Kawasaki Z650 / Kawa ER6F (2012-2016) / Yamaha MT07. Wat zijn jullie ervaringen met (een van) deze motoren?

Sennie

Rookie
8 apr 2019
17
6
Ik wil binnenkort mijn eerste motor aanschaffen en mijn keuze zal waarschijnlijk op een van bovenstaande drie vallen.
EDIT: de Kawasaki Ninja 650 (2017 >) ben ik vergeten te vermelden hierboven.
Wat zijn jullie ervaringen met (een van) deze motoren?
Positieve en/of negatieve punten die je na de langere termijn hebt opgemerkt?

Suggesties voor andere leuke motoren zijn altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:
ik heb les gehad op de Z650, ik vond het een fijne motor, ABS is altijd fijn.
de motor reed goed, had voldoende power.

heb ook naar die motor gekeken om evt. aan te schaffen, echter viel die ruim buiten mijn budget.
 
ik heb les gehad op de Z650, ik vond het een fijne motor, ABS is altijd fijn.
de motor reed goed, had voldoende power.

heb ook naar die motor gekeken om evt. aan te schaffen, echter viel die ruim buiten mijn budget.
Ja het is inderdaad erg jammer van de prijs. Vind het moeilijk om te beslissen het geld er gewoon aan uit te geven of toch voor een wat ‘goedkopere’ motor te gaan.. the struggle is real.

Voor welke motor ben je uiteindelijk gegaan?
 
Ik heb de z650 een keer een weekend gehuurd en heb zelf een mt-07 gehad, beide fijn vond de yamaha op wat hogere snelheden wat stabieler aanvoelen. Dat was voor mij het enige verschil. Het zijn beide geen supersnelle motoren maar wel echt heel leuk. De z650 is wat kleiner als de mt-07.
 
Proefrijden! Op allemaal. Wij kunnen niet voor je bepalen. Zijn allemaal fijne motoren, maar de ER-6F is duidelijk ouder dan de Z650 / Ninja 650. Dat merk je in gewicht en de assist-/slip-koppeling. Koppeling is nog een tikje lichter en de versnellingsbak gaat als een warm mes door de boter. Daar waar die bij de ER-6F wat lomper gaat. Maar dat merk je pas als je op nieuwer hebt gereden. Is de Honda CB650R ook nog wat? Wel een viercilinder, maar ook echt een fijn ding.
 
Ja het is inderdaad erg jammer van de prijs. Vind het moeilijk om te beslissen het geld er gewoon aan uit te geven of toch voor een wat ‘goedkopere’ motor te gaan.. the struggle is real.

Voor welke motor ben je uiteindelijk gegaan?

Heb gedurende mijn lessen een keer bij Joppen gekeken voor een motor, had toen nog geen idee wat ik zou willen gaan rijden, heb daar een Suzuki VZ800 toen in de showroom zien staan, heb die eigenlijk ter plekke toen gekocht (zo stom geweest om geen proefrit te kunnen maken, had mijn papiertje nog niet). op zich geen verkeerde motor, maar ben er inmiddels wel achter dat de motor power mist, en het ontbreken van een benzine meter is ook paar x fout gegaan.

maar goed, op zich geen slechte motor om mee te beginnen, maar volgende wordt hopelijk een Versys, twijfel nog over 650 of 1000.
 
Proefrijden! Op allemaal. Wij kunnen niet voor je bepalen. Zijn allemaal fijne motoren, maar de ER-6F is duidelijk ouder dan de Z650 / Ninja 650. Dat merk je in gewicht en de assist-/slip-koppeling. Koppeling is nog een tikje lichter en de versnellingsbak gaat als een warm mes door de boter. Daar waar die bij de ER-6F wat lomper gaat. Maar dat merk je pas als je op nieuwer hebt gereden. Is de Honda CB650R ook nog wat? Wel een viercilinder, maar ook echt een fijn ding.
Beetje stomme vraag waarschijnlijk, maar hoe werkt dat proefrijden? Kun je gewoon elke gewenste dealer/motorzaak instappen en vragen of je een proefrit mag maken op een bepaalde motor? Zijn er kosten verbonden aan zo’n proefrit en/of zit er een eigen risico aan vast voor de verzekering?
 
Heb gedurende mijn lessen een keer bij Joppen gekeken voor een motor, had toen nog geen idee wat ik zou willen gaan rijden, heb daar een Suzuki VZ800 toen in de showroom zien staan, heb die eigenlijk ter plekke toen gekocht (zo stom geweest om geen proefrit te kunnen maken, had mijn papiertje nog niet). op zich geen verkeerde motor, maar ben er inmiddels wel achter dat de motor power mist, en het ontbreken van een benzine meter is ook paar x fout gegaan.

maar goed, op zich geen slechte motor om mee te beginnen, maar volgende wordt hopelijk een Versys, twijfel nog over 650 of 1000.
De Versys schijnt een goede motor te zijn en mooi is ie trouwens ook ;) Helaas te hoog voor mij, anders stond ie ook tussen bovenstaande motoren.
 
Beetje stomme vraag waarschijnlijk, maar hoe werkt dat proefrijden? Kun je gewoon elke gewenste dealer/motorzaak instappen en vragen of je een proefrit mag maken op een bepaalde motor? Zijn er kosten verbonden aan zo’n proefrit en/of zit er een eigen risico aan vast voor de verzekering?

In principe kan dat, ja. Maar de kleinere motorzaken verwachten nog wel eens dat je dan gaat kopen wat je wil proefrijden.
Maar zeker als je start, moet je toch wat dingen geprobeerd hebben voor je je zuurverdiende centen aan uitgeeft. En nu nog maak ik proefritten bij dealers omdat ik gewoon wil weten of iets wat voor mij is.

Er zijn geen kosten aan een proefrit verbonden, eigen risico wel. Dat varieert meestal tussen de 1000 en 2000 euro.
Maar daarvoor heb je ook weer een proefritverzekering (sinds kort), meer daarover heb ik geschreven op; Checklist gebruikte motor kopen
Maar het kan zo zijn dat een motorzaak bij een kleine schade niet het volledige bedrag bij je zal komen claimen. Maar aan de andere kant kan een valpartij ook veel meer kosten. Ik verbaas mij er altijd weer over hoeveel schade je aan een motor kan krijgen. Meestal schat ik het bedrag lager. :+

Je zou ook nog motoren kunnen huren, want een proefrit is meestal +/- een uurtje (of je moet vragen of je wat langer mag rijden), bij huren kan je een hele dag of langer rijden. Bij MVM Motoren / Motorverhuur.nl kan je volgens mij zelfs een motor huren en als die bevalt en je bestelt daar een nieuwe van dat type, dan krijg je de huurkosten terug. Uiteraard wel van te voren overleggen, want ik weet niet of ze dat nog steeds doen. :) Alleen bij Motorverhuur.nl hebben ze net weer geen MT-07. Maar goed, wel een Z650, Ninja 650, Versys etc.
 
In principe kan dat, ja. Maar de kleinere motorzaken verwachten nog wel eens dat je dan gaat kopen wat je wil proefrijden.
Maar zeker als je start, moet je toch wat dingen geprobeerd hebben voor je je zuurverdiende centen aan uitgeeft. En nu nog maak ik proefritten bij dealers omdat ik gewoon wil weten of iets wat voor mij is.

Er zijn geen kosten aan een proefrit verbonden, eigen risico wel. Dat varieert meestal tussen de 1000 en 2000 euro.
Maar daarvoor heb je ook weer een proefritverzekering (sinds kort), meer daarover heb ik geschreven op; Checklist gebruikte motor kopen
Maar het kan zo zijn dat een motorzaak bij een kleine schade niet het volledige bedrag bij je zal komen claimen. Maar aan de andere kant kan een valpartij ook veel meer kosten. Ik verbaas mij er altijd weer over hoeveel schade je aan een motor kan krijgen. Meestal schat ik het bedrag lager. :+

Je zou ook nog motoren kunnen huren, want een proefrit is meestal +/- een uurtje (of je moet vragen of je wat langer mag rijden), bij huren kan je een hele dag of langer rijden. Bij MVM Motoren / Motorverhuur.nl kan je volgens mij zelfs een motor huren en als die bevalt en je bestelt daar een nieuwe van dat type, dan krijg je de huurkosten terug. Uiteraard wel van te voren overleggen, want ik weet niet of ze dat nog steeds doen. :) Alleen bij Motorverhuur.nl hebben ze net weer geen MT-07. Maar goed, wel een Z650, Ninja 650, Versys etc.
Bedankt voor de uitgebreide info! :)
 
Ik heb de MT 07, echt een prima motor voor de dagtripjes.

Hij is niet megasnel, maar snel genoeg om je rijbewijs kwijt te raken en om mee te kunnen komen wanneer je in een groepje rijdt.

Hij is vrij speels, lekker om mee te gooien en smijten terwijl hij met 1 op 21 niet meteen super onzuinig is (verbruik is met een vrij sportieve rijstijl)

Onderhoud kan ik je nog niet veel over zeggen, er staat nu 4000km op en is 1,5 maand oud

D1D567EB-3396-4FE2-83FF-DEDA273992B3.jpeg
 
Ik heb de MT 07, echt een prima motor voor de dagtripjes.

Hij is niet megasnel, maar snel genoeg om je rijbewijs kwijt te raken en om mee te kunnen komen wanneer je in een groepje rijdt.

Hij is vrij speels, lekker om mee te gooien en smijten terwijl hij met 1 op 21 niet meteen super onzuinig is (verbruik is met een vrij sportieve rijstijl)

Onderhoud kan ik je nog niet veel over zeggen, er staat nu 4000km op en is 1,5 maand oud

Bekijk bijlage 1414035
Nice! Klinkt goed :)
 
Inmiddels proefgereden op een ER6F (2016) en Ninja 650 (2018). Ik hoor bijna alleen goede verhalen over de naked bikes mt07 en z650, maar het uiterlijk van de eerste twee trekken mij toch ietsjes meer aan.
Ik denk... dat de keuze is gemaakt, het zal waarschijnlijk de ninja 650 worden! Mocht iemand op de lange termijn (ondanks dat deze versie van de motor vrij nieuw is) ervaring hebben met deze motor en kennis hebben van veelvoorkomende mankementen, dan hoor ik dat graag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan