Kawasaki ZX6-R wielen + achterbrug eruit halen

24 nov 2009
128
0
Hallo MF'ers,

Sinds (zeer) kort heb ik mijn eerste motor aangeschaft. Deze kawa wordt momenteel teruggezet op 25 kw bij de officiele dealer waarbij direct de algemene staat van de machine wordt nagekeken.

Nu wil het zijn dat de tandwielen en ketting moeten worden vervangen, waarvan ik me overigens bij bewust was bij de aankoop. Daarnaast blijkt (achteraf) dat de ventielen van banden zijn ingedroogd waardoor ze mogelijk kunnen afscheuren met alle gevolgen van dien.

De wielen moeten er dus beide uit om deze mankementen te kunnen repareren. Ik wil dit graag zelf doen enerzijds om geld te besparen en anderszijds om er wellicht nog wat van op te steken. Echter heb ik vooraf nog wel een aantal vragen.

-Welke ketting/tandwielen zijn beter?
DID
of
Regina?

Beide sets zijn gesloten, dit bekent dus dat de achterbrug eruit moet.

- Kan ik niet beter gewoon een set halen en die klinken?

- Als zowel het voorwiel als het achterwiel en achterbrug eruit moeten hoe hou ik dan de motor nog rechtop? Welke bokken heb ik eventueel nodig of is het ook 'goed' te doen door de motor met een paar sjor- of spanbanden de hoogte in te krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties

Het gaat trouwens om een Kawasaki ZX-6R uit 1999

Edit: Oja ik besteld uiteraard me onderdelen dan bij Louise ipv bij Motozoom
 
Laatst bewerkt:
Wat is er beter aan klinken ten opzichte van niet, lijkt mij dat de ketting gesloten houden beter is?

Ik wil zowel het achterwiel als het voorwiel er gelijk uithalen aangezien ik ze dan tegelijkertijd naar de dealer kan brengen om er nieuwe ventielen in te laten zetten.

Kan ik dan met de paddock die jij aangeeft de achterkant opbeuren, vastzetten met spanbanden en vervolgens het voorwiel optillen en demonteren?
 
Het is natuurlijk een beetje beunhaze werk met dat ophangen maar het kan wel. 2e persoon is wel handig voor het geval dat.
Toen ik de bok eronder vandaan haalde bleef de motor mooi hangen wel goed opletten dat hij stevig hangt en niet gaat zwaaien. dan kan je gewoon de bok onder het voorwiel plaatsen en voorwiel eruit halen.

Klinken maakt volgens mij niets uit vergeleken met een vaste. hij wordt er niet slapper door ofzo hij behoud dezelfde sterkte als een vaste ketting. het scheelt een hoop werk omdat je anders je hele achterbrug eruit moet gaan halen.
 
Het is natuurlijk een beetje beunhaze werk met dat ophangen maar het kan wel. 2e persoon is wel handig voor het geval dat.
Toen ik de bok eronder vandaan haalde bleef de motor mooi hangen wel goed opletten dat hij stevig hangt en niet gaat zwaaien. dan kan je gewoon de bok onder het voorwiel plaatsen en voorwiel eruit halen.

Klinken maakt volgens mij niets uit vergeleken met een vaste. hij wordt er niet slapper door ofzo hij behoud dezelfde sterkte als een vaste ketting. het scheelt een hoop werk omdat je anders je hele achterbrug eruit moet gaan halen.

Klinken wordt tegenwoordig niet meer zoveel toegepast, meeste kettingen zijn z.g.n. eindloze kettingen. Juist om die reden (" Hij wordt er niet slapper door ofzo hij behoud dezelfde sterkte als een vaste ketting") die jij beschrijft.

Bovendien, je achterbrug eruit halen is helemaal niet zoveel werk. motor ondersteunen, achterwiel eruit (moest toch al), schokbreker losmaken van achterbrug, en steekas demonteren waarmee de achterbrug vastzit aan je frame. easy. :Y
 
als je een voorbokje hebt en achterbok kun je je wielen er toch zo uit halen :? je motor valt heus niet om hoor :9

waarom moeilijk doen met een eindeloze ketting , klinken wordt nog vaak genoeg gedaan hoor :Y mijn nieuwe ketting is ook geklonken , kun je makkelijk zelf doen als je een ketting pons hebt ;)
 
Bij de meeste supersports kun je alleen maar een ketting bevestigen door 'm te klinken omdat je 'm anders écht niet door het gat tussen het boven en onder deel door krijgt (zo'n ding is aan één gegoten/gelast) :)

Knappe jongen die een eindeloze ketting kan bevestigen zónder slijptol en lasapparaat, dan :+

2dhg1mg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij de meeste supersports kun je alleen maar een ketting bevestigen door 'm te klinken omdat je 'm anders écht niet door het gat tussen het boven en onder deel door krijgt (zo'n ding is aan één gegoten/gelast) :)

Knappe jongen die een eindeloze ketting kan bevestigen zónder slijptol en lasapparaat, dan :+

[afbeelding]

Correct, maar dat is omdat kettingen van een supersport een kleinere onderhoudsinterval kennen. en het staat inderdaad erg geyl. :+

Maar er zijn nog meer soorten motorfietsen dan supersports he :)
 
Klinken wordt tegenwoordig niet meer zoveel toegepast, meeste kettingen zijn z.g.n. eindloze kettingen. Juist om die reden (" Hij wordt er niet slapper door ofzo hij behoud dezelfde sterkte als een vaste ketting") die jij beschrijft.

Correct, maar dat is omdat kettingen van een supersport een kleinere onderhoudsinterval kennen.

Shit zeg, heb blijkbaar de laatste ontwikkelingen weer niet meegekregen :?
 
als je een voorbokje hebt en achterbok kun je je wielen er toch zo uit halen :? je motor valt heus niet om hoor :9

waarom moeilijk doen met een eindeloze ketting , klinken wordt nog vaak genoeg gedaan hoor :Y mijn nieuwe ketting is ook geklonken , kun je makkelijk zelf doen als je een ketting pons hebt ;)
:Y ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben even naar de dealer geweest, waar hij momenteel staat om hem op 25 kw te krijgen.
Ze vertelden mij dat ze al een behoorlijke lange tijd alleen nog maar werken met klinken en niet met eindeloze kettingen.

Ik denk dat ik gewoon even twee bokjes aanschaf en dan de ketting klink. Hoewel ik er niet tegenop zie om de achterbrug eruit te halen, alleen dan moet er wel eerst een inrichting komen om de motor achter op te hangen.
 
Achterbok is in principe voldoende. Lekkerder is twee bokken.

Bij Jos Smit kun je voor een redelijke prijs een DID pons bijbestellen (bij aanschaf ketting/tandwielen).

De kettingponsen zijn natuurlijk ook los te krijgen, iv vele kwaliteiten en modellen. Dito met kettingen en tandwielen.
 
Achterbok is in principe voldoende. Lekkerder is twee bokken.

Bij Jos Smit kun je voor een redelijke prijs een DID pons bijbestellen (bij aanschaf ketting/tandwielen).

De kettingponsen zijn natuurlijk ook los te krijgen, iv vele kwaliteiten en modellen. Dito met kettingen en tandwielen.

Beide wielen moeten er uit om de ventielen te vervangen en ik rij liever 1 keer naar de dealer dan 2 keer.

Ik zag idd dat bij Jos Smit wel een mooie prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Denk dan dat ik daar ook direct een pons haal.
Ik las alleen dat de pons om te breken niet echt ideaal is, anders maar even met een drijver eruit tikken.

Zit er kwalitatief trouwens nog veel verschil in JT of Esjot tandwielen?
 
did ketting, afam tandwielen. met een 25kW merk je toch geen reet van de kwaliteit. dat zijn leuke verhalen voor de racerij, niet voor een "maagde" motorrijder. wat betreft de ventielen, kun je zelf ook. wielen los, hup naar de garage om de banden eraf te halen, ventiel veranderen (2 min werk) en dan weer de banden erop. meer is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Ben even naar de dealer geweest, waar hij momenteel staat om hem op 25 kw te krijgen.
Ze vertelden mij dat ze al een behoorlijke lange tijd alleen nog maar werken met klinken en niet met eindeloze kettingen.

Ik denk dat ik gewoon even twee bokjes aanschaf en dan de ketting klink. Hoewel ik er niet tegenop zie om de achterbrug eruit te halen, alleen dan moet er wel eerst een inrichting komen om de motor achter op te hangen.
haakse slijper of dremel, blokje hout en klaar.

zo haal ik ze altijd los ;) in het geval hij word vervangen uiteraard

edit: verkeerde geqout moet op de reactie waarn staat dat de breker/pons niet ideaal is om te klinken :)
 
Laatst bewerkt:
Correct, maar dat is omdat kettingen van een supersport een kleinere onderhoudsinterval kennen. en het staat inderdaad erg geyl. :+

Maar er zijn nog meer soorten motorfietsen dan supersports he :)

Als ik met een "normale" 530 kettingset op m'n SS normaal rijdt dan slijt die ketting écht niet harder dan dat 'ie op een willekeurig andere fiets zou doen IMHO ;)

Er vanuitgaande dat alle andere zaken zoals bijv. vermogen/koppel én onderhoud óók het zelfde zijn natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan