Kawasaki Z1B

Zoooheeeeeey,afgelopen vrijdag+weekend ff met de vrouw op lichamelijk en geestelijke retraite geweest in Duitsland vlak over de grens (lees wandelen in t Hürtgenwald,inkopen doen en sowieso de auto strotvol gooien met benzine,ook de jerrycans want “ons bin zuunig” zou mijn Zeeuwse oma gezegd hebben,verder lekker eten,veel bier und gesang dus bij ons vielen de luiken al om 21.00h dicht om de volgende dag om 7.00h pas weer open te gaan.
Drie dagen om tot rust te komen en dat zal wel nodig geweest zijn denken we.

Tevens geen sociale media aan en telefoon op minimum en dat zal ook wel mee geholpen hebben.
Zoooooooooooooo we kennen er weer ff tegen...............(zou ik jullie ook aanbevelen …........ om eens een rustpuntje te nemen) !
Dus Zondagavond na t eten eens de sociale zaken maar eens bij spijkeren.
U heeft 16x gemiste oproepen en 3x ingesproken voice mails............tjongejonge !
Tevens nog 3x sms-jes en 18x what-apps berichten..................nounou !
Ook nog eens 41x e-mail berichten waarvan 32x met reclame en de rest ook niet echt belangrijk............dus veel swippen !
Kijk ! da's wel interessant.............19x pushberichten van t motorforum (daar ga ik ff voor zitten)

LEUK !!! …......Tijger Tony is weer onder ons met nieuwtjes.
Hij is niet DOOD !!!...................hij LEEFT !!!
En hij heeft (voor zijn doen) grote sprongen gemaakt.
Goed gedaan Tony....................ik ben trots op je.
Leuk en educatief verhaal ook weer met veel plaatjes (houden we van).

Tis een hobby project en geen aangenomen werk en soms staat de voortgang even stil door verschillende oorzaken (geestelijk/lichamelijk) of wachten op actie leveranciers/bedrijven.
Ik geef toe dat ook ik in de winter meer “productie” draai dan in de zomermaanden want dan zijn er andere (leuke) dingen te doen zoals motorrijden en zo te zien heb je dat ook gedaan.

Kijk ! Zelf een beetje uitdeuken aan de richtingaanwijzer steun.......wie niet waagt,die niet wint.
Wordt het een nieuw werkwoord ? : (ff) huizebuysen : (niet te lang nadenken,maar direct doen) of (snelle jongens doen t ff hup)
En mooi laswerk weer aan de vorkpoot,ziet er weer netjes uit,kan je weer verder met schoonmaken,polijsten,lakken ?
Tja en die losse beschadigde items als handvatten,spiegel etc. koop je gewoon vers..........da's simpel.
Gelaste teller houder zie je als alles is opgebouwd niets meer van dus daar zou ik geen verse voor aanschaffen maar zoals eerder gezegd jij bent de bouwer dus jij bepaald.

Gelukkig toch je frame laten nakijken door iemand die er meer verstand van heeft.
Goede move en zo weet je ook dat je straks begint met een rechte en strakke fundering.
Aldanniet gekwast,nat gespoten,ge-powder-coated (make up your mind,man).
Laat die Willy maar schuiven,ben wel benieuwd naar t eind resultaat.
Moest wel ff zoeken naar de kreet “gebuisd” want ik spreek geen Belgisch ?
Gebuisd : gezakt / niet slagen v/e examen................ooh nu begrijp ik t.
Nou Willy kan aan de slag en jij kan verder aan je andere reparatie/revisie/opbouw klussen want zo te zien is alles gemaaid en heb je genoeg rond kunnen rijden op je oudere en nieuwe voertuigen.
Jammer van de lekke band maar gelukkig ben je er heelhuids vanaf gekomen.

Tja,ik sta altijd verbaasd hoe jullie uren kunnen fröbelen aan kleine klusjes/objecten/onderdelen.
Tellers minutieus demonteren,schoonmaken,reviseren en weer netjes in elkaar zetten.
Oeverloos polijsten voor een mooi resultaat. Na elke rit de motor afspoelen en weer oppoetsen voor een glanzend resultaat en de volgende rit bij mooi weer.. Elk piefje,pafje,poefje proberen in (als het kan) 100% originele staat terug te brengen (of zo goed als).
Respect hoor voor jullie grenzeloze geduld,maarja daar is de hobby ook voor.
Lekker in de man-cave bezig zijn....................kan t wel begrijpen.

Zo ook je sleutel creatie,er wordt een rolmaat opgeofferd om een mooi resultaat te verkrijgen.
Lekker buiten de box denken. Chapeau !
Zelf gebruik ik veel musketon hangers zodat ik makkelijk kan variëren per voertuig of vestiging.
Dan lijk ik meer op een gevangenisbewaarder of magazijn beheerder met mijn sleutelbos+extra.
IMG_6121.JPG

Tja ik ben meer voor t pragmatisch denken...............dus.
IMG_6120.JPG

De wintermaanden komen er weer aan dus ga ik ervan uit dat je een planning gemaakt hebt ?
Ben dan ook zeeeeeeeeeeeeer benieuwd hoe je t motorblok gaat aanpakken.
En het op de wielen zetten van je voertuig dan is t net of je heel veel gedaan hebt (een soort van Kerstboom optuigen).
Ga zo door.........................we gaan je op de voet volgen..........................mazzel.........

(P.S. sorry mannen...en hoop gelul en weinig plaatjes....volgende keer beter)
 
Heej tijgertje, whats up? Winterslaap, boos, geen geld meer, corona, z1B verkocht, geen zin meer, gestopt met moteren, alcohol, gehandicapt?
 
Tja, das ook nog een optie maar het is inmiddels wel zo dat als je een krakkemikkige Z wil opknappen het handig of beter is om een PL af te sluiten bij je bank
 
Deel 13: Chaos in de GaRATge ( <= een hilarisch woordgrapje, dat merk je dadeljk wel)

Zo, terug van even weggeweest en het is blijkbaar nodig want er begint hier een paniekerig sfeertje te heersen. Nergens voor nodig vrienden, de Tijger leeft en er wordt stug doorgepriegeld aan de Kawawraki, het geld is niet op want ik heb mijn eigen spaarpot waar vrouwlief geen ene fuck over te zeggen heeft (toch, schatje?), mijn alcoholverslaving is onder controle ("I beg to differ" - "stfu liver!"), boos ben ik nooit en in twijfel constant. Niets nieuws onder de zon dus.

Helaas, ook op het vlak van de vorderingen rond de Kawawraki is er nog niet veel nieuws te melden. Maar voor we daartoe komen moeten er eerst enkele woorden aan de nobele wetenschap der zoölogie gewijd worden.

Zo moeten we het eerst en vooral over Tijgers hebben, want er bestaan hier op het forum nogal wat misverstanden over deze gestreepte poes. Nee, Tijgers houden geen winterslaap. En nee, Tijgers zijn geen dynamische, altijd actieve goalgetters. Tijgers zijn luie donders, die onschuldige hertjes stiekem besluipen vanuit het struikgewas en proberen te benaderen tot op enkele luttele meters. Want je denkt toch niet dat een Tijger een heel KUT-EIND achter zo'n schichtige schlemiel van een hert gaat lopen aanhollen??? Eigenlijk wacht zo'n Tijger gewoon tot één van die achterlijke herten bij wijze van spreken z'n snorharen komt afgrazen, om hem dan met één héél luie sprong bij de strot te grijpen en op te vreten. En als zo'n Tijger klaar is met "de jacht" en het vreten, dan gaat zo'n Tijger weer gewoon op z'n luie reet liggen stinken. Want dat is wat Tijgers doen. Dus de Tijger op de foto van @RG-gamma is ofwel een poser, ofwel net op dat éne momentje in de week dat 'ie op zo'n klein weerloos hertje springt gekiekt. 10 seconden voor, en 10 seconden na deze foto lag diezelfde Tijger gewoon op z'n luie reet te stinken.
1638544618753.png

1638544653310.png


Dus je ziet dat ik m'n nickname met gepaste trots mag dragen. Wou ik maar even gezegd hebben.

Verder moet het helaas ook weer over lokale fauna die onderdak in de garage zoekt gaan. Want zoals enkele weken geleden - toen ik werd bezocht door een schattig lief vogeltje - bleken er weer, ditmaal minder genode, gasten rond te waren. Rodentiae, supporters van den Beerschot, RRRRRRATTEN!!! De kaalstaartige rakkertjes zelf heb ik niet gezien, maar de berg keutels achter het rek logen er niet om:
1638544710143.png

1638544737698.png

En ratten in de garage wil je natuurlijk niet. Mocht het nu in de keuken, de woonkamer of één van de kinderslaapkamers zijn, tot daaraantoe. Maar ratten in de garage??? WAAR MIJN TEERBEMINDE KAWASAKI'S STAAN??3? Neheee dat gaat zomaar niet!!1! Dus dat betekent: garage leegtrekken, alle kiertjes, spleetjes en gaatjes opzoeken en dichtmaken. Gelukkig is het huis niet erg oud en zijn er amper openingen, en kan het eigenlijk enkel via de seals van de garagepoort, of via de tele- en energiedistributieschacht gegaan zijn. Dus driedubbelgevouwen kippengaas in de distributieschacht en dan opvullen met een dikke laag expansieschuim. Daarna twee metalen balkjes tegen de rails van de poort, om de holte naast de seals op te vullen, en dan zou de garage ratdicht moeten zijn. Dan de garage helemaal kuisen (En godverdomme gedroogde rattenschijt plakt als cement aan de tegelvloer en dit moet je keutel per keutel losbikken).
1638544821636.png

En daar sta je dan, buiten bij amper 3°C, met alle zooi uit de garage op de oprit, te wachten tot de garagevloer droogt, onder een wolkendek dat vervaarlijk regenachtig oogt. Als op dat moment je vrouw zegt dat je toch maar eens een werkbank - waaraan je comfortabel zittend kan werken - moet kopen, omdat je nu steeds zo voorovergebogen aan je hoge gereedschapskar werkt - een werkbank die nota bene in de reeds overvolle garage moet komen, net op het pad waarop diezelfde vrouw met manden vol was van en naar de wasmachine moet zeulen en deze wekelijkse calvarietocht dus verder zal bemoeilijken - dan weet je waarom je al 18 jaar met háár samen bent, dat je destijds de juiste keuze maakte om háár te huwen én dat je met háár en niemand anders oud wil worden.

OK, genoeg gezemel over herten, kippegaas en het huwelijk, door naar de toestand van de Kawawraki. Ondanks de weinige updates is er wel stug door gefrutseld, gefriemeld en geprutst, en zijn er tal van kleine mijlpaaltjes (of eerder hectometerpaaltjes) bereikt:
  • Jahaa, de pakking van de cilindervoet is helemaal verwijderd. Nehee, dit is helemaal géén eenvoudig klusje maar een absolute schijtklus. De grote brokken krijg je er af met een mesje - quasi horizontaal houden of je snijdt zo in het aluminium! - maar dan blijft er nog een heel dun laagje pakking over dat erg vastberaden is om te blijven zitten waar ie zit. Na vele probeersel werkte volgende methode het best:
    • Een royale portie Motip gasket remover, een lapje scotchbrite en tijd, heel veel tijd. Na ettelijke uurtjes (!) aanmodderen is de cilindervoet dan toch eindelijk helemaal schoon en bekruipt me een intens gevoel van voldoening en geluk - al kan dit ook een gevolg zijn van de dampen van gasket remover zijn.
1638544914261.png

  • Het frame logeert momenteel bij nonkel Willy van Euromotors voor het richten. Hiervoor moest het lege carter weer worden ingebouwd (werkje van niets) en ook de swingarm moest correct geplaatst zijn. Dat was al wat moeilijker, omdat ik net met veel bloed (ja echt: bloed), zweet (jahaaa) en tranen (bijna) die %$µ+@§#ç²& lagers en spacers uit de swingarm had gesloopt. En die moesten er nu dus terug in (ja, toen ik dit hoorde kwamen dan toch echt die tranen). Op zich zou ik meteen verse lagers kunnen hebben steken en deze nadien gewoon laten zitten, maar ik denk eraan naaldlagers te plaatsen en die gaan allicht niet heel blij worden in de oven na het poedercoaten (of toch maar lakken???). Ondertussen denk ik gelukkig als een echte Uysebuys dus:
    • Oude bussen er terug in (die kan je er nadien makkelijk weer uitslopen)
    • Opmeten hoeveel speling er dan overblijft tussen frame en swingarm => 7,5mm. Deze speling delen door 2 => +-3,75mm. Dan "iets" met die dikte aan beide kanten tussen swingarm en frame plaatsen.
    • Dan op zoek naar "iets". Het is geworden: 2 rondellen met dikte 2,7mm + eigen fabrikaat spacer met dikte +-1,05mm. Hiervoor bij de lokale ijzerboer tig verschillende beugeltjes op dikte gemeten tot ik een goede match had. Hieruit dan 2 stukjes gezaagd en voorzien van een 17mm gat zodat de swingarm-pivoteer-as erdoor kan.
1638544959608.png

1638544983248.png

Volgens Willy zou het frame na het weekend klaar moeten zijn. Dan moet de schetsplaat nog worden rechtgezet (Façon Uysebuys => metalen blokje langs achter, plaathamer langs voor, enkele tikkies en hatsikidee!). Ten slotte de scheurtjes laten oplassen en dan is het frame tip top in orde. En daarna kunnen er dan eindelijk klappen gemaakt gaan worden (yeah right!):
  • Frame: laten poedercoaten. Nee, zelf lakken met Hammerite. Wacht, nee laten lakken. Zelf laten lakken met Hammerite-poeder!
  • Wielen: Ofwel de verweerde takasago's heropbouwen. Ofwel deze laten strippen, dan de putten en krassen oplassen, dan herchromen ALS DE NUMMERTJES ZO BEHOUDEN BLIJVEN. Anders kan ik net zo goed voor een setje DID's gaan...
  • Kop: ontmantelen + opmeten + 2 uitlaat-stud-gaten laten oplassen + eventueel revisie (klepgeleiders?)
  • Blokdelen: zelf oppoetsen met Scothc-Brite of laten stralen (maar dat is té mooi + zooi in de oliekanaaltjes)
  • Klokken: Laten servicen, en snel want er is een megawachtlijst.
  • Blok: Cilinders (laten???) opmeten, dan beslissen voor overmaat zuigers of nieuwe 66mm bussen.
  • Carburateurs: ultrasoon + opbouwen met nieuwe onderdelen
  • Zadel: opnieuw laten bekleden
  • Electra
  • Enz enz etc etc
Uiteraard geen post zonder melding over weer een nieuwe lading stinkende, oude motorboekjes. Dit keer een lading "Motor" (complete jaren 1967 tem 1980 ingebonden YESSS + jaren '80-'90 los) opgehaald bij een hele gezellige honda-brommer meneer (niemand is perfect) met een indrukwekkende collectie brommers tussen de 50 en 500cc.. Goede tip: telkens je een schuurtje tegenkomt met een hoeveelheid tweewielers, groter dan de jouwe, neem dan even een foto'tje. Laat dan dit foto'tje zien aan je vrouw en leg haar uit dat jouw verzameling eigenlijk helemaal niets voorstelt in vergelijking met die overdreven verzameling van deze meneer en dat er dus eigenlijk best nog wel een motorfiets bij kan. Bloemetje erbij, chocolaatje erbij, zoentje op d’r voorhoofd en Marktplaats aanslingeren maar weer...
1638545142782.png

1638545164628.png
 
Laatst bewerkt:
Tijger, ik heb vorige week een set Taka’s weggebracht.
  • Wielen: Ofwel de verweerde takasago's heropbouwen. Ofwel deze laten strippen, dan de putten en krassen oplassen, dan herchromen ALS DE NUMMERTJES ZO BEHOUDEN BLIJVEN. Anders kan ik net zo goed voor een setje DID's gaan...
Verchromer had er goede hoop op dat de code’s leesbaar zouden blijven. Als ik ze terug heb (januari 2022??) zal ik het resultaat melden.
 
Hey Tony,terug van weg geweest ? Mooi,kunnen we weer genieten van je Belgische proza.
En kijk,toch nog wat gedaan in de afgelopen tijd.
Je hebt wel pech met je pakkingen zeg,hebben ze speciaal voor jou gedaan denk ik,blijf je lekker bezig.
Zoals gezegd heb ik de afgelopen 30jaar er weinig problemen mee gehad of ik ben misschien wat handiger met de beitel ?
Dat je vrouw erg veeeeeeeeeeeel van je houd is nu wel bewezen,ik zou t niet moeten flikken hier want dan gaat het matras in de koude garage en de slaapkamer deur op slot en wordt ik aan mijn lot over gelaten.
En als ze een extra werkbank suggereert............................direct doen............is hartstikke makkelijk (als je m tenminste opgeruimd en schoon houd).
Zorg nog wel dat ze bij haar wasmachine kan komen,desnoods deel je de garage anders in ?
Nou ben wel benieuwd naar de afwerking van je frame en je andere capriolen...........................bouw ze............
 
Aangezien je Belg bent is het wel interessant om te weten: welke motorbrug heb je gekocht en waar kocht je die aan?

Leuk project, ik zit pas aan update 3 maar lees zeker binnenkort eens verder!
 
@Bramoto die tafel komt van bij HBM in NL (een soort Action voor klussers, kwaliteit van deze tafel is in elk geval meer dan voldoende voor een hobbyist). Als je zelf onderhoud doet en/of bovengemiddeld poetst is zo’n tafel een must. De aankoopprijs bespaar je binnen het jaar op je kinesitherapie-rekening 😉

@MoMoNero dat zou mooi zijn, ik ben erg benieuwd. Je maakt wel klappen met je 350 S2 zeg, mooi om volgen.
 
Deel 14: Enkele sombere gedachten …

De wereld is om zeep! Kaput, broken, cassé. Naar de kloten, naar de gallemiezen en naar de maan. Naar de filistijnen, naar de knoppen en naar de haaien. Naar de vaantjes, naar de verdommenis en naar de barrebiezen. In het slop. Zoals de carriere van André Hazes Jr.: op sterven na dood. De klad zit erin. Het is een aflopende zaak.

En de enige oorzaak, waar je al het onheil in de wereld van vandaag op kunt terugvoeren, is de explosieve bevolkingsaangroei sinds 1950. Neem onderstaande grafiek even in je op en huiver.
1639413346588.png

De wereld is overvol en iedereen op deze aardkloot ambieert een leven met 300g vlees per dag, een eigen auto, een comfortabele woning en een stuk of wat koters. En die ambitie - zeg ik lekker makkelijk vanuit mijn eigen comfortabele huis waarin enkele koters liggen te slapen, twee auto’s voor de deur en een kleine kudde motorfietsen in de garage staan, na het nuttigen van een copieuze maaltijd (vegetarisch, dat dan weer wel) - die overstijgt ruimschoots de draagkracht van het systeem Aarde.

Al met al een naargeestige gedachte en we hebben allemaal onze eigen strategie om met naargeestige gedachten om te gaan. De ene jaagt zo nu en dan een grammetje Colombiaans narcoticum door z’n neus, een ander gaat met kasseien naar de politie lopen gooien en weer een andere wentelt zich in de meest bizarre complottheorieën. Zelf vlucht ik in oude motorboekjes.

Want ahhhh, de jaren 1950 tot 1980 … Dat is thuiskomen … Ken je dat gevoel, dat je heimwee hebt naar een periode die je zelf niet eens hebt meegemaakt? Dat van "vroeger" enkel een romantisch beeld over blijft, waarbij de negatieve aspecten van dat "vroeger" netjes onder de mat worden geveegd en enkel de gepercipieerde mooie aspecten overblijven? Constructive Memory heet zoiets geloof ik. Een tijd waarin een onbekende groeten vanzelfsprekend was (een schril contrast met de selfiestickende hashtaggers van vandaag). Een tijd waarin fabrikanten trots puurden uit de kwaliteit van hun producten, niet uit hun omzet (Ericsson 1951 die het vandaag nog gewoon doet vs Apple iPhone waar de digitale veroudering bewust is ingebouwd). Een tijd waarin je de deur openhield voor een dame - 2022 be like:
1639413403616.png

Het warm-bad-gevoel dat achterblijft na de lectuur van Wolkers’ Turks Fruit (Als je niet weet wat “liefde” is, lees dan dit boek), Mulish’s De aanslag (een koortsige droom die maandenlang blijft nazinderen) en natuurlijk Cremer’s IK-trilogie (dé schelmenroman gesitueerd in een simpeler wereld waarin je wou dat jij de schelm was).
1639413431784.png

Dit alles begeleid door de soundtrack Aznavour’s "La Bohème” (ik hoop dat je voldoende Frans begrijpt, want Montmartre is slechts een metafoor en dit nummer gaat over jouw leven), Delon’s Laetitia of als je in een trancedente mood verkeert: Schulhof’s Andante link (een US Marine die de disonante verbeelding van een door de Nazi’s vermoord entartet genie vertolkt, begeleid door een klassiek geschoolde Chinese pianiste - mag ik dit een lichtpuntje noemen?)(beluister dit een keertje 's nachts, als al je huisgenoten als slapen, in de donkere woonkamer met een bodempje degelijke single malt erbij).

Die oude boekjes zijn dus balsem voor de ziel. Een ontsnappingsroute uit de ratrace. Op (tijds)reis in je eigen geest. Én onderweg leer je nog wat over de meest uitéénlopende motoren:
  • Wist je dat enkel de uitlaat nokkenas van de CBX1000 wordt aangedreven door een ketting vanaf de krukas? En dat de inlaat nokkenas wordt aangedreven door een ketting vanaf de uitlaat nokkenas. Om zo plaats te winnen achter het blok, de 6 carburateurs wat meer naar binnen te kunnen plaatsen en uiteindelijk meer knieruimte te creeren? Wonderlijk!
  • Wist je dat de krukas van een MV 750s onderaan de cilinders bevestigd is en deze sub-assembly - inclusief de tandwieltrein(!) voor de bediening van de nokkenassen(!) - als een geheel vanaf het carter kan gehaald worden? Magisch!
  • Wist je dat de verbrandingskamers van de Moto Morini 3 1/2 blokjes in de pistons zijn uitgespaard, de klephoek 0° bedraagt en de blokjes daarom zo'n vlakke koppen hebben? Verbazingwekkend!
1639413587682.png

1639413621586.png

1639413647953.png

En omdat ik van dat weeë gevoel geen genoeg kan krijgen, ging ik afgelopen zondag - je raadde het - op weg naar Arnhem om een nieuwe lading stinkende oude boekjes op te halen. Dit keer ingebonden Motor, jaargangen 1949 - 1970. Waar ik de vorige ladingen voor de prijs van oud papier kon ophalen, was er nu wat meer overredingskracht vereist - ik moest de boekjes net niet uit de toegeklemde klauwen van meneer loswrikken. Eens er dan toch een deal was kreeg ik nog een 45 minuten durende, interessante uiteenzetting over de Duitse motorindusctrie (BMW, Horex, Opel en Münch). Meneer heeft trouwens nog een mooie, originele verkoopsfolder van een Mammut, dus mocht er iemand op zoek zijn. Allicht een mooie aanvulling mocht je deze op het oog hebben.
1639415006569.png

Zo komen we dan toch eindelijk ter zake, want uiteindelijk is het onderwerp van dit topic de restauratie van een oude motorfiets, niet de zielenroerselen van een raaskallende knakker van middelbare leeftijd met een werkelijk prachtige haardos.

Zodoende, over naar de stoep voor m'n huis want daar stond een doosje met goedkope troep op me te wachten. Een klein, lief ultrasoonbadje en een geniepige klepveertang.
1639413708478.png

Hiermee kunnen volgende klusjes worden gedaan:
  • De kop ontdoen van de kleppen, deze verder inspecteren en klaarmaken voor natstralen (of zelf opkuisen?
1639413751533.png

1639413763990.png

Erg leuk klusje, die kop ontmantelen. Herinner u, voor mijn doldwaze avontuur met de Kawawraki ging mijn technische ervaring niet veel verder dan de druppellader aansluiten, dus het ontmantelen van de kop is dan toch echt wel next level.
  • De carburateurs worden ontdaan van hun dikke laag gefossiliseerde benzine en klaar gemaakt voor een revisie setje. Interessant technisch weetje: het ultrasone geluid van het badje is vermoedelijk de laatste nieuwe van André Hazes Jr ("Mijn Kleine Grote Vriend") waarvan men de toonhoogte tot ver voorbij de 30kHz heeft opgevoerd. Uiteraard zeer effectief om aangekoekte benzine en andere drap los te weken, met een voor de mens vele malen aangenamer geluid dan de originele versie van dit ONGELOOFLIJK KUTLIED. Maar de honden, die tot wel 50kHz kunnen waarnemen, die hoorden natuurlijk nog steeds Hazes Jr. en blaften en jankten dus zeer terecht - na het aanzetten van het badje - de hele buurt bij elkaar. Dat riekt erg naar dierenmishandeling, dus het badje dan toch maar naar de garage verhuisd. Hier zie je de twee schatjes nadat de rust was terug gekeerd:
1639413794025.png

Zo, nu nog eens enkele maanden diep nadenken over poedercoaten vs lakken, en over natsralen versus zelf opkuisen. Als ik eruit ben, meld ik me.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met natstralen vs zelf opkuisen?

Aangezien je lijkt aan te geven dat het goedkope pakketjes waren: welke ultrasoon en kleppenspannerset heb je gekocht bij oom Ali?

Leuk verhaal weer!
 
Wat bedoel je met natstralen vs zelf opkuisen?

Aangezien je lijkt aan te geven dat het goedkope pakketjes waren: welke ultrasoon en kleppenspannerset heb je gekocht bij oom Ali?

Leuk verhaal weer!
Zo te zien zijn de ultrasoon en de kleppenspannerset van HBM-machines!
Leuke kwaliteit spul voor de hobby sleutelaar voor mooie prijzen.

Heel leuk verhaal neergezet! blijf het volgen!
 
Deel 14: Enkele sombere gedachten …

De wereld is om zeep! Kaput, broken, cassé. Naar de kloten, naar de gallemiezen en naar de maan. Naar de filistijnen, naar de knoppen en naar de haaien. Naar de vaantjes, naar de verdommenis en naar de barrebiezen. In het slop. Zoals de carriere van André Hazes Jr.: op sterven na dood. De klad zit erin. Het is een aflopende zaak.

En de enige oorzaak, waar je al het onheil in de wereld van vandaag op kunt terugvoeren, is de explosieve bevolkingsaangroei sinds 1950. Neem onderstaande grafiek even in je op en huiver.
Bekijk bijlage 1703769
De wereld is overvol en iedereen op deze aardkloot ambieert een leven met 300g vlees per dag, een eigen auto, een comfortabele woning en een stuk of wat koters. En die ambitie - zeg ik lekker makkelijk vanuit mijn eigen comfortabele huis waarin enkele koters liggen te slapen, twee auto’s voor de deur en een kleine kudde motorfietsen in de garage staan, na het nuttigen van een copieuze maaltijd (vegetarisch, dat dan weer wel) - die overstijgt ruimschoots de draagkracht van het systeem Aarde.

Al met al een naargeestige gedachte en we hebben allemaal onze eigen strategie om met naargeestige gedachten om te gaan. De ene jaagt zo nu en dan een grammetje Colombiaans narcoticum door z’n neus, een ander gaat met kasseien naar de politie lopen gooien en weer een andere wentelt zich in de meest bizarre complottheorieën. Zelf vlucht ik in oude motorboekjes.

Want ahhhh, de jaren 1950 tot 1980 … Dat is thuiskomen … Ken je dat gevoel, dat je heimwee hebt naar een periode die je zelf niet eens hebt meegemaakt? Dat van "vroeger" enkel een romantisch beeld over blijft, waarbij de negatieve aspecten van dat "vroeger" netjes onder de mat worden geveegd en enkel de gepercipieerde mooie aspecten overblijven? Constructive Memory heet zoiets geloof ik. Een tijd waarin een onbekende groeten vanzelfsprekend was (een schril contrast met de selfiestickende hashtaggers van vandaag). Een tijd waarin fabrikanten trots puurden uit de kwaliteit van hun producten, niet uit hun omzet (Ericsson 1951 die het vandaag nog gewoon doet vs Apple iPhone waar de digitale veroudering bewust is ingebouwd). Een tijd waarin je de deur openhield voor een dame - 2022 be like:
Bekijk bijlage 1703770
Het warm-bad-gevoel dat achterblijft na de lectuur van Wolkers’ Turks Fruit (Als je niet weet wat “liefde” is, lees dan dit boek), Mulish’s De aanslag (een koortsige droom die maandenlang blijft nazinderen) en natuurlijk Cremer’s IK-trilogie (dé schelmenroman gesitueerd in een simpeler wereld waarin je wou dat jij de schelm was).
Bekijk bijlage 1703771
Dit alles begeleid door de soundtrack Aznavour’s "La Bohème” (ik hoop dat je voldoende Frans begrijpt, want Montmartre is slechts een metafoor en dit nummer gaat over jouw leven), Delon’s Laetitia of als je in een trancedente mood verkeert: Schulhof’s Andante link (een US Marine die de disonante verbeelding van een door de Nazi’s vermoord entartet genie vertolkt, begeleid door een klassiek geschoolde Chinese pianiste - mag ik dit een lichtpuntje noemen?)(beluister dit een keertje 's nachts, als al je huisgenoten als slapen, in de donkere woonkamer met een bodempje degelijke single malt erbij).

Die oude boekjes zijn dus balsem voor de ziel. Een ontsnappingsroute uit de ratrace. Op (tijds)reis in je eigen geest. Én onderweg leer je nog wat over de meest uitéénlopende motoren:
  • Wist je dat enkel de uitlaat nokkenas van de CBX1000 wordt aangedreven door een ketting vanaf de krukas? En dat de inlaat nokkenas wordt aangedreven door een ketting vanaf de uitlaat nokkenas. Om zo plaats te winnen achter het blok, de 6 carburateurs wat meer naar binnen te kunnen plaatsen en uiteindelijk meer knieruimte te creeren? Wonderlijk!
  • Wist je dat de krukas van een MV 750s onderaan de cilinders bevestigd is en deze sub-assembly - inclusief de tandwieltrein(!) voor de bediening van de nokkenassen(!) - als een geheel vanaf het carter kan gehaald worden? Magisch!
  • Wist je dat de verbrandingskamers van de Moto Morini 3 1/2 blokjes in de pistons zijn uitgespaard, de klephoek 0° bedraagt en de blokjes daarom zo'n vlakke koppen hebben? Verbazingwekkend!
Bekijk bijlage 1703772
Bekijk bijlage 1703773
Bekijk bijlage 1703774
En omdat ik van dat weeë gevoel geen genoeg kan krijgen, ging ik afgelopen zondag - je raadde het - op weg naar Arnhem om een nieuwe lading stinkende oude boekjes op te halen. Dit keer ingebonden Motor, jaargangen 1949 - 1970. Waar ik de vorige ladingen voor de prijs van oud papier kon ophalen, was er nu wat meer overredingskracht vereist - ik moest de boekjes net niet uit de toegeklemde klauwen van meneer loswrikken. Eens er dan toch een deal was kreeg ik nog een 45 minuten durende, interessante uiteenzetting over de Duitse motorindusctrie (BMW, Horex, Opel en Münch). Meneer heeft trouwens nog een mooie, originele verkoopsfolder van een Mammut, dus mocht er iemand op zoek zijn. Allicht een mooie aanvulling mocht je deze op het oog hebben.
Bekijk bijlage 1703785
Zo komen we dan toch eindelijk ter zake, want uiteindelijk is het onderwerp van dit topic de restauratie van een oude motorfiets, niet de zielenroerselen van een raaskallende knakker van middelbare leeftijd met een werkelijk prachtige haardos.

Zodoende, over naar de stoep voor m'n huis want daar stond een doosje met goedkope troep op me te wachten. Een klein, lief ultrasoonbadje en een geniepige klepveertang.
Bekijk bijlage 1703775
Hiermee kunnen volgende klusjes worden gedaan:
  • De kop ontdoen van de kleppen, deze verder inspecteren en klaarmaken voor natstralen (of zelf opkuisen?
Bekijk bijlage 1703776
Bekijk bijlage 1703777
Erg leuk klusje, die kop ontmantelen. Herinner u, voor mijn doldwaze avontuur met de Kawawraki ging mijn technische ervaring niet veel verder dan de druppellader aansluiten, dus het ontmantelen van de kop is dan toch echt wel next level.
  • De carburateurs worden ontdaan van hun dikke laag gefossiliseerde benzine en klaar gemaakt voor een revisie setje. Interessant technisch weetje: het ultrasone geluid van het badje is vermoedelijk de laatste nieuwe van André Hazes Jr ("Mijn Kleine Grote Vriend") waarvan men de toonhoogte tot ver voorbij de 30kHz heeft opgevoerd. Uiteraard zeer effectief om aangekoekte benzine en andere drap los te weken, met een voor de mens vele malen aangenamer geluid dan de originele versie van dit ONGELOOFLIJK KUTLIED. Maar de honden, die tot wel 50kHz kunnen waarnemen, die hoorden natuurlijk nog steeds Hazes Jr. en blaften en jankten dus zeer terecht - na het aanzetten van het badje - de hele buurt bij elkaar. Dat riekt erg naar dierenmishandeling, dus het badje dan toch maar naar de garage verhuisd. Hier zie je de twee schatjes nadat de rust was terug gekeerd:
Bekijk bijlage 1703778
Zo, nu nog eens enkele maanden diep nadenken over poedercoaten vs lakken, en over natsralen versus zelf opkuisen. Als ik eruit ben, meld ik me.
Het erge is dat ik al die jaren wel heb meegemaakt:Y,en dat van de CBX en MV ook wist🤔,nog erger is dat ik de rest na 80
ook heb meegemaakt😬,nog veel erger is dat ik waarschijnlijk nog meer jaren ga meemaken:+😵‍💫🥴
 
Wat bedoel je met natstralen vs zelf opkuisen?
De blokdelen zijn aardig vuil en gecorrodeerd. Om dit op te lossen kan je ofwel zelf aan de slag met borstels, scotchbrite, schuurpapier 800 of meer, dremel met polijsttools en véél, héél véél uren werk. Om dan met een niet perfect resultaat te eindigen.

Of je kan alles laten natstralen (een soort hogedrukreiniger die naast water ook gritmateriaal (soda of kleine glasbrokjes) op je blokdelen spuit, waardoor deze extreem proper worden, ook in alle moeilijke hoekjes en kantjes waar je anders moeilijk bij kunt. Nadeel is dat:
- de blokdelen dan té proper worden naar mijn smaak
- de glasdeeltjes achterblijven in je oliekanaaltjes en je dus héél goed moet naspoelen om te voorkomen dat bij de eerste opstart alle lagers meteen in de soep draaien.

De Kawawraki is te mooi om alle patina weg te poetsen / vervangen door replica of NOS onderdelen. Dus probeer ik zoveel mogelijk te hergebruiken. Uiteraard hebben veel onderdelen dan wel redelijk wat patina en zullen perfect gestraalde blokdelen nogal afsteken in het geheel. Dus neig ik voorlopig nog naar zelf alles blokdelen opkuisen:
1639678127777.png


Aangezien je lijkt aan te geven dat het goedkope pakketjes waren: welke ultrasoon en kleppenspannerset heb je gekocht bij oom Ali?
Ook deze kwamen van bij HBM. Ik heb nog nooit bij Alibaba gekocht (is vehikel van Winnie de Poeh om rijkdom van Europa naar China, en afval van China naar Europa te versassen). Nee, dan HBM, daar heeft alles het kwaliteitslabel Made in PRC.
07D3209D-3F6E-4E31-89D5-3A16A97DDB99.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heej tijgertje, vorig jaar een zwaar vervuilde reserve Z1B kop gerestaureerd , zie foto, zo wordt het als je bv jou cilinderkop laat natstralen. Wel mooi en ziet er nieuw uit, trouwens ook niet echt goedkoop. Toen ik de kop terug kreeg heb ik nog de tuinslang op alle kanalen gezet ;-) Maar met de nodige kunststof borstels en een hoop elbow grease lukt het ook om een mooi resultaat te krijgen
 

Bijlagen

  • 20201104_113809.jpg
    20201104_113809.jpg
    173,4 KB · Weergaven: 45
Terug
Bovenaan Onderaan