ex-motorloos
MF veteraan
Omdat ik de wens had om eens een keer een motor te bezitten die echt hard kan, heb ik afgelopen winter een Kawasaki ZX-9R gekocht. Waarom geen Honda, Suzuki of Yamaha? De Kawa is van de sportmotoren van deze jaren de meest comfortabele. En ik houd niet van een kort stukje rijden, dus was de Kawa mijn keuze.
Na de koop heb ik de motor volledig nagezien. Het gaat om mijn eigen veiligheid, daar wil ik geen risico in lopen.
Wat is er gedaan?
- accu vervangen (Yuasa)
- motorolie en motoroliefilter vervangen.
- klepspeling gecontroleerd, en bij vier kleppen nieuwe, passende shims geplaatst
- carburateurs gesynchroniseerd
- koelvloeistof vervangen
- alle draaipunten van de achtervering gereinigd en opnieuw gesmeerd
- alle bowden kabels (gas, koppeling) gesmeerd
- controle speling voor- en achtervork (waren nog goed)
- revisie voorremklauwen (schoonmaken zuigers, klauwen schoonmaken, plaatsen nieuwe seals inclusief remzuigervet (alle 24!)
- nieuwe remvloeistof voorrem (remvloeistof achterrem was nog helemaal helder, dus nog niet nodig om te vervangen)
- schoonmaken achterremklauw/zuiger
- alle elektrische verbindingen reinigen + invetten
- controle bougies (tot mijn verrassing iridium exemplaren, nog als nieuw)
- ketting gereinigd, geïnspecteerd (nog helemaal prima) en gesmeerd.
Nu de winter zo zacht is, heb ik al een paar keer op de Kawa gereden. Wat een raket! In duitsland heb ik de topsnelheid uitgeprobeerd: 287 km/u op de teller. En dat is voor mij voldoende, ik weet nu wat het is om op een hele snelle motor te rijden.
En daarmee houd verhaal op. Ik kom er achter dat dit geen motor is, die past bij mij. De TDM blijft daarom en voor de ZX-9R zoek ik een nieuw baasje.
De Kawa ziet er nog erg goed uit, nauwelijks gebruikssporen en al helemaal geen deuken, scheuren of roest.
ZX-9R, type E2 in 2002 aan de eerste eigenaar geleverd.
huidige kilometerstand, circa 58.850 (wordt nog sporadisch mee gereden, kan dus nog iets oplopen)
- extra`s en accessoires:
- door mile pajic voor deze motor op maat gemaakte BOS uitlaatdemper
- carbon (style) hugger achterwiel
- handvatverwarming
- beide sleutels
- de boekjes, heel veel documentatie m.b.t. de onderhoudsgeschiedenis
- afdekkapje voor duozadel (staat niet op de foto`s)
- gedownload en vervolgens geprint werkplaatshandboek
- complete set boordgereedschap
De voorband is nog in zeer goede staat (voldoende profiel), de achterband kan niet meer zo heel lang mee (niet meer veel profiel, niet te oud of beschadigd o.i.d.).
Na de koop heb ik de motor volledig nagezien. Het gaat om mijn eigen veiligheid, daar wil ik geen risico in lopen.
Wat is er gedaan?
- accu vervangen (Yuasa)
- motorolie en motoroliefilter vervangen.
- klepspeling gecontroleerd, en bij vier kleppen nieuwe, passende shims geplaatst
- carburateurs gesynchroniseerd
- koelvloeistof vervangen
- alle draaipunten van de achtervering gereinigd en opnieuw gesmeerd
- alle bowden kabels (gas, koppeling) gesmeerd
- controle speling voor- en achtervork (waren nog goed)
- revisie voorremklauwen (schoonmaken zuigers, klauwen schoonmaken, plaatsen nieuwe seals inclusief remzuigervet (alle 24!)
- nieuwe remvloeistof voorrem (remvloeistof achterrem was nog helemaal helder, dus nog niet nodig om te vervangen)
- schoonmaken achterremklauw/zuiger
- alle elektrische verbindingen reinigen + invetten
- controle bougies (tot mijn verrassing iridium exemplaren, nog als nieuw)
- ketting gereinigd, geïnspecteerd (nog helemaal prima) en gesmeerd.
Nu de winter zo zacht is, heb ik al een paar keer op de Kawa gereden. Wat een raket! In duitsland heb ik de topsnelheid uitgeprobeerd: 287 km/u op de teller. En dat is voor mij voldoende, ik weet nu wat het is om op een hele snelle motor te rijden.
En daarmee houd verhaal op. Ik kom er achter dat dit geen motor is, die past bij mij. De TDM blijft daarom en voor de ZX-9R zoek ik een nieuw baasje.
De Kawa ziet er nog erg goed uit, nauwelijks gebruikssporen en al helemaal geen deuken, scheuren of roest.
ZX-9R, type E2 in 2002 aan de eerste eigenaar geleverd.
huidige kilometerstand, circa 58.850 (wordt nog sporadisch mee gereden, kan dus nog iets oplopen)
- extra`s en accessoires:
- door mile pajic voor deze motor op maat gemaakte BOS uitlaatdemper
- carbon (style) hugger achterwiel
- handvatverwarming
- beide sleutels
- de boekjes, heel veel documentatie m.b.t. de onderhoudsgeschiedenis
- afdekkapje voor duozadel (staat niet op de foto`s)
- gedownload en vervolgens geprint werkplaatshandboek
- complete set boordgereedschap
De voorband is nog in zeer goede staat (voldoende profiel), de achterband kan niet meer zo heel lang mee (niet meer veel profiel, niet te oud of beschadigd o.i.d.).
Bijlagen
-
20190319_125456.jpg85,9 KB · Weergaven: 73
-
20190319_122458.jpg121,8 KB · Weergaven: 68
-
20190319_122507.jpg151,1 KB · Weergaven: 53
-
20190319_122511.jpg141,4 KB · Weergaven: 77
-
20190319_122758.jpg160,1 KB · Weergaven: 72
-
20190319_122751.jpg217,5 KB · Weergaven: 63
-
20190319_122811.jpg170,3 KB · Weergaven: 69
-
20190319_122841.jpg154,4 KB · Weergaven: 48
-
20190319_124208.jpg143,3 KB · Weergaven: 49
-
20190319_125359.jpg167,8 KB · Weergaven: 66
-
20190319_125410.jpg224 KB · Weergaven: 49
-
20190402_112911.jpg139,8 KB · Weergaven: 61
-
20190402_112927.jpg202,6 KB · Weergaven: 50
-
20190402_112717.jpg232,7 KB · Weergaven: 55
-
20190402_112731.jpg240 KB · Weergaven: 51
-
20190402_112628.jpg144,6 KB · Weergaven: 48
-
20190402_112422.jpg173,7 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt: