kawasaki zephyr geen vonk

joskawa

Die hard MF'er
Donateur
10 nov 2005
303
52
Maarssen
Gaat om een Kawasaki Zephyr 1100 uit 1992.

3 maanden geleden lopend weggezet maar moest even buiten slapen dus zal wel boos zijn op mij.

Alles doet het maar geen vonk.

Accu is goed, startmotor gaat goed rond, dodemansknop staat op run, jiffyschakelaar is gangbaar en koppelingsschakelaar is gangbaar.

Af en toe de laatste tijd even niet aan willen slaan maar na wat rommelen met de contactsleutel toch aanslaan.
Oke, makkie denk je dan, contactslot is slecht aan het worden, zeker na het buiten slapen.

Eerst maar ingespoten maar dat helpt niet.
Met starten en tegelijk een beetje rommelen aan de sleutel kreeg ik af en toe weer een vonk.
Dat is goed te controleren want het zijn 2 bougies per cilinder en ik had er 1 naast hangen met een oude bougie.

Ik zie onder in het contactslot een diode zitten.
De diode zit aan 1 kant op de basis gesoldeerd en aan de andere kant bij de witte draad maarrrr
los, en het lijkt er op dat hij niet gesoldeerd zat of de hele soldeerdruppel moet verdwenen zijn.

Weet iemand wat die diode moet doen?
Weet iemand wat de witte draad doet?
En, ik weet niet wat/of het er mee te maken heeft, wat doet de grijze draad?
(Die gaat naar of komt van de cdi)

Ik heb wel een schema maar ik kan het niet goed volgen.

Alvast bedankt :)

Vandaag de diode vast gesoldeerd na even voorzichtig geprobeerd te hebben of het effect had.
Dit was toch het probleem, de motor loopt weer.
 
Laatst bewerkt:
hee chickie even weg svp

Toch nog even verder voor wie het misschien ook nog mee gaat maken:

Van de week hetzelfde probleem maar nu helemaal geen elektriciteit meer en door het bergingsbedrijf naar huis gebracht.

Blijkt het toch in de contacten in het contactslot zelf te zitten. De plus had een ingebrand contact.
De contacten heb ik schoongemaakt en hij doet het weer.

Die diode die ik dacht te zien zitten blijkt een weerstand te zijn.
Nog steeds geen idee waar die nu voor is.
 
from memory : is een soort van zenerdiode geloof ik, is een soort van startbeveiliging. gewoon de draden doorverbinden werkt niet zonder die diode, omdat de CDI dan een te hoog voltage binnenkrijgt op een signaaldraad.

verder werkt het smeren van het slot zelf nooit als er een slecht kontakt is in het kontaktslot : de kontakten zitten onder het slot.
 
oke, dank je Janbros.
Ik dacht ook dat het volgens het schema om een diode ging, op het uiterlijk zag het er echter als een weerstand uit.

Klopt van het contactslot, het bovendeel waar de sleutel in gaat wilde wel.
De contacten in de schakelaar er onder waren ingebrand.
Die heb ik schoongemaakt en het spul werkt weer.

Het leek mij lastig om de afgebroken bouten los te krijgen maar ik kon ze met een staalspijker makkelijk los tikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan