Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Kawasaki z750b \ xs650 project.

Migilo

MF veteraan
12 okt 2008
3.185
2.667
Afgelopen zaterdag deze motor gekocht. Het is dus een kawasaki z750b twin uit 1978 met een xs650 blok er ingebouwd.
Ik zat een beetje met een scheef oog tijdens het tv kijken mijn aanbevolen advertenties door te bladeren op de marktplaats app, wat geen aanbeveling is als je rustig aan wil doen met je knaken
De adverteerder een bericht gestuurd en een week later ter plaatse gekeken naar het hok. De motor draaide wat moeizaam rond, en startte uiteraard ook niet. Maar de prijs was zodanig dat ik wel een gokje wilde nemen.
Heb er eerst maar eens 2 nieuwe bougies ingestoken en een vers olietje. Daarna de carburateurs even doorgeblazen met perslucht en remmenreiniger. Even de auto erbij gepakt en met startkabels gestart. Met de choke vol open sloeg ie uiteindelijk aan.
Hier een paar foto's zoals ik hem kocht.
Er zat spijkerstof over de tank, de motor heeft schijnbaar een tijdje in een kledingzaak gestaan. Dit heb ik er inmiddels afgehaald.
De benzinekraan is denk ik van een yamaha, als ik xs650 benzinekraan google krijg ik niet degene die ik er op heb. Mijne lijkt meer op 1 van een xs750?
De aansluiting is ook slecht in de tank gelast, hier lekt benzine langs. Dit is nog wel geprobeerd te verhelpen met een soort lijm?
Verder is de elektra brak, niks werkt behalve de ontsteking
De koplamp van de foto is er ook al af, hiervoor heb ik al een bates type gekocht.
 
  • Onderwerp starter
  • #3
Hier een foto van de benzinekraan, heb hem wel al uit elkaar gedraaid. Maar hoop dat iemand het herkend.




En de gare tank.

De spijkerstof zat er deels op gelijmd. Dit heb ik er met aceton afgepoetst.
Ziet er wel gaaf uit de tank nu vind ik zelf.

 
Benzinekraan zit ook op een XS850. Er zijn linkse en rechtse uitvoeringen. Heb beide liggen maar zonder dat deze werken (er zullen revisiesetjes in moeten om de vacuumwerking weer te garanderen. Andere optie is om bij Heiden Tuning naar een aan uit kraan te kijken.
 
  • Onderwerp starter
  • #6

Bedankt voor de info, ga eerst eens kijken of ik de tank nog goed krijg. Als er toch een nieuw stuk ingelast moet worden ga ik voor een simpele kraan.
 
  • Onderwerp starter
  • #8
Had nog een stuk alu hoekprofiel liggen, daarvan een koplampsteuntje gehobbyd.


 
  • Onderwerp starter
  • #9
Smeriggg!
 

Bijlagen

  • C64EF697-6007-44CE-92A5-F341E7EB79D4.jpeg
    107,8 KB · Weergaven: 17
  • 832F1291-6F30-4E2E-ABD4-96FFD4368211.jpeg
    163,8 KB · Weergaven: 17
Afgelopen weekend bij Heiden Tuning geweest, daar revisiesets gekocht voor de carburateurs. Eerst zijn ze even in de ultrasoon geweest. Daarna de nieuwe onderdelen er in. Hij loopt al vrij behoorlijk nu. Ga binnenkort eerst de kleppen stellen en dan de carburateurs synchroniseren.
 

Bijlagen

  • D89825B8-DCE8-4598-9E71-E4603A3F5654.jpeg
    150,8 KB · Weergaven: 20
  • 9DB2AEAC-DC80-4757-BE5E-A4390BE4E592.jpeg
    99,2 KB · Weergaven: 18
  • 871C2C46-09C8-4C36-AD4F-058E57BEE9B3.jpeg
    183,9 KB · Weergaven: 20
Nieuw aansluiting voor een simpele kraan. Is 3/8 draad dus heb m afgedopt met een cv dopje om te ontroesten.
 

Bijlagen

  • 80E40D27-8D4B-4B90-9604-B8E2F27EF38C.jpeg
    122,9 KB · Weergaven: 19
  • 76EFD50B-4CFB-4EA2-A280-5A1D9A170367.jpeg
    70,9 KB · Weergaven: 19
Heeft iemand tips mbt welk pma systeem te kopen? Uiteraard werkt het laadsysteem niet.
 

Zadel gaat binnenkort naar de bekleder om afgeslankt en opnieuw bekleed te worden. Verder nog wat puntjes op de i en dan is die wel klaar. Bedankt voor het kijken
 
Leuk project,je was me al voor,was een tijdje geleden ook begonnen met zo'n creatie maar door klusjes tussendoor is het in de vergeethoek beland. Was begonnen met het passen van het motorblok in het frame. Zag dat jou blok meer naar voren zat en de mijne meer in t midden ? Heb je wat spionage foto's van de blokbevestiging beugels/locatie ?

Denk dat t custom-made schetsplaten moet gaan worden ? Zo te zien hebben ze bij jou voor de standaardbeugel v/d XS gebruikt ? Nou ik ben benieuwd ?
P.S. laadsysteem is een XS probleem,meestal is de rotor de schuldige,ff doormeten op de sleepringen (en meteen de koolborstels checken)
 
Hee, das leuk! Zie dat jou frame al ontdaan is van duosteps en andere beugeltjes. Dat zie er al een stuk beter uit.

Volgens mij zijn ze bij die van mij uitgegaan vanaf de bovenste bevestiging van het blok. Die ziet er ori XS uit bij mijne.
Voordeel is dan ook dat je een xs uitlaatbochten kunt gebruiken wanneer het blok wat verder naar voren staat.
Ik zal na het weekend ff fotos voor je maken.
Wat voor rijwielgedeelte ga je gebruiken? Mocht dat het originele kawasaki spul zijn dan heb ik nog wat tips voor je over de eindaandrijving.

Ik heb mbt laadsysteem deze besteld: Permanent Magnet Alternator Kit PMA, Motorcycle Parts
 
Daar ik al een oude knar ben heb ik de afgelopen 40jaar vele "custom" projecten gehad/gedaan. Normaal verkoop ik de "standaard" delen en van de opbrengst kan ik de opbouw financieren. Ik heb/had een grote voorraad (grijp)onderdelen en het maakte mij niet uit om verschillende onderdelen van merken en types door elkaar heen te gebruiken. Bv.een Kawa Z900 met Guzzi voorvork en remmen en dan een Honda voorwiel gebruiken ofzo. Zolang het maar goed stuurt,remt en verlichting heeft.Vond toentertijd nog een XS blok en KawaZ750B frame in de kelder verstopt en zag er wel een leuk projectje in. Daarom is het frame zo verroest....had de boel schoongestraald en alle overbodige zooi eraf geslepen en zou beginnen met passen-meten-lassen....maar het is er nooit meer van gekomen....denk dat ik in Mei/Juni weer wat tijd overheb en er verder mee ga.....dus als je wat info hebt.....hou ik me aanbevolen....en rustig aan,d'r is geen haast bij......mazzel...