Kawasaki Z300 of toch wat anders?

Ja het is een stuk fijner rijden! Ben erg blij met de keuze voor deze motor :)
Hij is me wel zwaarder dan ik had verwacht moet ik zeggen. Maarja, je houd altijd wel iets!

6o1l39.jpg

348hzz5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! En meteen pak in kleur. :)
Tja, een YBR weegt ook niets, dan is dit zwaar. Toch is de Z300 nog relatief licht. Moet je de Z800E eens vastpakken. :P
 
Dankje
Het is ook wennen! Straks weet ik niet beter meer.
De nieuwe jas kon niet achterblijven inderdaad!
 
Gefeliciteerd! Ik heb er gisteren op proef gereden en vond het een waanzinnig fijne motor. Als ik niet meer door de pekel moet, zou ik best wat nieuwers en lichters willen hebben en dan is dit een belangrijke kandidaat. Heerlijk moeiteloos motorrijden.
 
En Leprycorn, inmiddels die Z300 al ingereden? dB-killer er al uit? :]
Morgen mag ik 'm weer terugbrengen, al hoeft de kleine Z van mij nog echt niet weg.
 
Hee hoe bevalt die z300 je???
ben erg benieuwd. heb zelf nu een yamaha yzf r125 en verheug me nu al op m'n 35kw rijbewijs :D
hoor graag of je tevreden bent met je keuze!
 
Z300 is een leuk ding, kan je gerust kopen na je R125.
Vlot zat. Niet heel spannend qua vermogen, het blijft een 300cc. Ik vond 'm erg lekker rijden, zal binnenkort hier wel een linkje naar een verslag neerkwakken.

Hoop dat Leprycorn er ook nog steeds van geniet.
 
Na het zien van je bericht op 19 mei (foto's dat je op de motor zit) was ik ervan overtuigd: ik moest en zal een z300 gaan rijden.

Afgelopen week heb ik mijn rijbewijs gehaald en ben ik een kijkje gaan nemen bij MotoPort Uithoorn. De z300 stond rustig doch gretig op mij te wachten. Al snel was de blijdschap vertrokken. Ik, met mijn 190cm, ben verdomme 15-20cm te lang voor deze motor. Ik moet mijn benen spreiden tot een hoek van 90 graden en mijn knieën zitten zowat tegen de stuurgewichten aan.

Ik kijk al drie maanden uit naar een proefrit op deze motor en dan zo'n domper. Achteraf gezien staan er zat recensies op internet waarin vermeld wordt dat je niet te lang moet zijn om van deze motor te kunnen genieten, maar dit had ik nou ook weer niet verwacht.

Het voorviel is nog kleiner dan de wielen van mijn oude skelter :/. Kortom. De motor is gemaakt voor kleine mensen en zeker niet geschikt voor lange mensen. Denk hierom voordat je, net als ik, verliefd wordt op de z300 :W
 
Hallo beste motorrijders en rijdsters.
Even dit Topic nieuw leven inblazen.
Heb me afgelopen week mijn Honda CB125F ingeruild op een Kawasaki Z300.
De Honda CB125F reed lekker, maar kwam toch tekort aan vermogen.
Ben wezen proefrijden op een Kawa Z300 en die beviel me goed.
Ondanks dat ik doorgaans zware motorfietsen gewend was, verbaasde deze Z300 mij wel.
Voelt veel dikker aan dan een 300cc en rijdt erg prettig.
Ben de machine momenteel nog aan het inrijden en kan zeggen dat ze heerlijk en aan al mijn wensen voldoet.
Ze schakelt als boter en de wegligging is wel erg uitdagend om alle bochten lekker plat door te gaan.
Ik ben blij met deze keuze en de zomer duurt gelukkig nog voort om flink te genieten van deze prachtmotor.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met je Z300! Is wel even andere koek dan een luchtgekoelde 125cc. :)

Wat betreft lengte, met 1.80m had ik nergens moeite mee.
 
Dankje Monomuis voor je reactie.
De Z300 is inderdaad andere koek dan mijn voorhene Honda CB125F.
Die was met 11 pk niet vooruit te branden.
Mag ik vragen op welke motorfiets jij rijdt?
 
Ik heb met de Honda CB125F een krappe 2000km gestuurd.
Kocht de motor met de insteek om woon-werk te rijden en dat veelal op 80km per uur wegen en in de stad.
Daar is die CB125F wel geschikt voor.
Ook was de CB125F met een benzine verbruik van 1 op 50 wel erug zuinig.
Kwam er helaas achter dat de CB125F voor snelweggebruik minder geschikt is.
Niet zozeer in snelheid hoor, want de motor rijdt toch nog dik 100km per uur op top, dus gewoon meerijden met vrachtverkeer was goed te doen.
Maar blijkt dat het kleine 125cc 1 cilinder blokje het niet fijn vind om constant lange snelwegritten te rijden op hoge toeren.
Met een 100km per uur draaide ik al gauw een dikke 8000 toeren, en het rode gebied begon bij 9500 toeren.
Constant zulke hoge toeren is slecht voor het blok en snelweg is dus beter te vermijden met de 125cc.

Ik rijd nog wel eens naar Friesland en Zeeland om familie en vrienden te bezoeken.
Met de CB125cc kon dat ook wel, maar dan binnendoor ernaartoe.
Niets mis mee om via 80km per uur wegen lekker een end te rijden, maar probleem zat em in de terugweg.
Om dan in de avond weer dat eind terug te rijden binnendoor vreet tijd en dan is het wel zo prettig om dan via de snelweg terug te kachelen.
Met de CB125F was dat geen optie zonder het blokje op haar lazer te geven.
En om nou met 80km per uur op de snelweg te gaan rijden voor een lager toerental was ook geen optie.
Dat vond ik dus het manko van de CB125F.
Voor de rest was het een puike motorfiets die lekker reed en ook nog eens flink zuinig.

Maar de Z300 is inderdaad wel ene van een heel andere categorie.
Met 39pk aan vermogen nog geen bruut monster, maar wel flink wat meer dan de CB125F.
Dat verschil tussen die 2 is erg groot.
Heb pas krap 200km gereden met de Z300, maar ze rijdt wel heerlijk hoor.
Ben zelf 1 meter 80 in lengte en dat is net goed voor de zithouding.
Langer dan 1 meter 80 en de knieen gaan dan wel erg omhoog staan.
Laatst zat er even een maatje op mijn Z300 en die is in lengte zeker 1 meter 90.
Nou.......dat zag er niet uit met zijn lengte op de Z300.
Zijn knieen kwamen te hoog te zitten.

Ik heb op mijn Z300 dat Kawa pakket zitten.
Dus de lekkere uitlaat, monozit en tankpads.
De uitlaat geeft een heerlijke sound en heb de DB killer er nu uit.
Weet zo even niet of dat nog problemen kan gaan geven met de wetsdienaars.
Want er komt een behoorlijke brul vanaf vind ik.
Het is geen dikke Harley ofzo die vaker nog meer kabaal maken, maar merkte laatst al wel dat menig voorbijganger omkijkt, en dat was vanwege het bler geluid.
Vind het geluid wel erg vet dus laat de DB killer voorlopig eruit.
Met ritjes Duitsland in zou ik de DB killer er zekers wel inzetten.
Vr Gr Erwin
 
Ik heb zelf een ER-6N (laatste model), vol vermogen.
De Z300 komt best los hoor, als je straks vol gas mag rijden, is ie hoog in toeren erg leuk! Zonder dB-killer kan bij de Z300 prima, het is wel luid, maar niet oorverdovend hard. Ik verwacht niet heel snel problemen daarmee tenzij ze echt een geluidsmeting gaan doen. Maar over het algemeen vond ik 'm niet te hard, ik weet wat echt hard kan zijn en de Z300 is nog binnen de perken.
 
ER-6N, is ook een hele mooie.
Heb ik nog op proefgereden want stond een demo model van.
Vond de zit net een tikkie extremer betreffende hoek van de knieen en vond de motor wat bokkig.
Maar wellicht zat em dat in de demo.
Had die ER-6N in eerste instantie op het oog nog voordat ik met de Z300 had proefgereden.
Maar kreeg er helaas geen klik mee en dat vind ik best wel belangrijk.
Je hebt gelijk wat het geluid betreft van die open pot op de Z300.
Luid, maar net niet te luid zoals sommige uitlaten klinken en dat met name die bakken herrie van die choppers.
Als ik die wel eens hoor rijden dan gaat mij dat net effe te ver.
Maar ook daar zullen de meningen over uiteen lopen.

Ik heb overigens wel gelijk afgelopen week een OSCO kettingsmeersysteem gemonteerd op de Z300. (de handmatige versie)
Had zoiets voorheen ook al op mijn Fazer 1000.
De meningen over het wel of niet hebben van een OSCO smeersysteem zullen persoonlijk zijn, maar zelf heb ik er wel goeie ervaringen mee.
Met name voor de lange ritten vind ik het wel praktisch.
Alhoewel ik ook wel eens denk dat een goede kettingspray beter werkt omdat die dikker is en beter blijft zitten op de ketting na smeren ervan.

Ben me nu bezig met rondkieken naar een fijne paddockstand voor mijn Z300.
Zijn vele soorten en prijzen in.
Maar wil toch ene met bobbins zodat de motor minder wankel staat als een paddock die onder de achterbrug klemt.
Bij de Z300 zit er al schroefdraad in de achterbrug om bobbins te bevestigen.
Is goed over nagedacht vind ik.
Het enige dat nu nog mag meewerken is het weer.
Ben die takke regen wel goed beu.
Hoogzomer noemen ze dit, maar het is geen weer om heerlijk in rond te rijden.
Vind het al sneu voor al die gezinnen die op de camping staan.
Dagelijks dit wisselvallige weer met buien zit niemand op te wachten.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de nodige kilometers gemaakt met de Z300.
Bijna tijd voor 1e beurtje.
Blok loopt geweldig mooi en soepel.
Verbruik per liter benzine is tot op heden met pittig inrijden rond de 1 op 26.5
Dat kan straks alleen nog maar beter worden.
Deze motor geeft erg veel rijplezier.
Heb overigens nimmer een motorfiets gehad die zo lekker schakelde als deze Z300.
Hoger toeren of lage toeren, op of af schakelen.......het gaat allemaal zo soepel als roomboter.
Werkelijk TOP.
Vr Gr E
 
Hoe is de Z300 in vergelijking met je Fazer?

In Nederland kan ik me nooit echt uitleven met de Fazer. De Z300 lijkt me dan best wel leuk om te hebben voor al die bochtige (60 :Z ) wegen hier in Nederland. :)
 
Gisteren de nodige kilometers gemaakt met de Z300.
Bijna tijd voor 1e beurtje.
Blok loopt geweldig mooi en soepel.
Verbruik per liter benzine is tot op heden met pittig inrijden rond de 1 op 26.5
Dat kan straks alleen nog maar beter worden.
Deze motor geeft erg veel rijplezier.
Heb overigens nimmer een motorfiets gehad die zo lekker schakelde als deze Z300.
Hoger toeren of lage toeren, op of af schakelen.......het gaat allemaal zo soepel als roomboter.
Werkelijk TOP.
Vr Gr E
Is snelweg een beetje te doen? Zit zelf ook beetje te kijken/te denken over mijn volgende motor voor mijn A2 over een tijdje :] .
 
Ah Dylan, je hebt ook Fazer 1000 gereden. Wat een verschil, zeker als je ook 125cc hebt gereden. Waarom heb je de Fazer weggedaan? Wat betreft kniehoek Z300 / ER-6, die is nauwelijks anders, scheelt 1 a 2 graden. Het kan wel extremer voelen misschien. Mijn knieën zijn sowieso niet echt goed, dus heb soms wel lichte pijn na het rijden, maar of dat door het rijden erger is of een andere oorzaak, weet ik niet.

Het weer zit idd nog niet echt mee, maar af en toe kan je wel tussen de buien door sjeezen. :P

@lv0ll9; Z300 gaat prima op de snelweg. 140km/u kruissnelheid is geen probleem.
 
Hoi Monomuis.
Heb inderdaad vroeger een Fazer 1000 gehad.
Was een fijne fiets maar voor mij overkill aan vermogen.
Wat het vergelijk betreft tussen de Fazer 1000 en Z300 is toch wel het brute vermogen van de Fazer 1000 wat de Z300 mist en het zwaardere rijgewicht dat de Fazer heeft ten opzichte van de Z300.
Ik vind de Z300 fijner sturen in het bochtenwerk dan de Fazer maar zal mede komen door het lagere gewicht.

Het is toch wat appels en peren vergelijken als we de Fazer 1000 naast de Z300 zetten hoor.
Het gaat er meer om waarbij de rijder zich het lekkerst voelt en wat zijn/haar wensen zijn.
Zelf vind ik de Z300 een heerlijke gooi en smijtfiets met voor mij genoeg aan vermogen.
De Z300 zal op top een 160km per uur rijden maar daarvoor heb ik de machine niet.
Ik zocht een niet al te zware en toch compacte machine waarmee ik vlot maar ook relaxed kan rijden.
Het uiterlijk ook niet geheel onbelangrijk en dat daarmee scoort de Z300 wel hoog vind ik.
Ben al meerdere keren aangesproken door collega motorrijder die dachten dat mijn motor een Z800 was.
Geeft wel een beetje aan hoe goed ze het hebben gedaan bij Kawasaki.
Hoor meerdere verhalen dat de tegenhanger ( Yamaha M3 ) behoorlijk op een plastike motorfiets lijkt.
Zal ook wel persoonlijk kunnen zijn, maar vind zelf de Z300 een mooiere motor dan de Yamaha M3.

Het snelwegrijden met de Z300 gaat gemakkelijk en als vanzelf.
De motor stuurt als op rails en is uiteraard wel een windvanger zonder ruit of kuip.
Maar met het overige verkeer meerijden is geen enkel probleem.
Vooral met inhalen is er vermogen genoeg en geeft de Z300 in elk geval NIET dat gevoel van wat ik had tijdens het rijden op de Honda CB125F.
Die was gewoonweg ondermaats in vermogen en rijprestaties en daarmee feitelijk een opgevoerde brommer.
Oftwel een soort van MB8 voor degenen die van mijn leeftijd zijn en de Honda MB8 kennen.

Ik adviseer voor iedereen wel om indien een Z300 te willen kopen dan op voorhand eerst eens een proefrit te gaan maken indien mogelijk.
Ik had de mogelijkheid om verschillende Kawasaki demo modellen te mogen uitproberen en dat geeft wel een veel breder inzicht met betrekking tot hoe een motorfiets rijdt.
We weten allemaal dat elke motorofiets haar eigen rijgedrag heeft.
Wat voor de ene prettig kan zijn, is voor de andere een crime.

Zelf ben ik meer dan content over de Z300.
Rijdt en stuurt geweldig.
Zit goed en heeft een geweldig mooi uiterlijk.
Klinkt overigens ook heerlijk met die sound van de Akropovic. (zonder DB killer uiteraard)
Het is voor mij een motor waarbij ik weer zin heb om te gaan rijden zodra ik haar weer aan de druppellader aan heb gesloten.
Vanmiddag weer een stukje sturen want het kriebelt me nu alweer.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Oja..........om het plaatje even helemaal helder te maken:
Ik rijd al motor vanaf mijn 18e.
Dat is nu een 27 jaar.
Vrijwel onafgebroken met hooguit een korte pauze periode waarbij ik niet reed vanwege omstandigheden.
Mijn fietsen die ik heb gehad en de aantal gereden kilometers ermee uiteraard verschillen vanwege het type motorfiets:

-Suzuki GS400E
-Suzuki GS500E
-Honda CB1
-Suzuki RF600
-Suzuki DRbig 750
-BMW R1100GS
-BMW K75S (zwarte en paarse)
-BMW K1
-BMW K100RS 16v
-Honda Dylan SYS150 (zwart en rode)
-Honda Africa Twin 750
-BMW R1150R
-Yamaha Fazer 1000
-Kawasaki KLE650
-Honda CB125F

En dan mijn huidige Kawasaki Z300.
Al met al een verschillende kleurenpallet aan fietsen zoals jullie kunnen zien.
Elke bovengenoemde motorfiets reed anders.
Maar de BMW K1100RS 16 klepper was wel een hele fijne vond ik.
En ongelogen: mijn Kawa Z300 schakelt zo fijn, dat ik durf te zeggen dat nog nimmer zo meegemaakt te mogen hebben met al mijn voorgaande motorfietsen.
Als roomboter schakelt deze Z300.
Werkelijk meer dan prettig.
Ik hoor wel eens motorfietsen voorbij komen die het harde klakkend geluid geven tijdens het schakelen.
Iets waar ik zelf een hekel aan heb.
Het moet gewoon goed en geruisloos schakelen.
Maar ook dat zal een persoonlijk iets zijn.
De Z300 schakelt boterzacht en geruisloos in elke versnelling en bij elk toerental. (hoog of laag)
Ze hebben het dus bij Kawasaki echt goed gedaan op vele fronten.
Zaken die ik nog wil aanpassen op mijn Z300:

- Radiator Guard ( de zwarte versie )
- Z800 Barracuda Spiegels Z-Version ( zeer prijzig want kosten 200 euro de set )

Dat zijn toch zekers nog 2 dingen die ik graag wil voor mijn mooie parel.
Maar is een kwestie van tijd en even sparen voor de items.
Gisteren de bestelde bobbins en paddockstand opgehaald.
Mijn Z300 zet ik nu na elke rit op de paddockstand weg inplaats van op de zijstandaard.
Staat ze prettig ferm en rechtop.
Ideaal voor te stallen en ook voor het onderhoud een must die paddockstand.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Dan even een vraag mijnerzijds..............
Zijn er hier nog andere motorrijders of motorrijdsters die ook op een Z300 rijden?
Ik hoor graag de verhalen en ervaringen.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Heb me zonet een mooie Radiator Guard besteld via een Britse webshop.
Waren via Google verschillende van deze radiator beschermers, maar wilde graag een zwarte.
De andere versie was zilverkleurig en met een Logo erop, maar die vond ik minder fraai.
Hoop het onderdeel volgende week binnen te krijgen en dan te monteren.
Een nuttige upgrade die ik graag op de Z300 wilde.
Koste me overigens 63 euro met verzendkosten.
Schappelijke prijs vond ik.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
De Fazer 1000 is inderdaad overkill. Heb wel eens op een FZ1S gereden en dat gaat als de brandweer. Helaas zijn de boetebedragen in Nederland niet mis, die zijn echt hoog. Ben altijd zelf wel van de lichtere motoren, je moet er wel wat meer voor werken dan op een zware motor, maar wat moet je met 1000cc als je niet hard mag rijden en er overal drempels en snelheidsverlagingen zijn? Dan is zo'n 300cc best leuk en ook op de snelweg kan je goed mee komen. De Z300 loopt 180-190km/u op top, maar daar koop je 'm niet voor. De MT-03 ABS is inderdaad erg plastic-achtig, komt omdat de tank ook plastic kappen heeft.

Heb nu dan een ER-6N vol vermogen en met Akrapovic systeemuitlaat, dus volgens zeggen 5pk extra, wat op 77pk uit komt. Meer dan genoeg. Zat ook nog te twijfelen over een Z300, maar minimaal 60Nm koppel is wel erg prettig.

Er moeten wel meer Z300-rijders zijn op het forum, maar dit gedeelte is volgens mij het meest stille op het forum. ;)
 
Hoi Monomuis.
Heb inderdaad vroeger een Fazer 1000 gehad.
Was een fijne fiets maar voor mij overkill aan vermogen.
Wat het vergelijk betreft tussen de Fazer 1000 en Z300 is toch wel het brute vermogen van de Fazer 1000 wat de Z300 mist en het zwaardere rijgewicht dat de Fazer heeft ten opzichte van de Z300.
Ik vind de Z300 fijner sturen in het bochtenwerk dan de Fazer maar zal mede komen door het lagere gewicht.

Het is toch wat appels en peren vergelijken als we de Fazer 1000 naast de Z300 zetten hoor.
Het gaat er meer om waarbij de rijder zich het lekkerst voelt en wat zijn/haar wensen zijn.
Zelf vind ik de Z300 een heerlijke gooi en smijtfiets met voor mij genoeg aan vermogen.
De Z300 zal op top een 160km per uur rijden maar daarvoor heb ik de machine niet.
Ik zocht een niet al te zware en toch compacte machine waarmee ik vlot maar ook relaxed kan rijden.
Het uiterlijk ook niet geheel onbelangrijk en dat daarmee scoort de Z300 wel hoog vind ik.
Ben al meerdere keren aangesproken door collega motorrijder die dachten dat mijn motor een Z800 was.
Geeft wel een beetje aan hoe goed ze het hebben gedaan bij Kawasaki.
Hoor meerdere verhalen dat de tegenhanger ( Yamaha M3 ) behoorlijk op een plastike motorfiets lijkt.
Zal ook wel persoonlijk kunnen zijn, maar vind zelf de Z300 een mooiere motor dan de Yamaha M3.

Het snelwegrijden met de Z300 gaat gemakkelijk en als vanzelf.
De motor stuurt als op rails en is uiteraard wel een windvanger zonder ruit of kuip.
Maar met het overige verkeer meerijden is geen enkel probleem.
Vooral met inhalen is er vermogen genoeg en geeft de Z300 in elk geval NIET dat gevoel van wat ik had tijdens het rijden op de Honda CB125F.
Die was gewoonweg ondermaats in vermogen en rijprestaties en daarmee feitelijk een opgevoerde brommer.
Oftwel een soort van MB8 voor degenen die van mijn leeftijd zijn en de Honda MB8 kennen.

Ik adviseer voor iedereen wel om indien een Z300 te willen kopen dan op voorhand eerst eens een proefrit te gaan maken indien mogelijk.
Ik had de mogelijkheid om verschillende Kawasaki demo modellen te mogen uitproberen en dat geeft wel een veel breder inzicht met betrekking tot hoe een motorfiets rijdt.
We weten allemaal dat elke motorofiets haar eigen rijgedrag heeft.
Wat voor de ene prettig kan zijn, is voor de andere een crime.

Zelf ben ik meer dan content over de Z300.
Rijdt en stuurt geweldig.
Zit goed en heeft een geweldig mooi uiterlijk.
Klinkt overigens ook heerlijk met die sound van de Akropovic. (zonder DB killer uiteraard)
Het is voor mij een motor waarbij ik weer zin heb om te gaan rijden zodra ik haar weer aan de druppellader aan heb gesloten.
Vanmiddag weer een stukje sturen want het kriebelt me nu alweer.
Vr Gr Erwin
Vindt de Z300 ook één van mooiste A2 motoren die er momenteel is, ben ook wel heel benieuwd hoe het rijdt. Met de Fazer kan ik eigenlijk alleen in Duitsland het vermogen aanspreken wat rijden in Nederland wel aardig saai maakt (of illegaal..). :9

Beetje jammer dat de lichte 300cc's nu pas een opmars maken, voorlopig is de Z300 helaas nog wel iets te duur voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan