Kawasaki Z250LTD (Z250C) lekt olie bij dynamodeksel

Kizmiaz

Die hard MF'er
20 aug 2020
780
940
Limbürg
Tijdens stilstand is 'ie kurkdroog, maar tijdens het rijden lekt er olie langs de onderkant van het dynamodeksel. Nu heb ik alleen de owner's manual, en daar wordt niet gerept over dat die in de olie staat. Onder het kopje kleppen stellen zeggen ze simpelweg dat die cover eraf moet, zonder een "let op, er kan olie meekomen"-waarschuwing.

Ik vroeg me af of dit een bekend probleem is. Heb even gegoogled en hier door oude topics bebladerd, maar kan eigenlijk alleen soortgelijke situaties over andere Kawa modellen vinden. Ik hoop dat dit met een nieuwe (vloeibare) pakking is te fixen, of weet iemand of ik daarbinnen eerst nog een lek kan aantreffen?

Ik vraag dit omdat ik nog nooit aan een viertakt motor heb gesleuteld, en ik sowieso geen sleutelheld ben. Dus alle info is welkom :-)

Foto van de onderkant, waar je de olie bij dat kleine gaatje ziet lopen tot de kabel, waarna de olie op de grond drupt:

IMG_4296.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een KZ 440 LTD en mijn blok is ook onder de cover kurkdroog (volgens mij bijna het zelfde blok). Ik denk dat het gaatje in de cover ook dient om vocht af te voeren indien dit daar ongewenst terecht komt. Wellicht dat er inderdaad een pakking of keerring kapot is gegaan?
 
Misschien maar gewoon eens openmaken en kijken wat ik aantref. Mocht iemand meelezen die een werkplaatshandboek heeft voor dit blok (Z250C/Z250LTD) dan zou ik een scan van relevante pagina('s) heel erg kunnen waarderen :-)
 
Ik kwam er niet aan. Je moet nog onwijs oppassen dat je geen troep installeert. Listige winkel. Als iemand er handiger in is dan ik vraag ik nederig of hij zijnvkunsten ten mijnen dienste wil stellen.
 
En eventueel die twee manuals wil downloaden en mailen

Edit: gelukt, weliswaar met het snijplankie alwaar je er niks mee kan, maar dat knip ik wel een keer naar de PC
 
Laatst bewerkt:
Ah, klinkt als een bekend probleem dat je dat met zulke zekerheid kan zeggen?
geen idee, maar er zit een gaatje in het deksel zodat water eruit kan lopen, dus kan je stellen dat er niets vloeibaars hoort te zitten.
achter dat deksel zit het vliegwiel met magneten, aangedreven door de krukas. elk normaal mens weet dan waarom er toch olie achter het deksel komt.
 
geen idee, maar er zit een gaatje in het deksel zodat water eruit kan lopen, dus kan je stellen dat er niets vloeibaars hoort te zitten.
achter dat deksel zit het vliegwiel met magneten, aangedreven door de krukas. elk normaal mens weet dan waarom er toch olie achter het deksel komt.
Bedankt, dat wist ik niet maar klinkt logisch!
 
Komt van een Duits forum waar veel info over de Kawa 250 1 cilinder te vinden is. Heb ik jaren rond gehangen toen ik nog een KL250 en KLX250B had.
http://www.razyboard.com/system/user_kawajock.html
Daar moet wel e.e.a. te vinden zijn, bedankt. Ik heb nu alleen wat tegenstrijdige berichten gevonden ("ja, daar hoor olie te zitten"), maar ik duik er nog eens in als ik meer tijd heb.

Het is moeilijk het motortje stil te laten staan, dus heb er voor nu maar een nieuwe slok olie ingedaan 😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan