Kawasaki Z300 of toch wat anders?

Leprycorn

Die hard MF'er
18 jan 2013
323
0
Nieuwkoop
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen met ervaringen met de nieuwe Z300 van Kawasaki. Hij is pas net uit, maar wie weet zijn er al mensen die hem hebben.

Gisteren heb ik een proefrit erop gemaakt en ik ben dus nu heel erg aan het twijfelen of ik hem wil aanschaffen.

Voor mij juist een voordeel dat hij zo laag en licht is, maar is hij niet toch nog te klein? Heb zelf net mijn A2 gehaald na 2 jaar rondtuffen op een A1 motor.

De twijfel zit het in het feit of hij niet te licht in vermogen is? Ga ik straks niet wat te kort komen?

Voor hetzelfde geld heb ik bijvoorbeeld een Honda NC 700 S gezien die op 35 kw gezet is. Ook een lage zit, maar toch meer "motor".

Zelf ben ik maar 1.61m dus het is voor mij juist belangrijk dat de motor laag is, maar ook dat ik zelf de garage nog uit kan komen :+

Graag hoor ik jullie meningen en ervaringen!
 
Laatst bewerkt:
Een groot verschil tussen de NC en de Z300 is dat het toerenbereik van de NC een stuk kleiner is.
De Z300 is een motor die je wat hoger in de toeren moet houden.
Als je de motor puur en alleen gaat gebruiken om van A naar B te komen zou ik zelf voor de NC gaan, die zal door zijn lage toeren en hoge koppel comfortabeler rijden dan de Z300. Ook is de helm opbergruimte van de NC een voordeel.
Maar als je hem meer voor de plezierritjes wilt gebruiken zou ik voor de Z300 gaan; lichter, speelser en ook zeer goed te gebruiken voor de dagelijkse rit naar het werk/opleiding.
 
Het word geen woon-werk verkeer motor. Zal wel een keer gebeuren, maar daar koop ik hem niet voor.
Bedoeling van de motor is meer plezier ritjes. In mijn eentje, maar ook met een paar anderen (die wel zwaar rijden).

Dat was misschien wel handig om erbij te melden vanaf mijn kant :P
 
Laatst bewerkt:
Op voorhand excuses voor de lange lap tekst;

Ik heb gister ook even kort op de Z300 gereden. De NC700S heb ik geen ervaring mee, maar natuurlijk wel met soortgelijke motoren qua vermogen.

De Z300 mist het koppel wat de NC700S wel heeft. Maar met 169kg rijklaar leg je 'm van het ene op het andere oor. Wat een wendbaar machientje! In principe heb je genoeg koppel en vermogen om binnendoor vlot zat te zijn, maar een snelle auto zal je het niet van winnen. Van 0 naar 100 in +/- 6 sec. Op de snelweg een top van 194km/u (down hill), ik tikte gister per ongeluk al even snel 154km/u aan, voor ik er erg in had. 7000tpm met 100km/u en ook 120-130km/u is goed te doen met dit blokje, hoewel je veel toeren draait.
De koppeling is heerlijk licht, maar heeft als grote nadeel dat deze alleen de speling heeft in de laatste centimeter. De rest van de grip is volledig ontkoppeld. Met een straatje keren oid moet je net met die ene centimeter spelen. Toen ik op mijn MT-03 stapte, was het ook meteen wennen dat die koppeling wel direct over het hele gebied werkt. Slippende koppeling bij een Z300 is bijna niet mogelijk. :+

Ben erg gecharmeerd over de Z300 en wie weet koop ik nog wel zoiets, maar het blijft een snelle brommer en mist dus het koppel wat een grotere motor heeft. Mag je 'm niet aanrekenen, want het is maar 296cc en iets van 29Nm koppel. Qua uiterlijk ook een heel erg mooie motor. Spiegels laten genoeg zien, redelijk wat ruimte nog om je slot en een boterham in kwijt te kunnen. Slipperclutch (voor zover je dat op 300cc nodig hebt), ABS, prettige remmetjes (niet al te bijterig, maar het remt verder goed af). Leuk om mee te beginnen als A2-rijder, maar je kan qua vermogen meer krijgen. Op de snelweg blijf je een beetje underdog en je moet terugschakelen en gas geven om vlot te zijn, maar aan de andere kant kan je met legale snelheden perfect meerijden in Nederland. Eigenlijk heb je niet meer nodig, het is alleen dat al die gehaaste mensen asociaal rijden en jij daar deels in mee gaat of mee moet gaan, als je bijv. wilt inhalen.

De NC700S geen ervaring mee, maar wel bijv. met de CTX700N DCT en tja, je hebt gewoon bijna 2x zoveel koppel tot je beschikking en dat merk je. Je hoeft niet terug te schakelen om in te halen, je gaat al snel te hard. Dit is wel meer motorrijden, je hebt gewoon vermogen op de plank liggen wat je aan kan spreken op het moment dat je het nodig hebt, met de Z300 pak je al gauw een groot deel van alle paarden die op stal staan.

Weet je wat jij moet doen? Ook nog eens een proefrit maken op een NC700S, Honda CB500F (of CBR500R) en een KTM Duke 390, misschien RC390. Je zit alleen met je lengte en daarbij misschien ook nog dat gewicht een deel mee zal spelen. De NC weegt iets van 215kg. Ik heb persoonlijk ook liever lichtere motoren qua gewicht. Mijn MT-03 is 192kg rijklaar en zelfs die vind ik al te zwaar. Een Duke 390 weegt 139kg excl. vloeistoffen, dus die zal 150-155kg wegen met alles er in, nog altijd 14kg lichter dan een Z300.

Keuzes, keuzes... met motoren is het altijd erg moeilijk.

edit; ik heb nu trouwens een Kymco Downtown 300 tijdelijk, omdat mijn K-Pipe 125 even bij de importeur staat. Maar met die 300cc heb je echt genoeg vermogen om gewoon lekker mee te komen en Z300 is nog een stukje pittiger..
 
Laatst bewerkt:
Wat een lap tekst. ;)

Die Z300 klinkt erg goed. Meer heb je eigenlijk niet nodig.
 
Ik had er al bijna een review van kunnen maken! :)
Meer heb je in principe niet nodig, maar meer koppel is toch wel leuk... niet nodig, wel leuk.
En dan de snelle auto's, die altijd sneller willen zijn... maar met meer controles, flitspalen, drempels, snelheidsverlagingen en weet ik het.. is een Z300 perfect. Alleen die koppeling mogen ze wat mij betreft wat aan doen voor 2016, hoewel een gewone gebruiker daar geen last van zal hebben.
 
Wat ik me afvraagl hoe kun je nou een 300 met een 700 vergelijken????

Kom op jongens...

Het is meer dat je A2 motoren gaat vergelijken en wat je nog meer kan krijgen binnen dezelfde categorie. 2x zoveel koppel kan. Maar het is idd appels en peren.
Voor 5499 euro een nette prijs, maar de Performance Kit voor 499 moet er wel bij. Uitlaat, seatcover, wheelstriping en tankpad geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
UDankjewel monomuis voor je lap tekst! Ben juist blij met de informatie.
De koppeling op de laatste centimeter voelde ik ook. Was erg wennen en snap je verder helemaal in jouw ervaringen.

De NC700s noemde ik op omdat mijn broertje die vorig jaar een weekend had gehuurd en de enige is waar ik verder ervaring mee had. Zitten natuurlijk nog veel meer motoren tussen de Z300 en de NC700S. Zijn ook tegenpolen bijna binnen het A2 rijbewijs.

De KTM Duke stond eigenlijk ook ooit mijn lijstje om te proberen maar ben eigenlijk geen grote fan van de 1 cilinder. Maar ik heb er nooit eerder op gezeten om een eerlijke mening erover te geven. En om nog eerlijker te zijn: dat oranje... kost gelijk alweer spuitwerk :+

Dankjewel voor het advies!
 
Laatst bewerkt:
edit; ik heb nu trouwens een Kymco Downtown 300 tijdelijk, omdat mijn K-Pipe 125 even bij de importeur staat. Maar met die 300cc heb je echt genoeg vermogen om gewoon lekker mee te komen en Z300 is nog een stukje pittiger..

Dag Monomuis,

Ga je ook nog een testverslag over de Kymco Downtown 300 schrijven, op je site, met filmpje natuurlijk. Dat zou mooi zijn. :Y
 
Dag Monomuis,

Ga je ook nog een testverslag over de Kymco Downtown 300 schrijven, op je site, met filmpje natuurlijk. Dat zou mooi zijn. :Y

Volgens mij staat ie er al. Al dan wel met weinig foto's.
Was een beetje in de periode dat ik nog weinig reviews schreef. Wat ik nog wel ga doen is een nette video maken. De Downtown die ik mee heb is een demo van 2009 nog met 12k op de klok. Was wel weer even wennen op die kleine wieltjes door een bocht.
Qua uiterlijk is hij niet meer gloednieuw, hier en daar krasjes etc. dus knappe foto's maken is dan moeilijk. Maar goed, een paar video's zullen nog volgen.

Het nadeel van jouw Inazuma is het gewicht en de topsnelheid, zoiets maakt de Z300 bijv. helemaal goed. Maar de Inazuma is ook weer een stuk goedkoper. Prima ding om rustig aan te rijden en snelweg blijft ook met de Inazuma meer dan goed te doen.
 
Mooi om te zien hoe die zich gedraagd in zulke omstandigheden.

Net ff op een Duke 390 gezeten en is toch wel een 1 cilinder wat je merkt. Super leuk ding maar niets voor mij. Ook het uiterlijk niet. Het heerlijke speelse vind ik ook geweldig bij de Z300.

Ook ff andere motoren alleen in handen gehad die ook geschikt zijn maar die kreeg ik nauwelijks van hun plek. Gaf mij toch de doorslag om een groene Z300 + performance pakket te bestellen :] *O*
De koppel neem ik maar voor lief. Mijn huidige YBR heeft nog minder ;)

Kon toch niet langer wachten :+ komende 2 tot 3 weken gaan lang duren!
 
Laatst bewerkt:
De omstandigheden die MotoMe heeft laten zien, zal je niet snel meemaken op de weg (of je moet 's nachts scheuren). Daarnaast heb je op de weg altijd rotzooi liggen, scheuren, putten, hobbels, olie en niet te vergeten zijwegen en blinde medeweggebruikers.

De Z300 is inderdaad lekker licht. Ander alternatief is de Yamaha R3, al is dat ding echt geheel van plastic en de cockpit van de Z300 smoelt beter (persoonlijk natuurlijk). Maar de R3 moet je denk ik ook meer vergelijken met de Ninja 300 en niet met de Z300. Maar even gekeken naar lichte motoren. de CB500 enz. is ook allemaal weer rond de 190kg.

Als je van de YBR komt, is de Z300 gewoon een raket. Duke 390 moet je overigens ook van houden. Ik ben ook niet zo gecharmeerd van die kleuren. Ik denk dat KTM een keer een andere kleur naast oranje moet aanbieden. Kawasaki heeft naast groen ook andere kleuren. Ik blijf geel/zwart-combi het mooiste vinden. Qua Z300 is de groen/zwarte mooier dan volledig zwart. Maar goed, weer een persoonlijke mening. ;)

Gister nog even op een KTM RC390 gereden, om even te voelen hoe zo'n 390cc blok nu voelt (hoewel de Duke al een tijdje uit is, nog nooit er op gereden). Ook een prettig blok, komt ook leuk vermogen uit. Op de snelweg is cruisen bij 130km/u ook goed te doen, maar het blijft een 1-pitter en dan is een twin zoals in de Z300 toch prettiger snelweg rijden. Die trilt bijna niet over de gehele linie. Hoe meer cilinders, hoe minder trillingen natuurlijk.
 
Mooi om te zien hoe die zich gedraagd in zulke omstandigheden.

Net ff op een Duke 390 gezeten en is toch wel een 1 cilinder wat je merkt. Super leuk ding maar niets voor mij. Ook het uiterlijk niet. Het heerlijke speelse vind ik ook geweldig bij de Z300.

Ook ff andere motoren alleen in handen gehad die ook geschikt zijn maar die kreeg ik nauwelijks van hun plek. Gaf mij toch de doorslag om een groene Z300 + performance pakket te bestellen :] *O*
De koppel neem ik maar voor lief. Mijn huidige YBR heeft nog minder ;)

Kon toch niet langer wachten :+ komende 2 tot 3 weken gaan lang duren!

Gefeliciteerd met je nieuwe motor, dat is een gaaf ding! *O*
 
Monomuis, ik heb ook de groen/zwarte besteld. De zwarte hadden ze wel op voorraad maar de 2 tot 3 weken levertijd neem ik maar voor lief. Bij Kawasaki hoort ook groen :+
Sprak iemand die op de R3 heeft gereden en die vond hem echt net een schakel brommer. En ook erg tegen vallen. Die heeft op alle 3 gezeten (duke 390, z300 en r3).
Al wilde ik toch geen supersport.

Dank jullie wel!
 
Laatst bewerkt:
De R3 is een tikje kleiner dan de R125. Scheelt niet veel, minimaal. Goed, het is geen hele grote motor, maar ook zeker niet klein. Beetje zelfde als de Z300 denk ik. Alleen de R3 doet meer plastic-achtig aan.
Ik hoop de R3 wel binnen enkele weken te gaan testen. Ik meen dat ze ook een naked gaan maken met dat blok. De nieuwe MT-03, als de geruchten kloppen.

Nog even 2 a 3 weken wachten dus... YBR kunnen inruilen?
Mocht je nog willen weten wat zo'n Z300 doet van 0-100km/u;

Dat is niet slecht. Sneller dan de meeste auto's.
 
Laatst bewerkt:
Op voorhand excuses voor de lange lap tekst;

Ik heb gister ook even kort op de Z300 gereden. De NC700S heb ik geen ervaring mee, maar natuurlijk wel met soortgelijke motoren qua vermogen.

...

Eigenlijk heb je niet meer nodig, het is alleen dat al die gehaaste mensen asociaal rijden en jij daar deels in mee gaat of mee moet gaan, als je bijv. wilt inhalen.

..

Maar met die 300cc heb je echt genoeg vermogen om gewoon lekker mee te komen en Z300 is nog een stukje pittiger..
Ik zie nog wel wat mijn volgende motor wordt. Ik vind de huidige 300cc motoren wel genoeg voor woonwerk verkeer en het ff pakken om mee naar ergens rijden puur omdat het 1op27 makkelijk haalt.
De nieuw prijs vind ik wel hoog ten opzichte van iets groter motoren.

Vergeleken met de oude CB250 weet de jeugd van tegenwoordig niet hoe goed ze het hebben.
 
Klopt, ze zijn best aan de prijs vergeleken met zwaarder spul. Voor iets meer heb je een MT-07, ER-6, Gladius, CB(R)500F/X etc.

De CB250 kostte vroeger toch ook geen 12000 gulden, of wel?
Tegenwoordig krijg je wel heel wat voor je geld. Zelfs slipperclutch in dit blok.
 
Klopt, ze zijn best aan de prijs vergeleken met zwaarder spul. Voor iets meer heb je een MT-07, ER-6, Gladius, CB(R)500F/X etc.

De CB250 kostte vroeger toch ook geen 12000 gulden, of wel?
Tegenwoordig krijg je wel heel wat voor je geld. Zelfs slipperclutch in dit blok.

Volgens mij koste ie in 1991 zo'n 8000 gulden nieuw. O-)
 
Laatst bewerkt:
Nou het wachten is wel een ramp zo met dit prachtige mooie weer en een hoop gratis vrije dagen :+
Hopelijk volgende week een mailtje!

Ik heb hem bij Goedhart Motoren besteld. Woon zelf een kwartier vanaf Bodegraven, ideaal dus zo om de hoek!

Doet die Z300 toch snel! Valt mij reuze mee moet ik zeggen.

YBR wil ik wel gaan inruilen. Heb hem nu nog wel te koop staan maar dat wilt niet lukken. Had ik eigenlijk ook niet verwacht. Maar hoe precies moeten we nog bespreken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan