kawasaki zx12r model 2000

kriske

Die hard MF'er
30 jan 2003
874
18
Nederland
'k heb gisteren een zx12r model 2000 gekocht, graag had 'k wat gehoord van rijders die ervaring hadden met die machine :)
 
'k heb er nu al een 150km met gereden maar vandaag maakte 'k toch iets raar mee, 'k had een paar bochten gedaan en daarin had'k het gevoel dat de motor inhield en terug oppakte net of hij zonder benzine ging vallen.
'k dacht dat zal wel met 't injectie systeem te maken hebben, maar 500m verder moet'k afslaan in een straat , eerste versnelling, en valt hij stil? :(
bij de tweede poging starte hij terug en kon 'k verder. tank was nog voor één vierde vol.
Kan iemand dat verklaren. 'k mag er niet aandenken dat hij stil valt terwijl je in de bocht ligt.
 
'k heb er nu al een 150km met gereden maar vandaag maakte 'k toch iets raar mee, 'k had een paar bochten gedaan en daarin had'k het gevoel dat de motor inhield en terug oppakte net of hij zonder benzine ging vallen.
'k dacht dat zal wel met 't injectie systeem te maken hebben, maar 500m verder moet'k afslaan in een straat , eerste versnelling, en valt hij stil? :(
bij de tweede poging starte hij terug en kon 'k verder. tank was nog voor één vierde vol.
Kan iemand dat verklaren. 'k mag er niet aandenken dat hij stil valt terwijl je in de bocht ligt.
Misschien ging je zo plat dat de benzine helemaal naar de zeikant gaat en er even geen benzine in kwam?
 
Geen idee, nog nooit zoiets beleefd. Valt alleen de motor uit of het electrisch systeem ook? ZX-12R loopt stationair eigenlijk nooit goed, probeer eens het stationair toerental te verhogen.
 
Met de standaard uitlaat loopt de 12 prima stationair. Een andere uitlaat zorgt er idd voor dat ie wat onregelmatig stationair gaat draaien.

Als de tank bijna leeg is gaat ie gewoon sputteren zoals iedere ander motor.
De gasreactie van de eerste modellen is wel erg aan/uit, maar afslaan zou toch niet moeten. Verhogen van het stationair toerntal lijkt me wel een goeie.
 
stationair toerental staat rond de 1200 á 1300tr/min, dus dat lijkt mij toch voldoende.
en zo plat ging 'k niet( nog niet) had nog één cm over op de zijkant van de band, moet de motor nog leren kennen , hopelijk op een betere manier dan dat voorval.
de motor is standaart, en de originele uitlaat enz.
 
stationair toerental staat rond de 1200 á 1300tr/min, dus dat lijkt mij toch voldoende.
en zo plat ging 'k niet( nog niet) had nog één cm over op de zijkant van de band, moet de motor nog leren kennen , hopelijk op een betere manier dan dat voorval.
de motor is standaart, en de originele uitlaat enz.
Sowieso knap dat je maar 1cm overlaat met dit weer. ;)
Dat afslaan verklaar je niet zomaar, maar ik denk dat de inspuiting misschien vuil is? Bougies in orde?
 
Een andere uitlaat zorgt er idd voor dat ie wat onregelmatig stationair gaat draaien.

Fijn zo'n andere uitlaat! Waarom moet bijna iedereen nou een andere demper?

Ik heb in ieder geval nooit enig probleem met welk toerental dan ook. En een paar extra PK's heb ik ook niet direct nodig. Stilvallen doet ie eigenlijk nooit.
 
Met de yoshimura uitlaat loopt mijn motor beter stationair dan met de originele demper, maar nog steeds vind ik dat het niet ideaal loopt - maar ja voor stationair draaien is ie ook niet bedoeld :) Het zal wel met de injectie te maken hebben, zzr-1100 liep veel beter stationair (en onderin).

Yoshi heb ik eronder gezet omdat de gelige titanium originele demper (van het 2000 model) me niet meer aanstond en het klinkt nu echt veel mooier!
 
Goede keuze! Tis een fantastische motor waar je bijna alles mee kunt.... De mijne is ook uit 2000 (metallic groen)!
Stationair loopt tie prima maar ik heb het af en toe ook dat tie lijkt in te houden. Volgens mij ligt het aan de luchtinlaat (brievenbus) maar het is me nooit overkomen dat tie stil valt.....

nogmaals een uitstekende keuze! Veel plezier er mee!
 
Kriske,


Ik heb ook een zx12 model 2000. Ooit nieuw gekocht door mij. De zaken die jij aangeeft zijn typerend voor het eerste model zx12. Tijdens het inrijden had ik last van een bij lage toerentallen slecht schakelende bak. Vooral van een na twee toe. Bleef dan wel is in zijn eerste hangen. Na steeds meer kilometers is dat voorbij. Je moet echter wel nadrukkelijk schakelen. Dat geldt overigens wel voor alle versnellingen.

Wat betreft je opmerking over het inhouden, dat is ook een bekend verschijnsel van de twaalf. In die zin dat wanneer je bijvoorbeeld flink aan het optrekken bent je doet het gas dicht en weer open. De zx12 zal dan even inhouden en vervolgens er weer als een kogel vandoor gaan. Dit is volgens mij alleen op te lossen door een powercommander. Sinds ik die erop heb (ik heb er wel gelijk een akrapovic plus k&n opgedaan) is het bij mij weg.

Een ander euvel van mijn 12 was dat wanneer de motor nog koud was en ik bijvoorbeeld na 500m a 1km moest stoppen dat de motor afsloeg. Wanneer de motor warmer wordt lost dit zichzelf op.De eerste 2 km rijdt ik gewoon met verhoogt stationair toerental. Dat ding aan je linkerstuurhelft dus gewoon even tijdelijk hoger zetten. Zal te maken hebben met grote ram air opening.

Toen ik het volledige systeem gemonteerd had liep de 12 stationair op en neer. De engelsen noemen dit idle hunt. Gewoon even het stationair toerental verhogen en klaar is de 12.

Bij sommige toerentallen 4000 a 4500 tpm en snelheden 112 a 126 wil de 12 wanneer hij nog koud is tijdens het rijden steeds harder en zachter en soms enkel alleen harder rijden. Ook dat licht aan de ram air.

Wanneer je echt een keer gaat blazen zal je ook merken dat je in de 4 t/6 bij hoge snelheden een soort extra power ontdekt. Vanaf deze versnellingen laat je zo goed als alles achter je.

Snelheidstabel

1e ca 140 km op de teller
2e exact 190 in de begrenzer
3e exact 245
4e exact 288
5e ca 312
6e 330 bij standaard en 335 tot 340 met akra.



Kawasaki had deze zaken uiteraard zelf moeten oplossen bij de ontwikkeling.

Ondanks deze zaken ben ik zeer tevreden over mijn Uber Ninja.

Voor veel zaken gewoon even op de site van jeroen12 kijken.

Mazzel


JPJ

Bijlage: myzx12zk.JPG
 
vandaag heb 'k ook gehad dat de motor na een drietal km stil viel als 'k de koppelingshendel in trok, motor was koud, dus dat zal mijn eigen fout zijn. 'k zal de toerental verhoger langer moeten aanstaan.
'k heb een verbruik van 9.5l/100km gehad, dat is 1l op 10.5km. is dat normaal? is wel op binnen banen gereden.
welke banden en maten kiezen jullie? 200 of 190?
is wel een krachtige machine amai, en ligt als op rails in de bochten.
is een hemel van verschil in vergelijking met mijn ex-firestorm.
alvast bedankt voor de uitleg die 'k al mocht ontvangen :}
 
1:10 is een beetje erg veel. De 12 is niet zuinig, maar zo erg is het (bij normaal gebruik) nu ook weer niet. Volgens mij is je afstelling niet helemaal lekker.
 
vandaag nog ff gaan rijden en als'k boven de 7000tr/min de koppelingshendel indruk en de gas dicht draai valt hij stil, 'k stond vandaag 3maal stil op een kruispunt :(
en op 78km had hij 7.5l verbruikt, 'k zal best dinsdag eens bellen naar de garage, 'k heb toch één jaar garantie dus hoop'k da ze't in orde krijgen.
 
Wat voor mijn motor behoorlijk geholpen heeft is de engine vacuum synchronization beurt bij 12000km (moet daarna ook telkens om de 12000km). Valve check moet ook om de 12000km, en tevens luchtfilter schoonmaken/vervangen.
 
Ik heb ook een ZX12 gehad (2003 model). Het verbruik lag bij mij ook zo tussen de 1:8 en 1:10 bij een beetje sportief rijgedrag. Inderdaad erg heftig. Had in mijn geval waarschijnlijk ook te maken met een full-system akrapovic. Een power-commander had dat probleem wel op kunnen lossen denk ik.
 
'k heb gisteren een zx12r model 2000 gekocht, graag had 'k wat gehoord van rijders die ervaring hadden met die machine :)
Allereerst gefeliciteerd met je 12 !!
En met de problemen die je omschrijft zou ik langs de dealer gaan ,zelf rij ik al 3 jaar een 12 en heb behalve de schakelaar aan de koppelingshandel , nog geen problemen gehad , en ik heb er in middels al zowat 47.000km op zitten , op de mijne heb ik een vol akra syteem zitten met een powercommander , en het bezine verbruik bij rustig rijden 140/ 160 km op de snel weg is 1 op 16.
Greetz
full
 
Waaaaanzinnige bike, mijn toekomstvisie. :P Veel dikker dan een 10. *D
En ik heb ook verhalen gehoord over 1:8 tot 1:10 bij heel sportief gebruik (wil een R1 ook wel hoor) maar bij netjes gebruik hoor ik ook waarden van 1:15 tot 1:17 dus dat vind ik echt netjes voor een 1200.
En als je 340 rijdt, mag je ook wel wat meer zuip verwachten. ;)
 
motor staat bij de garagist, hij ging alles eens nakijken. bij hem starte de motor direct belde hij mij gisterenavond, wat mij dus maar na 10 tot 15 min lukte( viel na 20seconden draaien stil). 'k hoop dat 'k tegen volgende week meer weet wat er aan de hand is.
 
deze avond de moto terug opgehaald in de garage. men heeft daar niks abnormaals gevonden, 'k moet steeds een klein beetje met't gas spelen als'k moet stoppen. 'k heb 23km gereden overal waar 'k moest stoppen viel de motor stil :( als 'k dan opnieuw start blijft hij wel op de stationair toerental draaien. zou aan mijn manier van rijden liggen. is mijn zesde motorfiets maar is wel de eerste waar'k zo iets met voor heb.als hij op stationair toerental draait en 'k probeer de gashendel verder dicht te draaien zie je 't toerental lager zakken dan 't stationair toerental??!! hoe kan dat??'k snap er niks meer van ;(
 
Ik rijd momenteel een ZX-9R uit '97, heb hiervoor een ZZ-R1100 gehad en ga dit voorjaar op zoek naar een nieuwe motor. Ik twijfel hierbij tussen een ZX-12 en een Hayabusa. Op zich ben ik een Kawa-man, maar ik krijg hier niet echt een warm gevoel bij...afslaan, om de 12.000 'vacuum synchronisation '( whatever that might be).

Mijn garage raad mij af om een 12R te nemen vanwege allerlei zaken die in dit topic al zijn genoemd. Pas vanaf model 2002 zouden de meeste kinderziektes eruit zijn, maar dit betekent diep in de buidel tasten. De 2002/2003 zijn uiteraard aanmerkelijk duurder dan de eerste lichting. Hayabusa's daarentegen zijn, op wat kleine problemen met de ketting in model '99 na, volgens mijn garage 'prima bakken' waar je dit soort gelazer niet bij hebt. En ze zijn toch wat euries goedkoper.

Anyway, ik ben er nog niet uit...
 
Lijkt mij geen moeilijke keuze voor een Kawa-man: ZX-12R natuurlijk :)
Met het eerste model (2000, 1 vd 1e in NL) heb ik 31000 probleemloze km's gereden. Tuurlijk zijn er exemplaren met problemen maar dat heb je met ieder merk/model.
Dit jaar ga ik wat km's maken met een model 2004 :)

Over dat gedoe met een afslaande motor heb ik nooit wat gehoord, en ik volg heel wat forums (fora...) over de ZX-12R. Dus moet het iets exemplarisch zijn en moet een beetje motorzaak dit op kunnen lossen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan