Kawasaki Z900 occasion, import en mogelijk zonder onderhoudsboekje - Wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankWL

Rookie
15 mrt 2023
12
6
Hallo allemaal,

Maandje geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en ben vandaag wezen kijken voor een Z900.
Testritje beviel heel goed, motor zag er echt super uit en geen schade te zien.
Het is een motor uit 2018 met 14.000KM op de teller.
Het is voor mij allemaal nieuw en in alle drukte/stress ben ik vergeten te vragen of er een onderhoudsboekje bij zit.
Dit heb ik op Whatsapp aan de dealer gevraagd en die gaat dit morgen uitzoeken, logisch want ik appte hem na sluitingstijd.
Nu had ik dus het kenteken opgezocht en zag dus dat deze motor ook geïmporteerd is..

Motor komt ook met aardig wat ''custom'' extra's:
* Ixil uitlaat incl db-killers
* Tidy tail
* Mono cover
* Blok bescherming
* Radiateur bescherming met logo
* Tank pads

Ik heb eventueel foto's en extra info van de motor.

Ik weet nu dus niet zo goed of ik hier goed aan doe, het zou dus m'n eerste motor worden dus het is allemaal spannend genoeg.
Excuses als dit allemaal wat knullig of dom overkomt, ben dus echt compleet nieuw in de motorwereld.

Ben benieuwd naar jullie mening!
 
Zeker sinds de vraag naar motoren de laatste jaren verder gestegen is zie je meer import, en daar hoeft niks mis mee te zijn zolang onderhoudshistorie bekend is. Ik weet van een Motoport die op en neer naar Spanje gaat en partijen opkoopt, en dat doen er velen, niks mis mee. Wacht de dealer even af waar deze mee terug komt.....Waar staat de motor te koop? Linkje?
 
Zeker sinds de vraag naar motoren de laatste jaren verder gestegen is zie je meer import, en daar hoeft niks mis mee te zijn zolang onderhoudshistorie bekend is. Ik weet van een Motoport die op en neer naar Spanje gaat en partijen opkoopt, en dat doen er velen, niks mis mee. Wacht de dealer even af waar deze mee terug komt.....Waar staat de motor te koop? Linkje?
Daar heb je zeker een punt!
Thanks voor de info, neemt wat stress weg..
Hier staat ‘ie te koop;

Modbreak:

Link weggehaald omdat sommige MF'ers het blijkbaar nodig vonden om het betreffende bedrijf lastig te vallen

 
Ook staat in advertentie 3 maanden garantie optioneel bespreekbaar..
Je hebt nu bij aankoop motor wettelijk recht op 1 jaar garantie ongeacht wat voor garantie sprookje de dealer jouw verteld.
Let hier ook goed op.
Schandalig dat er dealers zijn die dan nog beweren 3 maanden garantie en zich van de domme houden.
Voor een afleverbeurt en 3 maanden garantie vraagt deze motorzaak 350€.
Komt er op neer betaal je geen 350€ dan geen afleverbeurt(schandalig) en gaat motorzaak beweren je hebt geen garantie.
Het zal wel dan denk ik met zo een motorzaak.
Dan ben ik al snel klaar met zulke motorzaken.
Deze garantie van een jaar is wettelijk ingegaan op 27 april 2022.
Zie bijgevoegde link

https://nieuwsmotor.nl/nieuws/persb...e-garantie-op-motoren-vanaf-nu-altijd-1-jaar/
IMG_20230316_103712.png
 
Laatst bewerkt:
2018 valt nog wel mee qua leeftijd. Inderdaad goed opletten of er schades te zien zijn. Verder kijken naar remblokken, olie en banden om idee van onderhoud te krijgen. Km stand is wel dermate laag dat er niet veel geks mee zou moeten zijn. Dus opletten dat er geen vreemde krassen op schades opzitten.
Boekjes kan je allemaal online vinden.
 
Thanks allemaal voor de hulp! Zijn zeker tips waar ik wat aan heb.
Wat ik tevens nog vreemd vond toen ik het VIN opzocht was het ''Model year: 2011''.
Toch is de Z900 pas in 2017 geïntroduceerd. Wat zou dit kunnen betekenen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon geen import motor kopen bij een handelaar in tweedehands motorfietsen. De kans is dan een stuk groter dat die een schadeverleden heeft gehad, teller is teruggedraaid etc. Met een Nederlandse motor of een import die bij een merkdealer staat is de kans veel kleiner dat er mee gerommeld is.
 
Als je bereid bent om krap €8400 te betalen voor een tweedehands motor zonder dat je zelf enige kennis van motoren hebt, dan is het erg verstandig om ook bereid te zijn om €155 te betalen voor een aankoopkeuring.

Als de verkopende partij met bezwaren tegen zo'n aankoopkeuring komt, dan is het verstandig om ergens anders heen te gaan, ongeacht de argumentatie.
 
Wat voor BPM bedrag staat erbij?
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en ze spelen compleet open boek, ik heb alle foto's ontvangen voor de keuring bij het RDW. Ook van de Zwitserse papieren van de motor, waar deze dus vandaan komt. Enige ''schade'' die te zien was waren een paar zeer kleine krasjes, niets geks of opvallends.
Waarom het BPM bedrag dan zo laag is snap ik niet;
Bekijk bijlage 1858111
Zij zeiden iets over een extern bureau dat dit voor ze afhandelt, om kosten voor de koper te besparen(?).
Dit stuk begreep ik zelf niet helemaal.
 
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en ze spelen compleet open boek, ik heb alle foto's ontvangen voor de keuring bij het RDW. Ook van de Zwitserse papieren van de motor, waar deze dus vandaan komt. Enige ''schade'' die te zien was waren een paar zeer kleine krasjes, niets geks of opvallends.
Waarom het BPM bedrag dan zo laag is snap ik niet;
Bekijk bijlage 1858111
Zij zeiden iets over een extern bureau dat dit voor ze afhandelt, om kosten voor de koper te besparen(?).
Dit stuk begreep ik zelf niet helemaal.
Zo'n laag BPM bedrag KAN wijzen op een schade verleden....... wellicht dat ze bij de RDW je verder kunnen helpen.
 
Maar dat hoeft dan dus niet perce? Hoe kan dat dan precies?
Er zijn 3 mogelijkheden:

- administratieve fout, dat gebeurd niet vaak.
- motor is met schade geïmporteerd en hier hersteld.
- motor is met een (groot) technisch defect geïmporteerd en hier hersteld.

Bij de laatste 2 mogelijkheden wordt de BPM berekend op basis van de dagwaarde.

Als je contact opneemt met de RDW kunnen zij je wellicht meer info geven.
 
Ik heb zojuist met de dealer gebeld en ze spelen compleet open boek, ik heb alle foto's ontvangen voor de keuring bij het RDW. Ook van de Zwitserse papieren van de motor, waar deze dus vandaan komt. Enige ''schade'' die te zien was waren een paar zeer kleine krasjes, niets geks of opvallends.
Waarom het BPM bedrag dan zo laag is snap ik niet;
Bekijk bijlage 1858111
Zij zeiden iets over een extern bureau dat dit voor ze afhandelt, om kosten voor de koper te besparen(?).
Dit stuk begreep ik zelf niet helemaal.
En wat zeggen ze dan over het garantie verhaal van 3 maanden en afleverbeurt van 350€.?.
Daar gaan ze helemaal fout mee nu het wettelijk 1 jaar garantie is.
En nog iets waar hij vandaan komt prima.dat ze dat aantonen maar dan nog.
Heeft hij wel zijn onderhoud volgens fabrieks schema gehad etc?.
 
Er zijn 3 mogelijkheden:

- administratieve fout, dat gebeurd niet vaak.
- motor is met schade geïmporteerd en hier hersteld.
- motor is met een (groot) technisch defect geïmporteerd en hier hersteld.

Bij de laatste 2 mogelijkheden wordt de BPM berekend op basis van de dagwaarde.

Als je contact opneemt met de RDW kunnen zij je wellicht meer info geven.
Ik zou deze motor niet kopen.
Maar merk aan alles topicstarter FrankWL is gevallen voor deze motor.
En eerlijk motor ziet er wel goed uit op de foto,s maar de rest erom heen is vaag.
 
En wat zeggen ze dan over het garantie verhaal van 3 maanden en afleverbeurt van 350€.?.
Daar gaan ze helemaal fout mee nu het wettelijk 1 jaar garantie is.
En nog iets waar hij vandaan komt prima.dat ze dat aantonen maar dan nog.
Heeft hij wel zijn onderhoud volgens fabrieks schema gehad etc?.
De garantie wou hij ook tot 6 maanden verlengen, dat was geen probleem mocht mij dat een fijner gevoel geven.
Mij werd verteld dat het wettelijk [nog] niet bepaald is dat het 1 jaar garantie is.
Stukje onderhoud ging hij achteraan en dat kreeg ik nog te horen..
 
Ik zou deze motor niet kopen.
Maar merk aan alles topicstarter FrankWL is gevallen voor deze motor.
En eerlijk motor ziet er wel goed uit op de foto,s maar de rest erom heen is vaag.
Komt inderdaad omdat de motor er echt geweldig uitziet en ook heerlijk reed.
Het verhaal eromheen is inderdaad nogal vaag en geeft me een klote gevoel..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan