KAWASAKI ZX-6R '98 of SUZUKI GSX-R 750 , welke zal ik kopen?

marvnl

MF'er
3 okt 2015
50
0
Almere
Heb nog geen idee welke ik zal kiezen. KAWASAKI ZX-6R '1998 (44.000km) of SUZUKI GSX-R 750 '2000 (65.000km). 9 januari kan ik pas langs gaan om even test ritjes te maken, maar aan jullie de vraag voor tips waar ik op moet letten. Zijn beide van de zelfde garage. Voor beide kan ik geen serieuze major issues ontdekken die dure onderhoud vragen, maar kan uiteraard ook wat missen. Beide zijn motorisch in goede staat en kwalitatief in het algemeen heb ik begrepen. De GSXR vind ik er wel beter uitzien dan de ZX-6R, maar de GSXR schijnt men sneller last te hebben van stuurgrip? Iemand ervaring mee? Verder zijn beide motoren prima in orde, goede banden en onderhoud is recentelijk gepleegd voor beide en remt en schakelt zoals het hoort volgens de beschrijving.
Enige tips om na te vragen en te checken wanneer ik ga vergelijken op de dag van testen?
Alvast bedankt voor jullie inzicht.
 
Ik heb vroeger getwijfeld tussen een zxr750 en een gsx r 750 srad. Mijn monteur raadde toen de zxr af omdat die nokkenassen van peperkoek zouden hebben. Weet niet of dat bij die generatie kawa's ook nog steeds is?

Rammelende nokkassen verneem ik dus al 2 maal in deze topic. Dus ik denk dat de GSX vor nu een goede keuze is. En helemaal omdat ik gisteren van een vriend heb vernomen dat ik voor de zelfde prijs een GSX 750 kan kopen voor de zelfde prijs en met maar 38.000 km op de teller. Dus ik denk dat ik daar voor ga indien de test rit succesvol is.
 
Je krijgt natuurlijk nooit eeuwige garantie op een motor,er kan altijd wat stuk gaan.
Bij de mijne is destijds het blok in de soep gelopen omdat ik het oliepeil niet goed in de gaten hield.
Het zijn beiden racers dus er zal echt wel gas mee gegeven zijn,de vraag is alleen of ze tijdig onderhoud hebben gehad?
Maak een proefrit en trek hem in alle versnellingen goed door,probeer een stukje zonder handen aan het stuur te rijden om te kijken of de motor niet begint te trillen of naar links of rechts wil afslaan.
En neem iemand mee die er verstand van heeft...
Iedereen kan jou hier vertellen waar je op kunt letten bij aankoop,maar als je dan zelf nog niet weet wat je ziet/zegt tegen de verkoper schiet het ook niet op.

Je hebt gelijk. Er gaat inderdaad altijd wat stuk. Maar bij de ene type zijn de generieke kwaaltjes wat meer dan bij de andere. En zoals al gezegd is, als iemand de motor gewoon op tijd zijn onderhoud heeft gepleegd is dat gewoon goed voor de houdbaarheid.
 
hoi marv,

ik heb zelf een zx6r zoals afgebeeld.
Het is mn 5e motor. Ik gebruik m voor toerritjes, naar de Eiffel of Man en trackdays.
Ben zelf 1,97 en 100kg.
Heb de volgende zaken aangepast: verlaagde steps (7mm) verhoogd zadel (10mm), stijfere voorveren en stijvere achter veer.
Ik vind het een zeer goede fiets. Stuurt prima, remt fantastisch en zithouding is ontspannen ook over langere ritten. Op de track days kom ik redelijk goed mee en heeft ie voldoende porrie.
In de Eiffel rijdt ik met jongens met een superduke, RSV aprilia, MV Brutale en kan redelijk goed mee komen.

Het is 1 van de laatste carb fietsen. Toen ik hem kocht had deze lang stil gestaan. En met de huidige benzine is dat eigenlijk een drama. Ik heb veel gedoe gehad om de fiets weer goed te laten lopen. (Oa bij Horeon in Zwanenburg = afzetter en monteur daar is een prutser, maar dat terzijde).
Nadat dit was opgelost met echt schoonmaken van de carbs loopt ie als een kogel.
Waar de kawa bekend omstaat is de rammelende nokkenasketting. Is geen probleem en meerdere motoren van die tijd hebben daar last van.
Hoop dat je wat aan de info hebt.
.....

Bedankt voor jou inzicht Peter. Handige info. Ik ben maar 9 centimeter korter dan jij bent, dus denk dat ik al die aanpassingen niet hoeft uit te voeren, maar als het gewoon lekker rijdt met jou lengte dan denk ik dat het voor mij ook wel zo zal zijn. De GSX begint steeds meer beter aan te voelen, want heb een dame gevonden die haar GSX 750 verkoop voor de zelfde prijs als die van 64.000km. Die van haar is 38.000km op de teller en in het algemeen rijdt rustig, en heeft zij het verder ook goed onderhouden. Ben benieuwd :)
 
De Suzuki heeft ook een mooie upsidedown voorvork.
En hoe zit het met instelbaarheid van de vering + demping? zit daar nog verschil tussen?

Een injectie motorfiets zou altijd mijn voorkeur hebben omdat deze potentieel zuiniger is (geen benzine inspuiting bij gaslos vanaf hogere snelheden = zuiniger)
 
Ik heb toevallig op dit moment een GSX (R1000 k4) en een Kawa (Z1000SX) in de garage staan. Beide prima motoren, maar ik heb de indruk dat de Suzuki kwalitatief beter in elkaar steekt dan de Kawa. Het komt allemaal net wat degelijker over. Behalve een snel versleten kettingset en een heel snel versleten koppelingskabel en een snel verlopen klepspeling heb ik overigens geen harde bewijzen om deze stelling te onderbouwen.
Als de Kawa nog carburateurs heeft dan zou ik dat wel zwaar mee laten wegen, want bij de huidige benzine geeft dat vaak de nodige ellende in de vorm van verstopte sproeiers en kanaaltjes.
 
Grappig. Ik zit voor mijn eventuele volgende motor ook te twijfelen dus deze twee modelletjes, en heb mij daardoor een beetje ingelezen. Daar kwam al vrij snel uit dat suzuki veel modernere techniek in zijn fiets heeft gelegd en dat 'ie bizar comfortabel zou moeten zitten voor een sportfiets. Schijnt wel met het 2000 model (GSXR750Y) iets met de versnellingsbak te zijn dat het vorkje vrij snel krom trekt ofzo, heeft suzuki destijds een terugroepactie voor gehad om het te herstellen, dit was te merken doordat ie bij abrubt gas open uit de versnelling zou schieten ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Het is altijd slim om een proefrit te maken om na te gaan of de bak goed werkt, zeker bij een sportmotor. Als er problemen zijn met de versnellingsbak, dan is het doorgaans de tweede versnelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan