Kawasaki ZX10R 04-05 valt stil

Kawasjakie B

Rookie
2 jul 2020
14
2
Beste allemaal,

ik zit met een technisch probleem. Op 21 september 2006 heb ik nieuw een Kawasaki ZX10R ( model 2004 - 2005 )

altijd heel graag mee gereden en de motor heeft nooit een klap verkeerd gegeven.

maar sinds kort heb ik problemen. De motor start goed, maar wanneer ik rijd valt de motor ineens stil. Alsof er geen benzinetoevoer meer is, of reserve valt. Het gebeurd wanneer ik afrem op de motor, maar ook bij acceleren.

Het lampje rechts onder de teller, wat een eventuele storing aangeeft gaat niet branden. Eens helemaal tot stilstand gekomen kan ik daarna wel weer starten maar later val ik dan weer stil, geen pijl op te trekken.

ben met mijn motor bij de dealer geweest. Daar toentertijd ook mijn motor gekocht. We kwamen tot de conclusie dat het het start-relais moest zijn. Dat heb ik nieuw gekocht, maar dat heeft het probleem niet verholpen.

vervolgens bij de dealer uitgelezen wat er uit te lezen valt en zag storingen op de immobilisator en de krukas sensor ( of nokkenas sensor ). Maar dat kon volgens de monteur niet de oorzaak zijn.

tweedehands een benzine pomp besteld en gemonteerd maar ook dat verhielp het probleem niet. En nu de computer door laten meten maar ook daar waren geen problemen mee. Dus ik ben een beetje ten einde raad.

heeft hier iemand ervaring en een eventuele mogelijke oplossing?
 
zo werkt dat niet.
je krijgt foutmeldingen als een waarde van een sensor gedurende (meestal) xxx NANOseconden buiten het toegelaten bereik ligt. dus hij werkt of hij geeft een fout, maar hij zal niet de oorzaak zijn dat de motor stil valt zonder foutmelding.


Succes ermee met dit acadabra geklets iedereen weet beter terwijl de computer iets anders zegt..
Feit is gewoon de storingen stapelen zich op en steeds komt krukas sensor en immobilisator naar voren en niets anders.
Nu word er van alles verzonnen .
Het zal wel allemaal.
En tot nu toe heeft vraagsteller in deze niet eens besloten een krukas sensor te vervangen .terwijl zijn computer dit wel aangeeft..
als een storing en zijn klachten overeenkomen met een kapotte krukas sensor.
Maar afijn ,het word zo onoverzichtelijk hierdoor Als ieder anders zegt en zelfs de computer van zijn zx10 r niet serieus nemen in meldingen welke storing het is.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet is zijn dopje van zijn ventiel wel achter kwijt geraakt en moet hij nu zijn hele wiel vervangen en rijd daardoor de zx10"r niet goed.
Of zijn dynamo is kapot .
Of spanningsregelaar.
Onee de boordcomputer gaf toch duidelijk krukas sensor aan en immobilisator.

Hiermee geef ik aan wat een onzin er nu langskomt .
En zelfs een melding van de boord computer op,zijn zx10 r niks meer voorstelt want ieder weet beter.
Waarom zit die erop,dan ,voor de show dus die storing meldingen in die computer,want er word niks mee gedaan.
Dan wens ik topic starter/ vraagsteller succes ermee met uitzoeken wat het dan wel is.
Want je weet het nu toch wat het is volgens de boord computer.
Meld je nog ter zijner tijd wat het was.
Want je hebt je vandaag aangemeld als nieuw lid dus ik ben wel benieuwd over tijdje wat je storing werkelijk was.
 
Motor is toch alweer zo,n 15 jaar oud,dus wat Jan schrijft over de stekkers controleren is de moeite waard
het is ook geen moeilijke klus om te doen.Geeft dat geen resultaat zou je hem naar een Kawasaki exclusief dealer
kunnen brengen,die zijn vaak net wat meer thuis in het merk dan een gewone dealer.
 
Wie weet is zijn dopje van zijn ventiel wel achter kwijt geraakt en moet hij nu zijn hele wiel vervangen en rijd daardoor de zx10"r niet goed.
Of zijn dynamo is kapot .
Of spanningsregelaar.
Onee de boordcomputer gaf toch duidelijk krukas sensor aan en immobilisator.

Hiermee geef ik aan wat een onzin er nu langskomt .
En zelfs een melding van de boord computer op,zijn zx10 r niks meer voorstelt want ieder weet beter.
Waarom zit die erop,dan ,voor de show dus die storing meldingen in die computer,want er word niks mee gedaan.
Dan wens ik topic starter/ vraagsteller succes ermee met uitzoeken wat het dan wel is.
Want je weet het nu toch wat het is volgens de boord computer.
Meld je nog ter zijner tijd wat het was.
Want je hebt je vandaag aangemeld als nieuw lid dus ik ben wel benieuwd over tijdje wat je storing werkelijk was.
Ik ben administratief opgeleid. Ik heb er geen verstand van en ga uit van wat ik bij mijn dealer hoor. Maar nu alles wat er gedaan is nog niet helpt en nadat ik Kawasaki Nederland geschreven heb een ook daar niet gelijk een bevredigend antwoord kreeg dacht ik, ik vraag het op Motor Forum. Ik zal zeker laten weten wat uiteindelijk de oorzaak was, of dat ik misschien mijn ZX10R wel in de Schelde heb gegooid. En misschien heb je ook wel gelijk, en is een nieuwe krukas sensor of misschien het rijden met mijn reserve sleutel genoeg. Nog niet geprobeerd, maar ik kom erop terug. Bedankt voor je tijd !
 
Klopt, maar bij een contact storing zo ernstig dat je motor er spontaan van stilvalt zou ik genoeg lampjes/meldingen op je dash verwachten om een kerstboom mee op te tuigen... Als ie uitvalt, blijft je dashboard dan wel aan/houd je spanning?
 
Motor is toch alweer zo,n 15 jaar oud,dus wat Jan schrijft over de stekkers controleren is de moeite waard
het is ook geen moeilijke klus om te doen.Geeft dat geen resultaat zou je hem naar een Kawasaki exclusief dealer
kunnen brengen,die zijn vaak net wat meer thuis in het merk dan een gewone dealer.
Klopt, is oud aan het worden, maar wil hem nog niet wegdoen. Stekkers nakijken kan ik zeker nog eens doen en anders toch maar naar de Kawasaki dealer. Zal op een karretje worden, want ik durf er niet meer zo goed mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben administratief opgeleid. Ik heb er geen verstand van en ga uit van wat ik bij mijn dealer hoor. Maar nu alles wat er gedaan is nog niet helpt en nadat ik Kawasaki Nederland geschreven heb een ook daar niet gelijk een bevredigend antwoord kreeg dacht ik, ik vraag het op Motor Forum. Ik zal zeker laten weten wat uiteindelijk de oorzaak was, of dat ik misschien mijn ZX10R wel in de Schelde heb gegooid. En misschien heb je ook wel gelijk, en is een nieuwe krukas sensor of misschien het rijden met mijn reserve sleutel genoeg. Nog niet geprobeerd, maar ik kom erop terug. Bedankt voor je tijd !


Succes ermee verder met meldingen in je boordcomputer niet serieus nemen.
In de schelde zou ik hem nIet gooien die zx10r dan vervuil je het water met benzine olie en koelvloeistof is zielig voor het leven in de schelde.
Als je toch besluit de zx10r erin te gooien in de schelde zeg even wanneer dan vang ik hem wel op vervang de krukas sensor en rij erna vrolijk rond.
Kom ik ook gratis aan een zx10 r
Je kan ook besluiten je boordcomputer eruit te halen want die storingscodes neem , je toch niet serieus.
En je hebt blijkbaar tijd te veel om uren vrije tijd te spenderen aan storings zoeken naar iets wat je al lang al weet.
Maar blijkbaar neem je onzin serieus en iets wat waar is en wat je boordcomputer aangeeft niet,
Dus succes ermee en verder boeit het me niet meer .
Mijn motor is het niet en dat heeft niks te maken met administratieve opleiding dat ik zo reageer maar het mij ook niet meer interesseert als je zo reageert.
En als je die storingscodes niet serieus neemt zoek het dan maar fijn uit.
Fijne dag verder .
 
Laatst bewerkt:
jij bent duidelijk niet gewoon van met foutmeldingen om te gaan. iedere "ding" dat zoiets heeft zal over verloop van tijd fouten opgeslagen hebben, dikwijls zonder dat de chauffeur er ook maar iets van gemerkt heeft. het gaat immers over nanoseconden. ideaal zou zijn dat per fout ook de km-stand zou worden opgeslagen. bij heftrucks wordt al lang de urenstand mee opgeslagen, en dat staat soms bomvol, maar met urenstanden die niet overeen komen met de urenstanden waarbij een probleem zich voordoet.

en het is niet omdat de motor uitvalt dat er perse een kerstverlichting actief moet worden in het dashboard.

een "bedieningsfout" bv wordt niet opgeslagen. bij een motor ga je dat niet snel tegen komen (bij heftrucks wel), maar als je al rijdend je zijstandaard zou uitklappen, kan je dat gerust een "bedieningsfout" noemen, en gaat de motor uitvallen.

hoofdverdachte is dus als eerste dat circuit. en ook al is het circuit electrisch 100% in orde, dan nog kan de zijstandaard-schakelaar de oorzaak zijn door bv overmatige speling in het scharnierpunt.

ik sluit ze niet perse uit (geef ze maar een waterkansje), er zijn andere zaken die eerst moeten nagekeken worden VOOR er geld wordt uitgegeven aan onderdelen via de trial-and-error methode.
maar als TS liever zijn sensoren en immobiliser wil vervangen op aanraden van jou moet hij dat maardoen, kan hij ze daarna naast zijn benzinepomp op het schap leggen :+
 
Laatst bewerkt:
jij bent duidelijk niet gewoon van met foutmeldingen om te gaan. iedere "ding" dat zoiets heeft zal over verloop van tijd fouten opgeslagen hebben, dikwijls zonder dat de chauffeur er ook maar iets van gemerkt heeft. het gaat immers over nanoseconden. ideaal zou zijn dat per fout ook de km-stand zou worden opgeslagen. bij heftrucks wordt al lang de urenstand mee opgeslagen, en dat staat soms bomvol, maar met urenstanden die niet overeen komen met de urenstanden waarbij een probleem zich voordoet.

en het is niet omdat de motor uitvalt dat er perse een kerstverlichting actief moet worden in het dashboard.

een "bedieningsfout" bv wordt niet opgeslagen. bij een motor ga je dat niet snel tegen komen (bij heftrucks wel), maar als je al rijdend je zijstandaard zou uitklappen, kan je dat gerust een "bedieningsfout" noemen, en gaat de motor uitvallen.

hoofdverdachte is dus als eerste dat circuit. en ook al is het circuit electrisch 100% in orde, dan nog kan de zijstandaard-schakelaar het probleem zijn door bv overmatige speling in zijn scharnierpunt.

maar als TS liever zijn sensoren en immobiliser wil vervangen op aanraden van jou moet hij dat maardoen, kan hij ze daarna naast zijn benzinepomp op het schap leggen :+
Wellicht geen kerstverlichting...maar als je contact/spanning aan blijft en hij valt herhaaldelijk stil lijkt het me erg sterk dat je geen melding of iets krijgt als het iets anders is dan een killswitch/standaard (of een ecu die denkt het een killswitch/standaard is door vocht in je stekkers).

Ik verwacht gezien het verhaal niet dat je immobiliser/nokkenassensor de oorzaak is, zeker als je zo vaak uitvalt moet dat uit te lezen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het zal wel allemaal .
Hier iets over de nokkenas sensor in bijgevoegde afbeelding.
Duidelijker kan niet.

Heb zelf precies zo een zx10"r gehad van dat jaartal en had zelfde probleem.
Ik begreep van de kawasaki dealer dat de sensor stuk was en soms even wel wat deed.
De computer gaat dan in een noodprogramma lopen zodat motor het wel doet maar niet optimaal.
Met als gevolg terug kerende storingen die precies zo zijn als vraagsteller,topic steller hier aangeeft als zijn probleem.
Maar afijn dit kan ik er over zeggen uit eigen ervaring met die zx10 r en meer niet.
Maar sommige beweren nu dat het niet de nokkenas sensor kan zijn ok dan ,dan ga ik verder deze discussie ook niet meer houden hierzo .
Dan vind ik het wel best.
Ieder zijn opvatting of mening,maar ook de officiele kawasaki dealer hield zich aan wat de boordcomputer voor storing toen aan gaf,de nokkenas sensor.
Vervangen en het was niet meer terug gekomen dat probleem.
 

Bijlagen

  • IMG_6988.PNG
    IMG_6988.PNG
    151,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar je vandaan komt, vlakbij mijn woonplaats zit Peter Lemstra in Alkmaar, sinds jaar en dag dealer van Kawasaki. Sommigen vinden het een bijzonder figuur, maar hij weet wel waar hij het over heeft. Je zou hem even kunnen bellen om je probleem aan hem voor te leggen. Wie weet heeft hij zo een idee waar je het moet zoeken.
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, vlakbij mijn woonplaats zit Peter Lemstra in Alkmaar, sinds jaar en dag dealer van Kawasaki. Sommigen vinden het een bijzonder figuur, maar hij weet wel waar hij het over heeft. Je zou hem even kunnen bellen om je probleem aan hem voor te leggen. Wie weet heeft hij zo een idee waar je het moet zoeken.
Haha bijzonder is hij zeker,ken hem nog uit de jaren 80.
 
Heb zelf precies zo een zx10"r gehad van dat jaartal en had zelfde probleem.
Ik begreep van de kawasaki dealer dat de sensor stuk was en soms even wel wat deed.
De computer gaat dan in een noodprogramma lopen zodat motor het wel doet maar niet optimaal.

wat je zegt klopt : als 1 van de 2 (nokken- of de krukassensor) uitvalt, blijft hij draaien op een noodloop.

maar dat gebeurt niet bij TS zijn motor, die valt stil. klopt niet met mijn definitie van "hetzelfde" ;)
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, vlakbij mijn woonplaats zit Peter Lemstra in Alkmaar, sinds jaar en dag dealer van Kawasaki. Sommigen vinden het een bijzonder figuur, maar hij weet wel waar hij het over heeft. Je zou hem even kunnen bellen om je probleem aan hem voor te leggen. Wie weet heeft hij zo een idee waar je het moet zoeken.
Bedankt voor de tip ! Zojuist gebeld en ze namen echt wel even de tijd. Dit weekend even wat dingen proberen !
 
@Kawasjakie B
Is dit probleem inmiddels opgelost?
Bijna 3 jaar geleden dit probleem.
En topic starter is erna niet meer terug geweest het hier even netjes te melden wat het nou was.
Even doorgelezen dit topic hij wilde de motor in de schelde gooien.
Dan ligt hij nu te roesten op de bodem van de schelde😂😂😂😂🤣🤣
Geen idee maar zou wel netjes zijn topic starter meldde toch de afloop.
Er zijn genoeg leden hier aan het schrijven gegaan erover en hebben eventuele oplossingen gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan