Kawasaki z650 vraag

IwanK

MF'er
20 sep 2009
49
0
Borne
Hallo, we zijn een Kawasaki z650 van 78 aan het restaureren. Alles los gehad en weer netjes zoals het wij dachten en Haynes in elkaar gezet. Nou willen we hem starten,maar komt er lucht uit bij de carburateurs. Zuiger zitten goed om. We weten het niet meer?
M.v.g Iwan
 
Zonder enige achtergrond te kennen... Mijn eerste reactie is: nokkenas timing.
Zijn de nokkenassen eruit geweest?
Jan
 
Dat idee heb ik ook Jan. Het lijkt erop dat de inlaatkleppen open staan, terwijl dat niet hoort...Maar ik zou graag ook wat meer info willen horen.
 
Hallo, ja nokkenassen zijn eruit geweest. We hebben ze er weer ingezet volgens haynes wphb. Het idee van de inlaatkleppen had ik zelf ook, maar we zijn er eigenlijk allebei van overtuigd dat we dat goed gedaan hebben. Als er nog meer info moet komen laat maar horen wat en als het niet anders is gaan we hem gewoon weer open halen.
Alvast bedankt
 
Maak maar open en zet de eerste cilinder maar op zijn dode punt, waarbij je dan de nokkenas opnieuw goed zet. Want m.i. zit het daar fout.

Leuk klusje voor de tweede paasdag.
 
Dat is volgens mij ook het geval.
Het is makkelijk om de fout in te gaan met de nokkenas timing van een z650.
Let op de merktekens en haal het kleppendeksel er maar weer af..
 
Iwan

Je kunt het volgende al eenvoudig controleren:
1 draai met een sleutel op de moer op de ontsteking de krukas rond
2 zet bij het draaien de beide nokkenassen ten op zichte van elkaar in positie volgens beide onderstaande foto's
3 kijk nu naar de T (top) achter het ontstekingsplaatje. Deze moet bij het markeringspunt staan
De beide pijltjes op de tandwielen van de nokkenas wijzen precies naar de bovenkant van de cilinderkop (zie fotos)

Ben benieuwd!

Foto 1
1586681407721.png

Uitgaande, kant vd uitlaten

Foto 2
1586681480582.png
Inlaatkant, kant vd carburateurs

totaalplaatje
1586681556419.png

kijk goed naar de definitie van de eerste pin.
De 1e begint niet bij het pijltje maar één er boven
 
Laatst bewerkt:
JanZed super bedankt heel duidelijk. We gaan na de Pasen kijken en zal het laten weten of het is gelukt!
 
Jan,

Goed aangegeven! Sinds mijn z650 incl. Werkplaatsboek weg is. Heb ik geen voorbeelden meer.

Het was een leuk ding om mee te rijden.

2014-05-17 12.37.32_preview.jpeg.jpg
 
Ja, die kan ik me nog wel herinneren VulcanRider👍
Inderdaad! Leuke z650! Rijdt deze nog ergens rond?
Jan
 
Jan bedankt de boel stond inderdaad niet helemaal goed.
Nou doet de start motor raar.
Hij neemt hem 2 slagen mee en dan slaat hij er overheen dan weer 2 slagen dan weer er overheen. We worden gek van dat ding😭.
 
Laat je niet ontmoedigen Iwan!
Die startkoppeling is helaas één van de minpuntjes van de 650. Maar als hij goed is afgesteld trap je hem in één keer aan. Die van mij is al jaren stuk. Maar ik vind het helemaal geen probleem. En zoals vulcanrider zegt: ‘rijden met die zed’. Dan ga je deze fantastische klassieker zeker waarderen!
Jan
 
Oke dus niet weer het hele blok uit elkaar, maar gewoon kicken. Zal het overleggen met mijn maat hij is eigenlijk van hem 😅.
 
Uit welk jaar is hij dan? (De motor 😁)
Je zei 1978?
Daar hoort wel een kickstarter op te zitten.
Jan
 
Geen kickstarter dan is het blok ook niet van 1978 maar jonger.
Toevallig ook nog cv carburateurs?
Dan zul je de startkoppeling moeten vervangen.
Zijn ook revisiesetjes maar meestal niet afdoende.
Beter is vervangen.
 
Geen kickstarter dan is het blok ook niet van 1978 maar jonger.
Toevallig ook nog cv carburateurs?
Dan zul je de startkoppeling moeten vervangen.
Zijn ook revisiesetjes maar meestal niet afdoende.
Beter is vervangen.
Net uit je winterslaap gekomen zeker?:Z :+,topic is van een jaar geleden:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan