (in de achtertuin)
20210423_112917.jpg

20210423_132304.jpg

Gescheurde spatborden dicht solderen (tja t mag geen cent kosten)
20210425_143532.jpg

Blok en bak zijn puinhoop dus moeten uit elkaar.................
20210511_200906.jpg

Hier wordt t al wat.
20210411_123123.jpg

Het rijdend gedeelte is redelijk compleet
20210427_111506.jpg

De klus staat nu ff on-hold want andere klussen zijn belangrijker. Ron2 gaat tussendoor verder met blok,bak en tank.
En ik mag gaan nadenken over de bedrading/el.gedeelte ? Vooral het laadsysteem is droevig.
Kijk en zo zijn we lekker bezig met z'n allen.
Sorry voor het topic vervuiling maar zo hebben jullie weer wat te lezen en kunnen jullie plaatjes kijken.
De mazzel................Ron1
 

Bijlagen

  • 1621080786054.gif
    1621080786054.gif
    43 bytes · Weergaven: 21
Terug
Bovenaan Onderaan