Kawasaki Z400/Z500/Z550/GT550/GT750

Nou, als dat het enige probleem is...

Als ik kijk naar de foto van Klaas 57, en ik ken die van Gijs Vijs natuurlijk, zijn die dingen wel heel erg degelijk gebouwd.
Niet om het een of ander maar die middenbok van ome Gijs ziet er doorgezakt uit
als je zoekt op het net zien ze er bijna allemaal zo uit,maar 1 gevonden waar de bok er fatsoenlijk onder zit,
bokken die zover doorstaan zijn veel moeilijker op te bokken.
1638707098185.png

😬
 
Laatst bewerkt:
Zolang de voetsteun van de middenbok niet de grond raakt is het nog te doen. De middenbok had alleen iets verder naar voren moeten staan voor het makkelijk opbokken.
 
Mijn Kwalijk Zaki is oke, de voorvork had last van de winterblues, oftewel was het vorkje in beetje ingezakt. :Y

Staat nu voor wat hoger en bokt ook makkelijker op.:t
Plus dattie beter smoelt met een ronde (Suzuki:$) koplamp.

Deppie had toch al meer koplampen dan suzukis dus.})


a16c7ff1-00dd-4e40-a2e0-ef50771643a0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een paar keer gehad dat als ik de startknop van mijn GT 750 indruk dat er niks gebeurd. Na een paar keer op de startknop drukken pakt hij hem. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn ?
 

Bijlagen

  • 3D271B17-8830-4C67-8708-0D6790B3FD2C.jpeg
    3D271B17-8830-4C67-8708-0D6790B3FD2C.jpeg
    379,9 KB · Weergaven: 6
Ik had een eigen topic hier voor geopend, maar werd verwezen naar dit topic om het verhaal te delen.

Jarenlang heb ik de gedachte om een brik te kopen, slopen en weer op te bouwen. De reden hiervan is simpel: Leren hoe de motor in elkaar zit.
Ervaring hiermee heb ik niet: Een auto is voor mij een functioneel vervoersmiddel en in mijn jeugd heb ik geen brommer rijbewijs gehad, noch gesleuteld eraan.

Maart '21 staat een Kawasaki GT550 te koop, een kardanfiets. Leuk, dacht ik. Onderhoudsarm, leuke techniek en had een slordige 41k op de teller. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor altijd goed gelopen, maar sinds zijn bezit altijd buiten gestaan. En dat is te zien. Roestig, uitgedroogd en stoffig. Er moet dus een hoop aan gedaan worden om hem weer mooi te laten lopen. Testrit zat er niet in, om drie redenen: lege accu, (nagenoeg) lege brandstoftank en het ontbreken van een motorrijbewijs. Maar de fiets heeft potentie en de prijs was goed, in mijn ogen. Dus april '21 ben ik eigenaar geworden van deze Kawasaki GT550, bouwjaar '91 uitgevoerd in Candy Wine Red.

1646741715240.png

1646741730351.png

1646741738034.png

1646741744586.png

1646741748626.png

1646741755537.png

1646741764211.png


Met dit project zou ik graag de motor (en motortechniek in zijn algemeenheid) beter leren kennen en zelf mijn onderhoud te kunnen uitvoeren. Het typische ombouwen-tot-cafe-racer project heb ik wel aan gedacht, maar ga ik niet doen. Ik wil graag de motor opfrissen en moderniseren, maar niet overdrijven. De vorm van de fiets wil ik graag zo orgineel als mogelijk houden, maar details aanpassen naar mijn persoonlijke smaak.
 
Er is het e.e.a. aan de motor gedaan. Hij is inmiddels volledig uit elkaar gehaald en de het blok uit het frame getild. De 'schade' aan het frame is iets groter dan ik in eerste instantie had gehoopt, maar valt uiteindelijk nog mee. Er is meer roest, maar het is gelukkig oppervlakkig en dus goed te behandelen. De uitlaat ziet er wel vrij ernstig uit en ik hoop dat deze niet doorgeroest is, want het liefst zou ik deze hergebruiken.

Ik sta voor een dilemma: Het spul wegbrengen en gritstralen / poedercoaten, of het zelf doen. Poedercoaten geeft het mooiste en beste resultaat, maar zelf doen past wellicht beter bij het project. Uiteindelijk maar gekozen om het zelf te gaan doen. Dus het frame is geheel kaal gemaakt met een staalborstel, daarna behandeld met een anti-roest primer en vervolgens behandeld met een mat zwarte lak en een matte transparante lak. Resultaat ben ik tevreden mee. Nu maar hopen dat het sterk genoeg is!
1646741870301.png


Nagenoeg kaal frame. De achterbrug en de vorken moeten hier nog kaalgeschuurd worden. Overigens, linkerkast liggen alle motoronderdelen, vakkundig gesorteerd.

20220218_170256.jpg


Eerste laklaag voor mevrouw, in een zelf gefabriceerde spuitcabine. (Werkt verbazingwekkend goed!)
20220224_204558.jpg

Frame en voorvorken staan te drogen na hun laatste spuitbeurt.
20220303_174727.jpg

Lekker aan het uitharden op een warme, geisoleerde kamer :-)



Er is ook wat werk gedaan aan de wielen, maar eerlijk gezegd weet ik nog niet zo goed wat ik ermee wil doen: Goed poetsen en orginele staat laten, of ook schuren en spuiten.
20210405_182325.jpg


20210407_195858.jpg


Velgen en schijven gepoetst.

20210720_210941.jpg


20210720_170825.jpg


Gepoetste kapjes van het blok.


Op dit moment wacht ik op wat smeermiddelen en olie. Zodra dat binnen is, ga ik beginnen met het daadwerkelijk opbouwen van de fiets in de hoop dat hij in ieder geval start. Wordt vervolgd!
 
Wat een leuk project, man! Ik heb er een paar versleten, magnifieke motoren. Als je uitlaat en achterspatbord kunt redden, ben je spekkoper. Die zijn bijna altijd verrot. Jama heeft ooit goede vervangingsdempers gemaakt. Misschien nog ergens te krijgen. Tip die ik ooit las: het frame over het zijwaarts liggende motorblok heen laten zakken ipv het blok erin tillen. Minder kans op beschadiging. Kleppen stellen wordt nog wel eens "vergeten ". De nokkenassen moeten er uit. Lijkt heel wat, maar valt best mee. Succes!
 
Wat een leuk project, man! Ik heb er een paar versleten, magnifieke motoren. Als je uitlaat en achterspatbord kunt redden, ben je spekkoper. Die zijn bijna altijd verrot. Jama heeft ooit goede vervangingsdempers gemaakt. Misschien nog ergens te krijgen. Tip die ik ooit las: het frame over het zijwaarts liggende motorblok heen laten zakken ipv het blok erin tillen. Minder kans op beschadiging. Kleppen stellen wordt nog wel eens "vergeten ". De nokkenassen moeten er uit. Lijkt heel wat, maar valt best mee. Succes!
Dankjewel voor de tip. Zeker het plaatsen van het frame over het blok, i.p.v. het erin tillen klinkt erg slim. Ga ik zeker naar kijken!
 
Als je uitlaat en achterspatbord kunt redden, ben je spekkoper. Die zijn bijna altijd verrot.
Bij mijn GT550 was ook het achterspatbord gatenkaas. Oorzaak de verdubbeling aan de binnenkant sloot niet perfect aan op het spatbord. Er kon water tussen komen en dat zorgde voor roest. Hierdoor was de doorvoer voor de bekabeling één groot gat geworden.
Wat ik toen heb gedaan is binnen- en buitenkant schoon gemaakt en met gewapend plamuur dat helemaal dicht gesmeerd. Na uitharden de doorvoer opnieuw geboord. Bij het spuiten van de buitenkant en het verven van de binnenkant de naden tussen spatbord en verdubbeling helemaal vol laten lopen met verf. Waar de bekabeling door het spatbord ging dat van binnenuit dicht gekit met Wymaplast. Dat heeft het 5 jaar vol gehouden zonder problemen. 5 jaar omdat hij toen particulier verkocht is.
 
Ik denk dat ik mazzel heb. Voor zover ik heb kunnen beoordelen, is het achterspatbord nog dik in orde. Het is de uitlaat waar ik mij meer zorgen over maak... Deze week echter geen update, wegens het wachten op spullen. Dus volgende week plaats ik een update met een paar kiekjes.
 
Ik denk dat ik mazzel heb. Voor zover ik heb kunnen beoordelen, is het achterspatbord nog dik in orde. Het is de uitlaat waar ik mij meer zorgen over maak... Deze week echter geen update, wegens het wachten op spullen. Dus volgende week plaats ik een update met een paar kiekjes.
Ik heb eventueel nog een 1 (nieuwe)demper liggen die je van mij mag overnemen, als je interesse hebt stuur maar een pb dan stuur ik een paar foto's door.

Het advies om je frame over je blok te tillen kan ik inderdaad beamen, dit werkte voor mij een stuk beter en schadeloos.

verder is het leuk om te lezen en succes met het sleutelen!
 
Ik had een eigen topic hier voor geopend, maar werd verwezen naar dit topic om het verhaal te delen.

Jarenlang heb ik de gedachte om een brik te kopen, slopen en weer op te bouwen. De reden hiervan is simpel: Leren hoe de motor in elkaar zit.
Ervaring hiermee heb ik niet: Een auto is voor mij een functioneel vervoersmiddel en in mijn jeugd heb ik geen brommer rijbewijs gehad, noch gesleuteld eraan.

Maart '21 staat een Kawasaki GT550 te koop, een kardanfiets. Leuk, dacht ik. Onderhoudsarm, leuke techniek en had een slordige 41k op de teller. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor altijd goed gelopen, maar sinds zijn bezit altijd buiten gestaan. En dat is te zien. Roestig, uitgedroogd en stoffig. Er moet dus een hoop aan gedaan worden om hem weer mooi te laten lopen. Testrit zat er niet in, om drie redenen: lege accu, (nagenoeg) lege brandstoftank en het ontbreken van een motorrijbewijs. Maar de fiets heeft potentie en de prijs was goed, in mijn ogen. Dus april '21 ben ik eigenaar geworden van deze Kawasaki GT550, bouwjaar '91 uitgevoerd in Candy Wine Red.

Bekijk bijlage 1735440
Bekijk bijlage 1735441
Bekijk bijlage 1735442
Bekijk bijlage 1735443
Bekijk bijlage 1735444
Bekijk bijlage 1735445
Bekijk bijlage 1735446

Met dit project zou ik graag de motor (en motortechniek in zijn algemeenheid) beter leren kennen en zelf mijn onderhoud te kunnen uitvoeren. Het typische ombouwen-tot-cafe-racer project heb ik wel aan gedacht, maar ga ik niet doen. Ik wil graag de motor opfrissen en moderniseren, maar niet overdrijven. De vorm van de fiets wil ik graag zo orgineel als mogelijk houden, maar details aanpassen naar mijn persoonlijke smaak.
 
Nou ja, daar zitten ze origineel ook al niet ver boven.

Ondergewaardeerde fietsen.
 
Nou ja, daar zitten ze origineel ook al niet ver boven.

Ondergewaardeerde fietsen.
Ondergewaardeerd zijn alle jaren 80 en 90 Kawasaki,s ,bij Kawa hebben motoren blijkbaar langer nodig om
te rijpen,nou is zo,n 550 niet echt een spannend model,het is meer een werkpaard en daardoor zal de waardering nog
wel langer duren ;)
 
Laatst bewerkt:
Precies dat. Nou heeft Gijs Vijs op die van hem een ronde koplamp van een Suzuki GS550 uit 78 gemonteerd, en ik ben van mening dat hij daar behoorlijk van opgeknapt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan