Kawasaki Z900RS

zo, vandaag een wilbers 641 schokdemper besteld voor de Z900rs. mooi op tijd voor de vakantie. over een paar weken ook het zadel laten aanpassen naar iets comfortabels en wat verfijnder dan het origineel zadel
 
ik laat het huidige zadel aanpassen met nieuw/beter schuim. wil het liefste de huidige "bekleding" houden omdat ik die stiekem best mooi vind, in ieder geval passend bij de motor. ook wil ik het zadel qua vorm een klein beetje bijschaven. maar dat is meer detailwerk, en doen ze daar ter plekke. en anders iets met (nep)alcantara bovenop. ik zie wel :)

waar? Buddyseats - Tijgerleathers

vandaag de nieuwe schokdemper gemonteerd en ff kort testritje gemaakt. komende dagen verder afstellen. maar eerste indruk is goed

20200716_102210744_iOS.jpg

unten_2387_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je punt, kheb beide zadels (origineel en cafe) de originele vind ik te vlak en hij is te hoog voor mij persoonlijk. En de cafe ziet er goed uit maar zit als een plank na een uurtje toeren. Dan heb je natuurlijk nog het lage standaard zadel maar die heeft hetzelfde dunne zitje.
Ik heb inmiddels al wel wat redelijk mooie comfortzadels voorbij zien komen dat dan weer wel.
 
Ja wie weet, de hoogte van het café zadel is goed maar iets meer comfort zou wel lekker zijn, als ik nu een uur gereden heb, heb ik het gevoel dat ik helemaal geen kont meer heb.
 
Nieuwe zadel zit erop. Uiterlijk zie je er vrijwel niks van. M’n kont voelt het gelukkig wel. 10x beter! Ander schuim erin en de vorm vooraan een beetje aangepast.

de nieuwe achterveer staat ook lekker ingesteld, (nog) meer rust in het rijwiel gedeelte en veel beter over drempels en slecht wegdek.

8C7A2FB8-AEF4-4227-A1ED-F9E745F44246.jpeg

877CD550-97A9-45DC-88BE-8A0306F1366C.jpeg
 
Nieuwe zadel zit erop. Uiterlijk zie je er vrijwel niks van. M’n kont voelt het gelukkig wel. 10x beter! Ander schuim erin en de vorm vooraan een beetje aangepast.

de nieuwe achterveer staat ook lekker ingesteld, (nog) meer rust in het rijwiel gedeelte en veel beter over drempels en slecht wegdek.

Je ziet er inderdaad niets van ten opzichte van het origineel. Wat heb je dan gedaan of wat probeerde je te verhelpen? Zelf vind ik het zadel nergens echt slecht zitten, maar bij langere tochten (3-4 uur) begin ik wel last te krijgen. Ik kan heel moeilijk zeggen wat er dan net mis is met het zadel. Ik krijg ook niet pijn op 1 plek, maar meer over het gehele zitvlak. En dan zeker bij meerdaagse tochten :X. Het lijkt me dat ander schuim misschien wel één en ander kan verhelpen (zachter, of betere ondersteuning of weet ik veel wat). Met mijn vorige motor had ik hier geen last van...

Ik vind het overigens wel vreemd dat in zowat iedere review over de z900rs zonder meer lovend wordt gedaan over het zadel, terwijl ik hier en op andere fora toch best wel wat mensen zie die het zadel veranderen. Klopt dan toch niet helemaal precies :)
 
Je ziet er inderdaad niets van ten opzichte van het origineel. Wat heb je dan gedaan of wat probeerde je te verhelpen? Zelf vind ik het zadel nergens echt slecht zitten, maar bij langere tochten (3-4 uur) begin ik wel last te krijgen. Ik kan heel moeilijk zeggen wat er dan net mis is met het zadel. Ik krijg ook niet pijn op 1 plek, maar meer over het gehele zitvlak. En dan zeker bij meerdaagse tochten :X. Het lijkt me dat ander schuim misschien wel één en ander kan verhelpen (zachter, of betere ondersteuning of weet ik veel wat). Met mijn vorige motor had ik hier geen last van...
precies die pijn/doofheid van m’n zitvlak hoop ik te verhelpen. Daarnaast had ik met m’n bovenbenen last van de “rand” van het zadel (ik zit vrij ver naar achteren). Het originele zadel is best zacht en hoewel het nieuwe zadel/schuim harder lijkt in eerste instantie dempt het de schokken tijdens het rijden veel fijner. Geeft meer ondersteuning.

Ik vind het overigens wel vreemd dat in zowat iedere review over de z900rs zonder meer lovend wordt gedaan over het zadel, terwijl ik hier en op andere fora toch best wel wat mensen zie die het zadel veranderen. Klopt dan toch niet helemaal precies :)
Het zadel is vergeleken Met andere motorfietsen best goed, maar het kan nog veel beter ;)
 
precies die pijn/doofheid van m’n zitvlak hoop ik te verhelpen. Daarnaast had ik met m’n bovenbenen last van de “rand” van het zadel (ik zit vrij ver naar achteren). Het originele zadel is best zacht en hoewel het nieuwe zadel/schuim harder lijkt in eerste instantie dempt het de schokken tijdens het rijden veel fijner. Geeft meer ondersteuning.

Ok... Ik hoor graag of het de pijn/doofheid ook effectief verhelpt :)

Ben zelf aan het rondkijken voor ander schuim of gel of iets dergelijks, zonder het originele zadel te hard te willen veranderen. Dikwijls zie ik verwijzingen naar bagsters, maar dat is een hele stijlbreuk met de rest van de motor, dus dat komt er bij mij niet op. Als het even kan, misschien ook het zadel met 1 of 2 cm verhogen, denk dat dat ook comfortabeler gaat zitten met mijn 1.92 m op deze motor. Dit terwijl het originele zadel al niet echt laag te noemen is.
 
Wat een fijne motor is het toch. 3000km weggetikt in duitsland, oostenrijk en italie. Zadel moest ff wennen/ingezeten worden maar het is een wereld van verschil! Die 2 cm extra kan het zadel prima hebben, kan net het verschil maken met de beenlengte/kniehoek.
 
@vester86 jij hebt toch een nieuwe achterveer, mag ik vragen waar je die gekocht hebt? En waarom die en bijv geen Öhlins? En wie heeft em afgesteld en als je dat zelf hebt gedaan, hoe weet je wanneer het goed is?
 
klopt! rechtstreeks bij de fabrikant gekocht ( Wilbers Suspension Manufaktur | Z 900 RS | ZR900C | purchase online ).
bij de bestelling geef je je eigen gewicht, evt duo passagier en bagage op en aan de hand daarvan wordt een bepaalde veersterkte bepaald.

waarom deze en geen öhlins? centenkwestie. daarnaast staan de wilbers dempers ook bijzonder goed aangeschreven. tevens begrijp ik dat de öhlins dempers sneller/vaker gereviseerd moeten worden.

qua afstellen ; dat heb ik zelf gedaan, is geen rocket science. qua “handleiding”
heb ik dit forum gebruikt: Fully adjustable Wilbers shock. - page 4 - Suspension Set-up and Mods vanaf P3 staat een goeie uitleg.

in het kort: eerst stel je de “sag” in. +/- 40mm op de z900rs (=30% van de veerweg) met de bestuurder op de motor. als het goed is is je statische sag dan +/- 10-15mm. zo niet dan heb je de verkeeerde veer voor je gewicht.

rebound zo zacht (minst dempend) dat de motor (net) niet deint. compressie (ingaande demping) zo hard/zacht dat drempels/gaten in de weg normaal te berijden zijn.
als je compressie ik kan stellen op high speed/low speed afzonderlijk (wilbers 641 bijvoorbeeld). bedenk dan dat high/low speed niks te maken heeft met de snelheid van de motor, maar alleen met de snelheid van de veerbeweging. low speed is de “tegendruk” bij remmen (voorvork) of gasgeven (schokdemper). high speed is rijden over drempels.

vanaf daar komt veel aan op persoonlijke smaak, wat ik heb gemerkt is dat de motor trager wil sturen als de demping (in & uit) te strak staat. sowieso hou ik persoonlijk van een redelijk losse demping zodat het wiel netjes de onefffenheden kan volgen zonder dat het frame teveel gaat bewegen als het ware.

edit: waar je altijd rekening mee moet houden is dat iedere klik rebound die je instelt óók effect heeft op je ingaande compressie. In het ideale geval moet je dus voor iedere klik rebound ook 1 klik compressie “compenseren”. op Vakantie met zware bagage achterop was het voor mij voldoende om de rebound 1 of 2 klikjes strakker te zetten, en weer losser op de vakantiebestemming zonder bagage ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat een fijne motor is het toch. 3000km weggetikt in duitsland, oostenrijk en italie. Zadel moest ff wennen/ingezeten worden maar het is een wereld van verschil! Die 2 cm extra kan het zadel prima hebben, kan net het verschil maken met de beenlengte/kniehoek.
Top! Ik heb een afspraak gemaakt bij Tijger Leather. Is van bij mij dik 2 uur saaie autostrade, maar ik hoor er zoveel goeds van en de prijs waarvoor ze het doen is zo scherp dat het er graag voor over heb.
 
Nou weinig nieuws op het forumgedeelte ik heb al 3x gereden totaal 150km erbij dit jaar
Volgende week maar weer in zijn winterslaap zak bikebublle
 
Ik ga even mee lezen op dit topic omdat er ooit een RS bij komt. Heb zelf een paar oude Kawa's, maar de RS staat hoog op mijn verlanglijstje :]
 

Bijlagen

  • Z900RS-11.jpg
    Z900RS-11.jpg
    125,2 KB · Weergaven: 15
mijne staat nu op 20.000 (gekocht in mei 2019 met 7000). komt dit jaar nog +/- 1000km bij en dan hopelijk volgend jaar weer volgas :)

Top! Ik heb een afspraak gemaakt bij Tijger Leather. Is van bij mij dik 2 uur saaie autostrade, maar ik hoor er zoveel goeds van en de prijs waarvoor ze het doen is zo scherp dat het er graag voor over heb.
al langs geweest?
 
al langs geweest?
Ik ben 2 weken geleden langsgeweest. Onderweg er naartoe ook goed kunnen analyseren waardoor ik pijn kreeg. Ik ben gewoon te groot voor dit zadel... En dit stoort dan bij langere ritten, omdat ik op het hoogste punt van het zadel zit - eigenlijk op de "fictieve" scheiding tussen de bestuurderszit en de passagierszit. Alleszins, bij tijger leathers hebben ze die bult in het zadel uitgevlakt (een heel stuk eruit gesneden), nieuw schuim gelegd, een beetje verhoogd en de oorspronkelijke bekleding er terug over getrokken. Het zit nu een stuk vlakker, maar... het doet nog nu opnieuw pijn na langere ritten (+1 uur) omdat het zadel te hard is.

Ik hoop dat dit euvel zichzelf oplost, en kwestie van gewenning en "inzitten" van het zadel is. Het hele weekend na de reparatie ben ik in de Eifel geweest, maar toen lag mijn passagierszit vol met mijn bagage, dus zat ik vrij ver naar voor. Vorige week heb ik nog 2 uur gereden (uur heen en uur terug met paar uur tussenpauze), en op de terugrit toch last gehad :N. Ik kijk het nog een paar weken aan, met hoop op beterschap...

Dit gezegd zijnde, niets dan positieve ervaringen met tijger leathers. Die kerel daar heeft me echt supergoed geholpen. Paar keren zadel passen en telkens wat bijsschaven en/of corrigeren, en een uur en slechts 95 euro later was het gepiept. Ze weten echt wel waarmee ze bezig zijn. Hopelijk volgt binnenkort het resultaat nog!

Zal een foto posten van mijn zadel in een latere post.
 
mooi, bit "bulky" maar dat valt alleen maar op als je het weet. wellicht iets aan je stuur/houding doen, dat kan ook nog wat schelen? heb je het originele stuur?
 
Ja, originele stuur nog... Maar het voelt niet alsof ik verkeerd zit. Als het zadel iets hoger staat, zal ik wel iets meer naar voor leunen, maar veel gaat dat echt niet zijn. Wat de zithouding betreft, voel ik alleszins geen verschil. Met al die wind en regen de laatste dagen heb ik ook niet meer gereden. Ik denk volgend weekend nog eens een tour te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan