Kawasaki Z900RS

Dat de Z900RS de meest geslaagde ’new retro’ en beeldmooi is, is uiteraard evident. Die wat het tegendeel beweert heeft gewoon geen enkele notie van goede smaak en loopt waarschijnlijk ook rond met een waggelende troela aan de arm bij wie de vetkwabben doorheen haar fluo roze legging puilen.
Nu na 19.000km en nieuw setje Dunlop Roadsmart 3’s erop wil ik me wel wagen aan enkele licht kritische, technische bemerkingen, waarvan sommige blijkbaar bij Kawasaki bekend en ondertussen bij de ’SE’ opgelost ook (met name de slappe, mottig witte producten rommel spiraal achterveer waarvoor de designer die beslist heeft dat gedrocht aan de vorige versies te lappen verdient van twee vingerkootjes geamputeerd te worden met een botte lepel). De vormgeving van de velgen, meerbepaald de positie van het ventiel t.o.v de alu spaken en daardoor nefast plaatsgebrek, maakt het verdomde moeilijk om de simpelste essentiële handelingen zoals het meten vd bandendruk of wat dan ook aan te sluiten alsook ontkoppelen van dat ventiel vlot te kunnen doen. De digitale tellers met de meting van de hoeveelheid brandstof (de balkjes), de autonomie ’schatting’ en het knipperde balkje dat de ’reserve’ aanduid zijn dermate hallucinant foutief en louter onbetrouw dat je de indruk krijgt aan het bureau te zitten tegenover een overmatig geschminkte bankierster bij Morgan Chase, met Louboutin naaldhakken en doordrongen in de Chanel n°5 .. In het kort gebeurt dit als volgt; je pompt ze tot de rand vol (met véél geduld want tanken gaat zo vlot als een maniakaal geschudde 2L fles lauwe coca-cola 180° vertikaal rechtop leeggieten in een champagne fluit) met 17liter E5.. De RS zegt alle blokjes vol en verwachtte autonomie bij modaal gemengd verkeer, in mijn geval, zo rond de 340km bij een gemiddeld verbruik van 5.1 á 5.2L/100km.. tot daartoe lijkt dit juist maar na amper 80km zijn er plots nog maar 3 blokjes, oftewel de helft, wtf!? Waar is alle poen naartoe dievegge?? En na amper 180km is ze al gezakt tot het laatste blokje dat knippert en dus de reserve aangeeft maar d’er zou nog voor +140km oftewel toch een dikke 5.5L benzine (iets minder dan een derde dus) op de rekening moeten staan.. Totaal niet te vertrouwen, héél dat meetsysteem en weergave is jereinste rommel. Diegene bij Kawa die dat misbaksel bedacht heeft verdient eens zelf in het holst van de nacht, pikke donker en knal in het midden van een gevaarlijke bocht met steile helling, zonder enige pechstrook, naast een ravijn, in panne zonder brandstof te vallen en eigenlijk ook door een beer verkracht in z’n rechter oogkas. Temeer dat het waarschijnlijk dezelfde ingenieur is die bepaald heeft wat voor een idioot over-the-top sterk blauw, ’groot licht indicatie’-lampje er in moest! Dat ding verblind Uzelf meer dan het verdwaasd konijn dat knal voor u op de baan gehuppeld is en verstijft in uw verstralers gaapt.. Door de omringende duisternis brandt dat onnozel fel blauw licht dermate in uw netvlies dat je evengoed uw groot licht terug af kunt zetten en uw ’Jedi kracht’ gebruikt want je ziet toch geen moer meer voor uw neus. Uit noodzaak is er dus bij mij een verhullend stukje electriciteitstape opgeplakt wanneer ik ’s nachts rijden moet. Voor de rest valt het tot nu toe allemaal goed mee, de Z900RS is denk ik vooral een alleskunner, de ideale Jack of all trades, Master at none.
 
Laatst bewerkt:
De kleur is zoals op die foto (dat is geen ZW foto, kijk maar naar de rem olie)
hier toch een paar foto's van de mijne, hij is echt zwart, met zilver metallic. Dealer zei al dat deze Ebony zeldzaam weinig verkocht is. Kleur is tijdloos en wordt ik niet beu, echt chique maar persoonlijke smaak, dat wel.
Bekijk bijlage 1685375
Bekijk bijlage 1685378
Nou proficiat met je nieuwe aanwinst,
Deze heeft wel een HELE mooie kleur stelling

GREETZ
 
...enkele licht kritische, technische bemerkingen...
Nou als we dan toch gaan zeuren en martelen. De aap die het zadel heeft ontworpen verdient een oscar voor het prachtige design, waarna hij/zij/het meteen mag neergestoken worden ter hoogte van de lever met diezelfde oscar vanwege het zitcomfort na een uurtje of wat in het zadel. Na x aantal keren naar achter schuifelen en wéér van die zinloze helling in het zadel naar voren glijdend verwordt je oudenlullenslip tot een hete tanga waarbij je inderdaad een veter in je reet hebt en je ballen in de steeds kleiner wordende ruimte gekneld geraken. Waardoor je dus even aan de kant moet om eea te reorganiseren, op welk moment er natuurlijk net een cabrio, gevuld met 4 dames die ongetwijfeld ook in tanga - maar dan veel eleganter dan jij - gehuld zijn en jou meewarig - zielig, pervers oud mannetje - bekijken terwijl jij daar staat met je hand in je broek. Da's nooit het hoogtepunt van een dagje uit met de RS.
 
... verwordt je oudenlullenslip tot een hete tanga waarbij je inderdaad een veter in je reet hebt en je ballen in de steeds kleiner wordende ruimte gekneld geraken. Waardoor je dus even aan de kant moet om eea te reorganiseren...

Ben blij om te zien dat ik dus niet de enige ben :X
 
Heb sinds een 1,5jaar ander schuim in m’n zadel laten zetten, scheelt de wereld. Uren rijden (met af en toe een noodzakelijk tankstopje) is geen enkel probleem meer.

de vering (met name de achterveer) is snel vervangen door een volledig instelbaar Wilbers exemplaar. De voorvering staat nog op de planning. Remblokken zijn vervangen door een setje met iets meer gevoel en bijtkracht. Setje fatsoenlijke banden zaten er bij aflevering al onder. Stuurtje vervangen door een iets sportievere zwarte en verder is die zo goed als origineel.
erg fijne rijmachine, heb er nu ook zo’n 20.000 mee gereden
 
Beetje stil hier - alle RS’en in winterslaap? Afgelopen weekend nog gaan kerstshoppen in Antwerpen. Met een extra trui, sjaal en dikke handschoenen viel het best uit te houden, ook die 30km over de snelweg. En erg vermakelijk, al die zure, gefrustreerde kerstshoppers per auto, wanhopig op zoek naar een parkeerplek 😋
873075AB-45EA-4CEF-BB9E-F6ABC42B4CF9.jpeg
 
hallo tijger,durf jij je stalen paard daar alleen laten staan (enkele onverlaten kunnen hem zo in,t water kieperen) ik laat mijn beestje nooit uit het oog!!!! ben niet in winterslaap maar als er gestrooid word blijft hij in verwarmd garageke.
 
Zuinigheid kent vele vormen ;)

Hier staat hij nu 1,5 maand in mijn nieuwe, maar niet verwarmde of geisoleerde (enkel twee passieve ventilatieroosters), houten tuinhuis.

Vorige week eens de "ademende" stofhoes eraf gehaald om te controleren hoe dit ging met het vochtige weer... de gehele motor voorzien van een condens laag :oB|

De fietsen etc. waren wel mooi droog, dus de hoes komt er deze winter niet meer op. Dan maar een keertje extra wassen na de stalling. Blij dat ik het nog op tijd had gezien.
 
Haha nee hoor kawars900. Heel de tijd dat m’n RS daar aan het water stond, stond hij onder camerabewaking (met mezelf aan de camera). En tijdens het shoppen plemp ik hem gewoon op de stoep voor de winkel, ga achterwaarts de winkel in, en hou hem via de etalage heel de tijd in de gaten. Pech voor de gezinsgenoten, enkel cadeautjes die vooraan in de winkel liggen 😉
 
aan ribbit,die condens komt daar de temperatuur te snel stiijgt de motor groot stuk ijzer warmt niet zo snel als kleine fiets ik regel de warmte op koude dagen zodat als het nu donderdag 8 a10 graden word het verschil niet zo groot is en mijn beestje droog blijft ,heb gewoon goed petroleum vuurtje met termostaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: S.D
Helemaal mee eens. Zolang je niet gaat isoleren/verwarmen blijf je condensvorming natuurlijk houden.

De hoes zorgde er echter voor dat de boel niet meer kon drogen (iig niet snel genoeg).
 
Verleden vrijdag was voor mij de laatste keer 158km op en af met de RS-café, da’s dan met 2 lagen cat.4 thermolactyl ondergoed +winddicht onderpak +winter goretex motopak +regenpak en fluo/reflector hesje en nog reclame drukwerk er tussenin.. in’t totaal zo’n 15kg klamotten en je voelt je net het Michelin mannetje. Onder de 5°C is’t echt te koud om nog met een naked trajecten van +75km te rijden. En nu bij -4° is’t helemaal schluss damit.
 
  • Haha
Waarderingen: S.D
ik heb het jarenlang gedaan, tot winters weer aan toe. mij niet (meer) gezien als het niet moet. vorig jaar liet de auto me rond deze tijd staan en ik moest naar werk ('s nachts). dan dus maar met de motor. je kan je er prima op kleden maar comfortabel wordt het er niet van :)
 
ik ben een 65 plusser en rij alleen voor mijn plezier samen met vrouwke als het 8a9 gr is korte ritjes naar braserie er mag wel geeen zout liggen dus na koude eerst een regendag.
 
Zal me ook even voorstellen,Jan woonachtig in Rijssen,heb m,n Yamaha xjr verkocht en sinds september ook in het bezit van een rs 900. Zwarte uit 2019 gekocht bij Wim ter Braake Kawasaki dealer in Nijeveen. Kom jullie misschien wel een keer tegen!
 
Zal me ook even voorstellen,Jan woonachtig in Rijssen,heb m,n Yamaha xjr verkocht en sinds september ook in het bezit van een rs 900. Zwarte uit 2019 gekocht bij Wim ter Braake Kawasaki dealer in Nijeveen. Kom jullie misschien wel een keer tegen!
Welkom! Even voor de zekerheid; je hebt toch wel een Z900RS gekocht hè, geen “rs 900”…?
 
Sorry, uiteraard een z900rs. En de eerste en lelijkste modificatie. Wel zeer snel afneembaar,zonder gereedschap zelfs.
 

Bijlagen

  • IMG-20211224-WA0005.jpeg
    IMG-20211224-WA0005.jpeg
    176,3 KB · Weergaven: 52
Dank je. Ja,ik zie de Kawa ook als reismotor dan is die bak verrekte makkelijk. Heb intussen ook het stationaire toerental koud aanzienlijk verlaagd,die van mij ging richting de 2500 toeren met koude start, verschrikkelijk irritant rijden ,gelukkig makkelijk zelf op te lossen. Hele fijne motor trouwens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan