Kawasaki ZX10R 04-05 valt stil

Kawasjakie B

Rookie
2 jul 2020
14
2
Beste allemaal,

ik zit met een technisch probleem. Op 21 september 2006 heb ik nieuw een Kawasaki ZX10R ( model 2004 - 2005 )

altijd heel graag mee gereden en de motor heeft nooit een klap verkeerd gegeven.

maar sinds kort heb ik problemen. De motor start goed, maar wanneer ik rijd valt de motor ineens stil. Alsof er geen benzinetoevoer meer is, of reserve valt. Het gebeurd wanneer ik afrem op de motor, maar ook bij acceleren.

Het lampje rechts onder de teller, wat een eventuele storing aangeeft gaat niet branden. Eens helemaal tot stilstand gekomen kan ik daarna wel weer starten maar later val ik dan weer stil, geen pijl op te trekken.

ben met mijn motor bij de dealer geweest. Daar toentertijd ook mijn motor gekocht. We kwamen tot de conclusie dat het het start-relais moest zijn. Dat heb ik nieuw gekocht, maar dat heeft het probleem niet verholpen.

vervolgens bij de dealer uitgelezen wat er uit te lezen valt en zag storingen op de immobilisator en de krukas sensor ( of nokkenas sensor ). Maar dat kon volgens de monteur niet de oorzaak zijn.

tweedehands een benzine pomp besteld en gemonteerd maar ook dat verhielp het probleem niet. En nu de computer door laten meten maar ook daar waren geen problemen mee. Dus ik ben een beetje ten einde raad.

heeft hier iemand ervaring en een eventuele mogelijke oplossing?
 
Je zegt dat het klinkt alsof je benzinetoevoer wegvalt, maar alles wat je gecontroleerd hebt is elektrisch waardoor je ontsteking weg zou vallen (even los van de pomp). In de hoek van de benzine; je benzinefilter en ontluchting van je tank al gecontroleerd?

En als het dan toch aan ontsteking moet liggen, ik vind het een vreemd verhaal dat het niet aan een storing op je krukas sensor of immobilisator kan liggen, dat zijn volgens mij juist de delen die dit gedrag kunnen veroorzaken. Niet om je monteur aan te vallen, maar je krukas/nokkenas sensor zou het eerste zijn wat ik zou vervangen gezien je klachten en uitgelezen storingen.
 
Dus er zijn al dingen vervangen terwijl een storingsmelding aangeeft dat de krukassensor mogelijk een probleem heeft. Dan lijkt mij dat als dealer dat toch een punt van aandacht.... Ik zou gewoon aangeven dat hij daar toch eens naar moet kijken.
 
Klopt, alsof je zonder benzine komt te staan.

Benzine afgelaten en tank gespoelt, ontluchting zat niet verstopt.

Maar als je het goed begrijp kan een storing op de krukas sensor of immobilisator wel de oorzaak zijn dat de motor uitvalt tijdens het rijden?
 
Dus er zijn al dingen vervangen terwijl een storingsmelding aangeeft dat de krukassensor mogelijk een probleem heeft. Dan lijkt mij dat als dealer dat toch een punt van aandacht.... Ik zou gewoon aangeven dat hij daar toch eens naar moet kijken.
Ik vertel het misschien ook niet helemaal goed. De boel uitgelezen en toen gaf de motor een x-aantal storingen aan de krukassensor en een x-aantal storingen aan de immobilisator. Daarna gaan rijden en tijdens het rijden viel de motor weer een paar keer stil. Daarna weer gemeten maar het aantal storingen was net toegenomen.
 
Beste allemaal,

ik zit met een technisch probleem. Op 21 september 2006 heb ik nieuw een Kawasaki ZX10R ( model 2004 - 2005 )

altijd heel graag mee gereden en de motor heeft nooit een klap verkeerd gegeven.

maar sinds kort heb ik problemen. De motor start goed, maar wanneer ik rijd valt de motor ineens stil. Alsof er geen benzinetoevoer meer is, of reserve valt. Het gebeurd wanneer ik afrem op de motor, maar ook bij acceleren.

Het lampje rechts onder de teller, wat een eventuele storing aangeeft gaat niet branden. Eens helemaal tot stilstand gekomen kan ik daarna wel weer starten maar later val ik dan weer stil, geen pijl op te trekken.

ben met mijn motor bij de dealer geweest. Daar toentertijd ook mijn motor gekocht. We kwamen tot de conclusie dat het het start-relais moest zijn. Dat heb ik nieuw gekocht, maar dat heeft het probleem niet verholpen.

vervolgens bij de dealer uitgelezen wat er uit te lezen valt en zag storingen op de immobilisator en de krukas sensor ( of nokkenas sensor ). Maar dat kon volgens de monteur niet de oorzaak zijn.

tweedehands een benzine pomp besteld en gemonteerd maar ook dat verhielp het probleem niet. En nu de computer door laten meten maar ook daar waren geen problemen mee. Dus ik ben een beetje ten einde raad.

heeft hier iemand ervaring en een eventuele mogelijke oplossing?


Hier snap ik niks van.

Je laat die zx10 r uitlezen.
De boordcomputer geeft duidelijk aan dat er problemen met immobilisator(start onderbreker via de sleutel / contact)is en de heel belangrijk voor je ontsteking met de krukas sensor.
Dan beweerd de monteur opeens dat het hier niet aan legt.
Vreemde monteur.
En nog vreemder je gaat erna domweg een tweedehands benzine pomp en startreLais monteren zonder dat dit een probleem gaf.
Omdat alles in je boordcomputer word opgeslagen.
Weet je ook welke storing je hebt nu.
Nu gaat de monteur en jij zelf buiten de computer om van alles verzinnen.
Advies.
Krukas sensor is dus niet goed aan de hand van die standen die die sensor meet op,je krukas word je ontsteking geregeld elektronisch.
Is die kapot doet je motor het ook niet en komt overeen met jouw klachten.
Of je immobilisator is kapot ,dan leest je contact slot je sleutel,niet meer goed uit.
Zit als het goed is een chip,in je sleutel .
En dan kan de motor ook uitvallen of ermee stoppen.
Waarom ga je buiten je storingsdiagnose van de computer van alles verzinnen .
Denk je dat kawasaki die computer met storingscodes en uitlezen ervan voor de fun en show erop,gezet heeft.
Nee niet.
En die monteur die nu anders beweerd zou ik ver weg van blijven.
Want die monteur weet ook niet hoe je nu jouw storingen moet oplossen.
Weet niks en verzint onzin.
Dus hier ongeschikt voor vind ik.
Vraag welke monteur is dit en welke zaak?.
Ik zou er niet meer komen.
Zoek iemand die je wel helpt en krukas sensor wil vervangen .
Voeg ook bij 2 schermafbeelding en van carmo(www.carmo.nl)hier kan je terrecht voor hulp,bij je immobilisator of ook wel genoemd in het nederlands je start blokkering..

Maar blijkbaar telt je storingsdiagnose in je computer niet en ga je nu dingen vervangen zonder dat dit hoeft of het probleem geeft.
Succes ermee .
 

Bijlagen

  • IMG_6985.PNG
    IMG_6985.PNG
    168,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_6986.PNG
    IMG_6986.PNG
    204,5 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
de dealer heeft dus gelijk : als hij na het uitlezen hetzelfde doet en er geen nieuwe fouten zijn, ligt het niet aan die sensoren. waarom hij dan wel aan het startrelais dacht is voor mij een raadsel.
het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan iets dat niet gezien kan worden door de ECU als fout.

injectie ? dan zal het waarschijnlijk ook niet aan brandstoftekort liggen, want dan zou de benzinedruk wegvallen en een fout geven.

ik vermoed ergens een slecht kontakt.
 
Hier snap ik niks van.

Je laat die zx10 r uitlezen.
De boordcomputer geeft duidelijk aan dat er problemen met immobilisator(start onderbreker via de sleutel / contact)is en de heel belangrijk voor je ontsteking met de krukas sensor.
Dan beweerd de monteur opeens dat het hier niet aan legt.
Vreemde monteur.
En nog vreemder je gaat erna domweg een tweedehands benzine pomp monteren zonder dat dit een probleem gaf.
Omdat alles in je boordcomputer word opgeslagen.
Weet je ook welke storing je hebt nu.
Nu gaat de monteur en jij zelf buiten de computer om van alles verzinnen.
Advies.
Krukas sensor is dus niet goed aan de hand van die standen die die sensor meet op,je krukas word je ontsteking geregeld elektronisch.
Is die kapot doet je motor het ook niet en komt overeen met jouw klachten.
Of je immobilisator is kapot ,dan leest je contact slot je sleutel,niet meer goed uit.
Zit als het goed is een chip,in je sleutel .
En dan kan de motor ook uitvallen of ermee stoppen.
Waarom ga je buiten je storingsdiagnose van de computer van alles verzinnen .
Denk je dat kawasaki die computer met storingscodes en uitlezen ervan voor de fun en show erop,gezet heeft.
Nee niet.
En die monteur die nu anders beweerd zou ik ver weg van blijven.
Want die monteur weet ook niet hoe je nu jouw storingen moet oplossen.
Weet niks en verzint onzin.
Dus hier ongeschikt voor vind ik.
Vraag welke monteur is dit en welke zaak?.
Ik zou er niet meer komen.
Zoek iemand die je wel helpt en krukas sensor wil vervangen .
Voeg ook bij 2 schermafbeelding en van carmo(www.carmo.nl)hier kan je terrecht voor hulp,bij je immobilisator of ook wel genoemd in het nederlands je start blokkering..

Maar blijkbaar telt je storingsdiagnose in je computer niet en ga je nu dingen vervangen zonder dat dit hoeft of het probleem geeft.
Succes ermee .
Eerder al gezegd, ik vertel het misschien ook niet helemaal goed. De boel uitgelezen en toen gaf de motor een x-aantal storingen aan de krukassensor en een x-aantal storingen aan de immobilisator. Daarna gaan rijden en tijdens het rijden viel de motor weer een paar keer stil. Daarna weer gemeten maar het aantal storingen was niet toegenomen. Dus toen besloten dat het daar niet aan kan liggen. Maar, wel bedankt voor je reactie.
 
Nee goh dat is logisch als je een storing hebt en je doet er niks aan. Je gaat rijden je komt door die storingen weer stil te staan je gaat weer die storingsmeldingen nakijken dan zijn diezelfde storingen er gewoon weer die verdwijnen niet zomaar. Of de storingen moeten stapelen (dus dezelfde storing zie je dan meerdere keren terugkomen). Dan snap ik die conclusie.
 
de dealer heeft dus gelijk : als hij na het uitlezen hetzelfde doet en er geen nieuwe fouten zijn, ligt het niet aan die sensoren. waarom hij dan wel aan het startrelais dacht is voor mij een raadsel.
het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan iets dat niet gezien kan worden door de ECU als fout.

injectie ? dan zal het waarschijnlijk ook niet aan brandstoftekort liggen, want dan zou de benzinedruk wegvallen en een fout geven.

ik vermoed ergens een slecht kontakt.
Als het de injectie was, dan zou wel het waarschuwings lampje rechts onder mijn teller moeten gaan branden begreep ik. Een slecht kontakt, dat wordt zoeken dus ... Of weet jij waar ik dan het best kan beginnen?
 
Nee goh dat is logisch als je een storing hebt en je doet er niks aan. Je gaat rijden je komt door die storingen weer stil te staan je gaat weer die storingsmeldingen nakijken dan zijn diezelfde storingen er gewoon weer die verdwijnen niet zomaar. Of de storingen moeten stapelen (dus dezelfde storing zie je dan meerdere keren terugkomen). Dan snap ik die conclusie.
Zal weer mijn kromme manier van schrijven zijn, maar dat is dus het geval. Ik weet niet meer hoeveel, maar zeg 2 x krukas en 5 x immobilisator. Daarna gaan rijden en op een paar kilometer echt wel vier of vijf keer stil gevallen. Daarna gemeten, en het aantal storingen was nog steeds 2 x krukas en 5 x immobilisator
 
Maakt het onwaarschijnlijker, maar die zit aan de voorkant van je blok en is redelijk makkelijk los te koppelen en er liggen er hordes van op de sloop. Kans is aanzienlijk dat je alleen de fout zet in een bepaalde range terwijl je natuurlijk niet alleen problemen hebt in de range waarin die OBD melding actief is, ik zou nog steeds beginnen met je nokkenaspositie-sensor, maar er ff een lenen van iemand.
 
de dealer heeft dus gelijk : als hij na het uitlezen hetzelfde doet en er geen nieuwe fouten zijn, ligt het niet aan die sensoren. waarom hij dan wel aan het startrelais dacht is voor mij een raadsel.
het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan iets dat niet gezien kan worden door de ECU als fout.

injectie ? dan zal het waarschijnlijk ook niet aan brandstoftekort liggen, want dan zou de benzinedruk wegvallen en een fout geven.

ik vermoed ergens een slecht kontakt.

Hij laat zijn computer van die zx10r uitlezen en daaruit komt naar voren ,krukas sensor en immobilisator.
Die fouten slaat deze computer op in het geheugen
Hij zegt zelf topic starter computer uitgelezen ,erna gereden maar er kwamen geen andere storingen erna naar voren tijdens uitlezen.
Dan val je terug op eerder storingsmelding.
En mijn Inziens komen zijn problemen wel overeen met een kapotte krukas sensor.
Of een happerende immobilasator.
Iedereen gaat nu buiten deze storings meldingen in computer iets roepen of verzinnen ,met als gevolg zijn storingen zijn nog niet verholpen.

.
 
"alsof je op reserve valt" snap ik niet zo goed :P

Heb je er een quickshifter op zitten?
Dat krijg je als administratief medewerker ( IK ! ) op een motor-forum .. Beetje zoals vroeger bij de MTX, bijna zonder benzine, kraantje om en daar gaat hij weer. Alleen gaat hij in dit geval niet meer. Geen quickshifter !
 
Laatst bewerkt:
Kans is aanzienlijk dat je alleen de fout zet in een bepaalde range terwijl je natuurlijk niet alleen problemen hebt in de range waarin die OBD melding actief is, ik zou nog steeds beginnen met je nokkenaspositie-sensor, maar er ff een lenen van iemand.

zo werkt dat niet.
je krijgt foutmeldingen als een waarde van een sensor gedurende (meestal) xxx NANOseconden buiten het toegelaten bereik ligt. dus hij werkt of hij geeft een fout, maar hij zal niet de oorzaak zijn dat de motor stil valt zonder foutmelding.
 
zo werkt dat niet.
je krijgt foutmeldingen als een waarde van een sensor gedurende (meestal) xxx NANOseconden buiten het toegelaten bereik ligt. dus hij werkt of hij geeft een fout, maar hij zal niet de oorzaak zijn dat de motor stil valt zonder foutmelding.
Ik hoef geen wedstrijdje verpissen te doen en de kans is ook niet groot, maar het komt wel zeker voor. Maar gezien de 5* stilvallen en geen enkele extra foutmelding verwacht ik het ook niet meer nee. Maar geen idee wat het dan wel is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan