KAWASAKI ZX-6R '98 of SUZUKI GSX-R 750 , welke zal ik kopen?

marvnl

MF'er
3 okt 2015
50
0
Almere
Heb nog geen idee welke ik zal kiezen. KAWASAKI ZX-6R '1998 (44.000km) of SUZUKI GSX-R 750 '2000 (65.000km). 9 januari kan ik pas langs gaan om even test ritjes te maken, maar aan jullie de vraag voor tips waar ik op moet letten. Zijn beide van de zelfde garage. Voor beide kan ik geen serieuze major issues ontdekken die dure onderhoud vragen, maar kan uiteraard ook wat missen. Beide zijn motorisch in goede staat en kwalitatief in het algemeen heb ik begrepen. De GSXR vind ik er wel beter uitzien dan de ZX-6R, maar de GSXR schijnt men sneller last te hebben van stuurgrip? Iemand ervaring mee? Verder zijn beide motoren prima in orde, goede banden en onderhoud is recentelijk gepleegd voor beide en remt en schakelt zoals het hoort volgens de beschrijving.
Enige tips om na te vragen en te checken wanneer ik ga vergelijken op de dag van testen?
Alvast bedankt voor jullie inzicht.
 
Kawasaki
full
 
Ik zou de 750 kiezen omdat het een 750 is.

Rijdt en stuurt als de 600, maar op het moment dat het topvermogen aangesproken wordt is die toch wat sneller (en niet meteen zo achterlijk veel sneller zoals een 1000).

Nu heb ik met deze generatie geen ervaring maar het 2006 model heeft een vrij relaxte zit voor een supersport. Stuk relaxter als mijn 600RR en ook relaxter als de ZX6R uit 2004! Geen idee of het bij dit model ook al zo was.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar proefrit maken om je eigen keuze te kunnen bepalen en iemand meenemen die er verstand van heeft om eventuele verborgen gebreken te kunnen ontdekken.
Heb zelf ook dat type GSXR750Y gehad en volgens mij is dat een injectie fiets ipv carbs.
weet niet wat die ZX6R heeft maar dacht dat die nog carbs had.
Mijn voorkeur zou naar de 750 gaan ook al heeft ie wat meer kilometers op de teller staan.
Heb er zelf een gehad en er echt ontzettend veel plezier aan beleefd.
 
Toch maar proefrit maken om je eigen keuze te kunnen bepalen en iemand meenemen die er verstand van heeft om eventuele verborgen gebreken te kunnen ontdekken.
Heb zelf ook dat type GSXR750Y gehad en volgens mij is dat een injectie fiets ipv carbs.
weet niet wat die ZX6R heeft maar dacht dat die nog carbs had.
Mijn voorkeur zou naar de 750 gaan ook al heeft ie wat meer kilometers op de teller staan.
Heb er zelf een gehad en er echt ontzettend veel plezier aan beleefd.

Die Gsx heeft veel kilometers ja, maar ben bang dat die kilometers mij gaan pakken motorisch en dat het een paar kilometers later een hel kan worden hierdoor, maar weet t niet zeker.
Is m'n 2e motor, maar had m'n 2e niet zo lang.

En voor de rest. Stuur grip? STUUR, waarmee je stuurt... GRIP - dus hoe je her vast houd en alles er omheen. Is geen Belgen grap :]
 
De uitleg over stuurgrip helpt mij ook niet verder. Bedoel je de ergonomie? Bijv. lage clipons of gaat het over grip van de voorband?

Zo te zien is de term stuurgrip een mis vraag. Dus laat dat maar zitten, daar kom ik zelf toch wel achter. Het belangrijkste nu is motorische verwachtingen. Ik begin wat te twijfelen omdat de kilometers zo hoog zijn, maar wil er toch meer advies / ervaringsverhalen over.

Ik kan wel mensen meenemen, maar issue is dat ik dan teveel afhankelijk bent van een ander en afspraken niet al te goed gemaakt kan worden (vertelt ervaring), als backup wil ik toch nog even wat eigen kennis opgenomen hebben wanneer ik daar sta.
 
Je krijgt natuurlijk nooit eeuwige garantie op een motor,er kan altijd wat stuk gaan.
Bij de mijne is destijds het blok in de soep gelopen omdat ik het oliepeil niet goed in de gaten hield.
Het zijn beiden racers dus er zal echt wel gas mee gegeven zijn,de vraag is alleen of ze tijdig onderhoud hebben gehad?
Maak een proefrit en trek hem in alle versnellingen goed door,probeer een stukje zonder handen aan het stuur te rijden om te kijken of de motor niet begint te trillen of naar links of rechts wil afslaan.
En neem iemand mee die er verstand van heeft...
Iedereen kan jou hier vertellen waar je op kunt letten bij aankoop,maar als je dan zelf nog niet weet wat je ziet/zegt tegen de verkoper schiet het ook niet op.
 
Toch maar proefrit maken om je eigen keuze te kunnen bepalen en iemand meenemen die er verstand van heeft om eventuele verborgen gebreken te kunnen ontdekken.
Heb zelf ook dat type GSXR750Y gehad en volgens mij is dat een injectie fiets ipv carbs.
weet niet wat die ZX6R heeft maar dacht dat die nog carbs had.
Mijn voorkeur zou naar de 750 gaan ook al heeft ie wat meer kilometers op de teller staan.
Heb er zelf een gehad en er echt ontzettend veel plezier aan beleefd.



Die heeft inderdaad nog carburateurs.

Ik heb een zx-6r van 1998 gehad, prima motor met een ruime zit voor een supersport.
Heb er nooit problemen mee gehad maar ik heb er ook maar 10.000km mee gereden, aangeschaft bij 40.000 en bij 50.000 weg gedaan, heeft nooit een klap verkeerd gegeven.

Groot nadeel wat ik ondervond was dat er pas vermogen vrij komt boven de 8000tpm, nou hoort dat ook wel bij het karakter van een 600 maar op de weg rijd dat niet prettig.

De Suzuki heb ik nooit gereden maar wellicht heeft die wat meer vermogen onderin.


De Kawa maakt overigens wel een gruwelijk lekker geluid hoog in toeren. :9
 
Laatst bewerkt:
hoi marv,

ik heb zelf een zx6r zoals afgebeeld.
Het is mn 5e motor. Ik gebruik m voor toerritjes, naar de Eiffel of Man en trackdays.
Ben zelf 1,97 en 100kg.
Heb de volgende zaken aangepast: verlaagde steps (7mm) verhoogd zadel (10mm), stijfere voorveren en stijvere achter veer.
Ik vind het een zeer goede fiets. Stuurt prima, remt fantastisch en zithouding is ontspannen ook over langere ritten. Op de track days kom ik redelijk goed mee en heeft ie voldoende porrie.
In de Eiffel rijdt ik met jongens met een superduke, RSV aprilia, MV Brutale en kan redelijk goed mee komen.

Het is 1 van de laatste carb fietsen. Toen ik hem kocht had deze lang stil gestaan. En met de huidige benzine is dat eigenlijk een drama. Ik heb veel gedoe gehad om de fiets weer goed te laten lopen. (Oa bij Horeon in Zwanenburg = afzetter en monteur daar is een prutser, maar dat terzijde).
Nadat dit was opgelost met echt schoonmaken van de carbs loopt ie als een kogel.
Waar de kawa bekend omstaat is de rammelende nokkenasketting. Is geen probleem en meerdere motoren van die tijd hebben daar last van.
Hoop dat je wat aan de info hebt.
.....
 
Laatst bewerkt:
probeer een stukje zonder handen aan het stuur te rijden om te kijken of de motor niet begint te trillen of naar links of rechts wil afslaan.


Wat natuurlijk niks wil zeggen...
De mijne trok ook behoorlijk naar rechts zodra ik het stuur losliet. Maar toen ik het achterwiel er eens uit had gehad om alles goed te kunnen poetsen en de achterrem wat onderhoud te geven was het probleem ineens verdwenen. Tot heden rijdt de fiets nu dus mooi rechtdoor als ik het stuur loslaat. Ik vermoed dat het achterwiel er niet helemaal recht in heeft gestaan voordien.
 
Zo te zien is de term stuurgrip een mis vraag. Dus laat dat maar zitten, daar kom ik zelf toch wel achter. Het belangrijkste nu is motorische verwachtingen. Ik begin wat te twijfelen omdat de kilometers zo hoog zijn, maar wil er toch meer advies / ervaringsverhalen over.

Ik kan wel mensen meenemen, maar issue is dat ik dan teveel afhankelijk bent van een ander en afspraken niet al te goed gemaakt kan worden (vertelt ervaring), als backup wil ik toch nog even wat eigen kennis opgenomen hebben wanneer ik daar sta.

Met deze kilometers zijn ze nog láng niet op. Technisch zijn beide modellen ook gewoon goed, dus zal toch gewoon op persoonlijke voorkeur uitkomen. Ik heb zelf de zx6r 98 gehad, fijne fiets en voor een supersport is de zithouding erg relaxt. Zou van deze modellen nu echter voor de Suzuki kiezen vanwege injectie en cilinderinhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan