Kawasaki zephyr 550 start niet, elektra noob.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Goedenavond.

Naast rijden sleutel ik graag, en knap zo weleens een opknapper op.. Zo kwam ik een maand of wat geleden in het bezit van maar liefst 3 stuks zephyr 550 en enorme bak onderdelen. Kant en klaar sleutelpakket, 2 vd 3 liepen ook nog eens goed. Ik heb 1 exemplaar kunnen updaten en die zag er retestrak uit. Daar ga ik deze zomer lekker op rijden, begin met de volgende. Dat was het plan althans.

Ik reed inmiddels dagelijks op zijn broer naar het werk, en zo ook die dag. Bekende weg, bochtje door, komt er een opel combo op zijn gemakkie een woonerf af, combo was net zo lang als de weg breed, mijn eerste stoppie ooit gemaakt, helaas kwam ik een stukkie te kort en klap met mijn schouder vol op de raamstijl. Schouderkop door mijn schouderblad heen, kop nd klote, blad diverse breuken, bovenarm gebroken, en er zat een stuk bovenarm in de kop geforceerd, die achter mijn blad zat en dus daar ook bleef, zelfs na poging onder narcose de kop terug te duwen om de pijn te verminderen. Want dat had ik.. ;(
Uiteindelijk 10 dagen moeten wachten omdat er 5 specialisten bij aanwezig moesten zijn, en er telkens 1 een spoedgeval had. #fuckmylife

Afijn. Voorlopig zit rijden en sleutelen er niet in, eerst jaartje herstellen. Omdat ik niet de ruimte heb om ook nog 2 zephyrs te stallen en ze niet laat wegrotten gaan ze in de verkoop. Degene waar ik op reed had erg weinig schade, spiegeltje, tellertje, stuur krom. Dat is al gefixt.

Echter nu de derde. Die heeft tijdens zijn aanwezigheid bij mij nog niet gelopen, gewoonweg ook nog niet geprobeerd. Zou het gewoon moeten doen, en nu ze in de verkoop gaan is het prettig als ze iig lopen. Ik mag inmiddels mijn rechterhand weer wat gebruiken, dus met goeie wil komt men een eind. Goeie accu erin, lithium die wat er ook gebeurd 13,4v blijft geven, daar ligt het niet aan. Hele instrumentarium overgezet, en de lampjes en toeters doen het alvast..

Echter starten wil niet lukken. Het enige wat er gebeurd is een gezoem uit mijn junction box/zekeringenkast. Accu blijft op spanning. Ik heb een ander box geprobeerd, hetzelfde. Ander startrelais, hetzelfde.

Aangezien ik elektronisch nogal beperkt ben, en momenteel twee linkerhanden heb, hoop ik dat iemand de tip heeft natuurlijk. :}

Ik hoor het graag.
 
Ik heb geen tip voor je, maar ik wil wel mijn medeleven tonen. Ik hoop dat je goed herstellende bent en dan weer lekker kan rijden.

Ik hoop doot het gesprek hier een beetje gaande te houden dat jouw topic aandacht krijgt en je daardoor een antwoord krijgt :)
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel een multimeter?
Heb je al een keer geprobeerd het startrelais door te verbinden?
doet de rest het wel? verlichting knipperlichten
staat de killswitch niet uit?
Als je het startrelais doorverbind, moet de startmotor rond gaan, doet ie dat niet is je accu/stroomvoorziening de boosdoener, of je startmotor defect..

Er op slaan zoals voorgesteld heeft bij een motor weinig zin, die hebben geen bendix, dus die kan niet vast gaan zitten
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen.

Bedankt voor het medeleven ten eerste.

Ik heb het startrelais al wel vervangen voor een ander exemplaar. Wat bedoel je met door verbinden? De plus en min direct op de startmotor of moet ik iets doen met de 2 draadjes(stekkertje) die het relais ingaan? Ik heb nog een losse startmotor liggen, kan ik die eens aansluiten of is het niet handig die "vrij" te laten draaien?

De motor heeft nog niet rondgedraaid, en de accu is 100% goed. Die blijft heel mooi op sterkte.De lampen, tuuter etc doen het gewoon.

Ik weet nog dat de vorige eigenaar een ook een elektrisch probleem had, bleek de pick up coil te zijn uiteindelijk. Meer weet ik daar ook niet van helaas.
 
het startrelais heeft 2 ( waarschijnlijk ) M8 moeren waar 2 draden aan zitten een van de accu de andere naar de startmotor en 1 of 2 dunne draden...
Als je een dikke schroevendraaier pakt, en je verbind die 2 M8 draden even door door de schroevendraaier tegen de 2 M8 moeren te drukken, dan MOET de startmotor rondgaan ( let op komen vonken van af, maar dat is normaal )
Probeer dat eerst maar, dan horen we wel hoe dit uitpakt, en kunnen we je verder helpen
 
Laatst bewerkt:
Een startmotor mag je bij mijn weten hooguit heel kort (enkele secondes) vrij laten draaien. Eerst de motor eens met de hand ronddraaien. Als dat al niet gaat weet je genoeg.

Eventueel zonder bougies even vooruit (laten) duwen in de versnelling. Als het blok vast staat gaat de starter er ook geen beweging in krijgen
 
Laatst bewerkt:
het startrelais heeft 2 ( waarschijnlijk ) M8 moeren waar 2 draden aan zitten een van de accu de andere naar de startmotor en 1 of 2 dunne draden...
Als je een dikke schroevendraaier pakt, en je verbind die 2 M8 draden even door door de schroevendraaier tegen de 2 M8 moeren te drukken, dan MOET de startmotor rondgaan ( let op komen vonken van af, maar dat is normaal )
Probeer dat eerst maar, dan horen we wel hoe dit uitpakt, en kunnen we je verder helpen


Succes! Starten lopen.. Erna nog eens de startknop geprobeerd en af en toe leek die te willen pakken. Ergens prut aan den stekkertje?
 
Ik hoor geen klik. En een ander relais heb ik al geprobeerd, ook alleen gezoem uit de box.

Maar wat check ik dan met de multimeter? De massa van wat en hoe? Als dat makkelijk uit te leggen is..
 
Ik hoor geen klik. En een ander relais heb ik al geprobeerd, ook alleen gezoem uit de box.

Maar wat check ik dan met de multimeter? De massa van wat en hoe? Als dat makkelijk uit te leggen is..

meter op weerstand (ohm) zwarte pen op massa of - batterij
rode pen op 1 van de 2 dunne draden aan het relais (via een stekker), er zitten ook 2 dikke draden op met moeren. ik vermoed dat het een geel/rode en een zwarte zijn. rode pen op de zwarte : zou hetzelfde moeten zijn als je beide pennen gewoon tegen mekaar houdt. dwz dat het relais aan de massa ligt

stekker loskoppelen, 1 pen op 1 draad, andere op andere draad : nu moet je een waarde van enkele ohms meten, dit wil dan zeggen dat het spoel ok zou moeten zijn (niet onderbroken)

meter op volt zetten, stekker nog steeds los, zwarte pen op massa/-batterij, rode pen op geel/rode draad en startknop induwen (en zorgen dat alle noodzakelijke dingen om te starten goed staan, zoals run/off, neutraal, zijpikkel, eventueel koppeling) : nu moet je batterijspanning meten of net iets lager . dwz dat het startsignaal toekomt aan het relais. komt dat niet toe, heb je ergens een slecht kontakt/onderbreking tussen relais en startknop of nog verder door naar het kontaktslot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan