Kawasaki Z750 electronica probleem

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Goeiemiddag!

Nieuw op het forum als lid, maar al vaak hier gezocht naar slimme "how-to" en andere handige tips voor het motoronderhoud en gebruik. Helaas heb ik nu een probleem wat ik nog niet opgelost krijg...

Ik heb nu sinds een paar weken een probleem met het achterlicht van mijn kawasaki z750. Om de een of andere reden brandt mijn zekering van het achterlicht door en valt dus mijn achterlicht en remlicht uit. Als ik de zekering vervang doet alles het weer maar voor hoelang is elke keer weer de vraag. Soms blijft het dagen lang werken, maar soms springt de zekering na 5 minuten al.

Ik heb het volgende gedaan:
- nieuw achterlicht gekocht en aangesloten
- kabelboom onder de buddy seat helemaal uit elkaar gehaald, gecontroleerd en vervolgens weer geseald met heatshrinks
- nieuwe stekkers voor achterlicht gekocht
- schakelaar remmen gecontroleerd en doorgemeten
- accu op overspanning doorgemeten
- met draaiende motor, ook toeren gemaakt, de accuspanning gemeten (geen piekstroom)

Aangezien het probleem nog niet is opgelost wil ik nu vanuit het zekeringkastje gaan werken en zo te kijken of daar iets met de kabel aan de hand is. Die kabel gaat naar voren ipv naar achteren, dus misschien dat daar iets in die kabel fout gaat?

Iemand enige ervaring hiermee? Moet de tank er af of kan dit ook anders? Of zijn er wellicht nog andere oplossingen die ik nog niet heb geprobeert?

Ik hoor graag van jullie!
 

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
2
53
Deinum
Combinatie met remlicht. Remschakeling? Schakeld met voet en handrem, ook mogelijkheden voor een sluiting. Gaat het via een relay?

Freez
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.136
81
27
Amsterdam
Massaverbinding van het achterlicht in orde?
Daar brand een zekering niet van door, hooguit doet het licht het niet.

@TS

Even in het schema kijken wat er precies op de bewuste zekering is aangesloten. Dan kijken waar die draad of draden fysiek lopen, en dat stuk kabelboom controleren. Je hoeft niet de kabelboom uit elkaar te halen, beschadigingen van buitenaf/schuurplekken is waar je naar op zoek bent en die zijn gewoon te zien aan de buitenkant.

Kijk ook even of je wel de juiste zekering gebruikt. Als er een 10A in hoort en er zit een 5A zekering in klapt ie ook zonder dat er iets mis is.
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Daar brand een zekering niet van door, hooguit doet het licht het niet.

@TS

Even in het schema kijken wat er precies op de bewuste zekering is aangesloten. Dan kijken waar die draad of draden fysiek lopen, en dat stuk kabelboom controleren. Je hoeft niet de kabelboom uit elkaar te halen, beschadigingen van buitenaf/schuurplekken is waar je naar op zoek bent en die zijn gewoon te zien aan de buitenkant.

Kijk ook even of je wel de juiste zekering gebruikt. Als er een 10A in hoort en er zit een 5A zekering in klapt ie ook zonder dat er iets mis is.
Ok, ik heb een wph dus daar kan ik de kabels in vinden die op die zekering zitten. Het kan in principe alleen in de kabels tussen zekering en lamp (of wat er verder op is aangesloten) zitten, toch? Het kan niet voor de zekering zitten? Er zit inderdaad de juiste zekering in ;)
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.791
220
53
oirschot
Ik heb echt andere ervaringen.. zou erg toeval kunnen zijn.. zou ook een theorie achter zitten..
Laten we het daar maar op houden. Als je een slechte massa hebt gaat je verlichting slechter branden maar de zekering zal daar niet door springen. Ik zou het zoeken in kortsluiting in de fitting of bedrading.
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Gisteren de motor weer uit elkaar gehaald en de kabelboom helemaal gecontroleerd. Helaas geen gebreken kunnen ontdekken. Ook de massa gecontroleerd en deze was ook op orde. Toen de stekkers van de relaisbox opnieuw vast gemaakt maar allemaal zonder resultaat.

Het lijkt steeds meer op een overbelasting bij hoge toeren. Vandaag eens een stukje rijden zonder boven de 7000 rpm te rijden. Als dat werkt weer een stukje hoger in de toeren. Of zijn hier simpelere oplossingen voor??
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Het rijden met minder toeren heeft niets opgeleverd.. na 5 minuten was de zekering weer kapot.. Iemand enig idee wat het kan zijn of misschien soortgelijke ervaring hiermee?
 

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
7.704
1.162
Op de plaats van de zekering een lamp aansluiten, zodra de lamp brand heb je kortsluiting.

Dan kun je een beetje bewegen met de kabelboom of de lamp op het stuur maken en een stukje gaan rijden.
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Op de plaats van de zekering een lamp aansluiten, zodra de lamp brand heb je kortsluiting.

Dan kun je een beetje bewegen met de kabelboom of de lamp op het stuur maken en een stukje gaan rijden.
Dat klinkt als een simpel, maar effectief systeem.. ik ga het morgen eens proberen!
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.545
268
50
wezemaal
op die zekering zitten je achterlicht, stoplicht, nummerplaat verlichting en je stads/standlichten voor (volgens schema van een 2007/2008).
 

sodeknetters

MF veteraan
18 jan 2011
2.401
0
Schiedam
Op de plaats van de zekering een lamp aansluiten, zodra de lamp brand heb je kortsluiting.

Dan kun je een beetje bewegen met de kabelboom of de lamp op het stuur maken en een stukje gaan rijden.
Red Force is me voor maar dit is dé manier om sporadische kortsluitingen te vinden.

In het stuk waar je alles al nagekeken hebt zal het probleem niet zitten....
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Al het doormeten, controleren en opnieuw aansluiten heeft niks geholpen, helaas. Naast het achterlicht werkt ook de claxon niet. Ik dacht dat deze kapot was door ouderdom, maar zag vandaag toen het donkerder was in de garage dat mijn koplamp dimt zodra ik de claxon in druk. Er lijkt niet genoeg vermogen te zijn voor de claxon.

Ik denk dat ik nu stapsgewijs elk element maar moet gaan controleren, alleen heb ik nog geen idee waar te beginnen...
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Oh, met de truc met de lamp heb ik nog niks gevonden. Moet er morgen mee gaan rijden om te zien wanneer de zekering springt.. Euhm, wanneer de lamp dus fellergaat branden!
 
Laatst bewerkt:

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
2
53
Deinum
Nogmaals,

Het remlicht schakelt in door intrekken van de hand of voetrem. Daar zit ergens een schakeling in mogelijk met een relais. Als dat (af en toe) sluiting maakt kan dat je zekering laten springen.

Dat zou verklaren waarom ie bij sommige ritten wel en soms ook niet springt (bijvoorbeeld de voetrem niet gebruikt o.i.d.)

Freez
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.545
268
50
wezemaal
Naast het achterlicht werkt ook de claxon niet. Ik dacht dat deze kapot was door ouderdom, maar zag vandaag toen het donkerder was in de garage dat mijn koplamp dimt zodra ik de claxon in druk. Er lijkt niet genoeg vermogen te zijn voor de claxon.
claxon heeft wel wat vermogen nodig, is je batterij en laadcircuit ok ?
electrisch kan een claxon in orde zijn, terwijl hij toch geen geluid maakt (mechanisch dus niet in orde).
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Freez, dank je voor je tip! Ik heb beide schakelaars losgekoppeld en ben toen gaan rijden. Ook dan springt de zekering. Zou het dan nog in iets anders kunnen zitten wellicht??

Janbros, ik ga de accu vervangen en dan opnieuw proberen! Hopelijk werkt dan de claxon weer!
 

Futurist01

Rookie
26 aug 2017
11
0
Claxon werkt!! Ook de nieuwe claxon bleek kapot te zijn. Een andere gehaald en die werkt nu wel!

Nu nog verder zoeken naar de storing.. morgen ga ik de voorkant demonteren en kijken of de stekkers van het dimlicht wellicht kortsluiting veroorzaakt..