Kawasaki Z750 achterrem probleem ABS

marcel_mtr

Die hard MF'er
30 jul 2003
274
0
Maastricht
Heren,

ik heb een vraag over een kawasaki z750 2009 ABS. Ik heb hier een tijd geleden problemen gehad dat ik het rempedaal (achterrem dus) soms niet meer kon indrukken. Ik zag daarop dat de remvloeistof nogal donker van kleur was en heb deze dus vervangen. Ik heb alles uitgevoerd volgens de procedure in sommige youtube filmpjes. Reultaat was dus precies hetzelfde en uiteindelijk na enkele weken was het gewoon helemaal niet meer mogelijk om de achterrem in te drukken.

Ik heb hierop geprobeerd de druk weg te halen via ontluchtingsnippel. Drukken op pedaal, nippel open, nippel dicht, pedaal los. Geen resultaat.

Vervolgens de remcilinder geprobeerd. pedaal drukken, bovenste schroef stukje los, en pedaal schoot omlaag, vloeistof liep eruit, schroef vast, pedaal los. De druk was nu weg en ik dacht vervolgens de druk weer op te kunnen bouwen door de "vulprocedure" weer te volgen. Helaas werkte dit voor geen meter en kreeg ik dus geen druk meer in de achterrem.

Ik heb nu alles geprobeerd, maar wat ik ook doe, er wordt geen remvloeistof vanuit het reservoir in het systeem gezogen en kan dus geen enkele druk opbouwen. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en heeft dus iemand een idee wat te doen? Wellicht met vacuumpomp proberen vloeistof in het systeem te krijgen?

Grts
 
Inderdaad kan ik nu de pedaal bewegen zonder dat er enige reactie is aan remklauw kant. Vreemde is ook dat ik geen remvloeistof in het systeem zie verdwijnen vanuit het reservoir. Ik open de nippel, druk rempedaal in, nippel dicht, pedaal los.

Moet er wellicht bij de ABS unit iets gedaan worden?
 
Er zijn ook zeer kundige dames op m-f hoor ;)
het rempedaal (achterrem dus) soms niet meer kon indrukken.
Maar de achterrem liep niet aan?
Ik heb hierop geprobeerd de druk weg te halen via ontluchtingsnippel. Drukken op pedaal, nippel open, nippel dicht, pedaal los. Geen resultaat.

Vervolgens de remcilinder geprobeerd. pedaal drukken, bovenste schroef stukje los, en pedaal schoot omlaag, vloeistof liep eruit, schroef vast, pedaal los. De druk was nu weg
Met bovenste schroef bedoel je de leiding naar de achterremklauw toe?
Als dat het geval is lijkt het er bijna op dat de leiding tussen pomp en klauw verstopt zit.
 
sorry....voor de dames...

Er liep niets aan. De pedaal hing gewoon vast, kreeg er geen beweging meer in.

Wat betreft schroef bovenop bedoel ik de schroef bovenop de hoofdremcilinder van de achterrem.
 
.. lijkt het er bijna op dat de leiding tussen pomp en klauw verstopt zit.
Oh wacht, ABS. Dan kan het zijn dat de leiding tussen rempomp en abs unit verstopt zit, die vanaf abs naar remklauw of er zit een fout in de abs unit zelf. Er brand geen lampje op het dashbord?

Wel opvallend dat ie druk opbouwde. Je ziet het wel eens als het retour gaatje van de pomp verstopt zit. Normaal slaat dan de rem vast maar de abs voorkomt dat in dit geval?
 
Er valt weinig te zeggen zolang de layout en de werking van dit abs systeem niet bekend is. Het kan zijn dat rempomp naar klauw een circuit is. Het kan ook zijn dat het twee gescheiden circuits zijn. Zolang je dat niet weet kan je alle aannames in de prullenbak gooien.
 
Achter:
CE_20238_1.JPG


Voor:
CE_20234_1.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan