Kawasaki Z900 occasion, import en mogelijk zonder onderhoudsboekje - Wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankWL

Rookie
15 mrt 2023
12
6
Hallo allemaal,

Maandje geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en ben vandaag wezen kijken voor een Z900.
Testritje beviel heel goed, motor zag er echt super uit en geen schade te zien.
Het is een motor uit 2018 met 14.000KM op de teller.
Het is voor mij allemaal nieuw en in alle drukte/stress ben ik vergeten te vragen of er een onderhoudsboekje bij zit.
Dit heb ik op Whatsapp aan de dealer gevraagd en die gaat dit morgen uitzoeken, logisch want ik appte hem na sluitingstijd.
Nu had ik dus het kenteken opgezocht en zag dus dat deze motor ook geïmporteerd is..

Motor komt ook met aardig wat ''custom'' extra's:
* Ixil uitlaat incl db-killers
* Tidy tail
* Mono cover
* Blok bescherming
* Radiateur bescherming met logo
* Tank pads

Ik heb eventueel foto's en extra info van de motor.

Ik weet nu dus niet zo goed of ik hier goed aan doe, het zou dus m'n eerste motor worden dus het is allemaal spannend genoeg.
Excuses als dit allemaal wat knullig of dom overkomt, ben dus echt compleet nieuw in de motorwereld.

Ben benieuwd naar jullie mening!
 
Oké thanks allemaal!
Ik had gisteren wel al een aanbetaling gedaan van €250,- als een ''reservering''.
Uit een eerdere recensie waarbij het de motor toch ook niet werd, kreeg diegene dit netjes terug.
Hopelijk ik ook.
Ik ga deze dus maar afbellen, het voelt allemaal niet goed.. Zeker niet als eerste motor aankoop.

Nogmaals bedankt allemaal, zonder jullie zat ik wellicht met een schademotor.
 
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en ze spelen compleet open boek, ik heb alle foto's ontvangen voor de keuring bij het RDW. Ook van de Zwitserse papieren van de motor, waar deze dus vandaan komt. Enige ''schade'' die te zien was waren een paar zeer kleine krasjes, niets geks of opvallends.
Waarom het BPM bedrag dan zo laag is snap ik niet;
Bekijk bijlage 1858111
Zij zeiden iets over een extern bureau dat dit voor ze afhandelt, om kosten voor de koper te besparen(?).
Dit stuk begreep ik zelf niet helemaal.
Hebben ze ook een foto van de motor paar dagen voor transport toen er nog een Zwitserse plaat op zat? :9

Het meest verstandige is de motor gewoon laten staan, je komt niet zomaar maar aan €61 BPM
 
Via deze link kan je zelf de BPM bereken: How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België
@Rody-rc30 heeft al aangegeven waarom de BPM zo laag kan zijn, daar is geen spelt tussen te krijgen. Een kennis van mij importeert auto's. Hij laat een taxateur foto's maken van elke (minimale) schade om zo het BPM bedrag te drukken. Maar voordat je op de 61,- komt moet je volgens mij wel heel veel (kleine??) schades hebben.
 
Hebben ze ook een foto van de motor paar dagen voor transport toen er nog een Zwitserse plaat op zat? :9

Het meest verstandige is de motor gewoon laten staan, je komt niet zomaar maar aan €61 BPM
Haha ik heb alleen foto's ontvangen waar de plaat al van de motor afgehaald was.
Je hebt gelijk. Stukje BPM bevalt me totaal niet.
 
Via deze link kan je zelf de BPM bereken: How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België
@Rody-rc30 heeft al aangegeven waarom de BPM zo laag kan zijn, daar is geen spelt tussen te krijgen. Een kennis van mij importeert auto's. Hij laat een taxateur foto's maken van elke (minimale) schade om zo het BPM bedrag te drukken. Maar voordat je op de 61,- komt moet je volgens mij wel heel veel (kleine??) schades hebben.
Heb 33 foto's ontvangen, waarop indd kleine schades te zien waren.
Maar denk dan echt alleen aan hele kleine krasjes op de uitlaat en tank, meeste waren (naar de dealer z'n zeggen) na het poetsen verdwenen.
 
Die lage BPM is heel apart. En lees even het bericht van @prop-er. Ik reed vaak samen met de jongen wiens Tracer 900 dat is en wat @prop-er hier stelt is 100% waar, die tracer is als total loss afgeschreven, weer opgeknapt en voor fors geld als goede motor aan hem verkocht door deze handelaar. De handelaar gaf aan van niets te weten, maar dat vertelt me dat ze zelf ook geen goed onderzoek doen naar de motoren die ze aanschaffen. Ik zou een ander zoeken.
 
De garantie wou hij ook tot 6 maanden verlengen, dat was geen probleem mocht mij dat een fijner gevoel geven.
Mij werd verteld dat het wettelijk [nog] niet bepaald is dat het 1 jaar garantie is.
Stukje onderhoud ging hij achteraan en dat kreeg ik nog te horen..
Daar denkt de wetgever heel anders over. En de uitvoerende en handhavende instanties ook. Maar wellicht leeft deze handelaar in zijn eigen wereld waar dit niet van toepassing is.
 
Daar denkt de wetgever heel anders over. En de uitvoerende en handhavende instanties ook. Maar wellicht leeft deze handelaar in zijn eigen wereld waar dit niet van toepassing is.
Maar als ik dit artikel lees ga ik weer twijfelen.

 
Volgens mij is die 12 maanden meer dat de bewijslast omgekeerd is (bij de verkoper dus) als er echt iets goed fout is. En dit was eerst 6 maanden. Je mag namelijk niet zomaar iets verkopen waarvan je weet dat er iets niet in de haak is. Dat betekent echter niet dat je met alles zomaar langs kunt gaan onder het mom van volledige garantie. Het verschil zit hem er volgens mij in dat je bij garantie ook recht hebt op reparatie van dingen die stuk gaan in de garantie periode. Deze 12 maanden (voorheen 6) gaan meer over dingen die al stuk waren (verborgen gebreken?) op het moment van aankoop. Maar je hoeft dan niet aan te komen met o ja mijn motor is ineens olie gaan lekker o.i.d. En dat kan wel als je ‘echt’ garantie hebt.
Overigens heb je als koper ook onderzoeksplicht, dus bijv. iets wat je duidelijk kunt zien tijdens aankoop hoef je ook niet mee aan te komen

Dus nee je hebt niet op een motor zomaar 12 maanden garantie. Mijn gebruikte Ducati werd door de dealer ook met 6 maanden garantie verkocht, en je ziet dat bij bijna alle dealers/handelaren 3 of 6 maanden..
 
Laatst bewerkt:
Update:
Ben vrijdag voor de tweede keer bij deze motor wezen kijken, na wat telefonisch contact.
De broers van Vliet werkte fantastisch mee in het laten inzien van alle foto's, documenten, taxatierapporten etc. etc.
Mij is alles haarfijn en tot in de laatste details uitgelegd en ik ben ervan overtuigd dat er niets mankeert aan deze motor.
Zeker rondom de BPM is mij alles uitgelegd.
Na alle tekst en uitleg aan mij en een goede vriend, is het hele verhaal duidelijk en rond.
Die vriend van mij heeft zelf een motorzaak, die had ik al dezelfde vragen gesteld als hier maar meer input is altijd beter, was mee wezen kijken en heeft er ook op gereden.
Ook hij ziet niets geks, en hij ziet het toch een stuk beter dan de gemiddelde persoon mag je vanuit gaan.

Wat betreft het Tracer verhaal, zij balen er zelf ook enorm van, uiteraard.
Hoe klein de kans ook is, dit kan elders ook voorkomen.
Wel had erbij gezegd mogen worden dat deze dealer, dit heel netjes en keurig heeft opgelost met de koper van die motor.
Ook het stukje rondom de ''juridische garantie'' is niet helemaal juist maar dat is in dit topic inmiddels al duidelijk geworden.

Om mij van nog meer zorgen te ontzien bieden ze een verlengde garantie aan en mag voor alles langskomen indien er wat is.
Ik ben er dus echt van overtuigd dat dit gewoon een zeer mooie en goeie fiets is die buiten gewone gebruikerssporen géén grote schade heeft (gehad).

Wat ik nog het meest trieste van dit verhaal vind is dat er dus mensen zijn op dit forum die het nodig vinden om deze dealer lastig te gaan vallen met telefoontjes waarin ze doen lijken interesse te hebben in motoren, om ze vervolgens voor van alles en nog wat uit te maken.
Dit is echt te triest voor woorden..
Helaas interesseert het de beheerder van dit forum niet genoeg om deze post compleet te verwijderen.
Ik heb wat onschuldige vragen gesteld, en heb nooit gewild dat deze dealer zwart in het daglicht kwam te staan.
 
De beheerders van dit forum wensen geen onleesbare topics, door verwijderde posts. Bedenk vooraf, wat je wel en niet in een post kan zetten. Je had ook de naam van het bedrijf buiten het verhaal kunnen laten. De link is verwijderd.
En omdat dit de 2e keer is dat je alle posts leegmaakt kan je in dit topic niet meer antwoorden.
 
Wat ik nog het meest trieste van dit verhaal vind is dat er dus mensen zijn op dit forum die het nodig vinden om deze dealer lastig te gaan vallen met telefoontjes waarin ze doen lijken interesse te hebben in motoren, om ze vervolgens voor van alles en nog wat uit te maken.
Dit is echt te triest voor woorden..
Helaas interesseert het de beheerder van dit forum niet genoeg om deze post compleet te verwijderen.
Ik heb wat onschuldige vragen gesteld, en heb nooit gewild dat deze dealer zwart in het daglicht kwam te staan.
You reap what you sow...

Ze hebben het uiteindelijk prima opgelost mbt de Tracer, maar het had eigenlijk helemaal niet moeten gebeuren. Wat dat betreft is het goed dat de informatie blijft staan. Zo hoeven de mensen die geen oude schademotor willen (en daaropvolgend evt. gezeur) geen stap in deze zaak te zetten. Een motorzaak weet prima wat voor soort spul ze inkopen, zoals al is aangeven is de motor geïmporteerd met (flinke) schade of een technisch defect anders kom je gewoon niet aan zo'n laag BPM bedrag.

Maar als je blij bent met jouw aankoop is het natuurlijk goed, zijn genoeg mensen die tevreden rijden op ex-schade motor. :)
 
Update:
Ben vrijdag voor de tweede keer bij deze motor wezen kijken, na wat telefonisch contact.
De broers van Vliet werkte fantastisch mee in het laten inzien van alle foto's, documenten, taxatierapporten etc. etc.
Mij is alles haarfijn en tot in de laatste details uitgelegd en ik ben ervan overtuigd dat er niets mankeert aan deze motor.
Zeker rondom de BPM is mij alles uitgelegd.
Na alle tekst en uitleg aan mij en een goede vriend, is het hele verhaal duidelijk en rond.
Die vriend van mij heeft zelf een motorzaak, die had ik al dezelfde vragen gesteld als hier maar meer input is altijd beter, was mee wezen kijken en heeft er ook op gereden.
Ook hij ziet niets geks, en hij ziet het toch een stuk beter dan de gemiddelde persoon mag je vanuit gaan.

Wat betreft het Tracer verhaal, zij balen er zelf ook enorm van, uiteraard.
Hoe klein de kans ook is, dit kan elders ook voorkomen.
Wel had erbij gezegd mogen worden dat deze dealer, dit heel netjes en keurig heeft opgelost met de koper van die motor.
Ook het stukje rondom de ''juridische garantie'' is niet helemaal juist maar dat is in dit topic inmiddels al duidelijk geworden.

Om mij van nog meer zorgen te ontzien bieden ze een verlengde garantie aan en mag voor alles langskomen indien er wat is.
Ik ben er dus echt van overtuigd dat dit gewoon een zeer mooie en goeie fiets is die buiten gewone gebruikerssporen géén grote schade heeft (gehad).

Wat ik nog het meest trieste van dit verhaal vind is dat er dus mensen zijn op dit forum die het nodig vinden om deze dealer lastig te gaan vallen met telefoontjes waarin ze doen lijken interesse te hebben in motoren, om ze vervolgens voor van alles en nog wat uit te maken.
Dit is echt te triest voor woorden..
Helaas interesseert het de beheerder van dit forum niet genoeg om deze post compleet te verwijderen.
Ik heb wat onschuldige vragen gesteld, en heb nooit gewild dat deze dealer zwart in het daglicht kwam te staan.
Apart einde van je verhaal over dat bellen naar die motorzaak
Geen idee wat dit voor meerwaarde geeft in je verhaal.
Ik was er niet bij- andere leden ook niet dus geen idee.
ik weet niet hoeveel ontevreden klanten deze motorzaak heeft jij wel dan?..
Jij gaat zelf hier je ongenoegen over van Vliet schrijven toch en dat het je allemaal een klote gevoel gaf.
Komt inderdaad omdat de motor er echt geweldig uitziet en ook heerlijk reed.
Het verhaal eromheen is inderdaad nogal vaag en geeft me een klote gevoel..
Dit dus...wie weet heb je zelf gebeld??? ik weet het niet maar het is zo vaag als maar kan.
Maar je geeft wel hier leden van het motor-forum de schuld hier van.
Bedankt hé.
 
Laatst bewerkt:
Update:
Ben vrijdag voor de tweede keer bij deze motor wezen kijken, na wat telefonisch contact.
De broers van Vliet werkte fantastisch mee in het laten inzien van alle foto's, documenten, taxatierapporten etc. etc.
Mij is alles haarfijn en tot in de laatste details uitgelegd en ik ben ervan overtuigd dat er niets mankeert aan deze motor.
Zeker rondom de BPM is mij alles uitgelegd.
Na alle tekst en uitleg aan mij en een goede vriend, is het hele verhaal duidelijk en rond.
Die vriend van mij heeft zelf een motorzaak, die had ik al dezelfde vragen gesteld als hier maar meer input is altijd beter, was mee wezen kijken en heeft er ook op gereden.
Ook hij ziet niets geks, en hij ziet het toch een stuk beter dan de gemiddelde persoon mag je vanuit gaan.

Wat betreft het Tracer verhaal, zij balen er zelf ook enorm van, uiteraard.
Hoe klein de kans ook is, dit kan elders ook voorkomen.
Wel had erbij gezegd mogen worden dat deze dealer, dit heel netjes en keurig heeft opgelost met de koper van die motor.
Ook het stukje rondom de ''juridische garantie'' is niet helemaal juist maar dat is in dit topic inmiddels al duidelijk geworden.

Om mij van nog meer zorgen te ontzien bieden ze een verlengde garantie aan en mag voor alles langskomen indien er wat is.
Ik ben er dus echt van overtuigd dat dit gewoon een zeer mooie en goeie fiets is die buiten gewone gebruikerssporen géén grote schade heeft (gehad).

Wat ik nog het meest trieste van dit verhaal vind is dat er dus mensen zijn op dit forum die het nodig vinden om deze dealer lastig te gaan vallen met telefoontjes waarin ze doen lijken interesse te hebben in motoren, om ze vervolgens voor van alles en nog wat uit te maken.
Dit is echt te triest voor woorden..
Helaas interesseert het de beheerder van dit forum niet genoeg om deze post compleet te verwijderen.
Ik heb wat onschuldige vragen gesteld, en heb nooit gewild dat deze dealer zwart in het daglicht kwam te staan.
Fijn dat je je droom fiets hebt gevonden. Heel veel veilige kilometers gewenst. mbt het verwijderen van dit topic, waarom zou je? Jammer dat er een aantal zielige figuren zijn die gaan bellen en vervelend gaan doen, het is nog een tweede of het forumleden zijn. Ik denk dat een ieder prima zn conclusies kan trekken uit dit en het Tracer topic. Ik hoop vooral dat deze dealer er lering uit trekt en in het vervolg zorgvuldiger met import fietsen omgaat. Ik vind dat de dealer in het geval vd Tracer het netjes heeft opgelost, of dat door de publiciteit komt op dit forum of niet. Helaas is het dankzij de negativiteitsbias dat mensen de slechte dingen opmerken en daarin uitschieten "wat een oplichters". De dealer kan ook oprecht een fout hebben gemaakt maar de beste bedoelingen hebben. De waarheid zal hier waarschijnlijk tussen inzitten 😉 Laten we niet meteen dealers gaan affikken.....
 
Update:
Ben vrijdag voor de tweede keer bij deze motor wezen kijken, na wat telefonisch contact.
De broers van Vliet werkte fantastisch mee in het laten inzien van alle foto's, documenten, taxatierapporten etc. etc.
Mij is alles haarfijn en tot in de laatste details uitgelegd en ik ben ervan overtuigd dat er niets mankeert aan deze motor.
Zeker rondom de BPM is mij alles uitgelegd.
Na alle tekst en uitleg aan mij en een goede vriend, is het hele verhaal duidelijk en rond.
Die vriend van mij heeft zelf een motorzaak, die had ik al dezelfde vragen gesteld als hier maar meer input is altijd beter, was mee wezen kijken en heeft er ook op gereden.
Ook hij ziet niets geks, en hij ziet het toch een stuk beter dan de gemiddelde persoon mag je vanuit gaan.

Wat betreft het Tracer verhaal, zij balen er zelf ook enorm van, uiteraard.
Hoe klein de kans ook is, dit kan elders ook voorkomen.
Wel had erbij gezegd mogen worden dat deze dealer, dit heel netjes en keurig heeft opgelost met de koper van die motor.
Ook het stukje rondom de ''juridische garantie'' is niet helemaal juist maar dat is in dit topic inmiddels al duidelijk geworden.

Om mij van nog meer zorgen te ontzien bieden ze een verlengde garantie aan en mag voor alles langskomen indien er wat is.
Ik ben er dus echt van overtuigd dat dit gewoon een zeer mooie en goeie fiets is die buiten gewone gebruikerssporen géén grote schade heeft (gehad).

Wat ik nog het meest trieste van dit verhaal vind is dat er dus mensen zijn op dit forum die het nodig vinden om deze dealer lastig te gaan vallen met telefoontjes waarin ze doen lijken interesse te hebben in motoren, om ze vervolgens voor van alles en nog wat uit te maken.
Dit is echt te triest voor woorden..
Helaas interesseert het de beheerder van dit forum niet genoeg om deze post compleet te verwijderen.
Ik heb wat onschuldige vragen gesteld, en heb nooit gewild dat deze dealer zwart in het daglicht kwam te staan.
Had je al onder de "blokbescherming" gekeken, zoals @Rody-rc30 voorstelde? Ook een goeie is de onderkant van de vorkpoten, net onder de as. Als daar krassen zitten is het moeilijk/duur om te repareren, dus handelaren laten dat voor voor wat het is omdat toch niemand door de knieën gaat om even te kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan