Kawasaki Z400F

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
3.678
1.723
Oudenbosch
Ik krijg van een collega een oude motor:

KAWA.jpg


Voor zover ik begreep uit 1985. km stand rond 35k. Van eerste eigenaar. Motor staat al 8 jaar stil
Ik heb (zeer) veel ervaring met Suzuki's maar geen ervaring met Kawasaki's.

Het leek mij wel een leuke uitdaging deze weer netjes / rijdbaar te maken.
Ik heb al eens een volledige restauratie van mijn Suzuki GS550 gedaan
(zie ook: Restauratie GS550 )
Heb dus ervaring met van de grond opbouwen. Wil e.e.a. hier ook gaan bijhouden.

Toch een paar vragen:
1) welk WPH kan/moet ik hanteren? Heb wel een GPZ400 gevonden, maar geen idee of dat dit correct is. Krijg de motor as zondag pas, dus kan het nog niet fysiek controleren) Wie weet dit of heeft een link naar correcte WPH?
2) waar haal je het makkelijkst / goedkoop service onderdelen voor deze motor? Roukema?
3) wat zijn jullie ervaringen met deze (dit type) motor? Zijn er nog specifieke aandachts punten?

Ik ben benieuwd en verheug me op weer een leuk projectje. De motor zal voor mijn zoon zijn als ik klaar ben. Hij is 24 en begint over een paar maanden (wachtlijst) met rijbewijs.

Groetjes Marc
 
Hoi Marc,

Ik heb alleen dit linkje gevonden, er staat ook bij vermeld dat het geschikt is voor de Z400F.
De Kawa die je hebt valt iig wel in de opgegeven bouwjaren.
Verder een leuke Kawa zeg! Ik heb zelf meer ervaring met de wat oudere modellen, heb 2 z650's uit de late jaren '70.
En nog genoeg onderdelen om er nog 1 op te kunnen bouwen.

Groeten, Coert.

Ohh, vergeet niet veel foto's ervan te plaatsen als je er aan gaat beginnen! 🙂
 
Onderdelen zouden nog wel eens een probleem kunnen worden,model is zeldzaam,
al zullen er misschien wel onderdelen van de andere 400/550 modellen kunnen passen.
Slijtage delen zoals bougies,oliefilter en dergelijke zal je wel vrij makkelijk kunnen vinden omdat
die vaak ook op andere modellen gebruikt worden.
 
Slijtage onderdelen valt mee.
Bij Louis.de is e.e.a. in opruiming. o.a. luchtfilters voor 1,99 :+ Dus de standaard slijtage onderdelen heb ik daar al besteld.
Ook Japparts heeft e.e.a. voorradig. Dus ik denk dat ik al een end kom.

Voor de rest kijken waar ik tegenaan loop.
 
Nou, vandaag afleverdag. Heb net flink wat foto's gemaakt (op verzoek :+ )

IMG20210815161448.jpg


Ziet er nog best aardig uit. Geen accu > zo met een netvoeding lijkt alles het te doen elektrisch.

IMG20210815162245.jpg


Wie weet of hiervoor nog iets hoort? Er zitten 2 oren links en rechts met M6 draad?

IMG20210815161457.jpg


IMG20210815161504.jpg


Mijn zoon, voor wie de motor bedoelt is vind het ook en geinig ding

IMG20210815161510.jpg



Ketting netjes, geen zware punten. Het voorwiel / achterwiel lopen netjes vrij van schuur geluiden en speling. Balhoofd geen speling of zwaar punt. Tank wel geroest van buiten niet van binnen.

IMG20210815161544.jpg



Nette teller met benzine niveau meter, en die werkt :P

Remreservoir werken wel bij. Remleiding van staalflex en remblokken met voldoende vlees!

IMG20210815161616.jpg


Nog koffer met accessoires en gescheurde valbeugel. Die kan ik wel lassen en opnieuw monteren.
WPH boek erbij > ik blij. :}

IMG20210815162259.jpg



Zadeldek is volledig kapot, maar daar heb ik al een vervanger voor gevonden online.

Eigenaarshandboek zit erbij (weliswaar uit elkaar vallend, maar mijn lieve echtgenote is het alweer in elkaar aan het plakken > is zij goed in)

IMG20210815165620.jpg


Plan de campagne:

Aangezien hij voor mijn zoon wordt wil ik hem wel netjes hebben. In basis is het een goede motor. We gaan hem dus volledig uit elkaar halen. Frame en alle losse delen gaan naar de poedercoater. (heb ik met mijn GS550 ook gedaan en dat beviel erg goed)
Tank kan ik zelf bijwerken en spuiten. Groot onderhoud kan ik ook zelf. Carter lekkage onderzijde kan ik oplossen met pakking.
Zadeldek kan ik ook.
Nieuwe banden erop laten leggen. Wielen netjes maken, lagers lijken allemaal prima in orde.
Veel schoonmaakwerk en netjes maak werk.
Blok opnieuw spuiten in hittebestendig zwart.
Alu dele polijsten.
hmmmm. wordt toch nog een best lijstje.

We gaan het zien
 
Prachtig fietsje nog zeg! Over die 2 oren, bij mijn 2 z650's zitten daar 2 ronde reflectortjes gemonteerd.
Nou weet ik niet of dat bij jouw Z400F ook hoort, maar ik denk van wel.
En mooi dat er een werkplaatshandboek bijzit, scheelt weer een berg gezoek. 👍
 
Je zoon is 24, dan kan hij gelukkig meteen de volle 41 pk benutten en de topspeed van 157 km pu uitproberen.
 
Zou kunnen zijn dat op die m6 een olie koeler kan.
Ik heb ooit een soortgelijke 550 gehad.
Dat was ook kale uitvoering.
Daar was de aansluiting op carterpan afgeblind.
Had ook trommel achter ipv schijf.

En kleinere klauwen voor
 
Gisteren een accu gehaald. Vandaag eens voor de gein gekeken of ie iets wilde doen.
Oude benzine afgetapt en aan mijn zoon gegeven. Die rijdt met een oude Puch naar zijn werk (2 takt) daar maakt het niets uit wat je erin stopt. Rijdt toch wel :+

Nieuwe benzine erin, kraantje open en........................ de benzine zeikt werkelijk overal uit................. :9:+
Afijn, Elektrisch lijkt ie wel aardig, starten ho maar. Dus toch alles uit elkaar. Had gekund dat ie het zomaar deed....

Heb al een offerte van de poedercoater (bij ons in het dorp)
Denk dat ik alle losse troep in een krat dump en naar hem breng. Lekker makkelijk.

De rest doe ik dan weer wel. Over een paar weken vakantie dus dan gaat ie uit elkaar.
 
Gisterenavond nog even beter gecontroleerd. Wat bleek: de vorige eigenaar had keurig de carbs afgetapt en de schroefjes open laten staan. :t

Dus, schroefjes dichtgedraaid, benzine via trechtertje. Oke *O* vlotternaalden sluiten af. Netjes!

Nieuwe bougies erin, en ja hoor, tweede keer starten met volle choke > Draaien *O**O* en nog netjes op 4 pitten ook.

We hebben hem laten draaien tot vlotterbakken leeg waren. Olie eruit laten lopen.

We weten wat we hebben nu. Ikke blij. Volgende stap is de motorfiets demonteren.
IMG20210827102654.jpg


IMG20210827102702.jpg
IMG20210827102713.jpg


Edit: de tank kraan is dus wel lek want daar lekt de benzine langs de kraan hendel naar buiten...... Dat wordt een revisie setje.
 
Laatst bewerkt:
Leuk onderwerp lees het net, en ga het met plezier volgen.
Mooie werkschoenen heeft je zoon aan op de foto😭. Herkenbaar mijn jongens lopen ook op sokken buiten van alles te doen. Mijn oudste zoon moet nu werkschoenen aan hij klust mee op de zaak.
 
Langzaam maar zeker wat stappen gemaakt.

Tank ligt eraf evenals de zijkappen.

Afgelopen weekend bezig geweest met de teller aangezien deze in de hoek openstond en er , derhalve, veel troep naar binnen gekomen is.
Als eerste alles gedemonteerd. Tot mijn stomme verbazing is het venster niet van plastic maar van echt glas!

Doordat de teller een keer een flinke klap heeft gehad, is het deel wat het glas tegenhoud losgekomen (was gelijmd) en heeft het deel (wit) wat alles bij elkaar houd een aantal bevestigings punten afgebroken. Da's best nog een puzzel geweest. Uiteindelijk met 3 langen M4 boutjes (50mm) dwars door het witte plastic heen geboord en getapt en dan nog een contra moertje aan de andere kant. Dat werkte gelukkig. Metalen beugel die alles vast houd was ook krom. De bout die erdoorheen zit was in het witte plastic deel ook uitgebroken. Die heb ik uiteindelijk uitmoeten boren en opnieuw erin moeten lijmen met 2k lijm.

IMG20210905140355.jpg


IMG20210905140358.jpg


IMG20210905140404.jpg


IMG20210905141556.jpg


De tellers schoon maken was best wel een klusje aangezien je niet de electronica / mechaniek nat wilt hebben. Uiteindelijk heel voorzichtig met een tandenborsteltje en dessert schaaltje warmwater met afwasmiddel erin. Best goed gelukt, de aluminium oxide witte puntjes krijg je er niet meer mee weg, maar het vuil is in ieder geval wel weg. Voorlopig nog even met elastiekje in elkaar in afwachting van correcte lijm.

Tevens alle lampjes vervangen door LED lampjes van de correcte kleur. Geen gezeik meer met kapotte lampjes :t

Ook de koplamp gedaan. Deze was helemaal grijs van binnen door de stof ophoping intern. Chromen omlijsting van binnen ontroest en voorzien van laagje blanke tectyl. Nieuw stads lichtje erin, de hoofdlamp is nog de originele en doet het nog, die mag nog even blijven.

IMG20210905212419.jpg



Met flits zie je pas hoe schoon hij geworden is.

IMG20210905212450.jpg
 
Thanks. Week 39 ben ik vrij en de intentie (!) is om hem dan te demonteren en frame klaar te maken voor poedercoater.
Opgave voor een nieuw setje banden heb ik ook al van mijn eigen dealer.

Op markplaats nog e.e.a. aan onderdelen gevonden. Zal nog eens nadenken of ik daar iets mee ga doen.
(met name zadel, het dekje wat ik het is niet echt netjes te monteren zonder er zelf veel werk in te stoppen en teller, aangezien de zwarte lak aangetast is door oxidatie en het, in het donker, uitziet als een sterren achtergrond)

IMG20210906192554.jpg
 
Thanks. Week 39 ben ik vrij en de intentie (!) is om hem dan te demonteren en frame klaar te maken voor poedercoater.
Opgave voor een nieuw setje banden heb ik ook al van mijn eigen dealer.

Op markplaats nog e.e.a. aan onderdelen gevonden. Zal nog eens nadenken of ik daar iets mee ga doen.
(met name zadel, het dekje wat ik het is niet echt netjes te monteren zonder er zelf veel werk in te stoppen en teller, aangezien de zwarte lak aangetast is door oxidatie en het, in het donker, uitziet als een sterren achtergrond)

Bekijk bijlage 1674466
Vind het wel mooi als Astronomie liefhebber🤩😉
 
Vandaag een hele lange dag gemaakt. Motor volledig gedemonteerd.
Blok eruit. Frame klaar gemaakt, draad getapt en overal oude boutjes in gezet.
Tevens de vreemde oren eraf geslepen. Voorzover ik kan terug vinden is die voor een niet aanwezige oliekoeler.
Maar als die gemonteerd is blijft de remleiding erachter haken. Iets wat ik echt een risico vind. Dus eraf.

Wat plaatjes bij het verhaaltje.

IMG20210921115550.jpg


Mijn vriend heeft het plaatje keurig gelast en het past perfect!

IMG20210921115556.jpg


Tussenstand rond het middaguur.

IMG20210921135748.jpg


Halverwege de middag.

Die achterbrug is wel een dingetje. Tering wat een complex ding zeg. Tig plaatjes en boutjes. De achterschok is er goed uitgekomen.
Bleek zelfs instelbaar te zijn, die vast zat :9 maar weer gangbaar gemaakt.

IMG20210921151250.jpg


Frame en alle losse troep klaar gemaakt voor poedercoater

Moet alleen nog de afdop plaatjes terug vinden..... Draadeind heb ik al gevonden.....



IMG20210921151301.jpg


Uitlaat en wielen. De wielen gaan morgen even bij de dealer langs om de banden eraf te halen. Ze zijn keihard en oud.....
Uitlaat ga ik nog verder schoonmaken en de headers zwart spuiten. (hittebestendig)



IMG20210921151306.jpg


Voorvork heb ik los. Daar heb ik wel een vraag over:

Hoe haal ik de vork uit elkaar met dat perslucht ondersteunings verhaal?
Gewoon de vork onderlangs eruit trekken (wat ik gewend ben) lukt niet vanwege de luchtaansluiting.

Enigste wat ik kan bedenken is dat ik de vork onderlangs uit elkaar schroef en dan binnenbuis naar boven eruit trekken?
Wie geeft de gouden tip?

Plastic zooi is allemaal schoongemaakt. Onderdelespoeler heeft weer over uren gemaakt. Alles is weer helemaal schoon.
Morgen nog frame en delen schoonspuiten en dan kan die zooi, eind van de week, weg.

Als ik de vork uit elkaar krijg dan kan ik de buitenpoten spuiten en de vork servicen. Komt nu alleen stinkende donker grijze zooi uit......

Remmen en hendels zijn los gehaald, de schakelaars moeten nog schoongemaakt worden. Koppelingskabel zat vrijwel muurvast. Heb ik met IMAL los gekregen. Denk dat die nog bruikbaar is.

Tandwiel afdekplaat (met koppelings systeem) is helemaal schoon gemaakt en het mechanisme uitelkaar gehaald en gereinigd.

Pfff....... nu een pilsje op de bank. Mag wel na zo'n dag.

Motor blok ga ik eind van de week eens in detail kijken wat ik daar verder mee kan doen.
 
Zo ver ik kan herinneren zit de lucht ondersteuning er los overheen geschoven afgedicht met o ringen

In de poot zit een gaatje ter hoogte van de lucht ondersteuning

Kan zijn dat de o ringen wat vastzitten
 
Da's niet dezelfde vork, bij mij zit de air intake boven op (meteen onder de kroonplaat) en ik heb geen anti-dive erop. En bij mij zit de vooras voor de voorpoot en niet in het midden.

Welke voorvork is dit dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan